Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Remmerie schreef:Buitenritten zonder ijzers is niet enkel mogelijk, het is ook veel veiliger.
Mijn paard glijdt nooit meer weg als het van iets verschiet. Ik galoppeer zelfs op verharde wegen!
In het begin moet je natuurlijk wel geleidelijk aan de zool-en vooral de straat- gewend maken aan harde ondergronden.
Dit is zowaar het belangrijkste wat je moet doen als je zonder ijzers rijdt, want dit zorgt nml voor het hoefmechanisme.
Ik heb wel hoefschoenen staan die ik aandoe tijdens zijn overgangsperiode naar blootsvoets rijden.
De ene dag rijd ik zonder, de andere dag doe ik ze aan om de straal niet te fel te belasten.
Blijf gewoon in het feit geloven dat zonder ijzers gewoon veel gezonder is voor de benen van je paard!
horserider schreef:als de hoeven zo slecht zijn is het dan niet iets om een supplement bij te geven, kan nooit geen kwaad, iets van biotine??

annegti schreef:In de zomer zijn de hoeven over het algemeen droger en krijg je sneller scheuren. Ik begrijp dat advies van die smit heel goed.

Blue_Star schreef:annegti schreef:In de zomer zijn de hoeven over het algemeen droger en krijg je sneller scheuren. Ik begrijp dat advies van die smit heel goed.
Tja dat wel maar je moet ze ook verzorgen lijk me
annegti schreef:
Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? Gewoon over 8 weken ijzers er onderweg en een rubbermatje tegen het schrapen. Dan hoef je inprincipe weinig aan je hoeven te doen (behalve uitkrabben) Vocht genoeg tegen die tijd in natte wei en bak. Vaak zeggen mensen wel dat ze dagelijks de hoeven nat gaan maken maar in de praktijk komt daar vaak weinig van terecht.

sanne83 schreef:alleen is huid iets heel anders dan hoef![]()
een hoef neemt vocht op, dus water erop is voldoende. Vet zorgt er voor dat de hoef afsluit en dus geen vocht meer opneemt. Huid neemt geen water op, dus dat is heel iets anders.

Ontij schreef:sanne83 schreef:alleen is huid iets heel anders dan hoef![]()
een hoef neemt vocht op, dus water erop is voldoende. Vet zorgt er voor dat de hoef afsluit en dus geen vocht meer opneemt. Huid neemt geen water op, dus dat is heel iets anders.
Dus zeker na het afspoelen van de hoeven goed invetten
Goed lezen voorkomt onnodige discussie.

en paarden kunnen tegen een beetje regen vind ik 
Citaat:Helaas enkel achter,maar begrijp het wel,voor heeft hij geen gelijke hoeven en zou het dus moeilijker zijn om hem zonder ijzers te zetten
(rechts is 'platter' dan links)al twijfel ik wel of het echt niet mogelijk is?
smurf schreef:Citaat:Helaas enkel achter,maar begrijp het wel,voor heeft hij geen gelijke hoeven en zou het dus moeilijker zijn om hem zonder ijzers te zetten
(rechts is 'platter' dan links)al twijfel ik wel of het echt niet mogelijk is?
dat is geen reden om de ijzers er onder te houden hoor,.....
mijn paard heeft zelfs een enorme beenafwijking en loopt zonder ijzers, kan allemaal, als je maar een goede bekapper hebt en het verder zelf goed bijhoudt.
Ik vind dat een paard niet op stal hoort, nooit, dus lekker naar buiten met dat beest!