dikke, ontstoken manenkam....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sosha

Re: dikke, ontstoken manenkam....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 17:11

Lijkt mij idd een overgevoeligheidsreactie....... ik gebruik ook Fenonolf bij die van mij...... en soms komen er wel wat (hele kleine) schilfertjes los, maar nooit haar. Ik zou ook direct stoppen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-05 07:58

update:

die gekke manenkam schuift nu steeds een stukje op..
heel apart.

eerst was het de eerste twintig centimeter die onstoken was, dat knapt op, vervolgens komen ze op een nieuw stukje gras( met alleen maar een beetje kort maar wel superjong en dus vet gras)

gaan de volgende tien centimeter onsteken, daar smeer ik zalf op, dat hersteld weer..
wederom worden de paarden verzet op een vers stukje gras...
en ja....

de volgende 10 cm raakt ontstoken.
ik heb nu zowat 3/4 deel van de manenkam wat dus aangestoken is, en jeukt en schilferig is. hahaah best idioot eigenlijk hoor..

het knapt wel op hoor, het hersteld wel weer, maar kun je toch zien hoeveel invloed gewoon gras heeft..

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 09:23

dagmach schreef:
Ja,waarom krijgt de ene mens een bultje en de andere een enorme grote bult van een steek van een mug?
Net als bij je paard weten we dat gewoon niet.

Hier wil ik toch even op reageren, bij de mens weten we dat dus wel.
Als ik gestoken werd door een mug was ik net een wandelende ballon (beetje michelin mannetje effect Knipoog ) Ik heb het ene na het andere medicijn gekregen maar niets hielp echt afdoende (soms een klein beetje) en ik werd steeds beroerder door al die troep in mijn lijf.
Bij de mens is dit een allergie en in mijn geval ben ik gestopt met alle medicijn troep en ben veel (on)kruid gewoon uit de tuin of uit het bos gaan eten. Vooral brandnetels, deze hebben een sterk zuiverende werking. Ook heb ik een paar weken een leemkuur gedaan (gewoon wat ik had liggen van de paarden) om te reinigen.
In de tijd dat ik nog vol medicijnen werd gestopt werd ik ook veel vaker gestoken door allerlei prikkebeesten, ik leek ze wel aan te trekken.
Nu na het reinigen en met mijn andere eet gewoontes wordt ik dus vrijwel niet gestoken, heel af en toe nog we maar dat levert een heel gewoon bultje op net als bij ieder ander mens en ik zwel niet meer op.

Bij paarden zou ik dus zeker niet meteen zeggen dat het niet van binnenuit komt en dat alleen een deken de oplossing is, er zijn er zat die daar dwars doorheen schuren en ook met deken nog vergaan van de jeuk.
Ook een paard kan een steeds terugkerende allergische reactie hebben, kan zijn door voer, gras/eiwitten en noem maar op. Voor de eigenaar van zo'n paard erg lastig om uit te vinden waar het probleem precies zit maar wel de moeite waard. Ook een deken kan uiteraard helpen bij de vermindering van de klachten maar ik zou het inwendige toch zeker ook extra aandacht geven, dus gewoon beide doen, de deken én het inwendige, als het paard volledig gereinigd is zou het zomaar eens minder kunnen worden of als in mijn geval gewoon weg zijn.
Ik vergelijk een paard eigenlijk nooit met een mens maar in dit geval lijkt het mij wel de moeite waard.

Mijn Kwpn-er stond ook iedere zomer met verschrikkelijke jeuk, ik woon in Drenthe in een bosrijke omgeving dus dat is ook niet echt bevordelijk voor de situatie.
Ik heb hem gereinigd met een leemkuur van 3 weken, hij krijgt dagelijks brandnetels te eten (die hangen allemaal in mijn schuur te drogen, vers eet hij ze nl. niet) en tot nu toe heeft hij nog niet geschuurd. Hij heeft wel een deken op met hals en kap maar voorgaande jaren had dat geen nut, dit jaar gaat het goed (tot nu toe dan, ik ga nog niet juigen) Zijn manen en hals (waar bij hem de meeste jeuk zit, staart heeft hij geen last van) was ik nu regelmatig, gewoon met betadine. Ik duim dat het de hele zomer zo goed blijft gaan met hem, voor mij een heel belangrijk feit, na het inwendig reinigen is hij een stuk vooruit gegaan!

