'natuurlijk bekappers' jullie mening gevraagd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pol013

Re: 'natuurlijk bekappers' jullie mening gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-05 14:49

En dan heb ik nog twee vraag.
Hoe kan het dat volgens jullie de hoef kleiner wordt aan de achterkant (ondergeschoven hielen/ kleine kwartieren zeggen jullie?)
Als je goed kijkt komt er gaan nagel voorbij het breedste deel van de hoef. Dit 'open'deel van de hoef heeft dus alle ruimte om te bewegen. Hoe komt het dan dat juist daar de door jullie genoemde nadelige gevolgen gevonden worden?

De straal als groeisensor.
Als ik het goed begrijp laten NB meer van de straal zitten. Als je dat zou willen zou je net als bij een traditioneel bekapt paard wel nog een stukje straal weg kunnen snijden zonder in het leven te zitten neem ik aan? Die grotere straal bestaat dus uit een buitenlaag van een soort van eelt? klopt ongeveer?
Als dat zo is wordt hij dus ook minder gevoelig neem ik aan.
Dan heb je dus ook meer impact nodig om door te komen tot deze groeisensoren lijkt mij. Die impact krijgt de straal bij NB dus door de grond te raken.
Als je dus meer van de straal wegsnijdt lijkt het mij dat hij ook gevoeliger wordt. dan zou er dus ook minder stimuli nodig zijn om een reactie op te wekken. het raken van het zand in de bak en de trillingen van het ijzer zouden dan misschien ook als stimuli kunnen volstaan. (ik kan dit uiteraars niet onderbouwen met bewijzen en dit is dus ook puur hypotetisch)

Ik zal het komend weekend eens kijken of ik mijn paard kan gebruiken als proefkonijn. Ik heb een aantal simpele ideen die ik graag wil proberen. Hopenlijk hebben we voor die tijd geen slotje opgelopen. Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 14:52

NickAltena schreef:
gijsenkim schreef:
Ik heb de site helemaal gelezen, waar ik me nog het meest over verbaas is dat er gewoon beweerd wordt dat alle paarden zonder ijzers kunnen en dat HKO komt door hoefbeslag en genezen kan worden door ijzerloos door te gaan..........

Ik zal A de Both wel eens willen horen over die stelling

Er wordt beweerd dat ijzer de "grootste" veroorzaker is van hoefproblemen en ja ook van HKO.

Ja ook de andere bewering klopt, gezien de vele onderzoeken, maar vooral ook gezien de vele resultaten....er is geen hoefprobleem waarbij een ijzer beter is dan blootvoets.

Het enige...maar dan ook het enige wat ik als een voordeel van een ijzer zou kunnen zie is om een hoef te fixeren waar voor de genezing geen beweging in zou mogen zitten, maar....dit kan ook met andere zaken dus ook hier is een ijzer niet nodig.

Fijn Nick dat dit in jouw belevingswereld zo is................. Iemand die zo in zijn eigen gelijk geloofd dat hij echt achter dit soort beweringen staat, en het nog op deze manier wil blijven verdedigen........... daar valt ook niet mee te praten, echt niet Haha! Haha! Haha!

Ik geef je een raad mee Nick.................. Doe die oogkleppen af, kom uit die tunnel en ga weer met beide benen op de grond staan........ want je verkeerd in hogere sferen en denkt niet meer helder na.

Ik ben altijd voorstander van blootsvoets en of ik een paard wel of geen ijzers onder doe bepaal ik aan de hand van het paard zijn voeten. Soms door een medische oorzaak, soms om een beenstand te corrigeren.......... maar vaak gewoon helemaal niet.

En das de kunst Nick, leer ervan!!!

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 14:53

Arabesk schreef:

NB is
niet

per defenitie beter of slechter dan andere manieren van bekappen, dat zul je mij niet horen zeggen. Dat hangt helemaal van het paard af, sommigen zijn gebaat bij gewoon bekappen, anderen bij strasseren en andere weer bij de witte lijn methode.

Hoi allemaal,

Naar aanleiding van de opmerking van Arabesk wil ik graag een ervaring plaatsen die misschien een beetje off-topic is van het bericht van TS. Wellicht kan ik er anderen mee voorthelpen. Vandaar dus mijn verhaal.

