Wat heeft hij nou??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

gina2003

Re: Wat heeft hij nou??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 16:19

Het lijkt mij niet verstandig er nu op te gaan, je moet het natuurlijk zelf weten, maar gun hem zijn rust.
Zet hem een week op rust, en ga er desnoods naast wandelen, en kijk na een week hoe het verder gaat.
Bouw niet te snel op, dit zijn niet echt dingen die je snel over het hoofd moet zien, je moet rustig ana doen, hij geeft zelf dingen aan, die moet je serieus nemen...

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 17:17

op rust vind ik eerlijk gezegd maar om. zo worden die paarden alleen maar onrustig en gaan ze sneller gek doen en dus ook meer belasten. een stukje wandelen lijkt mij juist goed. nbiet t eruig maar wel beweging.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-05 18:17

Ik weet het niet
Ik kan wachten tot de wond genezen is
Of beter nu al starten?met gewoon rijden dan
Misschien dat ik aan mijn vriendin kan vragen,ze kent hem en heeft meer ervaring als ik en kan het ook beter inschatten

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-05 20:31

Vandaag ben ik terug geweest
Eerst bandage eraf gehaald,zoals te verwachten voelde zijn been warm
Dan zag ik ook dat het nog bloedde,het kwam door de zalf heen terwijl dat gisteren niet het geval was...Toen hem met verband op de piste gezet
Begon hij te lekken eraan,en ook aan de hindernissen die erlagen
Hij kauwde erop en op de duur nam hij een stuk hout
Hij was te sterk voor me,ik kon hem niet alleen aan
Hij was gevaarlijk,toen ik aan zijn gezicht wou komen,gewoon aaien
Beet hij naar me,continu,hij was echt niet te houden
Toen nieuw verband omgedaan,de wonde begon terug te bloeden
+ook bandage
Morgen mag hij voor een uurtje of twee op de paddock,omdat ik om 10.30 dan toch met mijn vriendin gaat wandelen,stappen
Weet nog niet of ik erop gaat of niet
We denken er nog aan om morgen zuurstofwater erop te doen + betadine
+nog enkele dagen verband

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 20:33

Ja, maar let op het eerdere verhaal elinax21, hij zakt niet steeds voor niks door zijn benen...
Ik zou hem gewoon rust gunnen, en desnoods alleen wandelen, niet overbelasten, omdat jij zin hebt om te rijden.
Het gaat niet alleen om de wond, maar ook om het doorzakken...

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-05 20:46

gina2003 schreef:
Ja, maar let op het eerdere verhaal elinax21, hij zakt niet steeds voor niks door zijn benen...
Ik zou hem gewoon rust gunnen, en desnoods alleen wandelen, niet overbelasten, omdat jij zin hebt om te rijden.

Nee idd,maar kan jij me dan zeggen wat ik moet doen om hen te overtuigen?
Te overtuigen zodat er iemand naar kijkt?
Ik denk ook altijd aan het doorzakken,alhoewel dit heel veel verbeterd is
hij doet het praktisch weinig
Weet je,ik heb eigenlijk voor het moment geen zin meer in het rijden
Altijd zit ik met de gedachte:zakt hij door?heeft hij pijn?
Continu
Maar ik ben niet de enige die op hem rijd,en ik heb geen gezag over hem
En ik rijd er enkel op om te zien of dat zijn vitaminen helpen en of dat hij doorzakt...en als hij doorzakt meld ik dit,meer kan ik niet doen,want ja ze rijden ook wel op hem(zei ik al)
MAAR ik ben toch de enigste persoon dat er meer op hem rijd

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 07:03

gina2003 schreef:

was al een beetje bang dat mensen dit gingen denken toen ik mijn stukje nalas. ik bedoelde ook gewoon wandelen aan de hand hoor!! Ach gut
zo staat hij tenminste niet stil, en wordt hij ook niet belast.