Saba

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 09:35

Mijn paardje heeft nog geen ontstekingen en heeft nog al haar haar.
Ze staat wel op de weide (van 23.00 tem 18.30).
Als voorzorgsmaatregelen heb ik de stal vol gehangen met borstels en stukjes tapijt, ook probeer ik zoveel mogelijk mest te ruimen.
Ik wrijf haar buik in met olie en doe op de staart en manen een middeltje dat ik gekregen heb van de DA (naam ken ik niet).
Tot nu toe zie ik haar heel af en toe tegen haar borstels schuren (hooguit 5 min. per dag) en merk ik dat ze rond 22.00 uur tot 23.00 u constant met de staart staat te zwiepen. Maar voor de rest heeft ze weinig last van haar eczeem. Hopelijk kan ik haar de hele zomer zo houden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-05 10:12

de mijne krijgt dus ook brandnetel over zijn voer heen, en biergisttabletten om ook weer te helpen reinigen.

uitwendig gebruik ik gewoon uiercreme op de plekjes, als t echt onstoken is, doe ik er wat hydrocortiderm op of betadinezalf.
absoluut ben ik het er mee eens dat je van binnenuit ook kunt helpen een allergie te bestrijden.
Haha!

Saba

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 15:33

Ik heb een goede website gevonden: www.zomereczeem.info
Rechts onderaan deze site vindt je een verslag over een voorlichtingsavond die gegeven is.
Het is zeker de moeite om het eens te lezen.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 18:08

De heer Leen Taal komt over een paard maanden in de periode augustus / september een lezig geven op de manege.
Haha!

hipkippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 19:34

Ik heb dit topic even door gelezen en dan zijn er toch wel wat mensen die verstand hebben van eczeem..kan iemand van jullie mij misschien helpen... viewtopic.php?f=3&t=426881&p=8904896#8904896 hiermijn topic om even te kunnen lezen waar het over gaat.
Ik weet nu dus niet of het zomer eczeem is ofwel.
Dinsdag komt de vee arts weer en dan zal ik haar er ook even naar laten kijken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-05 08:02

Pling

sinds woensdag staat applause in de bak, dit omdat onze weilandjes tijdelijk in gebruik zijn door allemaal auto's van mensen die overal staan met tentjes in verband met de TT hier in Assen die dit weekend weer gehouden word.

stond nog een beetje gras in de bak, maar is nu op en hij en zijn weidemaatje zitten dus nu gewoon aan het hooi.

ik was al heel benieuwd wat er met zijn manenkam zou gebeuren.

wat denk je? de zwelling trekt weg, de manenkam word soepel, ik kan hem weer heen en weer bewegen.
Haha!
dus toch in zijn geval het gras, verder is er helemaal niks in zijn voeding veranderd, hij krijgt dus nu alleen geen gras meer....

allergisch voor gras dan? kan hij bepaalde eiwitten niet kwijt daaruit?

kennissje van me vertelde dat t helemaal niet aan eiwitten ligt maar aan de suiker wat in het gras zit.?

volgens haar krijgt hij dan teveel suiker binnen, dit stapeld zich op en zo krijg je dan dus een uiting in de huid.

pff...toch maar eens zien hoe ik dit op ga lossen...

