Kwijlend, lusteloos (en toch paniekerig) paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

elady

Re: Kwijlend, lusteloos (en toch paniekerig) paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 14:03

Geen leuk nieuws Simoon, hoop dat er snel positieve veranderingen komen! Tis niks zo om je paardje niet lekker te zien

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-05 07:19

Jolande schreef:
Ik zat ook gelijk aan botulisme te denken en het lijkt me dan niet verstandig zo lang hiermee te wachten, maar gelijk actie te ondernemen. Het klinkt als het verhaal van een kennis van me die dit werkelijk heeft mee gemaakt. Een paard van hem was hieraan overleden door 'verkeerd' hooi en hij was bang dat er nog anderen het ook zouden krijgen. De artsen in nederland hadden doorgegeven dat hij aan de bel moest trekken als zijn paarden verlammingsverschijnselen gingen vertonen, maar toen hij bij een kliniek in belgie informeerde vertelden die hem dat hij dan te laat zou zijn voor zijn dieren. Zodra er paarden waren die begonnen te kwijlen moest hij een vaccin komen halen. Dit heeft hij gedaan toen dit ook werkelijk begon en alleen daardoor heeft hij ze kunnen redden. Als hij op de nederlandse arts (van een goede kliniek) was afgegaan, had hij waarschijnlijk vier paarden verloren. Dus niet afwachten, maar gelijk reageren is mijn advies!

Ze gingen uit van botulisme en daar is ze in eerste instantie op onderzocht in Utrecht, maar nav enkele testen blijkt het dit volgens hen niet te zijn.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 18:26

tís maar een idee hoor, maar :
ik snijd elke dag riet voor haar af

riet is natuurlijk best wel scherp...kan het niet zijn dat ze een "splinter" in haar mond heeft ? hoeft maar heel klein te zijn en ik denk heel moeilijk te zien in een paardenmond met een mondklem op/aan.
Zeker omdat ze geen koorts heeft (wat je zou verwachten bij een bacterie of virus) lijkt me dit een reeele optie

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-05 18:39

Mist schreef:
tís maar een idee hoor, maar :
ik snijd elke dag riet voor haar af

riet is natuurlijk best wel scherp...kan het niet zijn dat ze een "splinter" in haar mond heeft ? hoeft maar heel klein te zijn en ik denk heel moeilijk te zien in een paardenmond met een mondklem op/aan.
Zeker omdat ze geen koorts heeft (wat je zou verwachten bij een bacterie of virus) lijkt me dit een reeele optie

Is ook al aan gedacht en aan eventuele snijwonden door iet. Haar mond/tong/wangen/gebit zijn grondig geïnspecteerd (met een lamp erbij ), maar niets te vinden. Splinter zou na ruim een week toch ook geen last meer mogen veroorzaken of juist duidelijker (ontsteking) aanwezig moeten zijn? Morgenochtend weer bellen, hoop op nieuws.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 19:26

En haar bloed is helemaal goed? Niks duidt op een ontsteking? Heeft ze misschien ergens pijn, waardoor ze uit het lood geslagen is? Misschien wel hoofdpijn?

Er bestaan toch van de warmtemeters, soort rontgenachtig ding dat warmte/pijn kan meten? Hoorde dat dat nieuw was en uit amerika komt.

jeanette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 08:52

Je bent dus nog niets verder gekomen. Ik hoop voor je dat ze er snel achter komen wat je paard heeft, zodat ze met de behandeling ervan kunnen starten.

tequila

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 09:16

Hebben ze vandaag al meer gevonden bij je paard?
Ik hoop echt dat ze gauw iets vinden joh, een ziek paard is nooit leuk Wel een apart verhaal, ik had hier nog nooit van gehoord.

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-05 13:01

Isa heeft een hersenschudding en een of ander bandje in haar nek is verkalkt . Ze reageerde erg gevoelig op bepaalde testen. Stalmedewerker had opgemerkt dat ze keek als een paard met hoofdpijn en toen ik vandaag tegen die man zei dat ze zeer regelmatig haar hoofd stoot aan de bovenkant van de staldeur (schrikreactie er zit al een "bumper") viel dat als een puzzelstukje op zijn plaats. Alle symptomen die ze vertoont kunnen voortkomen uit een hersenschudding, ook het kwijlen. We vermoeden nu dat ze haar hoofd weer eens verschrikkelijk heeft gestoten vorige week zondag. Wat dat verkalkte bandje betreft, dat komt vaker voor meestal hebben paarden daar geen last van en wordt het bij toeval ontdekt, maar het zou in dit geval de slijmbeurzen kunnen irriteren.

