Zenuwsnede: wie heeft dit laten doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mireille1970

Re: Zenuwsnede: wie heeft dit laten doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 07:49

Helemaal met Paars (leuke naam) eens...

Maar zoek een sportarts en geen kanariedokter......

Sterkte met je beslissing.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-05 07:57

De goed bekende staande sportarts zoals jullie hem noemen heeft mij gisteravond gebeld en ik heb alle vragen die ik aan hem had voorgelegd. Hij kan mij zeker geen 100 % garantie geven dat het allemaal goed komt, ook kunnen de problemen zich idd naar een ander gebied verplaatsen (lager dan wel hoger in de hoef). Het blijft dus een overweging, ik ken al langere tijd ook zijn keuze voor dit paard en dat laat ik zeker in mijn beslissing mee wegen.

De verhalen van Cowgirl staan een beetje op zichzelf, over het algemeen is men redelijk positief. Ach, en iedereen kent doemscenario's van elke ingreep dus daar staar ik me zeker niet blind op.

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 10:19

.moeilijk, heb vroeger een fjord gehad met een zeuwsnede(zo gekocht)...was niets aan de hand hoor, alles gedaan en alles ging goed..is 21 jaartjes geworden

Nu nr.2..Guito, was 9 jaar oud met zenuwsnede, operatie is super gegaan..wij konden hem alleen niet op stal houden, kan begrijpen dat als een paard elke dag buitenkomt en je moet die opeens binnen houden, dat dat niet goed komt, dus wij hebben hem apart op een zeer nette korte wei gezet(met net bedoel ik, geen mest, goed drainage en het geluk dat het in ze zomer was dus niet zoveel neerslag)..mijn mening: in de box werd ie helemaal gek!...dus naar ons idee veel schadelijker dan een hapje gras op de wei, schoner, geen ammoniak dampen waar de wond boven hangt..nou alles ging super...na 6 weken mag je dan weer gaan rijden..ging allemaal goed maar nu heeft ie ook nog allemaal andere dingen aan rug en nek en daarom veel stilgestaan en staat nu dus al een half jaar stil..en sta nu stokkreupel op de wei, ben zelf bang dat het is aangegroeid maar aan de andere kant, het is zo'n probleempaard..kan alles verwachten! en hoef dus zeker niet aan de zenuwsnede te liggen..volgende week vrijdag gaan we weer naar de kliniek met hem om hem helemaal na te laten kijken en als je wil, zal ik daar verslag van doen!..

veel succes met je beslissing maar als je je paard graag wil houden, zonder pijn en je heb dit als enige optie, waarom niet?...voor de operatie hoe je het niet te laten,de sneetjes zijn echt klein!..en het herstel is (bij ons) heel goed gegaan en hij was ook weer echte helemaal bij de pinken, hij heeft alleen weer te lang stil moeten staan

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 12:04

Ik was afgelopen weekend op wedstrijd en daar liep in de B vereniging een paardje mee die al jaren terug en zenuwsnede gehad heeft en er gewoon super bijliep.
Je hebt imo een zeer goede dierenarts en ik zou meegaan in hun advies hierin.

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 07:07

De reden dat je geen wedstrijden meer mag lopen is omdat je paard ernstig geblesseedr is maar daar simpelweg niets meer van voelt. Dat is hetzelfde als een kreupel paard pijnstillers toedienen om toch maar een wedstrijd te gaan rijden.

het kan een manier zijn om je paard pijn vrij te laten leven. Maar hij is en blijft zeer ernstig geblesseerd.

Praatjes1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 14:26

Een vriendin van mij heeft dit laten doen bij haar paard. Haar is er wel bij verteld dat de zenuwen binnen 3 weken, 3 maanden of 3 jaar weer aan kunnen groeien. m.a.w. Ze kunnen er van tevoren niets over zeggen. In haar geval is het even goed gegaan, maar het paard krijgt nu allemaal andere problemen aan zijn benen.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 23:01

Binnen 3 weken kan een zenuw toch niet aangroeien? Zenuwweefsel groeit zo'n beetje 1 cm per jaar!