octavodia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 09:34

Het fructaan gehalte in het gras is met name in het voorjaar heel hoog, fructaan is een suiker. Ook is het fructaan gehalte hoog in echt kort gras, en bijvoorbeeld bij lang droog weer, bij vochtig en groeizaam weer, zijn er weer andere overdoseringen van mineralen in het gras. het probleem komt voort uit het feit dat alle nederlandse weilanden vol koeiengras staan, dit gras is in principe te vet voor alle paarden, zelfs de paarden die dag en nacht op de wei staan het hele jaar door hebben er in meerdere of mindere mate last van, ze worden bijvoorbeeld snel vet, schuren wat meer, krijgen ineens weer last van mok, of bultjes,of worden koliekgevoeliger. Een paard die op de steppen leeft heeft ook met voorjaar te maken, en regens en vruchtbare grong met ineens weer opbloeiend gras, maar dit zijn totaal andere grassoorten, en er is veel meer verscheidenheid in grassoorten, deze paarden worden ook dikker in het voorjaar en de zomer maar niet zo als onze paarden, deze paarden lopen natuurlijk oog de hele dag, en staan niet in 1 weitje, en de vetreserves hebben ze nodig voor de winter. Bevangenheid komt in de vrije natuur niet voor, bij hoge uitzondering in ieder geval. Het is misschien interressant om eens onderzoek te doen naar paarden in het wild en hoe vaak daar zomerexceem voorkomt, heeft iemand een idee, of weet iemand dat? Mijn paard is in ieder geval enorm opgeknapt na de kuren van Leen Taal, en zijn strenge dieet, ik heb een totaal ander paard dan vorig jaar, exceem vrij is hij nog niet helemaal, maar hij kan in ieder geval overdag lekker zonder zijn boettdeken lopen, s'avonds doe ik hem wel om omdat hij zowiezo gestoken wordt door alles wat maar steken kan...s'morgens gaat hij weer af. Vorig jaar hoefde ik daar niet over na te denken, ging de deken af dan vond ik hem aan het eind van de dag helemaal kaportgeschuurt en gefrustreerd in de wei.Een exceem paard is eigenlijk een sort diabeet, je kunt hem in ieder geval het beste zo behandelen, dus suikers uit zijn leven bannen, zoveel mogelijk, hij heeft er echt baat bij, geen kuil voeren daar zitten gistingssuikers in, zeer slecht in ieder geval,sommige wortels zijn geverft,die zijn ook extra oranje, met name die in de 25 kilo zakken, soms zitten er nog witte tussen, die zijn uit het verfbad gefloept. In brok zitten veel suikers nl melasse, voor de smaak, en om het aan elkaar te binden. Mijn paard krijgt nu alleen subli granenmix plus, dat is een volledig voer, hij droogt er mooi van op, en doet het er erg goed op, en veel heeft hij niet nodig, ook krijgt hij oud hooi, hij heeft er nooit zo goed uit gezien als dit jaar...tja...ik hoop dat dit zich voortzet, en dat we er volgend jaar nog meer profijt van hebben...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-05 09:46

in elk geval ben ik nu inderdaad van mening dat het dan van het fructaan komt, maar toch blijft het raar dat het ene paard er wel tegen kan en het andere niet.

bij ons hebben we 3 weitjes, ze worden om en om gezet met asl gevolg dat ze dus steeds in vers jong gras staan, en tja..daar zit nu net de meeste voeding in.

ik ga eens uitzoeken of er iets is wat het lichaam kan helpen dit fructaan.suiker beter af kan voeren of omzetten.
heb namelijk geen kapitalen om kuren van dhr taal te gaan uitproberen, heb het idee dat het ook wel goedkoper kan..
(flauw he)

carina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 21:57

Josefien schreef:
ik heb een klant, bij wiens Fjord ik alles heb geprobeerd maar niets hielp tegen de jeuk vorig jaar. Dit jaar wilde ze zelf ook (eigen risico) de Traumeel injecties (de dierenversie wel te verstaan)uitproberen en ze sms-te me gisteren dat haar Fjord nog steeds geen jeuk heeft! Overigens is dit door een dierenarts van een mede bokker uitgevogeld, dus enigszins onderbouwd is het wel (blijft natuurlijk toch een probeersel wat bij de ene wel werkt en bij de andere niet) Ik heb contact gehad met de firma die het levert (Heel) en de druppels werken ook goed, alleen niet zo snel als een injectie. Ik onderhoud het nu met 2 maal daags 10 druppels Traumeel, nog geen jeuk!!!