Al eerder heb ik benoemd dat ik mijn paarden nu zo'n 6 jaar zelf bekap.
De laatste 4 1/2 jaar zijn op de natuurlijke manier gebeurt.
Toendertijd had ik nog 4 paarden.
Ik bekapte volgens de witte lijn strategie. Alle 4 op dezelfde manier.
Bij 3 trokken de voorhoeven prachtig concaaf maar nr. 4 bleef plat.
Na een tijd begon dat bewuste paard minder lekker te lopen. Werd korter in de gangen en ging af en toe gevoelig lopen.
Ik snapte er niks van. Alle 4 hetzelfde bekapt. Keurig de zool als referentie aangehouden maar dit paard werd er niet beter op.
Op een ochtend begon ze zelfs te kreupelen. Ik kon verder geen aanleiding vinden. Het werd steeds maffer.
Heel toevallig lees ik een dag later op een of ander forum over een paard met eenzelfde verhaal. Dat paard had een te dikke zool.
Meestal komen de problemen juist door een te dunne zool maar omgekeerd kan dus ook.
Doordat de zool zo dik is kan hij moeilijker concaaf trekken. Ook wordt het hoefmechanisme door de te massieve zool wat beperkt.
Haar bekapper had de zool wat bijbekapt en het paard had nergens geen last meer van.
Er ging mij een lichtje branden. Dus internet weer op.
Kwam uit bij een citaat van mevr. Strasser waar inderdaad stond dat zolen ook te dik kunnen zijn en daardoor pijn kunnen gaan veroorzaken.
Zij haalde dan aan weerszijden van de zijdelingse straalgroeves een beetje zool weg zodat het hoefmechanisme weer beter z'n werk kon doen.
Datzelfde heb ik met mijn paard gedaan. Voor de bekapping nog kreupel. Na de bekapping liep ze weer vlot weg.
Niks geen problemen meer gehad.
Waarom ben ik niet eerder op dat bewuste probleem gestuit. Heel simpel. Mijn traditionele smid haalde altijd bij alle paarden een klein beetje van de zool weg.
Dat was voor dit paard dus voldoende om rad te kunnen blijven lopen.
Nu ik het weet kan ik het goed bijhouden en is het probleem ook nooit meer voorgekomen. Ze loopt nu ook veel ruimer als voorheen. En de hoef is nu WEL concaaf getrokken. Ik snij dus van tijd tot tijd wel in de zool bij dit paard.
Beide manieren die ik bij dit paard gedaan heb heten een natuurlijke bekapmethode te zijn.
Toch zijn ze totaal verschillend.
Hoop dat ik met deze ervaring iemand kan voorthelpen zoals ik eerder ook voortgeholpen ben.

Groetjes, Henny

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-05 14:57

@ prompertje en riant

jullie opmerking over de nagels die hoog zitten hebben me aan het denken gezet. Zou het niet zo zijn dat de hoef daardoor juist meer bewegingsvrijheid krijgt?
Dit kan natuurkundig wel onderbouwd worden. Stel je een paardenmond voor. Als het paard een lage neusriem heeft kost het hem meer kracht om zijn mond open te sperren (lage nagels maken het dus de hoef moeilijker om te 'openen'). Met een hoge neusriem kan hij zijn mond aanzienlijk makkelijker openen (met hoge nagels krijgt de hoef meer ruimte om te 'openen)
Denk maar eens aan een wip (minder mooie vergelijking) hoe verder je van het midden afzit hoe meer kracht je hebt om de wip beneden te houden. (had ik maar beter opgelet bij natuurkunde dan kon ik er een leuke formule tegenaan gooien Knipoog )

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 15:16

Arabesk, ik heb je links gelezen.............. de eerste is wel een enorm lekkah ding Haha! Haha! En staat er twee keer tussen ....

Maargoed das compleet offtoppic.

Ontopic, deze mensen zeggen me niks, kom met wat onderzoeken die bijvoorbeeld door bekende gerenomeerde klinieksmeden verricht zijn. Laat hun de visie geven op deze materie, en publiceer die visie dan Haha!

Ik denk altijd zo, als het echt zo veel beter is dan hadden we dat allemaal al allang geweten................ voor diegene die het nog niet wisten. Rondom beslaan zit ongeveer aan de 100 euro, doe dat elke 6 weken en dan kan je heel makkelijk uitrekenen hoeveel geld je dat scheelt op jaarbasis in deze barre economische tijden. En zolang het dus nog niet wetenschappelijk bewezen is zal het altijd een stelling blijven en nooit een feit.......... en zoals eerder gezegd een stelling als feit presenteren is een leugen.

