castreren van hengstveulentje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: castreren van hengstveulentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 11:00

Volgens mijn da niet fabjuh

En van de paarden die ik ken die rond het jaar zijn gecastreerd, kon ik geen nadelige gevolgen zien toen ze ouder waren.
Voor mij dus ook snel het besluit gemaakt, om vroeg te castreren.
Geen gedonder en er kan zo een merrie bij zonder geklooi

Poohbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 14:51

runningkawa schreef:
Tuurlijk is een deel opvoeden
Maar een deel zijn ook hormomen

tenminste ik zie geen merries op 2 achterbenen staan omdat er een ruin voor bij komt en ze wil dekken

Of merries die over de draad springen om bij een hengst te kunnen
(vandaar op stallen ook vaak aparte hengsten weides van 2 meter of hoger afgemaakt)

Ook hoor ik de merries niet gillen op concours om bij een hengst te kunnen.

Ik vind een hengst of een merrie in het algemeen een verschil.
(en denk meerdere met me, want genoeg pensionstallen waar een hengst niet welkom is, rara waarom )

Kom ik dan op van die rare plaatsen??? Dat merries wel door het draad gaan omdat ze hengstig zijn en op het volgende land een hengst loopt? Tuurlijk niet dagelijks, maar het gebeurd echt wel.

Of op wedstrijd zijn, hengstig zijn en dan de boel bij elkaar gillen?

En een hengst op een pensionstal vind ik wat anders, vaak zijn dat mensen die een hengst stoer vinden, maar waarvan de hengst toch niet gebruikt wordt voor de fok. Aangezien de heren altijd competatief zullen blijven omdat dat in de hormonen zit moeten ze vaak alleen op het land en als je als pensionhouder een stuk of wat hengsten hebt die allemaal apart op het land moeten lijkt me dat gewoon niet praktisch. Maar goed, dat is mijn mening.

Het hele gedoe rondom hengsten zijn altijd lastig vind ik zwaar overtrokken worden. Het stoort mij niet DAT mensen hun hengst castreren, zeker niet, zoals ik al zei, als zo'n beest toch niet voor de fok is zeker doen. Maar de meest gehoorde reden "Hij werdt lastig, daarom gelijk maar de ballen eraf" dat vind ik een verkeerde reden. Castreren zou niet de eerste optie moeten zijn i.m.o.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 15:03

Gillen op wedstrijd van een hengstige merrie komt voor, maar zelden
Meestal zijn dat dan ook hinikers zonder hengstig te zijn.
En ja, pismerries heb je dan ook nog.
En wil je daar echt mee lekker aan de gang, dan is dat proberen te stoppen met medicijnen, of anders helpen.
Maar die doen dat niet omdat ze een hengst zien, maar gewoon altijd.

En nee, ik persoonlijk heb nog geen 1 merrie gekend die door een stroomdraad richting hengst denderd

En ik vind juist dat teveel mensen er te makkelijk tegen aan kijken.
Ga maar eens naar een hengstehouder of een handelsstal en vraag wat ze daar over hengsten zeggen in gewone mensen handen.
Want de meeste mensen overschatten hun eigen kunnen

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 16:47

runningkawa schreef:
En nee, ik persoonlijk heb nog geen 1 merrie gekend die door een stroomdraad richting hengst denderd

Kom even hier kijken kawa Mijn merrie gaat zomers, het liefst midden in de nacht, door, onder of over de stroomdraad heen om bij de 2 hengsten te komen die ik aan huis heb staan, merrie staat met ruin vriendje 1000meter verderop achter een mini camping maar ze weet de hengsten altijd weer te vinden als mevrouw jeuk heeft

Citaat:
Ga maar eens naar een hengstehouder of een handelsstal en vraag wat ze daar over hengsten zeggen in gewone mensen handen.