Ook ik heb Traumeel injecties gebruikt bij mijn haflinger. Helaas heeft dit helemaal niks uitgehaald en ben ik er dus mee gestopt...

Greetje61

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 23:41

Jannepauli schreef:
Citaat:
ik ben genaaid, zo heet dat volgens mij ???? en hij is binnen

Daar wil ik toch nog wel even op reageren... want hoezo? Taal geeft geen garantie dat hij het zomereczeem geneest en je maakt zelf de keus om zijn kuur te gebruiken. Net zoals je zelf de keus maakt om andere, vaak ook totaal niet werkende middelen, te kopen bij ruitersportwinkel of paardendrogist...

Ik wil hier overigens niet mee beweren dat meneer Taal het licht uitgevonden heeft, of dat het niet behoorlijk beroerd is als je in je hoop en verwachting teleurgesteld wordt... maar omdat zo maar iemand roekeloos 'de schuld' te gaan geven, dat lijkt me niet erg reëel...

Ik was vorig jaar erg enthousiast over de lezingen van meneer Taal en ben nog steeds van mening dat zijn theorie goed is maar helaas, na 2 kuren (1 in oktober vorig jaar en 1 in maart dit jaar) is mijn shetland pony toch weer gaan schuren en niet zo'n klein beetje ook. Ik mag van meneer Taal gratis een nieuwe kuur geven maar ik ben dermate teleurgesteld dat ik nog niet weet wat ik nu ga doen. Ik heb in ieder geval geen geld meer om nog meer uit te geven dan wat ik de afgelopen jaren allemaal al gedaan heb. Ga nu over op een nieuwe aanpak; geheel opstallen in een zeer ruime open stal (oude ligboxenstal), oud hooi geven, regelmatig wassen met een derma shampoo en de kapotte stukken huid insmeren met een jeukstillende en genezende zalf. Als krachtvoer kreeg hij Subli Semit van Taal, daar ga ik mee door. Het geheel opstallen moet het volgens mij doen, geen insecten, geen zon, lekker koel. Ik hou jullie op de hoogte ...

Greet

Saba

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 08:57

opstallen helpt bij mij ook, mijn paard heeft vooral jeuk tussen 21.00 en 22.30. Ik stal ze op om 20.30 tem 22.45. Daar ik een open stal heb (slechts een halve deur) hebben wij over de stalopening een ventilator gegangen. Ik merk dat op deze manier geen mugjes meer binnenkomen en ik moet zeggen mijn paardje vindt het zo leuk dat als ik haar eens niet op tijd kan opstallen zij zelf al in de stal gaat staan. Dus het helpt zeker.

Greetje61

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 23:20

Saba schreef:
opstallen helpt bij mij ook, mijn paard heeft vooral jeuk tussen 21.00 en 22.30. Ik stal ze op om 20.30 tem 22.45. Daar ik een open stal heb (slechts een halve deur) hebben wij over de stalopening een ventilator gegangen. Ik merk dat op deze manier geen mugjes meer binnenkomen en ik moet zeggen mijn paardje vindt het zo leuk dat als ik haar eens niet op tijd kan opstallen zij zelf al in de stal gaat staan. Dus het helpt zeker.

Kort na het bericht dat ik mijn shetlander ging opstallen (die daar overigens goed op reageert) heb ik mijn 20 jaar oude Fjord uit de weide gehaald. Nooit geschuurd en nu opeens helemaal kaal, tot bloedens toe. Het opstallen heeft bij hem nog geen effect, hij wil in de stal (een hele ruime ligboxenstal met stroomdraadjes langs de kritieke punten) toch nog steeds erg veel schuren, ik merk dat hij erg onrustig is de hele dag door en denk dat ik nu toch maar een dierenarts in moet schakelen om zijn jeuk te verminderen.