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 08:50

Nee, blue star, ik snap jouw ook wel, maar aan de andere kant ook weer niet.
Ok dat hun op hem rijden ben ik helemaal niet mee eens, maar het is niet jouw paard natuurlijk, ik kan alleen echt nie ttegen dit soort mensen, wat moeten dit soort mensen met paarden, of uberhaupt met dieren!?!

Ik bedoel alleen dat ik ook nie tstap waarom jij wel op hem gaat rijden, stel je gaat 2 keer in de week, dan hoft hij in ieder geval die 2 dagen niet te rijden, en heeft hij dan toch wat rust, dus je kunt er wel degelijk zelf iets aan doen, want zoals ik lees, rijd jij ook wel gewoon op hem, alleen als hij erg door zijn benen zakt niet, dit snap ik ook niet, sorry!

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-05 13:32

gina2003 schreef:
Nee, blue star, ik snap jouw ook wel, maar aan de andere kant ook weer niet.
Ok dat hun op hem rijden ben ik helemaal niet mee eens, maar het is niet jouw paard natuurlijk, ik kan alleen echt nie ttegen dit soort mensen, wat moeten dit soort mensen met paarden, of uberhaupt met dieren!?!

Ik bedoel alleen dat ik ook nie tstap waarom jij wel op hem gaat rijden, stel je gaat 2 keer in de week, dan hoft hij in ieder geval die 2 dagen niet te rijden, en heeft hij dan toch wat rust, dus je kunt er wel degelijk zelf iets aan doen, want zoals ik lees, rijd jij ook wel gewoon op hem, alleen als hij erg door zijn benen zakt niet, dit snap ik ook niet, sorry!

niet erg dat je het niet snap,misschien heb ik het verkeerd uitgelegd?
Ik ga op hem,zie ik dat het goed gaat,rij ik verder
en als ik zie dat hij door zijn benen gaat stop ik en stap ik hem uit en zet hem in de stal/paddock
Ik rij alleen maar als het goed gaat,als het niet goed gaat stop ik

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-05 13:41

De wonde bleek erger dan gedacht
op aanraden van de instructeur hebben we er AnimalIntec opgedaan
zo 2dagen doen en dan zou het normaal moeten beter zijn
die tijd stap ik

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 17:05

Ik heb zelf een haflinger en een shetje, en als daar ook maar iets mee zou zijn, dan ga ik er echt niet op hoor!

Ze zijn dan natuurlijk van mijzelf, maar ik heb ook verzorgpaarden gehad, gelukkig waren die eigenaren hetzelfe als mij, is er iets aan de hand, kijk je het 1 dag aan bv, als het natuurlijk niet ernstig is, en anders bel je direct de DA.
Hoeveel geld het ook kost...

Mijn hafje van bijna 2, waar ik natuurlijk nie top rijd, heeft eenm keelontsteking geweest, daar is de DA ook 2 keer voor geweest.
In de trailer ging ze steeds gaan springen, en ze had een heel gat in haar hoofd, dus gelijk op stal de DA gebelt, niet eens mijn eigen, dat duurde te lang, en na een paar dagen is mijn eigen DA nog eens geweest, omdat het er heel erg vies uit zag.
Ik ben ook 22 jaar, en heb ook genoeg kosten, maar als er iets met mijn dieren is, dan gaan die voor alles, zelfs al zit ik op mijn werk, en ik word gebeld, dan ben ik binnen 10 minuten op stal!

Als mijn haf iets zou hebben, al moet ze ene half jaar stappen, dan doet ze dat, wat iemand anders daar ook van zegt!

mirjamvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 20:31

zoals de meesten al zeggen, gun t beessie even zn rust.
Besef ook dat zodra jij er op gaat om te kijken of het goed gaat, en het gaat goed dus jij rijdt weer verder, je het dan meteen weer overbelast.

