Dit soort discussies heeft toch veel mensen tot nadenken gezet.
Heb liever zonder ijzers. Ik denk altijd maar elk vogeltje zingt zoals hij gebekt is. Zo dus ook zijn de hoeven van elk paard weer uniek bij het paard behorend. Lijkt me een hele klus om de hoeven zo te houden zoals moeder natuur ze had bedacht bij dat paard.
Blijkt er ooit een smid te zijn geweest die dacht wat een grote lompe voeten, daar maak ik mooie kleine voetjes van, toen kwam er een smid die vond klein en plat moet het zijn, en weg die vezenen dat hoort niet.
Mijn lekenogen zagen alleen een paardje dat rap steeds minder rad werd. Uiteindelijk had ik een knolliebollie dat heel niet lekker in zijn vel zat en nauwelijks nog kon lopen. Nu na totale kliniekbehandelingen weer een jonge blom, bezig met zijn 2e jeugd. Welliswaar rondom beslagen. Helaas zijn de voetjes zo dat hij ijzers nodig heeft. Voor zeker achter niet beslist nodig.
Deze mening zijn zowel van mijn veearts als van de smid. Mijn smid is van alle markten thuis dus NB of bekappen, whatever. Deze man heeft het zo gruwelijk druk dat hij mij echt niet zal missen, dus zie het ook als een eerlijk advies die ijzertjes.
Ik denk dus hoefijzers een noodzakelijk kwaad. Een paard van 12 ga je niet meer anders op zijn voeten zetten, hij loopt nu weer lekker vlotjes. Voor mij geen polonaise meer aan zijn voeten c.q. lijf.
Het is dus ook wat de eigenaar wil.
Maar dit soort discussies zijn heel wijs voor die mensen die denken, hoezo geen ijzers dat hoort toch bij een paard? Had ik 6 jaar geleden beter geweten had ik veel ellende kunnen voor zijn.