autisme bij paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tittel

Re: autisme bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 13:56

Met het verhaal van jou kan ik ook al weer verder. Alle (kleine) beetjes helpen.

Een paard met autisme is hiermee geboren. Andere gedragsstoornissen kunnen komen door bijvoorbeeld traumatische ervaringen. Dit is ook heel erg. Als dit niet erkend wordt, dan kunnen deze "probleempaarden" nooit geholpen of begrepen worden. Je kan een probleem pas oplossen (soms alleen maar leren begrijpen of in een bepaalde mate verminderen) door de oorzaak te vinden en hieraan te werken. Helaas komen "probleempaarden" er vaak slecht vanaf en worden niet begrepen. Daarvoor in de plaats worden ze soms hard aangepakt en wordt er naar de verkeerde oplossing gegrepen.

Tittel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 13:57

kattebeest schreef:
Ik vind het een leuk idee dat zoveel mogelijk gegevens verzameld worden.

Wat ik daarbij heel belangrijk vind is de afstamming.
Niet enkel de vader , maar bij voorkeur tot 4 generaties.
Ook of zussen/broers/ nauwe bloedverwanten ook als 'probleempaard' gesignaliseerd staan vind ik HEEL belangrijk.
Helaas is dit niet zo gemakkelijk als bij mensen.
Waarom deze specifieke vraag? Omdat bij mensen blijkt, zoals ik hierboven al zei, 9 op de 10 gevallen van autisme erfelijk te zijn.

De afstammeling heb ik ook in mijn lijstje staan. Het liefst zo uitgebreid mogelijk, maar ik ben al blij met alles wat je hebt!

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 13:58

Net als bij kinderen! 'Hij (meestal zijn het jongens) is gewoon lastig, zet hem op z'n plek.' etc....

Het tegenovergestelde heb je ook: hij is lastig dus zal hij wel autisme hebben...

Is het bij paarden zo dat meer ruinen/hengsten dit hebben dan merries?

Bij mensen wordt autisme soms een extreme vorm van mannelijkheid genoemd. Daarom m'n vraag . Haha!

Tittel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 14:14

De meeste paarden die geestelijk of emotioneel niet in orde zijn kun je niet meer onderzoeken. Veel van deze paarden belanden bij de slacht. Ik weet zelf hoe moeilijk een paard met autisme is (al gaat het momenteel super met Jody) en kan me voorstellen dat de veel mensen niet weten wat ze ermee aanmoeten. Het is ook niet iets wat zomaar even weer weggaat. Wel ben ik nu bang dat er meer mensen gaan zeggen dat ze een paard met autisme hebben, terwijl dit niet zo is. Veel paarden zijn getraumatiseerd, verkeerd opgevoed/beleerd, niet gehouden zoals het paard wil of staat het paard alleen. Deze dingen kunnen ervoor zorgen dat het paard probleemgedrag kan vertonen. Nu moeten mensen zich niet gelijk aangesproken voelen. Dat wil ik niet en dat bedoel ik ook niet. Maar heel veel problemen bij paarden zitten bij het paard tussen de oren. En daarom moet je de oorzaak van het probleem eerst opzoeken en proberen te verhelpen, voordat je het probleem onder handen kan nemen. Heel veel paarden zitten geestelijk niet goed in hun vel en daar zou meer naar gekeken moeten worden.

Ik ben dan ook al heel erg blij dat er steeds meer interesse komt voor dit topic. En daar moet ik de TS toch wel even voor bedanken!

shana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-05 14:33

Tittel schreef:
De meeste paarden die geestelijk of emotioneel niet in orde zijn kun je niet meer onderzoeken. Veel van deze paarden belanden bij de slacht. Ik weet zelf hoe moeilijk een paard met autisme is (al gaat het momenteel super met Jody) en kan me voorstellen dat de veel mensen niet weten wat ze ermee aanmoeten. Het is ook niet iets wat zomaar even weer weggaat. Wel ben ik nu bang dat er meer mensen gaan zeggen dat ze een paard met autisme hebben, terwijl dit niet zo is. Veel paarden zijn getraumatiseerd, verkeerd opgevoed/beleerd, niet gehouden zoals het paard wil of staat het paard alleen. Deze dingen kunnen ervoor zorgen dat het paard probleemgedrag kan vertonen. Nu moeten mensen zich niet gelijk aangesproken voelen. Dat wil ik niet en dat bedoel ik ook niet. Maar heel veel problemen bij paarden zitten bij het paard tussen de oren. En daarom moet je de oorzaak van het probleem eerst opzoeken en proberen te verhelpen, voordat je het probleem onder handen kan nemen. Heel veel paarden zitten geestelijk niet goed in hun vel en daar zou meer naar gekeken moeten worden.