Het beessie is zoals je zegt al ouder en heeft langer de tijd nodig om te herstellen, die tijd moet je hem ook geven.
zodra hij weer s een dagje goed loopt, wordt ie meteen weer aan het werk gezet en krijgt ie de tijd dus niet!! tja, dan blijf je lang doortobben.

ga lekker met mn wandelen (ernaast!) en doe dan een paar x per dag ipv anderhalf uur lang, daar heeft ie veel meer aan.

en wat betreft die eigenaar, mensen die een paard zo door laten lopen zonder er wat aan te doen zijn geen dieren waard!!! probeer m alsjeblieft te overtuigen om een andere VA te nemen

succes ermee

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-05 21:10

zirkoontje schreef:
zoals de meesten al zeggen, gun t beessie even zn rust.
Besef ook dat zodra jij er op gaat om te kijken of het goed gaat, en het gaat goed dus jij rijdt weer verder, je het dan meteen weer overbelast.

Het beessie is zoals je zegt al ouder en heeft langer de tijd nodig om te herstellen, die tijd moet je hem ook geven.
zodra hij weer s een dagje goed loopt, wordt ie meteen weer aan het werk gezet en krijgt ie de tijd dus niet!! tja, dan blijf je lang doortobben.

ga lekker met mn wandelen (ernaast!) en doe dan een paar x per dag ipv anderhalf uur lang, daar heeft ie veel meer aan.

en wat betreft die eigenaar, mensen die een paard zo door laten lopen zonder er wat aan te doen zijn geen dieren waard!!! probeer m alsjeblieft te overtuigen om een andere VA te nemen

succes ermee

Heb je pb gestuurd
Maar e,val me nou niet meteen aan
Maar de laatste opmerking vind ik nogal wat bot
Het is gewoon onwetendheid

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 15:27

Misschien ontwetendheid, maar er is vaak aangegeven dat zij een andere dierenarts moet laten kijken, of niet?

Iedereen ziet het aals zijn paard niet goed loopt, en dat hij daarom pijn heeft, zelfs kleine kinderen snappen dat, dus ontwetendheid, dat ben ik niet je eens, ik denk dat het geld meer een probleem is, maar dan moet je nie tvoor dieren kiezen, je laat een ziek kind toch ook niet onder dokter beter worden, als ze erg ziek zijn?
Waarom dieren dan wel?
En wat zirkoontje schreef, dat bedoelde ik ook uit te leggen, als hij ook maar even goed loopt, gaan jullie hem gelijk weer belasten, gun hem zijn rust!

Kun je dit niet, kijk dan eventueel naar een ander paard, dat misschien nog wat jonger is, en niet ziek, die worden vast ook wel ziek, maar gun deze dan een ander goed huis, die wel een DA kan en wil laten komen, dit verdient hij niet, sorry!
In wat

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-05 19:23

gina2003 schreef:
Misschien ontwetendheid, maar er is vaak aangegeven dat zij een andere dierenarts moet laten kijken, of niet?

Iedereen ziet het aals zijn paard niet goed loopt, en dat hij daarom pijn heeft, zelfs kleine kinderen snappen dat, dus ontwetendheid, dat ben ik niet je eens, ik denk dat het geld meer een probleem is, maar dan moet je nie tvoor dieren kiezen, je laat een ziek kind toch ook niet onder dokter beter worden, als ze erg ziek zijn?
Waarom dieren dan wel?
En wat zirkoontje schreef, dat bedoelde ik ook uit te leggen, als hij ook maar even goed loopt, gaan jullie hem gelijk weer belasten, gun hem zijn rust!

Kun je dit niet, kijk dan eventueel naar een ander paard, dat misschien nog wat jonger is, en niet ziek, die worden vast ook wel ziek, maar gun deze dan een ander goed huis, die wel een DA kan en wil laten komen, dit verdient hij niet, sorry!
In wat

