Heeft de smid gelijk??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

horserider

Re: Heeft de smid gelijk??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 17:43

als de hoeven zo slecht zijn is het dan niet iets om een supplement bij te geven, kan nooit geen kwaad, iets van biotine??

Unartica

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 22:34

Mijn paard heeft ook af en toe rotstraal, vooral in de winter. Ik stop dan altijd watjes met teer in de straal. Ik heb een hele fijne hoefsmid die mij precies heeft geleerd hoe je dit moet doen want de watjes moeten er best diep is. Bij mij werkt Teer dus al na een paar dagen. Misschien is het ook verstandig om biotine te geven door het voer. Dit zorgt ook voor een betere hoefstructuur maar is niet echt goedkoop. Op paardendrogist.nl kun je dit kopen, voor niet al teveel geld. In ruiterzaken is het vaak duurder. Nog even over de ijzers eronderuit halen, ik vraag me af of dit wel verstandig is aangezien zijn hoeven nu al zo slecht zijn. Als de ijzers eronderuit zijn slijten ze natuurlijk vrij hard en is de kans op scheurtjes volgens mij wel groter. Ook weet ik uit ervaring dat de ijzers eronderuit halen soms gevolgen kan hebben wat "dikke benen"enzo betreft. Zolang de conditie van de hoeven zo slecht is zou ik ze er toch onder laten en zorgen voor voldoende beweging. In ieder geval veel succes ermee!

Ik zag dat er twee onderwerpen hierover gaan, heb daarom op beide mijn ervaring op gezet.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-05 22:47

Remmerie schreef:
Buitenritten zonder ijzers is niet enkel mogelijk, het is ook veel veiliger.
Mijn paard glijdt nooit meer weg als het van iets verschiet. Ik galoppeer zelfs op verharde wegen!
In het begin moet je natuurlijk wel geleidelijk aan de zool-en vooral de straat- gewend maken aan harde ondergronden.
Dit is zowaar het belangrijkste wat je moet doen als je zonder ijzers rijdt, want dit zorgt nml voor het hoefmechanisme.
Ik heb wel hoefschoenen staan die ik aandoe tijdens zijn overgangsperiode naar blootsvoets rijden.
De ene dag rijd ik zonder, de andere dag doe ik ze aan om de straal niet te fel te belasten.
Blijf gewoon in het feit geloven dat zonder ijzers gewoon veel gezonder is voor de benen van je paard!

Ben ik alleen maar mee eens!
Hoefschoenen eerst voor de overgang,stappen op asfalt,geleidelijk aan opbouwen...

En de hoeven zijn hele goede schokdempers!Met ijzers is dat niet mogelijk
Maarja,het paard heeft rotstraal,scheur in hoefballen,gerafelde en zachte straal
Smid komt pas na volgende week(heb vandaag pas eigenaar kunnen overtuigen)...
Dus ijzers eraf voor betere doorbloeding voor een betere en snellere genezing van rotstraal?OF ijzers erop omdat hij nu gevoeliger is?
Laatst bijgewerkt door Armaris op 22-07-05 23:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-05 22:52

horserider schreef:
als de hoeven zo slecht zijn is het dan niet iets om een supplement bij te geven, kan nooit geen kwaad, iets van biotine??

Biotine?
Ik kan het voorstellen,maar of het zal lukken weet ik niet
We gaven wel lang C-H-E mix,is ook supplement

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 00:04

Als je een goede smid hebt, dan kan je deze gerust vertrouwen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 00:14

In de zomer zijn de hoeven over het algemeen droger en krijg je sneller scheuren. Ik begrijp dat advies van die smit heel goed.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-05 00:27

annegti schreef:
In de zomer zijn de hoeven over het algemeen droger en krijg je sneller scheuren. Ik begrijp dat advies van die smit heel goed.