Ik ben dan ook al heel erg blij dat er steeds meer interesse komt voor dit topic. En daar moet ik de TS toch wel even voor bedanken!

graag gedaan hoor !

ik zal je zo snel mogenlijk een pb sturen met informatie over mijn paard maar heb het momenteel effe te druk
eind deze week stuur ik je een pb

groetjes sandra

Tittel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 14:45

Hoeft ook niet op stel en sprong. Doe maar wanneer je tijd hebt. Ik zie de info graag tegemoed. Maar doe rustig aan.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 16:18

Ik had je al een hele lange pb gestuurd over Kevin, ik geloof dat het meeste daar wel in staat maar zijn afstamming moet ik nog even opzoeken, die pb ik je nog!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 19:27

Ik heb een (zitten jullie Haha!) hengst op stal gehad daar zat 4 x...... 4x Ramiro in. Heel moeilijk zadelmak te krijgen, en met zijn 4 jaar oud reageerde hij nog niet op andere paarden.

Als in plaats van met het rechtervoorvoetje, met het linkervoorvoetje begon met uitkrabben....... snapte hij het niet meer Haha! Haha!

Peerd liep de sterren van de hemel, maar owee als je iets wat anders deed dan altijd ....... dan was er geen land mee te bezeilen.

Hij is tot drie keer teruggekomen van ruiters die hem door zouden rijden....... met het stempel levensgevaarlijk! Terwijl als je je aan het dagelijkse vaste ritme en ritueel hield er heel best mee te werken was EN hij ook nog eens ontzettend leergierig is.

Als ik dit gedrag terugvoer naar Gijs zijn jongste, zie ik toch echt overeenkomsten. dus vandaar dat ik wel geloof dat paarden autistisch kunnen zijn, of althans aan aanverwante stoornissen kunnen lijden

Tittel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 08:29

gijsenkim schreef:
Ik heb een (zitten jullie Haha!) hengst op stal gehad daar zat 4 x...... 4x Ramiro in. Heel moeilijk zadelmak te krijgen, en met zijn 4 jaar oud reageerde hij nog niet op andere paarden.

Als in plaats van met het rechtervoorvoetje, met het linkervoorvoetje begon met uitkrabben....... snapte hij het niet meer Haha! Haha!

Peerd liep de sterren van de hemel, maar owee als je iets wat anders deed dan altijd ....... dan was er geen land mee te bezeilen.

Hij is tot drie keer teruggekomen van ruiters die hem door zouden rijden....... met het stempel levensgevaarlijk! Terwijl als je je aan het dagelijkse vaste ritme en ritueel hield er heel best mee te werken was EN hij ook nog eens ontzettend leergierig is.

Als ik dit gedrag terugvoer naar Gijs zijn jongste, zie ik toch echt overeenkomsten. dus vandaar dat ik wel geloof dat paarden autistisch kunnen zijn, of althans aan aanverwante stoornissen kunnen lijden

De hengst die jij hier beschrijft heef volgens mij geen vorm van autisme. Ookal heb je een vast ritme in het dagelijks leven, dan nog vertonen ze veel "afwijkend" gedrag. Een autist is en blijft ook in zijn eigen wereld (bij mensen) en dit is ook zo bij paarden. Sommige paarden hebben ook in hun genen bepaalde eigenschappen zitten. Net als bij andere dieren en mensen heeft elk paard natuurlijk een eigen karakter. En dat hoeft niet altijd even leuk te zijn.

Het voorbeeld wat je noemde van hoeven uitkrabben kan voor een paard heel gewoon zijn. Dat is toch hetzelfde als opstappen. Als je ineens bedenkt om vanaf de andere kant op te zadelen of op te stappen, dan snapt je paard er ook niks van.