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 15:18

Isapaardje schreef:
pol013 schreef:
KNIP

Hoi,
Nog maar even een praktijkvoorbeeld ... leer ik zelf eigenlijk het meeste van, van praktijkverhalen.

Ik ben ooit eens in de Ardennen dagritten gaan maken met Merens-paarden in het voorseizoen. De meeste liepen daar op blote voeten en de bodems in de Ardennen zijn echt niet normaal te noemen. Veel losse stenen, rotsachtige bodem met punten, klimmen en dalen ook nog eens op die paden en dan nog een ruiter op je rug, soms werd er zelf over een boomstam gesprongen op deze "hobbelpaden". Geen hapje uit de hoeven na thuiskomst ... paardjes stonden van veulen af aan op zulke weiden met zulke keien en rotsen.

Maar nu komt de maarrrrr.........

Er waren daar wel degelijk enkele paarden bij die echt niet zonder ijzers konden. Dat zeiden ze daar ook; ze hadden het geprobeerd, maar het lukte niet. Kennelijk hadden die toch afwijkende hoeven; want die mensen daar wisten echt wel waar ze mee bezig waren en vonden het ook best wel "raar" dat die paar paarden het niet konden volhouden op blote hoeven.

Ik wil maar aangeven dat niet ieder paard hetzelfde is, zelfs niet van hetzelfde ras.

Groeten
Ingrid

Tja, dit zegt natuurlijk ook niks.
Paarden zijn verschillend , uiteraard.
Paarden reageren ook verschillend, net als mensen.
Het ene paard raakt aan de spetterpoep van bepaald hooi en het andere niet om maar een voorbeeld te noemen?
Ik wil dan ook vragen ,
A, heb je ook onderzocht of bij deze paarden ook aan alle voorwaarden is voldaan zoals bij de NB methode gesteld wordt?
B, heb je ook geinformeerd hoe lang men dit geprobeerd heeft, hoe het is opgebouwd en dergelijke?

Ik vind het geen overtuigend bewijs dat een paard niet op blote voeten kan lopen.
Het paard is verschillend , dat klopt...bij het ene paard kan je zo van ijzer naar blote voeten overschakelen zonder enig probleem....bij de ander kan het een jaar duren ....als aan de voorwaarden gedaan worden.
Want zolang duurt het voor men een nieuwe hoefwand heeft van boven tot onder met een goede aanhechting , voetas , zool endergelijke.
Pas na een jaar is uiterlijk, als je overal aan voldoet , het plaatje kompleet.
Heb je geinformeerd hoelang deze mensen die tijd genomen hebben?
Met alle voorwaarden dus he?
Ik neem aan dat deze mensen er hun brood mee verdienen, dan is tijd erg kostbaar...

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 15:23

mariska32 schreef:
nog even een reactie op de nb ers.
de argumenten die jullie beschrijven is ook goed te behalen met een gewoone hoefsmid,waarom is dat nb nou zoveel beter?
daar willen we antwoord op.

ik denk dat als je op deze vragen een goed antwoord kan geven[dus bekappen t.o. natuurlijk bekappen] dat de hele discussie gesloten is.

beantwoord maar!

Dit heb ik al gedaan, verschillende keren zelfs in verschillende lijnen hier op dit forum.
Nogmaals, kijk naar mijn uitleg over de hoefwand!
Nogmaals, op onze site staat er ook een hele uitleg over het verschil.
Nogmaals, niet alleen op onze site maar ook op vele andere, bijvoorbeeld die hier door Arabesk alweer gegeven zijn?
Tis wel ff lezen natuurlijk.....

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 15:26

pol013 schreef:
Dit 'open'deel van de hoef heeft dus alle ruimte om te bewegen. Hoe komt het dan dat juist daar de door jullie genoemde nadelige gevolgen gevonden worden?
De straal als groeisensor.

Praktijkvoorbeeld:
Even een foto neer zetten hier van mijn siteje:

Afbeelding

en dan mijn opmerkingen op deze foto ... een foto van Isabella's hoef nu 2 jaar geleden (maart 2003 was dit).
Hier heeft ze ijzers met zolen "aan".

Straal had hier geen enkele functie dus, want de leren zolen in het ijzers hielden ieder contact naar de "buitenwereld" tegen. Echter duidelijk is te zien dat de hoeven wel groeiden, maar toch niet goed (bokhoef-vorming). De verzenwand sleet totaal niet af, terwijl deze wel zou kunnen bewegen want er zat daar geen nagel, hoewel er in die kleine hoef een nagel minder in had gekund. Na afname ijzer, bleek de straal zelfs totaal verschrompeld te zijn.