Mh,deze reactie is wel wat bot Boos!
We hebben trouwens duidelijkheid gekregen
volgens een ervaren persoon bij ons op stal is het gewoon uit ouderdom en zijn verleden
ze zei om verder te doen met de pot,volgens de persoon zijn het geen vitaminen maar kruiden,heel goed voor mensen met artrose,gewrichtsproblemen zoals mijn vzpaard...ze adviseerde dus om verder te doen
Nu moeten we hem zijn rust gunnen omdat hij een wonde heeft,dus alleen stappen met hem...maar ze zegt om erna terug op te bouwen,langzaam maar zeker en ze zegt dat er een kans is dat we terug op ons oude niveau gaan
maar dit is nog afwachten...ze zegt om verder te doen omdat hij erg goed reageerde op de kruiden en dus al weken niet meer doorzakt

abcde123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 20:20

Ik vind zijn leeftijd nog wel mee vallen eigenlijk.
En straks als de wond genezen is ook niet meteen weer begint te rijden, je wilt te graag wat je dus ook wel hebt laten merken maar laat het niet de gezondheid van je paard kosten! Leen dan een paard waar je op kan rijden tijdelijk!
Bouw het rustig aan op, samen met je instructrise. Zelf vind ik het een beetje raar dat je meteen der op gaat zitten en dan gelijk even draven.
Maar ja ik hoop dat het allemaal goed komt voor je!
Succes der mee!

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-05 20:39

Anniek schreef:
Ik vind zijn leeftijd nog wel mee vallen eigenlijk.
En straks als de wond genezen is ook niet meteen weer begint te rijden, je wilt te graag wat je dus ook wel hebt laten merken maar laat het niet de gezondheid van je paard kosten! Leen dan een paard waar je op kan rijden tijdelijk!
Bouw het rustig aan op, samen met je instructrise. Zelf vind ik het een beetje raar dat je meteen der op gaat zitten en dan gelijk even draven.
Maar ja ik hoop dat het allemaal goed komt voor je!
Succes der mee!

hee?
ik rij graag ja maar gezondheid van het paard gaat wel voor hoor!
Ik ga idd nog een weekje ofzo stappen,daarna longeren
Langzaam opbouwen dus en in tussen tijd wandelen
Maar gelijk draven?nee sorry dat heb ik niet gezegd
Ik stap altijd 10-15min en dan pas draaf ik

maar toch tnx!

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-05 21:54

Of wat raden jullie aan?
Volgens die persoon (en eigenlijk ook dan volgens de DA)is het niets medisch,gewoon door de ouderdom...
Wat raden jullie dan aan?Om hem weer te 'trainen'
Want om hem meteen op pensioen te zetten,daarvoor is hij nog te goed!
en volgens de persoon gaat het veel beter door die kruiden en hij zakt haast niet door...dusja,wat raden jullie aan?
Hoe kan ik hem weer op zijn conditie krijgen?
Ik dacht eraan om hem eerst te longeren en wandelen
nadien basisdressuur,maar niet intensief!
als dit goed gaat kan ik naar het niveau van de les werken
maar ik ga vooral oefeningen doen om de achterhand te versterken wat hier op bokt me aangeraden is!dus veel overgangen enz
over het op rust zetten vind ik onzin,hij staat sinds eind maart op rust en in de tijd dat ik hem bereed is hij heel weinig doorgezakt en de laatste weken zakt hij zelfs niet meer door!

Of zijn er zelfs bokkers bij dat het verstandig vinden hem op 'pensioen' te zetten en zeggen van alleen wandelen ofzo??

Graag wil ik eerlijk jullie mening weten maar val me niet meteen aan! Clown

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 07:30

ik zou hem ook niet met pensioen laten gaan. als ik het allemaal hoor is hij daar zeker nog te goed voor. bovendien zie je danvaak dat ze in een keer minder worden. ik ben er natuurlijk niet zelf bij maar langzaam opbouwen lijt mij ook het beste. en wel rondgaan wandelen met hem nu, met die wond.

mirjamvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 11:28

Ik wilde je ook niet meteen aanvallen maar ik kan gewoon niet begrijpen dat mensen die een paard bezitten en zien dat dat beest pijn heeft, er geen veearts bij halen.
Dat slaat voornamelijk op de eigenaar van je paard.

