Buikschuren..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chippp

Re: Buikschuren..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-05 11:35

Grr kom ik woensdagavond bij het land, loopt ze behoorlijk kreupel..
Hoefsmid dus donderdag geweest en die vind het wel wat gevoelig maar kon geen zweertje vinden. Denkt aan een hoefkneuzing. Gaat lekker dus :s

Nu weer on-topic..
Wat denken jullie van zo'n hoofdmasker? Zal dat helpen..
Haar hoofd word echt met de dag n stuk kaler en er komen rode plekjes alsof het een beetje stuk gaat.
En met wat voor soort masker en merk enzo heb je goede ervaringen en met welke juist niet..

Ik denk dat ik er toch iemand naar wil laten kijken.. Waarom ik dat nog niet eerder heb gedaan, is omdat ze niet van mij is. Maarja als ik niks doe, gebeurd er niks..
Kan ik dan het beste een dierenarts laten kijken? Of iemand die meer over exceem ed. weet en daar misschien andere middelen voor heeft..
Wat hebben jullie gedaan?

Vast weer bedankt voor jullie reacties!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 11:52

waar behandel je de plekjes nu mee dan?

Chippp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-05 12:10

Sweet Itch en gewoon vliegenspul overal..

Ik wil dit maar even opmaken.. ik hoor zoveel middeltjes die bij anderen goed helpen maar ben bang als k nu weer wat anders doe en dan weer wat anders dat het dan misschien wel juist irriteerd..
En dan weet ik ook niet wat nou hetgene is dat helpt..

Chippp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-05 12:58

Hier weer een paar fotootjes..

Het begint nu ook op haar been..
Afbeelding

Haar buik ziet er echt niet meer uit.. :/
Er zitten ook van die rare zwarte stippen overal..
De foto's zijn voordat ik heb gesmeerd. Het ziet er ook zo droog uit enzo.
Afbeelding
Afbeelding

En haar hoofdje word óók elke dag erger. Het is al meer meer dan dat je op de foto's ziet.
Zag haar trouwens gister met haar hoef onder haar oog krabben. Kan natuurlijk toeval zijn, ze hebben allemaal overal wel eens jeuk.. Maar ik denk dat ze toch wel jeuk heeft aan dr hoofdje en wel schuurt en krabt..
Afbeelding

Het is toch in het echt wel anders dan op de foto's..

Ik smeer de Sweet itch 3x per dag. Doe er echt vaak een behoorlijke laag op.
Zou toch denken dat t dan niet zo droog zou worden..

Saba

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 15:06

Mijn eczeempaard heeft ook veel last aan haar buik maar die plekken zien er anders uit, eerder zwart.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 15:14

Bij mijn pony ziet er het wel zo uit, maar dat was al duidelijk geloof ik

Waarom probeer je D-itch niet eens van de paardendrogist? Dat hielp vorig jaar bij Jewel heel erg goed. (nu nog steeds, maar ze staat onder de deken he) Valt ook mee qua kosten, zo'n fles is niet giga-duur..

Ik denk dat je een aantal dingen zult moeten proberen, mijn ervaring is dat wat bij de één wel heel goed helpt, bij de ander niks uithaalt. Waar ik vorig jaar mee heb lopen smeren: eczema balm, klitwortel, olijfolie, sweet-itch en teatree en babyolie, niks hielp. (allemaal tips via bokt trouwens).

Btw, kan de pony niet op stal? En dan zeker in de eczeemtijd (06-10:00uur en 16-22:00uur) Zo deed ik het vorig jaar en heb het weten te beperken.

[edit]Sterkte nog met de kreupelheid trouwens, wat vervelend weer [/edit]

Chippp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-05 17:31

Ze loopt wel weer goed gelukkig
Wel bedankt!

De plekken zien er ook zo een stuk anders uit dan vorig jaar. Het ziet er zo vreemd 'schubben'-achtig uit..

Nee, dat is ook zo moeilijk hè, wat bij de een goed helpt, werkt bij de ander helemaal niet..
Er was bij ons iemand op stal waarvan het paard de staart een beetje schuurde. Daar hielp de Sweet Itch heel goed bij.

Mn flesje is toch binnenkort leeg, schiet op met dat 3x per dag :p
Ik ga de D-itch misschien wel halen dan.
Je bedoelt toch de gel, of dat spul voor over het voer?

En op stal.. dan zal ik haar daar toch neer moeten zetten en ik ga om half 9 naar mn werk (nu smeer ik voor de tijd) en ben om 6 uur thuis.
Dus dan red ik die tijden ook niet..
En er zullen er vast zijn die haar wel eens voor mij willen binnen zetten of naar buiten doen maar vast niet elke dag 2x..

Heeft jouwe op zn hoofd ook van die kale plekken?
En wat denk je, zal zo een hoofdmasker helpen?
of is het toch al te laat..