Absoluut helemaal mee eens!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 17:02

mmm
zoiets doet kawa ook
En die is ruin

Nou dan kan ik verder mededelen dat ik altijd lieve merries heb gereden

Of beter gezegt, geen hitsige

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 17:59

Mijn merrie is 1x gedekt, is na de geboorte van het veulen een beetje een snolletje geworden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 18:02

Haha
Dat zal het zijn geweest

En dan K.I. krijgen...
ooooh, zielig ding

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 18:09

Lekker ding hoor, wordt je midden in de nacht wakker van het gegil van haar en de hengsten pal voor je slaapkamer, ze staan achter een stevig houten hek dus de hengsten komen er niet uit maar mijn snolletje staat dan met haar kont naar het hek, staart omhoog en maar roepen, kom dan, koooohom daaaaahan

Maar weer even on topic, ik heb uit dat snolletje dus ook een hengstveulen, is nu een jaarling, ik twijfel dus over het laten ruinen, hij staat met 2 ruinen en 2 hengsten, gaat tot nu toe goed maar zijn vader gaat hem nu steeds minder accepteren, ukkie heeft nog geen hengstengedrag en is nog ontzettend onderdanig naar zijn vader toe maar sinds zijn balletjes door zijn gekomen is zijn vader een stuk minder aardig zeg maar, ik twijfel dus ook nog.

Poohbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 07:39

runningkawa schreef:

Daar zal ik je ook zeker niet in tegenspreken. Er wordt heel wat aangerommeld. Niet iedere cavia is geschikt om een hengst op te voeden. Ik zei een paar berichten terug ook al dat diegene bij zichzelf te raden moet gaan of hij/ zij het wel goed aanpakt. Het gaat mij er alleen om dat mensen te vaak de hengst de schuld geven van hun eigen onkunde.

Robyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 08:07

Mijn hengst had absoluut geen hengstegedrag. Ik kon er alles mee. Hij beet niet en was helemaal niet lastig. Toch heb ik hem laten castreren toen z'n ballen ingedaald waren. (hij was toen 14 maanden). We hadden gelijk al besloten dat hij geen hengst zou blijven dus waarom wachten? Hij heeft echt niks aan die ballen hoor. En iel? Nou zeker niet hoor, (hij is bijna even breed als dat hij groot is )

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 20:51

Ro is nog hengst en zolang hij dit karakter blijft houden hoeven ze er van mij niet af! Hij staat in het land met een vierjarige hengst en dat gaat tot nu toe best.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 21:13

Ik heb een klophengst gereden. Ontzettend braaf dier. Zodra er een merrie stond en je er langs moest zette die een nek op en hing zijn leuter eruit en flink gillenn. Maar hij bleef wel handelbaar. Je hoefde absoluut geen moeite te doen om hem bij je te houden. Was ontzettend braaf met rijden.

Die is toen op 9 jarige leeftijd gecastreert. Wat was die omgeslagen zeg. Als hij geen zin had stond hij recht overeind. Was je buiten aan het rijden was ie het zat draaide hij zich om en in volle galop naar huis. Zulke dingen heeft hij niet gedaan toen hij hengst was. Die hadden ze echt beter hengst kunnen laten.

Ik heb nu ook een jaarling hengstje in de opfok lopen. En die is zo braaf. Staat met een ander hengstje en twee ruinen op het land. Hij is ontzettend braaf met mensen langs de weg op de vrachtwagen enz.
Ik ben nu zelf een beetje huiverig geworden van laten castreren. Ik wil namelijk niet dat als ik hem laat castreren hijook zo omslaat.

Gelukkig sta ik met mijn andere paard op een pensioenstal waar hengsten gewoon welkom zijn. En ook elke dag naar buiten kunnen. Er staan sukkels. Maar ook hengsten die heel de boel afbreken.

Als mijn paardje nergens last van gaat krijgen blijft hij gewoon hengst.

oxer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 13:14

Ik rij momenteel eigenlijk alleen maar hengsten en ik heb nog nooit zulke makkelijke paarden gehad, tuurlijk een hengst probeert je wel even uit maar als je daar eenmaal doorheen bent heb je een heerlijk paard onder je kont die met je meewerkt en met je meedenkt terwijl merrie's nog wel eens tegen willen werken dus geef mij maar hengsten.
Hengsten zijn alleen over het algemeen geen knuffelpaardjes, je moet ze met respect behandelen en consequent zijn maar nogmaals ik vind het ideaal.