Dus in mijn ogen is de straal wel degelijk heel belangrijk om dit soort hoeven te voorkomen. Ze had toen ze "normaal" op ijzers stond (dus zonder leren zolen) deze problemen niet van die doorgegroeide "verzen" wand.

Groeten
Ingrid

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 15:30

ik vind deze hoeven er ook niet uitzien..................

Maar nog een specifieke vraag.............. hoe doen jullie dat met paarden die bijvoorbeeld een zenuwsnede gehad hebben?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-05 15:32

Dus als voldaan wordt aan alle randvoorwaarden moet het goed komen?
Hoe kan het dan dat er geen enkel probleem ontstond bij de achterhoeven en wel problemen bij de voorhoeven? Ze zitten aan hetzelfde paard en voldoen dus aan de zelfde randvoorwaarden.

Ik kan er nog wel een reden voor bedenken. Een paard (de mijn iig) loopt van nature iets op de voorhand. Dan ga ik ook nog een erop zitten et voila evenwicht verstoord. Paard loopt met eer gewicht op de achterhand dan op de voorhand. Deze onbalans kunnen de hoeven die op de juiste manier compenseren door bij te groeien en slijten dus (plaatselijk) te veel af.

Misschien dat ik nog eens zo ver kom dat mijn paard zo goed gaat 'dragen' dat ik het wel aan zou durven om de ijzers eronderuit te halen. Het zwaaien verminderd zodra hij meer draagt en er komt minder gewicht op de voorbenen waardoor de slijtage ook minder wordt. (weer een reden om hem eens goed aan het werk te gaan zetten Tong uitsteken , bespaart mij flink geld)

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 15:34

NickAltena schreef:

KNIP

Ik vind het geen overtuigend bewijs dat een paard niet op blote voeten kan lopen.

Ik heb van jou na herhaaldelijk verzoek ook nog geen bewijs gezien dat dit wel zo is, noch lees ik dit op de genoemde sites en je blijft opvallend hardnekkig mijn vraag negeren

Het paard is verschillend , dat klopt...bij het ene paard kan je zo van ijzer naar blote voeten overschakelen zonder enig probleem....bij de ander kan het een jaar duren ....als aan de voorwaarden gedaan worden.

En wat als door de leefonstandigheden niet aan deze voorwaarden voldaan kan worden? We hebben niet allemaal de gelegenheid op afstanden op het harde te maken, helaas heeft ook niet iedere stal de paaden het hele jaar op het land.
Paarden die bijvoorbeeld door een (pees)blessure op rust moeten ..
Moeten mensen die niet aan deze eisen kunnen voldoen (wat gok ik de meerderheid is) dan maar geen paard kopen of bieden ijzers dan wél een goed alternatief?

Want zolang duurt het voor men een nieuwe hoefwand heeft van boven tot onder met een goede aanhechting , voetas , zool endergelijke.

En hele nieuwe voetas Nick Verward Zow .. dan verricht dit systeem werkelijk wonderen.

Pas na een jaar is uiterlijk, als je overal aan voldoet , het plaatje kompleet.
Heb je geinformeerd hoelang deze mensen die tijd genomen hebben?
Met alle voorwaarden dus he?
Ik neem aan dat deze mensen er hun brood mee verdienen, dan is tijd erg kostbaar...

nogmaals zie ik heel erg graag de manier waarop al deze gebakken lucht is vergaard.

Mensen zoals Arabesk daar kan ik nog goed mee discussieren omdat die tenmiste nog nuchter en reëel kan nadenken en open staat voor alternative methoden.

Je was gepikeerd dat de mods het vorige topic hebben gesloten zonder jou per PB te waarschuwen dat jou manier van discussieren niet gewaardeerd word. Ik ben geen mod maar het zou fijn zijn als je nu eindelijk eens wél met iets concreets kwam. Dat maakt de discussie zoveel interessanter en prettiger.

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 15:35

promptertje schreef:
henny_w schreef:
Die draverman heeft eerder wel aangegeven dat hij in de optimale omstandigheden verkeert van trainen. Prachtige zandwegen bij de deur.
Volgens mij heeft hij eerder al eens benoemd dat als hij alleen maar op de sintelbaan zou kunnen oefenen, zijn paarden waarschijnlijk ook niet meer zonder ijzers kunnen vanwege te grote slijting.