Greet

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-05 07:35

doe d'r een deken op, heeft hetzelfde effect als opstallen maar je houd je dier wel heel!

bij applause blijft t lekker doorgaan, zo is de zooi weer ontstoken, en zo trekt het weer weg., moet wel zeggen dat zijn manenkam wel mega dik is nog nooit zo erg als andere jaren....

zelfs plekjes op zijn hoofd die hij voorheen nooit had.

octavodia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 08:26

Bij mijn paard gaat het allemaal een stuk beter dan vorig jaar...hij heeft de kuren van Leen Taal gehad, en krijgt ook zijn wormkuren, genezen is hij helaas niet, maar ik kan hem op warme dagen zonder Boett laten lopen, geen probleem. Vaak doe ik de Boett nu op tegen de dazen en ander stekend ongedierte, want gestoken wotrdt hij wel nog steeds..Hij heeft ook nog wel jeuk aan zijn manenkam, maar niet extreem, zo hier en daar wat plekjes, en staart ook, zijn hoofd heeft ook plekjes, maar vorig jaar was alles kapot...hopeloos...zijn bloed was ook enorm opgeknapt, en hij zit absoluut beter in zijn vel, veel vrolijker, staat lekker dag en nacht buiten, het strenge dieet alleen al heeft hij een hoop baat bij..de weide wordt tegenwoordig alleen bemest met koeienmest, kunstmest en varkensgier is uit den boze...geen suikers, dus geen brok want daar zit melasse in, geen muslies, ook melasse, geen wortels, en zeker geen brood..Hij staat op de subli semit, en subli granenmix, daar zit geen melasse in, en krijgt daar nu in de zomer maar een half schepje per dag van, en oud hooi..op de kale aangetaste plekjes smeer ik zonnebrandcreme factor 30 tot 60, en dan geneest het snel weer...af en toe wassen met zeeout opgelost in water, of met teatree, voor mijn andalusier is het leven een stuk dragelijker geworden na de kuren, helaas zijn ze erg duur, maar ik ben blij dat ik het gedaan heb...hij heeft er in totaal 5 gehad...misschien straks in het najaar nog een, en in het voorjaar, en misschien is hij er dan vanaf....maar daar geloof ik niet meer zo in...maar het is wel zeker 75% beter dan afgelopen jaren...maar het blijft een gedoe he...

_christel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 23:10

Hallo,
helpt manen afknippen een beetje.. iemand die ik ken knipt de manen af om zo beter bij de vliegjes te komen, helpt dit echt?? Is dat verstandig? Een verzorgpony heeft ook zomereczeem, die smeer ik in met Sweet Itch en Eczema Balsem (zoiets weet naam niet meer precies) en dat helpt goed, maar zou het dan nog beter zijn om ook de manen er af te knippen..?? of word de eczeem dan juist nog erger?

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 23:22

Mijn merrie had ook enorme jeuk. Haar staartwortel is kaal en haar manenkam ook. Ik heb haar gewoon een hormoneninjectie laten geven door de dierenarts. De jeuk hield op van het een op het andere moment.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 23:34

@ Anky12; ik denk echt niet dat het voor de jeuk of de vliegjes uitmaakt of je de manen er af scheert of niet.

Ik doe het bij die van mij wel omdat ik dan gelijk kan zien als hij ook maar een heel klein beetje geschuurd heeft. Als je de manenkam met iets in wilt smeren is het ook makkelijker. Ze gaan er iig niet meer van schuren want die van mij schuurt op het moment helemaal niet.