Naatje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 19:59

Wat zijn de kosten van het laten castreren vn een hengst? Ben ik wel benieuwd naar en ik heb echt geen flauw idee, mijn hengst is nu bijna anderhalf en ik wil hem in de herfst "laten helpen". Ik woon in de randstad, ik weet niet of dat qua prijs uitmaakt en ik wil hem het liefst op eigen terrein laten castreren, als mijn DA dit ook doet.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 10:43

Ik geloof dat castreren op stal niet meer mocht? Maar ik kan het fout hebben hoor?

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 19:28

Castreren op eigen terrein mag best, maar sommige dierenartsen doen dat niet meer.
I.v.m de infectie risico's. Infecties heb je altijd (zijn niet altijd zichtbaar) maar in een kliniek waar alles keurig schoon is enzo heb je veel minder infecties.

Laat ik maar niks zeggen over het laten castreren van jonge hengsten........
Ik weet niet of jullie het verhaal van wobbe nog kennen? Hij was 6 maanden en 22 dagen toen ik hem wilde laten castreren omdat hij al echt vervelend werd.
Hij is altijd keurig opgevoed geweest en nooit wat fout gedaan, totdat hij in de gaten kreeg dat hij hengst was.
Toen was het voor mij een makkelijke keuze.
Maar ja zoals sommige wel weten heeft wobbe de castratie niet overleefd, hij heeft een hartstilstand gehad.
Maar dat kwam niet doordat hij zo jong gecastreerd is.

Alleen laat ik wobbe nu wel wat later castreren.
Toeter was 6 maanden en 22 dagen, wobbe is nu 1 jaar en bijna 2 maanden en die is nog steeds hengst.
Dit komt ook omdat zijn ballen nog niet allebei zijn ingedaald.
Maar zodra hij ze alletwee heeft en het rond eind september is gaan ze er toch echt af.
Dan kan hij +/- 5 weken na de castratie tenminste lekker met Ivy (merrie) spelen en in de stal staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 08:09

Een hengstveulen kun je beter niet voor hun anderhalf jaar laten castreren.

De hormonen die ze dan nog aanmaken zijn erg belangrijk bij de groei nl.

Robyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 08:32

Castreren in de wei zal rond de 100 euro liggen. Daarbij als je het in de kliniek doet kun je ook infecties krijgen. De bacterien die daar zijn is hij niet gewend dus heeft hj vaak geen afweer voor. In zijn eigen omgeving komen vooral bacterien voor die zijn lichaam al kennen. Ik heb het in de wei laten doe toen hij net een jaar was, na de operatie is hij gelijk weer de wei op gegaan en hij heeft er 3 dagen last van gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 08:35

Zanda heb ik laten castreren, liggend in de wei
Hij heeft er geen last van gehad.
Mijn Da geeft zelfs de voorkeur om te castreren als ze een jaar zijn.

Clinnn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 08:35

Cassidy schreef:
Ben ik het niet mee eens. Als de ballen zijn ingedaald kun je castreren. En dat kan soms al op een half jaar. Paard wordt er echt niet minder door. En het is een stuk makkelijker als hij helemaal geen hengstengedrag ontwikkeld. En reken maar dat halfjarige hengstjes ook lastig kunnen zijn!

Bij ons op stal hebben we goede ervaringen met de klinieken in Emmeloord en met Utrecht. Castratie wordt op die klinieken via de flank of de liesmethode gedaan. De paarden die wij er heen hebben gebracht en die via die methodes zijn gecastreerd waren al wat ouder...(2 jaar tot 9 jaar)

bij deze opmerking kan ik me wel vinden

Nu stond er op de manege een hengstje van 1jaar en 5 maanden en het werd echt wel nodig dat die gecastreerd werd. Hij was veel te zot, we moesten hem met 2 in de wei steken en hij werd te sterk.
Nu is hij gecastreerd en veel rustiger