Citaat:
Sorry, nog even off topic maar voor mij helemaal on topic: dit is mij destijds nooit verteld, toen er naar deze draver als successtory werd verwezen, en als argument dat mijn dravers tijdens dagelijks trainen op een harde baan ook makkelijk zonder ijzers zouden kunnen...

Nou, weet niet of het oftopic is....het gaat nog steeds over ijzers of niet?
Bovenstaand klopt niet....het stukje " dit is mij destijds nooit verteld"
Er is ook in voorgaande discusie, zeker door mij maar ik denk ook andere, verwezen naar onze site.
Als je die gelezen had dan had je kunnen zien dat daar een stuk op staat van deze man , juist ook het stuk waar ik naar verwezen heb.....en daarin wordt dit wel degelijk vermeld!
Het staat ook in het boek vermeld trouwens.

Citaat:
Het is dat mijn man (ook dravertrainer) wist waar de "draverman" woont en hoe hij kan trainen, dus we hadden zelf al uitgevonden dat hij in het bos kon trainen. Tsja, dan zouden wij ook de ijzers er onder uit getrokken hebben. Maar wij hebben die omstandigheden niet. De successen worden dus ook wat overdreven. Bedankt Henny!

Tja, net als dat men een bak aanlegt kan men ook de ondergrond op een oefenrenbaan aanpassen waar je traint?
Als hier zoals er wordt geschreven echt zoveel in verdient kan worden dan hebben de dravers dat er straks graag voor over lijkt me , gezien de resultaten die deze man behaald.
Misschien zullen ze dat straks zelfs wel moeten als er meerdere mensen op deze manier gaan trainen omdat men anders geen winskansen meer maakt?
Buiten dat, is het dan diervriendelijker om voor het geld toch maar ijzers onder te slaan? Ja goedkoper is het wel dan zo´n renbaan aanpassen.

Een andere vraag die hierop volgt,
Wat heeft het voor een effect als men met ijzers op de ondergrond traint waarop deze man traint?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 15:40

NickAltena schreef:
Tja, net als dat men een bak aanlegt kan men ook de ondergrond op een oefenrenbaan aanpassen waar je traint?
Als hier zoals er wordt geschreven echt zoveel in verdient kan worden dan hebben de dravers dat er straks graag voor over lijkt me , gezien de resultaten die deze man behaald.
Misschien zullen ze dat straks zelfs wel moeten als er meerdere mensen op deze manier gaan trainen omdat men anders geen winskansen meer maakt?
Buiten dat, is het dan diervriendelijker om voor het geld toch maar ijzers onder te slaan? Ja goedkoper is het wel dan zo´n renbaan aanpassen.

Een andere vraag die hierop volgt,
Wat heeft het voor een effect als men met ijzers op de ondergrond traint waarop deze man traint?

EN op de tiende dag daalde Nicks toorn over de bodem van de drafbaan.......................

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 15:53

NickAltena schreef:

Nou, weet niet of het oftopic is....het gaat nog steeds over ijzers of niet?
Bovenstaand klopt niet....het stukje " dit is mij destijds nooit verteld"

Hier, in al de lof die je die draver toe zong, heb je mij dat nooit verteld nee. Die discussies zijn nog helemaal na te lezen hier in de database. Op "jullie" (volgens mij is de site van Frans, maar goed) site heb ik destijds gekeken, maar dat ook niet kunnen vinden. Ook in het stuk dat Ilona naar me toe heeft gestuurd stond dat niet

Citaat:

Nee, die baan moet snelheid mogelijk maken, daar kunnen we dus geen mul zand gaan storten zoals in een bak. Een te zachte bodem veroorzaakt peesblessures en verlaagt de snelheid. En ik denk ook niet dat ze Duindigt even aan gaan passen...

Citaat:

De resultaten die met deze ene (!) draver zijn behaald, zijn 6 koersjes winnen, meer niet. Hardstikke leuk natuurlijk, maar dat waren bepaald geen grootverdienerskoersen en met een eerste prijs van 400 Euro zet dat niet echt zoden aan de dijk. De dravers die een miljoentje of meer gewonnen hebben deden dat altijd nog op ijzers. Is het betreffende paard trouwens al weer gestart, want volgens mij is hij in het voorjaar van 2004 voor het laatst uitgekomen en daarna niet meer, maar ik heb niet zoveel zicht op de Duitse koersen, en jij kennelijk wel Haha!