Tja dat wel maar je moet ze ook verzorgen lijk me

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 00:40

Blue_Star schreef:
annegti schreef:

Tja dat wel maar je moet ze ook verzorgen lijk me

Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? Gewoon over 8 weken ijzers er onderweg en een rubbermatje tegen het schrapen. Dan hoef je inprincipe weinig aan je hoeven te doen (behalve uitkrabben) Vocht genoeg tegen die tijd in natte wei en bak. Vaak zeggen mensen wel dat ze dagelijks de hoeven nat gaan maken maar in de praktijk komt daar vaak weinig van terecht.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-05 01:11

annegti schreef:

Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? Gewoon over 8 weken ijzers er onderweg en een rubbermatje tegen het schrapen. Dan hoef je inprincipe weinig aan je hoeven te doen (behalve uitkrabben) Vocht genoeg tegen die tijd in natte wei en bak. Vaak zeggen mensen wel dat ze dagelijks de hoeven nat gaan maken maar in de praktijk komt daar vaak weinig van terecht.

Vergeet niet dat het mijn paard niet is
Hij vind het niet goed aangezien ik vaak op de weg rij
Kan prima,met hoefschoenen en rijden in de berm
[/quote]

Remmerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 08:56

Remmerie schreef:
Buitenritten zonder ijzers is niet enkel mogelijk, het is ook veel veiliger.
Mijn paard glijdt nooit meer weg als het van iets verschiet. Ik galoppeer zelfs op verharde wegen!
In het begin moet je natuurlijk wel geleidelijk aan de zool-en vooral de straat- gewend maken aan harde ondergronden.
Dit is zowaar het belangrijkste wat je moet doen als je zonder ijzers rijdt, want dit zorgt nml voor het hoefmechanisme.
Ik heb wel hoefschoenen staan die ik aandoe tijdens zijn overgangsperiode naar blootsvoets rijden.
De ene dag rijd ik zonder, de andere dag doe ik ze aan om de straal niet te fel te belasten.
Blijf gewoon in het feit geloven dat zonder ijzers gewoon veel gezonder is voor de benen van je paard!

Ben ik alleen maar mee eens!
Hoefschoenen eerst voor de overgang,stappen op asfalt,geleidelijk aan opbouwen...

En de hoeven zijn hele goede schokdempers!Met ijzers is dat niet mogelijk
Maarja,het paard heeft rotstraal,scheur in hoefballen,gerafelde en zachte straal
Smid komt pas na volgende week(heb vandaag pas eigenaar kunnen overtuigen)...
Dus ijzers eraf voor betere doorbloeding voor een betere en snellere genezing van rotstraal?OF ijzers erop omdat hij nu gevoeliger is?

Op korte termijn leg je er ijzers op en dan zal je paard inderdaad niet gevoelig meer lopen. Daartegenover zal zijn straal helemaal niet genezen, want het is juist door een paard op de straal te laten lopen dat deze doorbloeding krijgt en juist daardoor gaat die terug genezen.
Er zullen misschien wel enkele maanden overgaan vooraleer zijn hoeven het "genezingsproces" gaan doorgemaakt hebben maar op lange termijn is dit zeker en vast de beste oplossing.
Ga in het begin korte ritjes doen op verharde ondergrond en maak zeker dat de straal niet "gevangen" zit tussen de steunsels.
Voor een goede doorbloeding is het zeer belangrijk dat de steunsels eraf zijn, de hiel kortgezet, de toon niet te lang en voorzien van een mooie afronding!
Alle uitleg te lezen op www.hoefnatuurlijk.nl

Succes!

Bounce

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 15:59

jah ik zou ook de ijzers ervan af halen, is veel beter voor de hoeven, want net zoals je zegt er komen nu al scheurtjes enzo in... En met goed oliën enzo red je het wel.

mijn pony heeft dat ook gehads en mn smid adviseerde precies het tegen overgestelde als jou smid

bye

Ontij

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 14:57

Net als bij de mens groeien haren en nagels (hoeven) sneller in de zomer.
In de zomer kunnen hoeven eerder scheuren/barsten door de droogte.
Hoeven moeten daarom extra (vet) verzorging krijgen in de zomer om het vochtigheidsgehalte te behouden.
Vaak is het advies om paarden in de zomer op ijzers te laten lopen.
Dit ter bescherming, in de zomer maak je ook vaak meer buitenritten.
Het afbrokkelen door stoten/schrapen word ook door ijzers verminderd.
Ik ben zelf erg voor natuurlijk bekappen maar in de zomer zet ook ik mijn paard liever op ijzers ter bescherming van de hoeven.

