Hoe kan het dat volgens jullie de hoef kleiner wordt aan de achterkant (ondergeschoven hielen/ kleine kwartieren zeggen jullie?)
Als je goed kijkt komt er gaan nagel voorbij het breedste deel van de hoef. Dit 'open'deel van de hoef heeft dus alle ruimte om te bewegen. Hoe komt het dan dat juist daar de door jullie genoemde nadelige gevolgen gevonden worden?
De straal als groeisensor.
Als ik het goed begrijp laten NB meer van de straal zitten. Als je dat zou willen zou je net als bij een traditioneel bekapt paard wel nog een stukje straal weg kunnen snijden zonder in het leven te zitten neem ik aan? Die grotere straal bestaat dus uit een buitenlaag van een soort van eelt? klopt ongeveer?
Als dat zo is wordt hij dus ook minder gevoelig neem ik aan.
Dan heb je dus ook meer impact nodig om door te komen tot deze groeisensoren lijkt mij. Die impact krijgt de straal bij NB dus door de grond te raken.
Als je dus meer van de straal wegsnijdt lijkt het mij dat hij ook gevoeliger wordt. dan zou er dus ook minder stimuli nodig zijn om een reactie op te wekken. het raken van het zand in de bak en de trillingen van het ijzer zouden dan misschien ook als stimuli kunnen volstaan. (ik kan dit uiteraars niet onderbouwen met bewijzen en dit is dus ook puur hypotetisch)
Ik zal het komend weekend eens kijken of ik mijn paard kan gebruiken als proefkonijn. Ik heb een aantal simpele ideen die ik graag wil proberen. Hopenlijk hebben we voor die tijd geen slotje opgelopen.