Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Francis schreef:SLE bij mensen kán artritis veroorzaken, maar hoeft niet. Ook bij honden en paarden dus niet.
SLE kent vele verschijningsvormen en bij veel mensen 'slaat' het inderdaad op de gewrichten, maar ook huidaandoeningen en aangetaste ingewanden komen veel voor.
Omdat het vooral bij grote dieren als paarden vrij zeldzaam is, is er helaas ook weinig over bekend hoe het beeld bij paarden over het algemeen is. Zowiezo is SLE moeilijk te diagnostiseren, er is geen echte test voor, alleen door het hele plaatje te bekijken en andere zaken uit te sluiten kun je tot de conclusie komen dat het om SLE gaat.
Maar goed, in Dot's geval kan het dus ook nog steeds om iets anders gaan, niks is nog zeker.
Wranglerbutt schreef:*helpt verder duimen**duimt stug door*
Francis schreef:SLE bij paarden is iets heel anders dan bij mensen, dus ik vraag me af of dat te vergelijken is. Bij mensen is het een ziekte waar je niet meer van af komt, bij paarden is het een éénmalige SLE-reactie zeg maar... onderzoek zal dus waarschijnlijk ook moeilijker zijn hierdoor..
Utrecht heeft er geen onderzoek naar gedaan, tot nu toe slechts 1 geval daar binnen gehad, dus dat zal de moeite niet waard zijn. Mocht het daar toch op uitdraaien is een telefoontje met die bewuste arts natuurlijk nooit een slecht idee....
Eerst nog maar weer afwachten... (krijg een punthoofd van al dat wachten ondertussen!)
Jannepauli schreef:De naam Herpes omvat inderdaad een aantal virussen die verschillende aandoeningen veroorzaken. Maar Rhino en Influenza zijn geen herpes virussen. Deze ziekten worden door een andere virusgroep veroorzaakt (RNA-virussen), terwijl herpes tot de DNA-virussen behoort.
Citaat:Rhino behoort in ieder geval zeker tot de herpusvirussen... Je da heeft (logischerwijs) gelijk.
Citaat:RNA een onderdeel van het DNA dus daar zie ik dan geen verschil in.
Jannepauli schreef:Citaat:RNA een onderdeel van het DNA dus daar zie ik dan geen verschil in.
Een onderdeel - ja dat zou je kunnen zeggen(Template-streng) - Maar 'verschil' is er wel degelijk. RNA kan, in tegenstelling tot DNA, zich verbinden met een eiwit en buiten het celmembraan begeven. Nou ja, heel ingewikkeld allemaal en vooral off-topic. Maar er is een duidelijk verschil tussen DNA en RNA-virussen.