Ze wordt nu getest met een pijnstiller om te zien of ze dan op stal wat opgewekter is en weer uit de ruif gaat eten (ze eet nu wel volop van de grond). Ze was vandaag iig al een stuk vrolijker. Ivm met de pijnstiller is ze vanochtend ook nog gescand en Isa is nu twee maanden en 4 dagen drachtig . Nu nog even duimen dat de kleine ook geen hinder gaat ondervinden van deze pijnstillers .

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 14:26

he he ,fijn he?

eindelijk een diagnose!!

nu maar snel weer naar huis in haar eigen vertrouwde omgeving!

weet je al wanneer ze naar huis mag?

horssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 14:36

gelukkig ben je er achter!
succes met de genezing

Tal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 15:29

Mooi! Dat scheelt een hoop zorgen.
Ga ervan uit dat het goedkomt!!

tequila

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 15:31

Fijn dat ze iets hebben gevonden joh! Wanneer mag ze weer naar huis toe? En kun je dit voorkomen in de toekomst?

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-05 17:20

tequila schreef:
Fijn dat ze iets hebben gevonden joh! Wanneer mag ze weer naar huis toe? En kun je dit voorkomen in de toekomst?

Idd ben erg blij dat iets hebben gevonden en ook erg blij dat de kleine frummel nog zit waar ie moet zitten daar was ik namelijk ook bezorgd om .

Ik weet nog niet wanneer ze naar huis mag, ligt een beetje aan de reactie op de pijnstillers en wat we a/d hand daarvan beslissen.

Tja, hoe voorkom je dit, niet ben ik bang of weer terug zetten in een binnenbox maar ze heeft het juist hartstikke naar haar zin in een buitenbox. We hebben al een bumper gemaakt aan de bovenkant van de stal en we maken er nu nog 1 in de stal van Velvet. We wisselen ze waarschijnlijk om, omdat we wel het idee hebben dat ze in Velvets box rustiger stond (die was eerst van Ies). De box van Ies ligt op de hoek naast de losgooi/longeer/springbak en door de wat uitstekende muur aan de zijkant van haar stal ziet ze niet zo snel dat er iemand aankomt. In haar "oude" box zag ze de mensen eerder aankomen, zeg maar. Mijn vriend gaat van het weekend een nieuwe bumper maken, extra dik en extra zacht in haar "oude" box , hopelijk schrikt ze dan wat minder.

jeanette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 17:37

Ben blij dat je eindelijk iets weet en dat het allemaal nog meevalt

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 19:40

Ik ben blij voor je dat ze eindelijk weten wat het is..

En volgens mij gaat het wel allemaal goed komen hoor

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 21:37

Fijn dat je weet wat het is, en dat de kleine nog vrolijk rondzwemt. Misschien kan je een soort luchtbedje gebruiken als bumper? Met wat plakwerk kan je die wel kleiner maken. Lucht is een mooit stootkussen! Veel succes met 'r!

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-05 10:43

Isa komt vanavond naar huis! De pijnstillertest brengt niet veel verandering dus ze komt zonder pijnstillers naar huis. Ze moet een rustige en liefst wat donkere box hebben de komende tijd en voorlopig op rust, dat laatste geeft weinig verandering want ze heeft officieel nog boxrust tot begin augustus ivm haar hoefblessure . En uiteraard moeten we zorgen dat ze voorlopig haar hoofd niet stoot . We gaan haar stal nu dus aanpassen, de staleigenaresse kwam met het idee om een autoband te versnijden omdat die goed meegeven. Vriendlief hoeft zich iig niet te vervelen van het weekend (en dat hoefde hij toch al niet ) .

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 14:01

Fijn dat ze weer naar huis komt en je zulke fijne hulp hebt (vriend/staleigenaar).
Hopelijk knapt Isa snel op!