Maar alle info is welkom. Hier kan ik voor mijzelf weer wat uithalen.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 11:20

Ik heb een paard gekend wat volgens mij wel zeker een autistisch paard was.
Als veulen door de eigenaresse gekocht, en toen was ze al niet normaal. Werd vreselijk boos als je aan haar zat, maar met zo'n kleintje was dat nog wel te handelen. Toen het paard eenmaal volwassen was, was het een wandelende tijdbom.
Gewoon normaal aanraken (niet overal) en poetsen was inmiddels wel mogelijk, maar dan wel met ogen in je achterhoofd.... Onverwachts aanraken of iets vreemds, bijvoorbeeld eerste keer singel vast of peeskappen om, was levensgevaarlijk. Ze begon dan keihard te gillen, en sloeg zodra ze de kans kreeg.
Zolang er niets gebeurde was ze eigenlijk compleet apatisch.
Onder het zadel was ze ook onhandelbaar, liet zich ook vallen, gillen, als een bezetene rondspringen, noem het maar op.
Op stal stond ze ook apatisch, tot er iemand voor de stal langsliep, en haar bijvoorbeeld even aaide. Dan begon ze ook te gillen en kwam zowat over de deur heen zo agressief.
Je kon er bij wijze van spreken een stok op kapot slaan en ze knipperde niet eens met haar ogen, reageerde niet en bleef doorgaan.
Bij verandering werd het gedrag erger.
Paard had echt 2 uitersten, of als een zombie, of compleet door het lint.

Uiteindelijk is het paard naar de slager gebracht, ze was echt een gevaar voor haar omgeving, je moest constant opletten wat je deed en zelfs dan ging het niet altijd goed.
Nadat ze haar eigenaresse een paar tanden uitsloeg na weer een aanraking die ze vervelend vond is ze weggebracht.

Paard was trouwens een Kennedy x Belisar, verder lijn weet ik helaas niet. Wel weet ik dat het paard een volle zus had die hetzelfde gedrag vertoonde in iets mindere mate.
Die volle zus konden ze ook niets mee aanvangen, dus wat doen ze er mee... ermee fokken Gestoord

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 11:25

Zijn er reeds veulens uit de volle zus? Kan je daar al meer over vertellen qua gedrag etc???

Onthou dat paarden gewoontedieren zijn. Dus het kan best zijn dat je paard niet weet wat te doen als je nu rechts begint met voetjes op te tillen om uit te krabben ipv links.
Het is ergens normaal dat als je steeds links opstapt en nu besluit rechts op te stappen dat het paard dit maar vreemd vindt.
Daarom wil dit nog niet zeggen dat ze autisme hebben!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 11:44

het verhaal van supertje komt me heel bekend voor...

wij hebben een paard gehad, who-knows heette ze, de ene dag kon je haar poetsen, de volgende dag viel ze je aan....

uitijndelijk is dit dier ook bij de slacht beland, maar.......

bij dit dier bleek dat er grote tumoren op haar eierstokken zaten!!

daardoor had ze dus last van hormonale schommelingen en pijn en was ze daardoor zo aggressief, aanraken deed haar dus pijn..
dit paard was dus niet autistisch,maar had gewoon( nou ja gewoon?) pijn.....

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 13:16

ik heb verder niks gelezen maar ben er 100% van overtuigd dat alle paarden autist zijn, dat laat hun gedrag duidelijk zien. de één heeft er alleen iets meer last van dan het andere paard Lachen

Tittel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 13:39

Pellie schreef:
ik heb verder niks gelezen maar ben er 100% van overtuigd dat alle paarden autist zijn, dat laat hun gedrag duidelijk zien. de één heeft er alleen iets meer last van dan het andere paard Lachen

Daar ben ik het dus niet mee eens. Alle paarden zijn echt geen autist. Dat zou toch van de zotte zijn dat alle paarden autistisch waren.

Ook niet alle paarden in dit topic zijn autistisch. Hoe kun je dat nou zeggen?

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 13:59

Pellie schreef:

Daar ben ik het ook totaal niet mee eens.
Maar ik ben wel benieuwd waarom je tot deze conclusie komt.
Wil je het uitleggen???

Groetjes, Henny

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 15:07

Waarschijnlijk is Pellie verward omdat paarden GEWOONTEDIEREN zijn die nu eenmaal houden van een zekere routine.

Ik ben ook een gewoontebeest , maar dat wil niet zeggen dat ik daarom ook autisme heb!

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 15:18

Even wat achtergrond informatie:

Wat is autisme?
'Autisme is wetenschappelijk proberen begrijpen wat anderen al instinctief begrijpen.'

