Weg met de dekens!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marloes0508

Re: Weg met de dekens!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 15:02

Blue_Star schreef:
Mensen,ik zeg gewoon wat ik gehoord heb
Ik geloof niet dat het verzonnen is,wél dat het paard iets mankeerde

De reden dat ik de deken er heb afgehaald is omdat ik het niet nodig vind ,in de natuur dragen ze ook geen

Waarom had ie er dan überhaupt een op vóórdat je dit hoorde? Dacht je toen dat ze in 'de natuur' wel een deken droegen?

Minou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 15:12

Karin schreef:
Blue_Star schreef:
Nu zie ik pas dat ik het eigenlijk geloofde
Ik doe zoiets nooit meer

Nu kan ik erover nadenken

Fijn dat je inmiddels tot inzicht bent gekomen.

Citaat:
Wel zegt ze ook dat ze het warmer hebben met deken
Mmhz,weet het toch niet,paarden die er veel last van hebben gaan het warmer hebben dan paarden die een deken ophebben aangezien zij zonder moeten lopen

Mijn paard blijft in de hete zon heerlijk koel onder zijn dunne reflecterende vliegendeken met hals (en hij heeft ook nog eens geen last van steekbeesten). Hetzelfde geldt voor van die witte katoenen dekens, ook daaronder blijven de paarden heerlijk koel.

In de winter hebben paarden het met deken het idd vaak warmer dan zonder deken. Maar bij kou is dat juist ook de bedoeling van een deken.

Mijn paard heeft een witte reflecterende eczeem deken op en uhm hij zweet er niet onder zelfs niet met 30 graden. Dus wegrotten en uitelkaar vallen nee sorry!!

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 15:17

dat hier nog serieus op gereageerd wordt zeg!!!!
hihiihi

casjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 15:26

Ik denk dat er heel veel meningsverschillen zijn over het wel of niet omdoen van een deken. Ikzelf vindt het de grootste onzin, aangezien paarden zelf hun eigen vacht en warmte kunnen bepalen. Doe je een deken op dan verstoor je dit evenwicht en kunnen ze dus inderdaad ziek worden als je opeens die deken afdoet. Ook kunnen paarden heel goed hun warmte vasthouden. Als je een paard dus ziet bibberen heeft hij het niet koud, maar is hij alvast z'n warmte aan het aanmaken en opslaan voor de komende uren.
Vroeger wist ik ook niet beter dan dat als het koud werd doe je een deken om. Het wordt met gigantische hoeveelheden verkocht dus ja, het zal wel nodig zijn...
Nu moet ik mezelf nog een beetje eroverheen zetten dat een bezweet paard net zo goed naar buiten gezet kan worden als de spieren maar weer een beetje zijn afgekoeld. Het paard voelt namelijk nat aan, maar dat komt omdat het het zweet van z'n huid heeft gevoerd en dat zit dan op z'n vacht dat door de wind/warmte weer wordt verdampt. Het werkt precies als een zweetdeken... dus waarom een zweetdeken kopen als hij die zelf al heeft?! Als het regent hebben ze een vetlaagje op de huid zitten (Tenzij je ze elke dag flink rosborsteld en wast met shampoo enzo) die het regenwater afstoot. Wij mensen hebben dat gewoonweg niet. En ja, daarom hebben wij kleren aan tegen de kou en regen en gure winden enzo...
Als het koud wordt gaan de haren ook overeind staan (bij paarden én mensen) en dat doen ze door de afgevoerde warmte om hun heen nog wat langer te houden. Doe je een deken om, dan kunnen de haren niet overeind staan en geen warmte vasthouden enzo. tja, iedereen denkt er anders over, mijn paarden krijgen iig geen deken om. Volgens mij maak je ze dan juist zwakker en vatbaarder voor ziektes.

Even over het wegrotten van de organen?!?!!? hahahaha volgens mij is dat de grootste crap die ik heb gehoord. Wel heb ik gehoord dat paarden die op warme dagen een dikke deken om hebben oververhit raken en er dus inderdaad ook aan kunnen overlijden...

oh ja, de enigste dekens die ik wél nut vind hebben zijn de vliegendekens...

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 15:26

Oew, dan ben ik helemaal slecht, mijn paard loopt met een vliegenmasker. Zal ik binnenkort mijn paard zonder hoofd vinden?