En tja, een paard kost nou eenmaal geld en als diegene geen geld voor een veeart uit wil geven moet ie geen paard kopen maar lekker manege lesjes gaan rijden of een paard leasen want dan is de eigenaar fincanieel verantwoordelijk. Bezuinigen op veeartskosten kan je tegen over de beessie gewoon NIET maken.

Had je ook al ge-pt dus je weet wat ik bedoel....

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-05 12:14

zirkoontje schreef:
Ik wilde je ook niet meteen aanvallen maar ik kan gewoon niet begrijpen dat mensen die een paard bezitten en zien dat dat beest pijn heeft, er geen veearts bij halen.
Dat slaat voornamelijk op de eigenaar van je paard.

En tja, een paard kost nou eenmaal geld en als diegene geen geld voor een veeart uit wil geven moet ie geen paard kopen maar lekker manege lesjes gaan rijden of een paard leasen want dan is de eigenaar fincanieel verantwoordelijk. Bezuinigen op veeartskosten kan je tegen over de beessie gewoon NIET maken.

Had je ook al ge-pt dus je weet wat ik bedoel....

Hij wilt wel veearts erbij halen maar ziet het nut niet aangezien de arts niets vond

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-05 12:18

elinax21 schreef:
ik zou hem ook niet met pensioen laten gaan. als ik het allemaal hoor is hij daar zeker nog te goed voor. bovendien zie je danvaak dat ze in een keer minder worden. ik ben er natuurlijk niet zelf bij maar langzaam opbouwen lijt mij ook het beste. en wel rondgaan wandelen met hem nu, met die wond.

stappen doe ik nu wel met het beessie hoor,eerst zijn been laten genezen Knipoog

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 13:31

Ik zou hem gewoon zo en zo een week helemaal op rust zetten, dus ook nie teven 2 minuten op zijn rug gaan zitten.
Duurt het met zijn wond langer, dan maak je er 2 weken van.

Dan kun je langzaam weer beginnen met opbouwen.
Dus eerst alleen stappen en eventueel erop, in de rustperiode, kun je natuurlijk wel aan de hand wandelen, lekker buiten een beetje grazen en dergelijke.

als het stappen goed gaat, gewoon weer langzaam beginnen met overgangen, dus desnoods 1 rondje draven of zo, heel langzaam opbouwen.

Je kunt in de stap periode natuurlijk veel wendingen maken, zodat hij misschien wat soepeler word, en veel overgangen van stap naar halthouden en dergelijke, zodat hij dan zijn achterhand een beetje aan het werk moet zetten en zijn spieren weer een beetje opbouwd.

sorry voor mijn vorige berichtje, het was niet de bedoeling om jouw aan te vallen, maar ik snap die eigenaar gewoon niet!

Ok de DA zag niks, maar een andere misschien wel, weet hij wel hoeveel DA er zijn, anders gaat hij naar een kliniek of zo, dat ze hem grondig onderzoeken, want hij zakt nie tzomaar door zijn benen.
En mocht het echt artrose zijn, dan zou ik hem meer rust gunnen.
Ga bv, om de dag even rijden of zo, niet gelijk een vol uur dressuurtraining volgens of zo, maar ga even lekker een half uurtje een rustige buitenrid maken of zo, zet hem de dag erna weer lekker op rust, en de dag erna ga je weer rustig iets doen, tot je zelf merkt dat het bv een week heel goed gaat, en je zelf heel duidelijk het gevoel hebt dat hij wat meer aan kan, en hij dat zelf ook aangeeft, dan kun je weer iets intensiever gaan rijden, maar gun hem zijn rust!

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-05 14:36

DA is geweest voor wonde,het is heel onverwachts
hij ging normaal eerst naar paard van vriendin kijken maar nam vzpaard erbij
3x spray erop
2x per dag stappen op BETON
altijd op stal

dus zeker een weekje nog rust
Eventueel kan ik wel aan de hand wandelen,een half uurtje ofzo
na een week draven aan de hand
maar ik ga er niet op tot hij de 3 gangen kan