Autisme verstoort de gehele levensloop en men kan een disharmonisch ontwikkelingsprofiel vaststellen. (Vergelijkt men kinderen naar hun leeftijd op vlak van educatie dan loopt dit bij de meeste kinderen redelijk rechtlijning, bij een autist bemerkt men enorme grote pieken en dalen).

Men ziet verschillende beelden in de ontwikkelingsstadia:

effe kort:

Op babyleeftijd:
geen interesse in interactie, ontroostbaar zijn of extreem rustig, fel reageren op veranderingen, obsessie voor 1 voorwerp en herhalen van 1 handeling.

Op kleuterleeftijd:
Liever alleen en rustig spelen, uitvallen in de klasgroep, driftbuien en motorische eigenaardigheden en moeilijkheden met lerern.

Op kind/puberleeftijd:

Willen vrienden maken maar lukt niet, (Als ze al een vriend hebben is dit omdat die iets heeft waarin zij interesse hebben), problemen met communicatie, organisatie, planning, problemen met leren en het probleemoplossend vermogen en moeite met veranderingen.

Volwassene:Wonen, werken en relaties blijven moeilijk.

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 15:19

kattebeest schreef:
Even wat achtergrond informatie:

Wat is autisme?
'Autisme is wetenschappelijk proberen begrijpen wat anderen al instinctief begrijpen.'

Autisme verstoort de gehele levensloop en men kan een disharmonisch ontwikkelingsprofiel vaststellen. (Vergelijkt men kinderen naar hun leeftijd op vlak van educatie dan loopt dit bij de meeste kinderen redelijk rechtlijning, bij een autist bemerkt men enorme grote pieken en dalen).

Men ziet verschillende beelden in de ontwikkelingsstadia:

effe kort:

Op babyleeftijd: (slechts bij zwaar autistische personen is op babyleeftijd autisme reeds herkenbaar)geen interesse in interactie, ontroostbaar zijn of extreem rustig, fel reageren op veranderingen, obsessie voor 1 voorwerp en herhalen van 1 handeling.

Op kleuterleeftijd:
Liever alleen en rustig spelen, uitvallen in de klasgroep, driftbuien en motorische eigenaardigheden en moeilijkheden met lerern.

Op kind/puberleeftijd:

Willen vrienden maken maar lukt niet, (Als ze al een vriend hebben is dit omdat die iets heeft waarin zij interesse hebben), problemen met communicatie, organisatie, planning, problemen met leren en het probleemoplossend vermogen en moeite met veranderingen.

Volwassene:Wonen, werken en relaties blijven moeilijk.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 17:03

Hoi,

Nog een mooie omschrijving van Autisme:

"Deze stoornis heeft als hoofdkenmerk het niet goed kunnen verwerken van sociale informatie en een onvermogen de wereld om zich heen op de juiste manier te doorgronden."

Het is een soms best wel moeilijk te herkennen stoornis.
Aangezien het de laatste jaren steeds meer voorkomt dat volwassenen alsnog op latere leeftijd de diagnose "stoornis in het autistisch spectrum" krijgen.

Groetjes, Henny

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 21:59

in wezen is elke gedragsstoornis of psychische stoornis een extreme vorm van welk 'normaal' gedrag of psychisch welbevinden dan ook.
het hebben van gewoontes is ook een vorm van autisme, alleen vormt het geen gebrek voor persoon of omstanders. kijk maar eens naar je eigen gedragingen/afwijkingen en dat 10x extremer.

ik snap jullie reactie, ik overdrijf in deze dus iets Lachen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 06:40

maar ehh...concentratie stoornissen is wel heel typisch iets voor autisten, maar denk dat je bij de paarden er ook gewoon een heleboel dieren bij hebt die daar gewoon moeite mee hebben.

ik bedoel maar, heb nu een heel leuk dier van 15 jaar. maar zich 2 minuten ergens op concentreren?
pffff. echt niet!

de moeite is gewoon als je lekekr ,met die gedachten aan t waaien bent, en iemand verteld jou en bijzonder boeiend verhaal( not)( dat je dan jezelf bij elkaar moet pakken en moet gaan luisteren, en je moet stilzitten..

hmmmm.. bedenk me net dat er dus dan ook paarden zijn met adhd....
Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 07:14

Tittel schreef:
gijsenkim schreef:

De hengst die jij hier beschrijft heef volgens mij geen vorm van autisme. Ookal heb je een vast ritme in het dagelijks leven, dan nog vertonen ze veel "afwijkend" gedrag. Een autist is en blijft ook in zijn eigen wereld (bij mensen) en dit is ook zo bij paarden. Sommige paarden hebben ook in hun genen bepaalde eigenschappen zitten. Net als bij andere dieren en mensen heeft elk paard natuurlijk een eigen karakter. En dat hoeft niet altijd even leuk te zijn.