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 16:02

Nou wil ik niet heel erg dom overkomen hoor maar hebben mensen niet een heel tijdje terug als eens goed naard de voeten van draf en renpaarden gekenen en daar een spoeciaal soort beslag voor ontwikkeld..

Die mensen zullen toch wel geweten hebben wat ze aan het doen waren hoop ik? Zeker als er zo veel geld in om kan gaan lijkt met me dat ze de goede paarden zo langmogelijk blessure vrij op de benen willen houden ...

En ik heb echt de ballen verstand van rensport maar zelfs ik snap dat de dravers de pezen kapot lopen in het zand al hebben ze hoeven van beton gezet met diamanten.. en dat het veel langzamer is.

Maar ja met verder kijken dan je neus lang is ondervind Nick geloof ik wel meer problemen.
Een draver kan het da's bewijs genoeg .. dus ze kunnen het allemaal!!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 16:18

Laat maar Nick, ik heb het al gevonden, het betreffende paard is op 4 april 2004 voor het laatst gestart, hij was toen 4 jaar oud. Kun jij eens aan de eigenaar vragen waarom het paard nu al bijna een jaar niet meer is gestart, en of hij binnenkort wellicht weer in de baan komt?

Dan wil ik er best eens heen gaan en rechtstreeks met de eigenaar praten, dat lijkt me best leerzaam.

Mijn inmiddels 7-jarige mét ijzers komt trouwens a.s zondag weer in actie.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 16:23

Mijn verbazing wordt steeds groter. Mij ontgaat nu werkelijk het nut van deze discussie. Niemand wordt gedwongen om natuurlijk te gaan bekappen. waarom gaat er toch zo een dreiging van uit?
Wij bekappen wel natuurlijk, en jawel omdat een reguliere hoefsmid onze paarden even fijntjes naar de gallemiesen heeft geholpen. Ze waren allemaal kreupel. Nu we zelf bekappen lopen ze prima, er is een paard bij die nog steeds erg slechte hoeven heeft, dat kost tijd, dat paard gaat ook altijd onder deskundige begeleiding. Juist omdat ze dus probleemhoeven heeft haal je er een ervaren iemand bij, als je dan zelf loopt te verklooien is het gewoon je eigen verantwoording. Dat betreffende paard kan nu wel fatsoenlijk lopen. Je had haar moeten zien strompelen na de reguliere smid.
Nu lijkt het hier een welles nietses spelletje, maar niemand wordt gedwongen om natuurlijk te bekappen. Die verantwoordelijkheid ligt geheel bij jezelf. Voor ons zijn de voordelen dat onze paarden nu wel goed lopen.
En daar gaat het om. En daar nemen we ZELF de volle verantwoordelijkheid over. Ik had de reguliere smid ook de schuld kunnen geven van het verknoeien, maar ik stond er zelf bij en keer er naar. Voor ons was dat dus een reden om zelf de verantwoording te nemen, hoef je ook niemand de schuld te geven, dat is namelijk veel eenvoudiger. Op het moment dat je ergens over twijfelt haal je er iemand bij, zo simpel is het. En scheelt een hoop ergernis. Degene die wij er bij halen als we twijfelen is een gediplomeerd hoefsmid opgeleid in Amerika en jawel de witte lijnmethode.
Bij een paard is dat nooit nodig, die kunnen we zelf helemaal, en dat gaat makkelijk en goed.

groeten Esther

FransVeldman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 16:35

Riant schreef:
Er is door de heren wetenschappers namelijk nog geen cuasaal verband aangetoond tussen ijzers en HKO.

Dus als Frans het wel heeft publiceer dat en leg het ook voor aan medici misschien kan de samenwerking een hoop paardenlevens redden.

Kijk op www.hoefkatrol.nl
Hoefkatrol ontstaat niet door hoefijzers. Weet je, het zou gewoon enorm veel schelen als mensen nu gewoon eens onze website, en de sites aangedragen door Arabesk zouden lezen, en dan ook GOED lezen. Het is voor ons onbegonnen werk om ons pakket, of website, hier hapje voor hapje te doseren. Het is bedoeld voor mensen die oud genoeg zijn om zelf te kunnen eten. Knipoog

HKO wordt primair veroorzaakt door landen op de toon, en dat is ondubbelzinnig aangetoond door een vooraanstaande professor in de diernegeeskunde in de USA. Niet alleen bij levende paarden, maar ook bij benen die ze in een loopmachine hebben geplaats, en het is bovendien bevestigd door natuurkundige rekenmodellen. Dr. Rooney, op onze website kun je bronvermeldingen vinden van de diverse publicaties. Wetenschappelijke onderzoeken zijn er dus genoeg. Waarom paarden op de toon landen is weer een ander verhaal, ook daarover kun je op onze website (en andere publicaties) veel vinden. Hoefijzers zijn een bijkomende factor omdat het gebrek aan doorbloeding zorgt dat de schade niet kan herstellen.