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 08:53

Ik heb zeg maar ervaring met een onvrijwillige zenuwsnede, bij haar ongeluk is bij Escala de zenuw (in de kootholte van haar linker voorbeen, zenuw zoals te zien op het plaatje op pagina 1) zeg maar volledig door gegaan. Ik ben dus niet bekend met een verschil tussen voor en na, want voor het ongeluk had ze natuurlijk geen last van een kreupelheid waardoor een zenuwsnede wellicht een optie was, maar ik weet wel dat Escvala nu gewoon loopt als een tierelier.

meija

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 22:36

Een kennis van mij heeft het laten doen bij haar paard, maar daarna veelste zwaar bereden, springen- zware dressuur trainingen omdat het paard weer goed liep. Dat paard is dus nu op.
Een andere kennis heeft ze de zenuwen laten 'branden' ofzoiets... als ik het goed zeg. Omdat dat minder definitief was. (toen het paard vrij jong was) Paard loopt perfect. Maar staat ook niet heel zwaar in trainig. Rijdt wel wedstrijden (M2 inmiddels) maar er wordt goed gelet op voldoende rust. Inpricipe- waarom een verder gezond paard niet op die manier helpen? De andere optie is vaak afmaken of met pijn laten lopen. Beiden oneerlijk.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 22:39

Heb je al eens gebruik gemaakt van de diensten van een alternatief genezer?

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 11:18

Pb anders Lusitano even, die haar paardje Iwan heeft die behandeling ook gehad. Ze doet er niet veel meer mee, maar hij staat vrolijk in de wei!

LadyS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 17:28

Mijn verzorg-paard heeft zo'n 7 jaar geleden ook een zenuwsnede gehad, ze had hoefkatrol-ontsteking en dit was haar laatste redmiddel.

De arst had toen gezegd dat ze nog maximaal 5 jaar te leven had, maar we zijn nu al 7 jaar verder en het gaat beter met mn paardje dan ooit!!
Ze is nu al 19 en ze heeft er verder geen last van, je mag alleen niet
(hoog) springen met haar, maar verder doe ik alles nog met dr.

Het enige is, dat als ze erg kreupel wordt aan het been waar de zenuwsnede zit, dan moeten we haar wel laten inslapen.

Het revalideren weet ik niet precies, want toen reed ik haar nog niet, maar het scheen geen leuke periode voor het geweest te zijn, veel op stal staan met heel veel pijn.

suc6 met je beslissing.

Heleeen_Imke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 09:19

Mijn paard heeft het ook gehad, na een blessure die maar niet overging. Hele goede beslissing geweest! Ze loopt perfect en we springen laag.... We rijden zelfs B wedstrijdjes :=

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 10:09

Dit topic is 14 jaar oud!!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 20:01

14 jaar is ook wat overdreven ;) maar bijna 10 jaar wel.

Het paard in kwestie is inmiddels niet meer maar heeft nog zeker wel 4,5 jaar profijt gehad van zijn zenuwsnede. Ik heb er zelf overigens door een val van ditzelfde paard maar een half jaar van kunnen genieten. Daarna is hij met pensioen gegaan.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 21:03

Toch bijzonder om na al die jaren het eind resultaat te kunnen lezen :j

Heleeen_Imke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 22:43

Katja schreef:
Dit topic is 14 jaar oud!!

Ja hihi sorry, dat zag ik pas toen k m'n reactie net had geplaatst :j

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 12:58

Fitzroy, fijn te lezen dat jouw paard het er 4,5 jaar goed op gedaan heeft. De mijne is nu 20 en heeft 3 jaar geleden ook een zenuwsnede gehad. Aan beide voorbenen. Gaat gelukkig nog steeds goed.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 20:40

Fitz mooi dat het nog zo lang goed gewerkt heeft! Ik heb inmiddels zelf een zenuwsnede achter de rug. Met Morton's Neuroom in mijn voet had ik de hele dag door echt ondraaglijk nare zenuwpijn. De zenuw is weggesneden en mijn voet is pijnloos! Ik heb dus inmiddels een beeld van wat een paard moet voelen met zenuwpijn. Daar kun je harstikke gek van worden.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 05:23

Hey Anya :wave: Gek dat je elkaar soms helemaal uit het oog verliest op Bokt.
Wat fijn dat jij ook baat hebt bij een zenuwsnede. Hebben ze ze echt gesneden of weggebrand?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 07:28

Ja maf is dat.. Ik zag het topic langskomen. Zit bijna niet meer op bokt. Meestal FB, kan ik kiezen wie er meeleest (tot op zekere hoogte natuurlijk). Maar ja ze hebben gesneden. sneetje tussen twee tenen en een stuk eraf. Ik voel twee tenen deels niet meer. Heb ik er graag voor over.