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 00:02

Heb zojuist het topic doorgelezen en nu heb ik een nieuw nadenkertje voor jullie:

wij hebben een fries en die heeft een behoorlijk harde/dikke manenkam van het begin tot aan het einde. Dus niet hier en daar een stukje...nee de HELE manenkam. Ze schuurt niet en heeft ook geen rare plekken. Ze staat 24/7 buiten (met 21 anderen) en rouleert achter de koeien aan. Ze is absoluut niet te dik want toevallig had ik de DA gisteren voor de enting en die heb ik het gevraagd (want een "paardenman" had ons verteld dat die harde/dikke manenkam kwam van TE dik zijn maar dat is ze dus niet)

Ze was gisteren wel stuitergek maar dat kan ook komen doordat ze afgelopen maandag voor het eerst hengstig is geworden.

Het laatste stuk weiland vond ik wel erg vet maar inmiddels (na 1 week) wordt dat wat aan de schrale kant. Persoonlijk heb ik liever dat ze hier nog een paar dagen staan..maar goed ...dat regelt de boer en niet ik.

Na deze inleiding is dus mijn vraag....hoe kan zij zo'n dikke/harde manenkam hebben (schuurt niet en is niet dik)? En belangrijker nog...wat is het en kan het kwaad. Kan het misschien iets met bespiering te maken hebben omdat het bij haar de gehele manenkam is?

_christel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 08:51

Sosha schreef:
@ Anky12; ik denk echt niet dat het voor de jeuk of de vliegjes uitmaakt of je de manen er af scheert of niet.

Ik doe het bij die van mij wel omdat ik dan gelijk kan zien als hij ook maar een heel klein beetje geschuurd heeft. Als je de manenkam met iets in wilt smeren is het ook makkelijker. Ze gaan er iig niet meer van schuren want die van mij schuurt op het moment helemaal niet.

Oke, bedankt. Dus om makkelijker bij de wondjes te komen helpt het wel? En ze gaan er minder van schuren??

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 09:07

Mijn pony's manenkam voelt ook wel eens dik en heet aan (heeft ook eczeem) en dan vindt hij het heerlijk wanneer ik de boel koel met water. Dus lekker die tuinslang erop! En dan gelijk wassen met anti-eczeemshampoo (Tea-tree, Denorex, teershampoo etc.) als je toch bezig bent.

Even off-topic, hebben jullie eczeempaardjes ook deze week (extra) last van eczeem gekregen? Lijkt wel alsof alle mugjes tot leven zijn gekomen ofzo.. het is weer helemaal slecht.

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 09:11

Mijn paard heeft ook zomereczeem. Ik heb al vóór dat het zomer was (en dus die vervelende beestjes ) z'n manen goed ingesmeert met babyolie. Gewoon elke dag. En dat helpt echt goed Hij heeft er nu geen last van (alleen z'n manen zijn een beetje vet , maar wel regelmatig wassen)

Greetje61

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 09:18

Mendiej schreef:
Mijn paard heeft ook zomereczeem. Ik heb al vóór dat het zomer was (en dus die vervelende beestjes ) z'n manen goed ingesmeert met babyolie. Gewoon elke dag. En dat helpt echt goed Hij heeft er nu geen last van (alleen z'n manen zijn een beetje vet , maar wel regelmatig wassen)

Tja -zucht- hielp dat maar bij alle paarden, wat zouden we dan gelukkig zijn!! Ik heb een Shet die al 7 jaar eczeem heeft en heb zo'n beetje echt alles uitgeprobeerd, uitwendig, inwendig, goedkope middelen, dure middelen, niets helpt, ook geen babyolie ......

Het enigste wat tot nog toe heeft geholpen (zonder toevoeging van welk medicijn dan ook) is de lycra deken en opstallen. Dit jaar had ik hem niet opgestald omdat hij twee kuren van Taal heeft gehad maar toch kwam de eczeem in alle hevigheid weer opzetten en nu heb ik hem dus wat laat opgestald, dus toch een kale manenkam. Nu hij binnen staat is het schuren afgelopen.

Greet