Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
kattebeest schreef:Ik vind het een leuk idee dat zoveel mogelijk gegevens verzameld worden.
Wat ik daarbij heel belangrijk vind is de afstamming.
Niet enkel de vader , maar bij voorkeur tot 4 generaties.
Ook of zussen/broers/ nauwe bloedverwanten ook als 'probleempaard' gesignaliseerd staan vind ik HEEL belangrijk.
Helaas is dit niet zo gemakkelijk als bij mensen.
Waarom deze specifieke vraag? Omdat bij mensen blijkt, zoals ik hierboven al zei, 9 op de 10 gevallen van autisme erfelijk te zijn.

Tittel schreef:De meeste paarden die geestelijk of emotioneel niet in orde zijn kun je niet meer onderzoeken. Veel van deze paarden belanden bij de slacht. Ik weet zelf hoe moeilijk een paard met autisme is (al gaat het momenteel super met Jody) en kan me voorstellen dat de veel mensen niet weten wat ze ermee aanmoeten. Het is ook niet iets wat zomaar even weer weggaat. Wel ben ik nu bang dat er meer mensen gaan zeggen dat ze een paard met autisme hebben, terwijl dit niet zo is. Veel paarden zijn getraumatiseerd, verkeerd opgevoed/beleerd, niet gehouden zoals het paard wil of staat het paard alleen. Deze dingen kunnen ervoor zorgen dat het paard probleemgedrag kan vertonen. Nu moeten mensen zich niet gelijk aangesproken voelen. Dat wil ik niet en dat bedoel ik ook niet. Maar heel veel problemen bij paarden zitten bij het paard tussen de oren. En daarom moet je de oorzaak van het probleem eerst opzoeken en proberen te verhelpen, voordat je het probleem onder handen kan nemen. Heel veel paarden zitten geestelijk niet goed in hun vel en daar zou meer naar gekeken moeten worden.
Ik ben dan ook al heel erg blij dat er steeds meer interesse komt voor dit topic. En daar moet ik de TS toch wel even voor bedanken!
) hengst op stal gehad daar zat 4 x...... 4x Ramiro in. Heel moeilijk zadelmak te krijgen, en met zijn 4 jaar oud reageerde hij nog niet op andere paarden.
gijsenkim schreef:Ik heb een (zitten jullie) hengst op stal gehad daar zat 4 x...... 4x Ramiro in. Heel moeilijk zadelmak te krijgen, en met zijn 4 jaar oud reageerde hij nog niet op andere paarden.
Als in plaats van met het rechtervoorvoetje, met het linkervoorvoetje begon met uitkrabben....... snapte hij het niet meer![]()
![]()
Peerd liep de sterren van de hemel, maar owee als je iets wat anders deed dan altijd ....... dan was er geen land mee te bezeilen.
Hij is tot drie keer teruggekomen van ruiters die hem door zouden rijden....... met het stempel levensgevaarlijk! Terwijl als je je aan het dagelijkse vaste ritme en ritueel hield er heel best mee te werken was EN hij ook nog eens ontzettend leergierig is.
Als ik dit gedrag terugvoer naar Gijs zijn jongste, zie ik toch echt overeenkomsten. dus vandaar dat ik wel geloof dat paarden autistisch kunnen zijn, of althans aan aanverwante stoornissen kunnen lijden

Pellie schreef:ik heb verder niks gelezen maar ben er 100% van overtuigd dat alle paarden autist zijn, dat laat hun gedrag duidelijk zien. de één heeft er alleen iets meer last van dan het andere paard
Pellie schreef:ik heb verder niks gelezen maar ben er 100% van overtuigd dat alle paarden autist zijn, dat laat hun gedrag duidelijk zien. de één heeft er alleen iets meer last van dan het andere paard

kattebeest schreef:Even wat achtergrond informatie:
Wat is autisme?
'Autisme is wetenschappelijk proberen begrijpen wat anderen al instinctief begrijpen.'
Autisme verstoort de gehele levensloop en men kan een disharmonisch ontwikkelingsprofiel vaststellen. (Vergelijkt men kinderen naar hun leeftijd op vlak van educatie dan loopt dit bij de meeste kinderen redelijk rechtlijning, bij een autist bemerkt men enorme grote pieken en dalen).
Men ziet verschillende beelden in de ontwikkelingsstadia:
effe kort:
Op babyleeftijd: (slechts bij zwaar autistische personen is op babyleeftijd autisme reeds herkenbaar)geen interesse in interactie, ontroostbaar zijn of extreem rustig, fel reageren op veranderingen, obsessie voor 1 voorwerp en herhalen van 1 handeling.
Op kleuterleeftijd:
Liever alleen en rustig spelen, uitvallen in de klasgroep, driftbuien en motorische eigenaardigheden en moeilijkheden met lerern.
Op kind/puberleeftijd:
Willen vrienden maken maar lukt niet, (Als ze al een vriend hebben is dit omdat die iets heeft waarin zij interesse hebben), problemen met communicatie, organisatie, planning, problemen met leren en het probleemoplossend vermogen en moeite met veranderingen.
Volwassene:Wonen, werken en relaties blijven moeilijk.
Tittel schreef:gijsenkim schreef:Ik heb een (zitten jullie) hengst op stal gehad daar zat 4 x...... 4x Ramiro in. Heel moeilijk zadelmak te krijgen, en met zijn 4 jaar oud reageerde hij nog niet op andere paarden.
Als in plaats van met het rechtervoorvoetje, met het linkervoorvoetje begon met uitkrabben....... snapte hij het niet meer![]()
![]()
Peerd liep de sterren van de hemel, maar owee als je iets wat anders deed dan altijd ....... dan was er geen land mee te bezeilen.
Hij is tot drie keer teruggekomen van ruiters die hem door zouden rijden....... met het stempel levensgevaarlijk! Terwijl als je je aan het dagelijkse vaste ritme en ritueel hield er heel best mee te werken was EN hij ook nog eens ontzettend leergierig is.
Als ik dit gedrag terugvoer naar Gijs zijn jongste, zie ik toch echt overeenkomsten. dus vandaar dat ik wel geloof dat paarden autistisch kunnen zijn, of althans aan aanverwante stoornissen kunnen lijden
De hengst die jij hier beschrijft heef volgens mij geen vorm van autisme. Ookal heb je een vast ritme in het dagelijks leven, dan nog vertonen ze veel "afwijkend" gedrag. Een autist is en blijft ook in zijn eigen wereld (bij mensen) en dit is ook zo bij paarden. Sommige paarden hebben ook in hun genen bepaalde eigenschappen zitten. Net als bij andere dieren en mensen heeft elk paard natuurlijk een eigen karakter. En dat hoeft niet altijd even leuk te zijn.
Het voorbeeld wat je noemde van hoeven uitkrabben kan voor een paard heel gewoon zijn. Dat is toch hetzelfde als opstappen. Als je ineens bedenkt om vanaf de andere kant op te zadelen of op te stappen, dan snapt je paard er ook niks van.
Maar alle info is welkom. Hier kan ik voor mijzelf weer wat uithalen.
Citaat:........maar ben er 100% van overtuigd dat alle paarden autist zijn
die opmerking zal de nodige weerstand oproepen, maar je hebt wel gelijk!!