Het voorbeeld wat je noemde van hoeven uitkrabben kan voor een paard heel gewoon zijn. Dat is toch hetzelfde als opstappen. Als je ineens bedenkt om vanaf de andere kant op te zadelen of op te stappen, dan snapt je paard er ook niks van.

Maar alle info is welkom. Hier kan ik voor mijzelf weer wat uithalen.

Ik heb geen zin om zijn complete gebruiksaanwijzing hier neer te zetten, maar geloof me...... ik heb ondertussen echt genoeg ervaring om het onderscheid te kunnen maken tussen een paard die er niks van snapt en een die compleet over de zeik is Haha! Haha! Haha!

Ik kan je wel alle dingen gaan vertellen waar je allemaal rekening mee moest houden met dit paard.
maar dat wordt een boekwerk van 104 paginas.

Maar de grootste aanwijzing dat hij niet spoort is dat hij nul comma nul behoefte had aan sociaal contact, niet met mensen en niet met paarden. Hij was hengst maar gaf niks om merries. De enige reden hoe je kon merken dat hij het wel lekker vond om gekrabbeld te worden was omdat hij niet van je wegdraaide.

maargoed, zo begin ik toch aan die 104 bladzijde en daar heb ik geen zin an Haha! Haha! Haha!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 09:27

Citaat:
........maar ben er 100% van overtuigd dat alle paarden autist zijn

Knipoog die opmerking zal de nodige weerstand oproepen, maar je hebt wel gelijk!!

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 10:17

[quote="Pellie"]
het hebben van gewoontes is ook een vorm van autisme, alleen vormt het geen gebrek voor persoon of omstanders. quote]

Hoi Pellie,

Autisten houden van gestructureerd en gewoontes.
Maar slaan dan wel door in het extreme.
Kunnen zelfs dat gestructureerde ondanks dat ze er behoefte aan hebben moeilijk zelf handhaven en hebben daar vaak de hulp van derden bij nodig.
Er zijn vele mensen en dieren die behoefte hebben aan gewoontes.
Maar om dat nou autisme te benoemen vind ik te kort door de bocht.
Bij autisme komt VEEL meer kijken dan alleen het hebben van gewoontes.
Paarden mogen dan behoefte hebben aan regelmaat en gewoontes (die ze overigens ook vaak aanleren en niet van veulen af aan hebben)
ze zijn vaak zeer sociaal naar hun mededieren in de wei.
Kunnen er meerdere maatjes op na houden die ze vreselijk missen als deze weg gaan.
Mensen met autisme hebben meestal geen of maar een enkele vriend of maatje.
Simpel omdat ze een relatie niet kunnen vasthouden.
Is zo'n autistisch persoon getrouwd en wil het huwelijk standhouden dan houd het in dat de echtgenoot behoorlijk moet inleveren en andere prioriteiten moet gaan stellen dan de verwachting een normaal huwelijk te zullen hebben.
Ik spreek helaas uit ervaring. Met een autische echtgenoot en zoon.

Groetjes, Henny

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 11:24

hihihihihi..... Bloos

en toch herken ik hier ook heel veel in van mezelf!!!
zitten wel wat kinders bij ons in de familie met autisme, en ik en m'n broer hebben er ook wel wat trekjes van..

maar ja, t echt vaststellen blijft toch een mega-groot probleem, denk dat bij de meeste paarden een trauma wat niet goed verwerkt is, of waarbij het paard totaal geen opvang, of slechte opvang heeft gehad vaak de meeste oorzaken zijn waardoor een dier reageerd zoals hij doet...

blijf zoeken naar de bron van bepaalde problemen, en vooral openstaan voor mogelijkheden en geduld hebben is wel t belangrijkste...
maar dan met alles en iedereen die moeilijk doet...