Groeten,
Frans

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 16:50

Hoefkatrolontsteking is niet alleen te voorkomen maar ook te genezen! Wat dat genezen betreft, wat verstaan we eigenlijk onder genezen? Wij bedoelen met genezen niet dat het paard weer (al dan niet tijdelijk) pijnloos kan lopen, want dat kun je ook bereiken met speciaal beslag, zenuwsneden en dergelijke, althans voor een tijdje. Wij bedoelen met genezen dat het paard blijvend, zonder hulpmiddelen, beslag, medicijnen, zenuwblokkaden en dergelijke pijnvrij kan lopen en dezelfde verwachtingen biedt als een paard dat nog nooit hoefkatrolontsteking heeft gehad.

Laat geen valse verwachtingen scheppen door een dierenarts of hoefsmid die niet de vakliteratuur (zie bronvermeldingen) heeft bijgehouden: Er bestaan geen hoefijzers die hoefkatrolontsteking kunnen genezen. In traditionele kringen geldt hoefkatrolontsteking als ongeneeslijk, en ongeneeslijk is het inderdaad als je met hoefijzers aan de slag gaat.

Hoefijzers versterken bovendien de schadelijke vibraties in de hoef en verhinderen de schokdempende werking, van beide effecten is aangetoond dat ze hoefkatrolontsteking in de hand werken.

Dit komt van jouw site af.................... en ik vind dit soort beweringen ronduit schokkend.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 16:54

En nu gaat er een grootschalig onderzoek plaatsvinden over paardenhoeven, aan de uni van utrecht, kijken ze ALLEEN naar de effecten van verschillende soorten hoefijzers.

Dus niet naar onbeslagen hoeven
en al helemaal niet naar natuurlijk bekapte hoeven.

Tsja, zolang het niet commercieel interessant is, is er vast ook geen geld voor dit soort interessante onderzoeken.

Ik heb 1 van de onderzoekers nog gevraagd of hij er alsjeblieft over na wilde denken om ook een paar goed bekapte, onbeslagen paarden aan het experiment te laten meedoen. Hij vond het een leuk idee, had er nog niet eens over nagedacht, maar dat zal waarschijnlijk toch niet doorgaan Boos!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 16:57

Kan desondanks toch wel interessant worden Calippo, al filter je de allerslechtste ijzers er maar uit. In de drafsport hebben we 101 ijzers, maar daarvan kun je zó uit de praktijk ook wel zeggen wat de slechtste zijn...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 16:59

callippo schreef:
En nu gaat er een grootschalig onderzoek plaatsvinden over paardenhoeven, aan de uni van utrecht, kijken ze ALLEEN naar de effecten van verschillende soorten hoefijzers.

Dus niet naar onbeslagen hoeven
en al helemaal niet naar natuurlijk bekapte hoeven.

Tsja, zolang het niet commercieel interessant is, is er vast ook geen geld voor dit soort interessante onderzoeken.

Ik heb 1 van de onderzoekers nog gevraagd of hij er alsjeblieft over na wilde denken om ook een paar goed bekapte, onbeslagen paarden aan het experiment te laten meedoen. Hij vond het een leuk idee, had er nog niet eens over nagedacht, maar dat zal waarschijnlijk toch niet doorgaan Boos!

DIT is dus waar NIck en Frans gelijk bovenop moeten gaan zitten..... hun moeten eisen dat ze mee kunnen doen aan dit onderzoek..........

Alleen door mee te doen aan zo een onderzoek kan je wetenschappelijk onderbouwd materiaal verkrijgen..........

Ik zou zeggen Nick en Frans............. haastjerepje.......... DIT is jullie kans om bij het grote publiek bekend te worden. En als daadwerkelijk blijkt dat Natuurlijk Bekappen het beste is dan zal ik op de voorpagina van de krant openlijk mijn excuses aanbieden!