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 18:50

Tjonge zeg, dat wordt heftig. Ik zou haar toch ergens in de zeelucht neer gaan zetten, het is heel vervelend, maar altijd jeuk hebben is echt een ramp!! Kan je dat niet voor haar regelen?

Chippp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-05 19:06

Ja, maar ze is niet van mij..

Dan zou ik haar dus moeten kopen, en op mezelf moeten gaan wonen en me werk opzeggen en ergens anders werk gaan zoeken..
Heb er idd wel eens aan gedacht mr t word wel een hele toestand..

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 19:12

maar ben je dan de enige die voor haar zorgt en spulletjes tegen de jeuk koopt? Doen haar eigenaren ook nog iets?
( en heeft de DA al een keer een schraapseltje genomen?)

Chippp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-05 20:34

Ja. Ik ben eigenlijk de enige die dat koopt en smeert..

De DA heeft dat nog niet gedaan.
ik ben wel van plan om een dierenarts of iemand die 'verstand' heeft van exceem ed. te laten kijken.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 20:45

Ik vind dat je enorm je best doet voor deze pony! Het is toch een manege pony als ik goed heb begrepen?

Als ik in de buurt had gewoond, had ik wel ff willen komen kijken

D-itch bedoel ik de lotion, die bestel je op www.paardendrogist.nl
kun je kijken onder het kopje zomereczeem. Ze hebben er ook hoofdkappen trouwens, in verschillende maten, voor een redelijke prijs. Als ik me niet vergis van Bucas.

Of het zin heeft, lijkt me wel. Zeker als ze ook echt schuurt.
Ik zal morgen een foto voor je plaatsen hoe het zit met die boett.
Misschien kun je op de manege (als het mangepony is) een inzameling houden voor een pagony eczema, die zijn ook niet zo duur. Ik noem maar wat...

Chippp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-05 20:57

Ja, het is idd een manegepony.
Maar ik verzorg haar al bijna 5 jaar. Heb dr ook ingereden enzo.
Ook officiële KNHS-wedstrijden gestart maar ben gestopt toen k niet meer bij de pony's mocht. Vond haar te klein om bij de paarden door te starten..
Ik rijd haar nu haast nooit meer maar verzorg haar nog wel elke dag. Het is wel echt 'mijn' pony.

Okee, ik ga de lotion wel bestellen! Hoop dat dat werkt! Omdat het bij jou ook het enigste was dat werkte..
Als het dat voer zou zijn, dan eet ze het wsl toch niet. T is een zeikerd met 'vreemd' eten terwijl het verder echt een vreetzak is.

Ik denk dat ik ook wel op zoek ga naar zo een masker. Zag haar eerst haar hoofd nooit schuren, maar de laatste dagen wel met dr hoef of tegen dr benen..
Ik kan het iniedergeval proberen!

Okee, ben benieuwd die boett! T lijkt me niet zo fijn zo een deken.. maar het zal iig beter zijn dan die jeuk!
Ze staat in de winter ook altijd zonder deken, alleen een zweetdeken na het rijden..
Ik denk niet dat ik die nu koop hoor.. maar denk er zeker aan voor volgend jaar en als k m koop dan doe ik hem op tijd op!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 22:40

jeetje zeg, hadden alle manege pony's maar zo'n beschermengel! Krijg je wel iets terug van de echte eigenaren (manege) voor al jouw zorgen? Kan je de bonnetjes inleveren of krijg je bijvoorbeeld gratis les? Ik kan me voorstellen dat je inmiddels heel erg verantwoodelijk voelt voor haar, maar ik vind echt dat de eigenaren zelf ook iets moeten ondernemen hoor, daar kunnen ze jou toch niet helemaal voor op laten draaien? Ze verdienen tenslotte ook aan haar met de lessen en zo.
Ja, je hebt hier natuurlijk even niets aan ivm het zomerexceem, maar ik wilde het toch even kwijt. Je hebt je hart op de juiste plek, maar ze moeten je niet gaan misbruiken hoor als je begrijpt wat ik bedoel? Dat zou ik heel erg oneerlijk van ze vinden, je doet zo onwijs je best!

Chippp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-05 22:48

En rijd hartstikke veel extra, gewoon ook voor de hulp altijd enzo..
Ik heb er ook een jaar gewerkt.

In de zomer hebben ze hier 6 weken vakantie dus dan staan ze dag en nacht op het land.
Het valt natuurlijk ook niet heel erg op dat haar buik er zo uit ziet, ik ga normaal ook nooit zo onder een paard hangen :p

Ze weten wel dat ik er heel veel over opzoek en er dingen opsmeer enzo..
Ik zal het er nog eens (voor de zoveelste keer) over hebben..
Maar ík kan het gewoon niet aanzien dat ze zoveel jeuk heeft..