Ontij

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 15:01

Ps. water ontrekt vocht. (hoe vreemd dit ook klinkt) Dus zeker na het afspoelen van de hoeven goed invetten.
(Kijk maar naar jezelf, hoe vaker je douched hoe droger je huid word.)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 16:38

alleen is huid iets heel anders dan hoef
een hoef neemt vocht op, dus water erop is voldoende. Vet zorgt er voor dat de hoef afsluit en dus geen vocht meer opneemt. Huid neemt geen water op, dus dat is heel iets anders.

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 19:56

[color=#BF00FF]Als ze in t land staat : Haal ze er aub af !!!!!!!!! dit is levensgevaarlijk !! Mijn paard stond vorig jaar met ijzers in t land, doordat de wei vochtig is gingen de hoeven uitzetten en dus de ijzers weer losser, en ook doordat ze daar meer lopen. De ijzers gingen los zitten en is ze uiteindelijk verloren. Je loopt de kans met een paard met losse ijzers in het land dat de ijzers zo los komen dat ze om kunnen buigen en dat het paard erover struikelt, zelfs zijn benen kan breken. Ik heb een keer gehoord van een paard die over zijn eigen benen was gestruikeld in de paddock, been gebroken einde paard. Dat meisje ging een dressuurcarriere tegemoet, waar je u tegen zegt !! En dan gaat het daar nog niet eens om, maar om het paard... Hij was nog geen 10... Ik weet niet of dit door losse ijzers kwam, maar zo zie je.... ik zou zelf de ijzers er in de zomer in t land sowieso af houden en zo af en toe bijvijlen, nat houden en vet erop. Dan gaat het toppie !!![/color]

Unartica

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 11:10

Ik laat mijn paard lekker lopen op het land, ook al heeft hij wat rotstraal. Hij heeft ijzers voor en nooit ergens last van gehad hoor. Ik denk dat het misschien een extreem verhaal is, dat waarschijnlijk ook wel zal kloppen maar de kans dat een paard zijn been breekt, of zijn hoefbeen, door een stap verkeerd te zetten is net zo groot. Een paard is een bewegingsdier dus laat lekker lopen. Het kan altijd weleens mis gaan maar ik denk niet dat je dit kan voorkomen door je paard niet naar buiten te doen. Hoeven invetten wordt door mijn hoefsmid sterk afgeraden omdat dit de hoeven afsluit waardoor er helemaal geen vocht meer kan worden opgenomen door de hoeven. Ik doe dit dan ook nooit.

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 18:00

tsja, het ligt eraan wat voor hoeven je paard heeft, en hoe lang de ijzers er al onder zitten idd. ik ken ook paarden dieierkant ijzers hebben en nooit problemen hebben gehad. maar ik sta zelf op een manege waar geen land is, maar ik laat hem in de zomer altijf een maandje vakantie vieren in de wei, hoor !! Met invetten is in principe niks mis, mits je de hoeven van te voren goed nat maakt en het niet te vaak doet. Als je veel de hoeven invet zonder ze nat te maken gaan ze brokkelen. maar ik ben het niet eens over wat jou smid zegt.

Ontij

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 22:40

sanne83 schreef:
een hoef neemt vocht op, dus water erop is voldoende. Vet zorgt er voor dat de hoef afsluit en dus geen vocht meer opneemt. Huid neemt geen water op, dus dat is heel iets anders.

Dus zeker na het afspoelen van de hoeven goed invetten

Goed lezen voorkomt onnodige discussie.

