Welke ontwormingspuit nu?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Armaris

Re: Welke ontwormingspuit nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-05 02:11

Bleek dat we de verkeerde spuit namen
En ze zeiden heel nadrukkelijk Equest tegen me Was topic van bokt even uit het oog verloren en geloofde ze maar
Wat moet ik nou doen?In oktober weer Equest?Of iets anders?

Wiepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 05:53

Het komt nu ook weer niet zo nauw welke spuit je neemt, als je maar niet onderdoseert. Equest is trouwens voor 545 kg.
Neem in oktober in ieder geval een middel tegen horzellarven, ivermectine of moxidectine (Equest) maakt niet uit.
Het schema van de dierenkliniek is een voorbeeld-ontwormingsschema. Het is niet zo dat dat het enige goede schema is.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-05 12:31

Wiepie schreef:
Het komt nu ook weer niet zo nauw welke spuit je neemt, als je maar niet onderdoseert. Equest is trouwens voor 545 kg.
Neem in oktober in ieder geval een middel tegen horzellarven, ivermectine of moxidectine (Equest) maakt niet uit.
Het schema van de dierenkliniek is een voorbeeld-ontwormingsschema. Het is niet zo dat dat het enige goede schema is.

545kg?
Nou wat zou je dan doen in mijn situatie?
Een tweede spuit nemen?
Op de doos stond nochtans heel duidelijk voor 575kg én op de spuit ook

Wiepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 14:07

Blue_Star schreef:
545kg?
Een tweede spuit nemen?

575 kg is nieuw voor mij, het was altijd 545. Maar als het op de doos en op de spuit staat zal het wel kloppen. Als je paard tussen 550 en 600 weegt zou ik nu niets extra's doen. Achteraf nog een beetje bijgeven werkt niet, het werkt alleen maar resistentie in de hand.

Volgende keer gewoon ruim voldoende doseren (zou ik doen in jouw situatie)

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-05 14:20

Wiepie schreef:
Blue_Star schreef:
545kg?
Een tweede spuit nemen?

575 kg is nieuw voor mij, het was altijd 545. Maar als het op de doos en op de spuit staat zal het wel kloppen. Als je paard tussen 550 en 600 weegt zou ik nu niets extra's doen. Achteraf nog een beetje bijgeven werkt niet, het werkt alleen maar resistentie in de hand.

Volgende keer gewoon ruim voldoende doseren (zou ik doen in jouw situatie)

Voor hoeveel zou je dan geven?En wat doen met de 2e spuit?

Wiepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 14:35

Als je paard 580-600 kg is, zou ik voor 650 geven. De rest bewaren (als dat zo lang kan), verdelen over andere paarden, of delen met een vriend/vriendin.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 15:03

Ik wissel niet af met werkzame stof, maar geef iedere keer Equest. Mijn paard is onder de 500 kilo, dus ik kan toe met 1 spuit.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-05 15:36

Cassidy schreef:
Ik wissel niet af met werkzame stof, maar geef iedere keer Equest. Mijn paard is onder de 500 kilo, dus ik kan toe met 1 spuit.

Werkt dat niet resistentie in de hand?Of vergis ik mij?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 15:39

Er is nog geen resistentie bekend tegen moxidectine, en een spuit Equest is goed voor 550 kg. Mijn merrie is 450 kg.

Het is niet het feit dat je iedere keer dezelfde werkzame stof gebruikt die voor resistentie zorgt, maar de onderdosering. Iedere keer Equest gebruik ik op aanraden van de DA.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 15:42

Als ik het goed begrijp hoef je dus niet steeds een andere wormenkuur te geven.
Maar gewoon een merk.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-05 17:29

Cassidy schreef:
Er is nog geen resistentie bekend tegen moxidectine, en een spuit Equest is goed voor 550 kg. Mijn merrie is 450 kg.

Het is niet het feit dat je iedere keer dezelfde werkzame stof gebruikt die voor resistentie zorgt, maar de onderdosering. Iedere keer Equest gebruik ik op aanraden van de DA.

En inmuum worden?

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-05 00:13

Ik heb nu twijfels
Cassidy: je zegt dat je altijd Equest neemt,kunnen ze daar niet immuum van worden??

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 16:57

Wiepie schreef:
Ivermectine zou wat minder werkzaam kunnen zijn tegen spoelwormen (helemaal hard is het dus niet). Geadviseerd wordt voor de zekerheid bij jonge paarden ieder jaar toch wel een keer pyrantel te gebruiken, bijv. Stongid-P of Hippotwin.

wat wordt er precies bedoeld met jonge paarden? tot een jaar of 3 a 4? (misschien hele domme vraag, maar ja, blonT he )

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-05 00:27

Pytje schreef:
Wiepie schreef:
Ivermectine zou wat minder werkzaam kunnen zijn tegen spoelwormen (helemaal hard is het dus niet). Geadviseerd wordt voor de zekerheid bij jonge paarden ieder jaar toch wel een keer pyrantel te gebruiken, bijv. Stongid-P of Hippotwin.

wat wordt er precies bedoeld met jonge paarden? tot een jaar of 3 a 4? (misschien hele domme vraag, maar ja, blonT he )

Ja zoiets

Iemand nog die weet wat ik kan doen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 07:29

Ik heb laatst weer een hele doos Equest gehaald, inmiddels is de inhoud van de spuit idd verhoogd naar 575 kg.