Saba

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 07:54

tip voor chipp: ik ben nu bij mijn paard haar plekken aan het inwrijven met maisolie. Je neemt gewoon een niet gebruikte verfborstel en je wrijft de plekken voldoende in. Ik merk dat de huid terug soepel word en ze minder schopt naar de buik en ze vindt het zelf ook heel aangenaam.
Misschien moet je het eerst proberen met een klein stukje, dan kan je gauw het verschil zien.
groetjes

Chippp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-05 18:17

Hier eindelijk weer eens een berichtje van mijn kant..

!! Het gaat echt stukken beter !!

Er was iemand op stal die 'Summer Wash' had, zij gebruikte het toch niet meer dus ik mocht het wel proberen.
Heb het een aantal dagen 3x per dag gespoten. En het was al heel snel niet meer zo droog! Die gekke vlekken gingen weg en het is nu alleen nog maar een smalle streep.

Alleen, ze vind het echt niet fijn als ik onder haar buik spuit. Ik denk dat de Silitch Spray, die ik in het begin had, geprikt heeft ofzo.. want sinds toen vind ze het niet fijn meer als ik spuit..

Probeer maar eens bij een pony op de wei onder haar buik te spuiten terwijl ze dit écht niet wil.. Zodra ik richting dr buik liep, draaide ze weg. Ik deed wel een halster om maar zelfs als ik een voetje optilde ging het niet. Ze kon uitstekend wegrennen op 3 benen..

Het was na een aantal dagen echt al zo een stuk verbeterd! Ik heb besloten even een paar dagen te stoppen met spuiten dan kan ze me weer een beetje lief gaan vinden
En dan oefen ik even met een flesje met water of iets.. dat ze miss maar weer gaat leren dat het geen zeer doet. Maar ik kan nu niet eens meer voelen onder haar buik of als ik naast haar sta en alleen wil kijken dan loopt ze al weg. Hmm waarom snapt ze niet dat k t goed bedoel

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 17:26

Kijk, dat is goed om te horen

Gaat het nu nog steeds zo goed? Ik ben toch wel benieuwd wat dat spulletje nu precies is.
Overigens is Jewel ook nooit echt blij als ik haar buik insmeer, meestal doe ik het tijdens het voeren. Dan staat ze rustig te eten en zijn de brokjes veel belangrijker

Anyway, hoe staat het ervoor?

Chippp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-05 18:12

Ja, het is echt zo een stuk opgeknapt!!

Dit staat op de fles:

'Diergeneesmiddel 'Summer Wash'.
Desinfecterend, verzacht de jeuk.
Voor de behandeling van bacteriële en aspecifieke huidaandoeningen zoals: staart- en manenexceem, schimmelziekten, met kale plekken gepaard gaande haaruitval, overgevoeligheid voor zonlichtbestraling, puistjes, schilfers, beenjeuk, mokachtige verschijnselen enz. bij paarden.
Gebruik: bij de eerste tekenen van schuren of huiduitslag direct de desbetreffende plaatsen goed nat sprayen, en licht inmasseren met de 'Summer Wash'.
Gedurende enkele dagen 2x per dag herhalen tot de aandoening genezen is.
Als cosmetische verzorging van de paardenhuid. Na het bevochtigen van de huid/ vacht kan men 20 á 50 ml. 'Summer Wash' als shampoo gebruiken.

Op stal ging het smeren en spuiten idd wel goed, met wat eten erbij of op stal.
Ik heb haar op het land dan wel even een halster om maar ze weet gewoon dat ze heus wel weg kan lopen als ik onder haar buik hang en zij zoveel ruimte heeft.
Ik heb nu een klein spuitflesje gekocht en gevuld met water. Eerst gewoon een beetje lopen spuiten, dat vond ze normaal nooit erg maar sinds ik haar buik zo vaak heb gedaan vind ze het op dr hals of rug ook al niet leuk meer.
Dus eerst gewoon op dr gespoten, wou ze weglopen dus door blijven spuiten en zodra ze stilstond gestopt. Op een gegeven moment onder haar buik, gewoon blijven spuiten spuiten spuiten en met dr mee gelopen als ze weg wou. Zodra ze stil stond gelijk gestopt. Ze ging steeds sneller snappen dat het beter was als ze stilstond.
Steeds even gewacht en dan weer wat gespoten met water. Als ze dan lief was begon ik met de Summer Wash. Nu kan ik dus weer vrij normaal spuiten.

Ik gebruik het ook op haar hoofd. Dan spuit ik het op mn hand en smeer het daarna. Haar hoofd is alweer zo mooi!! Ze is wel een soort van aan het vervellen daar maar daaronder is het weer helemaal mooi!
De plek op haar buik is echt een heel stuk kleiner geworden en niet meer zo droog!

Mn flesje is bijna op, dus ik ga eens even zoeken waar ik het kan kopen!