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 22:15

Ik vat het nie hoor, maar ik geef Ontij gelijk. Mijn manier is altijd al geweest :

1. Hoeven goed nat maken
2. Het water in laten trekken
3. Invetten
4. Op laten drogen

Hoe jullie het doen vindt ik best, heb ik niks op tegen hoor !! Maare, nog een goede tip als je aan het duin staat (ikke wel) :

Als het geregend heeft je paard ff in het zand laten lopen. Dit moet dan wel duin/strandzand zijn, want hier trekt al het water in en dan is het zand dus lekker vochtig. Mijn smid vertelde me dat het heel goed is voor de hoeven. Mss een idee voor mensen dichtbij strand of duin ?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 14:37

Ontij schreef:
sanne83 schreef:

Dus zeker na het afspoelen van de hoeven goed invetten

Goed lezen voorkomt onnodige discussie.

Voor goede hoeven moet een paard eigenlijk minimaal 15 minuten per dag in het water staan. Met even afspuiten neemt de hoef dus nooit genoeg vocht op, daarna vet smeren sluit de hoef af en zorgt er dus voor dat de hoef niet meer vocht kan opnemen.
het handigste is dus gewoon de drinkbak over laten lopen, zodat de paarden elke dag zelf een paar keer in het water gaan staan, dan hoef je er zelf verder ook niets meer aan te doen.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-05 21:41

Ben er weer
Rotstraal is nog niet beter,erger nog
Straal is bijna afgebrokkeld,alle 3 de hoeven
Hij staat 'gelukkig' wel in de modder,dus de hoeven hebben wel vocht
Morgen wordt er EINDELIJK naar een smid gebeld

@sanne83,hier had ik zelf ook al aangedacht maar het is geen optie
Aangezien er gleuven in de grond zijn en het water direct wegspoelt

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 23:44

GRRRRRRRRR
De smid komt morgen,hij gaat de straal bewerken,allemaal goed en wel
MAAR er komen terug nieuwe ijzers onder

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-05 00:29

Zo,weer even een verslag
De ijzers zijn tegen alle verwachtingen in ERAF!
Helaas enkel achter,maar begrijp het wel,voor heeft hij geen gelijke hoeven en zou het dus moeilijker zijn om hem zonder ijzers te zetten
(rechts is 'platter' dan links)al twijfel ik wel of het echt niet mogelijk is?
Rotstraal ziet er vééél beter uit en hij mag op de paddock vanaf morgen
(van de eigenaar dan)Morgen regent het en mag het dus niet aangezien het vast modderig is MAAR ik vind het juist WEL goed en een goede timing om hem op de paddock te zetten,vochtig en goed voor de hoeven of heb ik nou ongelijk? en paarden kunnen tegen een beetje regen vind ik

Verder kan ik ook perfect wandelen,hij mankt niet en doet alles met evenveel plezier als mét ijzers,wel heeft hij een scheurtje tot op een gaatje(nagel)maar volgens de smid is dat ok

en raar maar waar:
het is DEZELFDE smid waar ik het in dit topic over heb

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 08:55

Citaat:
Helaas enkel achter,maar begrijp het wel,voor heeft hij geen gelijke hoeven en zou het dus moeilijker zijn om hem zonder ijzers te zetten

dat is geen reden om de ijzers er onder te houden hoor,.....
mijn paard heeft zelfs een enorme beenafwijking en loopt zonder ijzers, kan allemaal, als je maar een goede bekapper hebt en het verder zelf goed bijhoudt.

Ik vind dat een paard niet op stal hoort, nooit, dus lekker naar buiten met dat beest!

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-05 12:40

smurf schreef:
Citaat:

dat is geen reden om de ijzers er onder te houden hoor,.....
mijn paard heeft zelfs een enorme beenafwijking en loopt zonder ijzers, kan allemaal, als je maar een goede bekapper hebt en het verder zelf goed bijhoudt.

Ik vind dat een paard niet op stal hoort, nooit, dus lekker naar buiten met dat beest!

Ik vind dat ook!!
Wat zouden de argumenten van de smid kunnen zijn om hem wél op ijzers te laten?Alleen,de smid zei dat we er niks aan mochten doen én dus ook zelf niet bijhouden,misschien heeft het daarmee te maken??

Van de stal heb je gelijk!
De eigenaar zei om hem nog een dag op stal te laten,NOG EEN DAG STAL!
Het is zo'n lekker weer,heb de staleigenaar maar een sms gestuurd dat het paard naar buiten mocht!!