Voor iedereen die bang is dat je door het geven van iedere keer dezelfde werkzame stof resistentie in de hand werkt: door het geven van dezelfde werkzame stof werk je de resistentie niet in de hand, maar door onderdosering wel. Als je iedere keer te weinig wormenkuur geeft, zullen er altijd wormen overleven, die de volgende keer bij dezelfde werkzame stof ook niet aangepakt gaan worden.

Helemaal wormvrij zul je een paard nooit krijgen, want dan moet je de dosering zo verhogen dat het paard ook overlijdt. Op advies van de DA geven wij het hele jaar door Equest, en even voor de kerst een keer Equimax voor de lintworm. In het verleden dacht ik dat ze de Equimax voor en na het weideseizoen moesten hebben, maar de eieren van de Lintworm ontpoppen zich pas drie maanden na de laatste weidegang. Dus even voor de kerst Equimax (goed voor twee maanden) de rest van het jaar om de drie maanden Equest.

Equest wordt bij ons vanaf de leeftijd van 2 jaar gegeven. Voorheen kregen de jonge paarden en de veulens Ivermectine (dus Eqvalan of Furexel) en tegenwoordig zijn we overgestapt op Pyrantel(Strongid-P).

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 07:32

Blue_Star schreef:
Helaas,mijn vader en de apotheek was het er niet mee eens,het kostte teveel geld om de 2e te nemen + de apotheek was er heilig van overtuigd dat een paard niet meer dan 600kg KON wegen

Dan zou ik de Apotheek toch maar eens informeren over het bestaan van zware koudbloedrassen (zoals Trekpaarden) Ook een stevige warmbloed kan meer wegen dan 600 Kg.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-05 14:57

Cassidy schreef:
Blue_Star schreef:
Helaas,mijn vader en de apotheek was het er niet mee eens,het kostte teveel geld om de 2e te nemen + de apotheek was er heilig van overtuigd dat een paard niet meer dan 600kg KON wegen

Dan zou ik de Apotheek toch maar eens informeren over het bestaan van zware koudbloedrassen (zoals Trekpaarden) Ook een stevige warmbloed kan meer wegen dan 600 Kg.

Dat heb ik gedaan,maar toch luisterde ze niet naar me
Dus als ik goed versta mag je gewoon Equest geven?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 13:17

Equest mag niet bij veulens onder een half jaar, voor de rest moet je, vooral bij lichtere en kleinere paarden of veulens die ouder zijn dan dat halve jaar, bij deze wormenkuur opletten dat je niet teveel overdoseert. Maar je kunt deze wormenkuur gewoon geven aan een volwassen paard, als je maar niet teveel overdoseert!

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 01:47

Is het goed als je een paard van geschat 575-600kg voor 650kg geeft of moet dat 700kg zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 08:50

Blue_Star schreef:
Kyona schreef:
Wij houden dit schema aan (aanbevolen door 2 dierenartspraktijken):
Ontwormingsschema:

1. Equest oktober Start stalseizoen ,
Equest bevat moxidectine en is goed werkzaam tegen de meeste wormen, echter niet tegen de lintworm. Het werkt als enig middel ook tegen de in de darmwand ingekapselde rode wormpjes. Opnieuw ontwormen na zo’n 3 maanden. Equest niet aan veulens jonger dan een half jaar geven.

2. Equimax januari
Equimax bevat ivermectine en praziquantel. Ivermectine werkt tegen de meeste wormen. Praziquantel werkt tegen lintwormen. Opnieuw ontwormen na zo’n 2 maanden.

3. Ivermectine maart
Ivermectine (stofnaam) werkt tegen de meeste wormen. Veel wormspuiten bevatten dit mid-del. De inhoud is hetzelfde, echter de prijs niet. Wij verkopen het goedkope Noromectin. Op-nieuw ontwormen na zo’n 2 maanden.

4. Equest mei
Een tweede maal Equest aan het begin van het weideseizoen kan met name gegeven wor-den om de rode wormeninfektie ook op het land zo gering mogelijk te houden door uitschei-ding uit het paard te verminderen. Opnieuw ontwormen na zo’n 3 maanden.

5. Ivermectine augustus
Opnieuw ontwormen na zo’n 2 maanden.

Gaan we ook doen
In juni heeft hij Eqvalan gekregen
(6-8weken)
Dus in augustus krijgt hij Ivermectine

Haha, ik heb het schema even overgenomen, erg overzichtelijk zo