hoefijzers... een noodzakelijk kwaad (?)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

evita_

Re: hoefijzers... een noodzakelijk kwaad (?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 10:24

gaan we weer, de zoveelste discussie

Elk mens is verschillend. Elk paard is verschillend. Elke hoef is verschillend. Elk mens doet verschillende dingen met zijn paard en belast de hoeven weer op een andere manier dan andere mensen met paarden.

Als hoefijzers werken voor het ene paard is dat perfect. Als ze niet werken voor het andere paard en natuurlijk bekappen (of een andere alternatieve bekap methode) werkt wel, geweldig toch!?

Ik bekap mijn paarden al zolang als ik ze heb (eentje sinds veulen) op de 'natuurlijke' manier. Gewoon bijhouden die hoeven en af en toe eens een professional erbij die kijkt of het goed gaat. Ik ben zonder hoefijzers M springen geweest, ook op nat gras. Ik galloppeer soms op het asfalt, zonder hoefijzers. Ik rijd buitenritten van twee uur over harde en zachte ondergrond, zonder ijzers. Ik galloppeer over grote kiezels en stenen, allemaal zonder ijzers. Voor mijn paard werkt dit. Ons andere paard heeft drie jaar stil gestaan en zijn we nu ook zo mee bezig. Geweldig toch?

Als ijzers voor jouw paard werken dan moet je dat gewoon doen. Ik heb ook een paard gehad wat altijd op ijzers heeft gestaan, en dit ging ook goed. Maar je moet jezelf gewoon afvragen waarom je je paard op ijzers wilt...

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 10:44

Een paard op ijzers willen? Ik wil mijn paard liever niet op ijzers hoor, zal me een hoop centjes schelen, alleen wil ik ook niet dat hij zijn benen breekt tijdens het springen (en zonder ijzers is ook geprobeerd, reslultaat, slidings en onderuit gaan, hoefschoenen voor ons ook geen optie, zie eerder posts) en dan ga je toch dingen tegen elkaar afwegen.

Zelf bekappen zal gerust goed zijn, maar wel voor een paard zonder gebreken of afwijkingen aan de benen en/of hoeven!

Idd, zoveelste discussie, alleen nu over ijzers en niet over wel of niet NB (wat ik overigens nog steeds intressant vind!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 13:37

Dit soort discussies heeft toch veel mensen tot nadenken gezet.

Heb liever zonder ijzers. Ik denk altijd maar elk vogeltje zingt zoals hij gebekt is. Zo dus ook zijn de hoeven van elk paard weer uniek bij het paard behorend. Lijkt me een hele klus om de hoeven zo te houden zoals moeder natuur ze had bedacht bij dat paard.

Blijkt er ooit een smid te zijn geweest die dacht wat een grote lompe voeten, daar maak ik mooie kleine voetjes van, toen kwam er een smid die vond klein en plat moet het zijn, en weg die vezenen dat hoort niet.

Mijn lekenogen zagen alleen een paardje dat rap steeds minder rad werd. Uiteindelijk had ik een knolliebollie dat heel niet lekker in zijn vel zat en nauwelijks nog kon lopen. Nu na totale kliniekbehandelingen weer een jonge blom, bezig met zijn 2e jeugd. Welliswaar rondom beslagen. Helaas zijn de voetjes zo dat hij ijzers nodig heeft. Voor zeker achter niet beslist nodig.

Deze mening zijn zowel van mijn veearts als van de smid. Mijn smid is van alle markten thuis dus NB of bekappen, whatever. Deze man heeft het zo gruwelijk druk dat hij mij echt niet zal missen, dus zie het ook als een eerlijk advies die ijzertjes.

Ik denk dus hoefijzers een noodzakelijk kwaad. Een paard van 12 ga je niet meer anders op zijn voeten zetten, hij loopt nu weer lekker vlotjes. Voor mij geen polonaise meer aan zijn voeten c.q. lijf.

Het is dus ook wat de eigenaar wil.

Maar dit soort discussies zijn heel wijs voor die mensen die denken, hoezo geen ijzers dat hoort toch bij een paard? Had ik 6 jaar geleden beter geweten had ik veel ellende kunnen voor zijn.

cremello

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 20:07

Waarom ik vooral tegen ijzers ben: een hoef is o.a. een schokdemper. Elke keer als een hoef op de grond komt zet hij uit en kan zo'n 1000 kg opvangen! Met ijzers is dat vele malen minder: ook de gewrichten moeten nu veel opvangen.
Ik heb me sinds kort verdiept in het natuurlijk bekappen. Ik ben dus 'voor' deze modetrend.
Maar ook al voor dat ik het bestaan van natuurlijk bekappen wist, zat ik al met een paar vragen: hoe kan het dat paarden met ijzers soms zo uitglijden, dat is toch een aanval op die pezen en banden?
Waarom brokkelen hoeven met ijzers dan nog steeds, de hoef wordt toch juist nu beschermd door een ijzer?
Ze noemen het natuurlijk bekappen, maar eigenlijk is het gewoon 'de natuurlijke slijtage nabootsen', omdat de perfecte omstandigheden in ons drassige landje niet na te bootsen zijn.
Enneh: ijzers stammen uit de middeleeuwen: karren met houten wielen met staal daaromheen... Waar zie je die nog?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 06:49

IJzers waren er al vóór de jaartelling begon, dus zo'n 1600 jaar voor de middeleeuwen Lachen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 06:55

Alle olympische wondertjes lopen op ijzers. Deze paarden worden optimaal verzorgd om in toptopconditie te blijven. Die fiets is nog steeds niet uitgereden.