FransVeldman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 17:38

gijsenkim schreef:
DIT is dus waar NIck en Frans gelijk bovenop moeten gaan zitten..... hun moeten eisen dat ze mee kunnen doen aan dit onderzoek..........

Alleen door mee te doen aan zo een onderzoek kan je wetenschappelijk onderbouwd materiaal verkrijgen..........

Er wordt aan gewerkt hoor! Ons boek ligt al in Utrecht, en een andere dierenarts is op de in ons boek beschreven manier paarden aan het behandelen en uitgebreid aan het documenteren. Sommige dingen gaan gewoon langzaam, en in Nederland is het allemaal nog betrekkelijk nieuw. In het buitenland is al veel meer onderzocht.

Wat vond jij overigens nou zo precies schokkend aan dat ene fragmentje op de website? Dat je met hoefijzers HKO niet kan genezen (maar slechts draaglijk kan maken, voor een tijdje althans)? Dat is algemeen erkend dacht ik zo.

Voordat mensen uit dat fragmentje weer verkeerde dingen lezen: Dat fragmentje slaat op de *behandeling* van HKO. En dat is iets anders dan de *oorzaak* van HKO. Wellicht is het slimmer als mensen gewoon de hele pagina lezen in plaats van een los fragmentje waarvan niet bekend is of het nu bij oorzaak of genezing hoort.

Groeten,
Frans

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 18:30

Frans ...

Nick zegt

NickAltena schreef:

Er wordt beweerd dat ijzer de "grootste" veroorzaker is van hoefproblemen en ja ook van HKO.

Ja ook de andere bewering klopt, gezien de vele onderzoeken, maar vooral ook gezien de vele resultaten....er is geen hoefprobleem waarbij een ijzer beter is dan blootvoets.

jij zegt:

Citaat:
Hoefkatrol ontstaat niet door hoefijzers. Weet je, het zou gewoon enorm veel schelen als mensen nu gewoon eens onze website, en de sites aangedragen door Arabesk zouden lezen, en dan ook GOED lezen.

Ik kan heel prima lezen, zo lees is dus dat een van jullie onzin schrijft ..
Of is het misschien Nick die beter moet lezen ??

Of misschien moet je zelf beter lezen want je kan me louter en alleen meningen en beweringen aandragen. Ik heb in het vorige deel expliciet niet om ameriakaanse onderzoeken en beweringen of bronvermeldingen gevraagd.
Ik heb uitgebreid gelezen over hoe de paarden daar in de natuur leven ..

Maar mijn Springpaard dat in nederland leeft van 1,78 is ongeveer zo goed met een mustang of een Quarter in Amerika te vegelijken als met een zebra in Afrika.

Het valt me op dat veel "aanhabgers" van NB niet in de dressuur en springsport lopen.

En begrijp me niet verkeerd, ik vind dat een paard dat geen ijzers nodig heeft absoluut lekker op blote voeten moet lopen. Ik vind NB ook zeker een (van de) goede methode.. Alleen er de tegensoraken en onwaarheden stuiten me zo vreselijk tegen de borst

Als de natuur alles zo puik regelt waarom heeft moedertje natuur de paarden dan steunsels en een draagwand gegeven in de eerste plaatst? De natuur heeft toch als eigenschap dat niets overbodig is...

Het schokkende aan de site is dat je nog net niet letterlijk dierenartsen voor kwakzalvers uitmaakt dat je beweert dat ze valse beloftes doen.. DAT is pas laster.. Jomanda beweerde ook dat ze mensen van kanker kon genezen in die trant zie ik dit soort uitspraken.

Er is gesproken over dat wij niet kunnen oordelen over HN als we ons er niet in hebben verdiept of een cursus hebben gedaan..
Mag ik er dan van uit gaan Frans, dat jij artst bent .. gespecialiseerd in paarden??

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 18:41

Mijn paard heeft 5 jaar geleden een hoefzweer gehad, die er is uitgesneden in zo'n driehoekvorm. Daarna is ze op ijzers gezet, zodat het niet verder zou scheuren, maar gewoon netjes uit zou groeien. Echter nu 5 jaar later zit de scheur er nog. Zogauw de ijzers eronderuit gaan, loopt ze behoorlijk "onregelmatig", dus gauw de ijzers er weer onder zodat de scheur niet naar de kroonrand trekt. Ik ben dit inmiddels best wel zat...
Wat zouden jullie in dit geval aanraden?