Minou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 17:35

@ casju
Mijn paard heeft in de wei altijd zijn eczeemdeken op omdat hij alles kapot schuurt tot bloedens toe! We hebben alles algeprobeerd en eris niks te vinden. Een zweetdeken vind ik trouwens niet altijd onzin, mijn paarden staan ook in de winteroverdag buiten en hebben dus mega veel haar. Als ik ze dan nat rij, ga ik ze echt niet zonder deken op de trailer zetten of buiten zetten. Maar voor de rest gebruik ik ook geen dekens hoor!

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 17:45

nee, daar ben ik het wel mee eens mijn pony's dragen gewoonlijk ook dekens tegen die steekvliegen (want ze hebben alle 3 staart en maan exeem ) maar ik heb daar ook nog nooi meegemaakt... misschien had zij wel zon deken waar geen lucht kan ontsnappen maarjah ik vind het ook wel een vreemd verhaal... natuurlijk! kan het wel waar zijn! maar dan denk ik erbij dat dat paard er echt niet goed tegen kon... ik weet het niet

casjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 21:16

Minou schreef:
@ casju
Mijn paard heeft in de wei altijd zijn eczeemdeken op omdat hij alles kapot schuurt tot bloedens toe! We hebben alles algeprobeerd en eris niks te vinden. Een zweetdeken vind ik trouwens niet altijd onzin, mijn paarden staan ook in de winteroverdag buiten en hebben dus mega veel haar. Als ik ze dan nat rij, ga ik ze echt niet zonder deken op de trailer zetten of buiten zetten. Maar voor de rest gebruik ik ook geen dekens hoor!

daar ben ik dus nog niet helemaal over uit... of zweetdekens nut hebben. Volgens mij versnellen ze alleen het proces dat paarden al doen. Het zijn wel de enigste 2 soorten dekens die ik goed vind... De warmhouddekens enzo vind ik maar onzin

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 07:38

jah warm houdings dekens?? stomme dingen dat kunnen die paarden zelf toch ook wel! maar die zweetdekens en vliegendekens gebruik ik ook! vooral in de zomer vliegendekens (ze hebben staart en maan exeem )

Minou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 10:45

Ik heb een fleecedeken en als ik klaar ben met rijden en ze zijn afgekoeld gaan ze de trailer op. Als we dan thuis zijn ligt er op de deken eenlaagje met zweet en eronder is alles droog dus dan kunnen ze naar buiten of op stal. Voor de rest heb ik wel een winterdeken maar die heb ik moeten kopen toen ik een nieuw paardje kreeg, hij had altijd een deken op en ja het was toen november. Dat beestje kun je niet met zijn dunne haartjes met -10 graden buiten gooien. Ik denk dat dekens slecht zijn voor de weerstand, want als het paard eens ziek word heeft ie helemaal geen antistoffen opgebouwd. Bedoel hij hoeft zich niet warm te houden, krijgt het nooit eens koud of hij word ook niet nat. Dus weerstand nee. Ik blijf mooi van de dekens af!

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 14:39

Ptries schreef:
Oew, dan ben ik helemaal slecht, mijn paard loopt met een vliegenmasker. Zal ik binnenkort mijn paard zonder hoofd vinden?

Ja, en ik waarschijnlijk ook. Mijn paard draagt behalve een vliegenmasker ook nog een neusnetje. Of zou de neus er het eerst afvallen?

Margreet schreef:
nadita schreef:
Margreet schreef:
En als je 'm te strak aansingelt, dan valt hij in 2 stukken

Je gelooft het of niet, maar dat is mij laatst bijna gebeurt!

Pattex, als het ècht vast moet zitten

Ik houd het in gedachten

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 14:41

joepje schreef:
Ik dacht van het voorjaar dat Joep aan het verharen was,
maar nee, hele lappen vel trok ik van hem af,
en opeens had ik z'n lever aan m'n borstel geplakt zitten..
Echt waar hoor!Afbeelding

Ik heb hem trouwens weer gauw terug gepropt..

Hoe is het nu met je paard? Is zijn velletje weer aangegroeid?
Ik lag onder mijn bureau van het lachen na het lezen van je post.
Tja, dit soort antwoorden kun je krijgen bij zo'n topic.

Sorry, vind het nog steeds erg vergezocht.

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 17:06

hahahaha op deze topic word gewoon niet meer serieuz geantwoord he leuk om te lezen!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 08:02

Ik kan me wel voorstellen dat een paard dat nu nog met z'n 3 niet ademende winterdekens opstaat in een sauna-stal bezwijkt aan de hitte, en ja.....dode paarden gaan rotten, zeker als je ze met deken op laat liggen.....

Kaiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 08:31

Nou, ik geloof niet dat daardoor een paard dood gaat.
Maar de huid van een paard heeft wél lucht nodig. Net als de huid van een mens.
Een voorbeeld; wat gebeurt er als je nagels geen lucht krijgen? Juist, ze brokkelen af.
En ja, ik spreek uit ervaring. Mijn tante had plaknagels op haar vingers laten doen. Waar ze niet aan had gedacht was dat haar nagels geen zuurstof meer kregen en helemaal korrelig werden. Ze moet nou dus altijd met plaknagels lopen, want anders ziet het niet uit.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 12:00

Hihi, sorry hoor maar het plaknagel verhaal is in mijn ogen net zo broodje aap als het deken verhaal
Nagels groeien en als ze die plaknagels gewoon niet meer gebruikt is een nagel in een half jaar tot een jaar gewoon weer aangegroeid.
Zou wat zijn zeg, bij mij zijn door ziekte al mijn nagels al een keer verwijdert geweest, zou ik toch mooi nagelloos door het leven gaan nu, maar ik heb gewoon mijn nagels weer hoor (tot ze er weer een keer af moeten maar dan is het een kwestie van een half jaar en ze zijn weer helemaal terug)
Dus bij je tante zullen haar nagels ook weer aangroeien (óf ze moet een of andere ziekte hebben, dat is natuurlijk heel wat anders) en ja, het zal er even niet uitzien maar ach, als dat het belangrijkste is....

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 14:51

Hahaha, ik lig echt helemaal dubbel bij het lezen van dit topic .

Patries schreef:

WHAHAHAHAHAHA
*kruipt onder bureau vandaan, pinkt traan weg van het lachen*

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 15:06

Cadish schreef:
Een voorbeeld; wat gebeurt er als je nagels geen lucht krijgen? Juist, ze brokkelen af.
En ja, ik spreek uit ervaring. Mijn tante had plaknagels op haar vingers laten doen. Waar ze niet aan had gedacht was dat haar nagels geen zuurstof meer kregen en helemaal korrelig werden. Ze moet nou dus altijd met plaknagels lopen, want anders ziet het niet uit.

Dan zou ik na bijna een jaar gelnagels toch ook nix meer moeten overhouden, en nix is minder waar hoor

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 15:26

Memuska schreef:
Dan zou ik na bijna een jaar gelnagels toch ook nix meer moeten overhouden, en nix is minder waar hoor

Precies! Ook broodje aap dus

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 15:35

Nou... ik kan me wel heel goed voorstellen dat het niet goed is voor haren en nagels om geen zuurstof te krijgen. Of liever gezegd: voor de plek waarop de haren en nagels 'aan het leven' vastzitten (hoofdhuid, nagelriem). Anders sterven ze idd af.

Wat niet wil zeggen dat ze nooit meer terugkomen, maar kale plekken lijken me nou niet echt gezond. En IMO kun je uitval of beschadiging beter voorkomen dan genezen.

Dit staat trouwens geheel los van het verhaal over wegrottende organen door dekens.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-05 18:47

Doe je het topic even op slot ja?
Ik zei gewoon wat ik hoorde,dat is alles

miepjevlug11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 19:57

Mettetje schreef:
Atex daasspray i seen aanrader als vliegenmiddel! Werkt geweldig. Maar hoezo geen vliegenmasker meer om?

haha ja! maar als je paard alleen in de winter een deken om heeft zal het wel niet veel uitmaken

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 20:08

joepje schreef:
Ik dacht van het voorjaar dat Joep aan het verharen was,
maar nee, hele lappen vel trok ik van hem af,
en opeens had ik z'n lever aan m'n borstel geplakt zitten..
Echt waar hoor!Afbeelding

Ik heb hem trouwens weer gauw terug gepropt..

Whawhawhaa hahahahahahaha *rolt over de vloer*

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 21:35

Blue_Star schreef:
Doe je het topic even op slot ja?
Ik zei gewoon wat ik hoorde,dat is alles

Heb je het tegen mij? Vragen kunnen ook op een normale manier worden gesteld.

Als je een topic opent, dan kun je reacties verwachten. Ik zie nette reacties tot nu toe, dus ik zie geen reden om dit topic op slot te zetten.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 21:56

Prisca schreef:

* zouden mensen ook kanker krijgen omdat ze kleren aan hebben ???.*

ja dat kan van strakke spijkerbroeken kun je kanker krijgen