Hulp gevraagd, pismerrie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lolletje

Re: Hulp gevraagd, pismerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 15:16

heb geen paard maar ga het onderzoek wel volgen weet maar nooit of ik later een pismerrie krijg haha

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 16:31

* schop *

Bramblerose

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 14:40

Coliena schreef:
1. Hoelang is het gedrag al bezig, plus kun je kort beschrijven wat het gedrag/probleem juist inhoudt?

2. Is de merrie onderzocht door een veearts? Indien ja, hoe, en wat is er bij het onderzoek gevonden?

3. Is de merrie behandeld? Zo ja, waarmee en heeft dit enig effect gehad?

1. Ik ken mijn 7-jarige merrie niet anders, net als haar moeder overigens. Ze is vaak hengstig, plast niet, maar gaat wel erg lopen showen voor de ruinen (langs de wei etc.) Ook aan de longeerlijn. Echter, als je erop zit is er niet zoveel aan de hand. Maar ze is wel een ontzettende gillerd, als een paard haar kant opkijkt gilt ze al en slaat ze met haar voorbeen (ruinen dus!). ook doet ze altijd chagrijnig als er paarden naast haar lopen (met rijden of zo) of in de buurt komen. Maakt niet uit of dit haar vrienden uit de wei zijn.

2. Ik heb haar nooit laten onderzoeken.

3. Ik heb wel eens easy going gevoerd van de Paardendrogist en dacht nu aan Moody mare. Omdat zij ook een stresserig paard is, deed ze het ook best goed op easy going. Ze maakte zich minder druk.

Succes met je onderzoek, erg interessant!!!

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 16:35

*schop*

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 07:55

is er niemand meer die Coliena kan of wil helpen met haar onderzoek?

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 08:35

ik heb een paar shetlanders. of het toeval is weet ik niet, maar heb 3 merries, de 1 heb ik voor de fok en de andere 2 zijn ook pismerries. mijn eerste heb ik ene veulen van. hij is nu een jaar oud. het leek alsof ze er inderdaad van af was, maar volgens mij begint ze weer. de andere merrie is net zo erg als de ander ook was of weer begint te worden. zodra er een hengst of ruin bij hun komt..hengstig. er loopt wel ene ruintje bij hun in en die dekte de ene ook, ander was toen nog te jong. maar hij is nu 3 jaar ruin en dekt niet meer of minder. we hebben van de week onze dekhengst laten neuzen om te kijken welke (fok)merries al hengstig waren. mijn merrie stond weer vooraan :S

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 11:13

Ik zie dit topic nu pas... Ik heb hier laatst een advertentie neergezet dat er een merrie te koop was...
Ik ga hem even zoeken Ja

Gevonden: viewtopic.php?f=69&t=313554&hilit=

Deze merrie was niet aanraakbaar en kon alleen met regelmaat blijven leven. Elk jaar een veulen was een must, dan kon je haar nog aanraken. Verder kan ik er niet veel over vertellen, maar zo erg als deze was heb ik ze nog nooit gezien, ze was echt gevaarlijk!
Uiteindelijk is ze verlost uit haar lijden!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 11:45

Omdat ik niet precies weet wat je onder een pismerrie verstaat, voor de zekerheid maar even een verslag van een paard wat ik 5 jaar geleden voor 4,5 jaar gereden heb. Bij haar viel de term pismerrie ook vaak.

1. Hoelang is het gedrag al bezig, plus kun je kort beschrijven wat het gedrag/probleem juist inhoudt?
Ze heeft dit gedrag als de tijd dat ik haar kende vertoont (4,5 jaar, vanaf 8 tot 12)
Ze was precies om de 6 weken duidelijk hengstig, zomer of winter even erg. Dit hield dan ongeveer een week aan. Ze was wel te rijden maar wel kriebeliger met poetsen en in de omgang met andere paarden. Veel piepen en pissen. Dit gedrag was de ene keer wel storender dan de andere. Ze heeft op jongere leeftijd twee veulens gehad.

2. Is de merrie onderzocht door een veearts? Indien ja, hoe, en wat is er bij het onderzoek gevonden?
nee

3. Is de merrie behandeld? Zo ja, waarmee en heeft dit enig effect gehad?
nee

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 17:02

Voor wie wil, je mag nu wel even bij mij op stal kijken om te zien hoe mijn "pis"-merrie zich gedraagt!
Wordt er soms echt moedeloos van! Huilen Maar ja, hopelijk gaan de medicijnen wan Erik Laarakkers helpen.
En 1 ding hoop ik ook, dat Eowyn niet zo'n last van haar hengstigheid krijgt!

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 23:28

@Griebels: ik heb dat verhaal van die merrie gelezen... brrr, rillingen lopen over mijn rug toen ik dat las! Heftig hoor!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 08:36

Ja dat was echt geen pretje om naar te kijken. Zeiknat in de stal staan van het op en neer denderen, de stal kapot slaan. Echt niet leuk. Ik denk dat ze de beste oplossing gekregen heeft, de slacht...

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 22:26

....mmmm, 'k heb een ruin...... *schopje* dan maar Bloos

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 09:55

Ben wel erg benieuwd naar het uiteindelijke onderzoek...... krijgen wij Bokkers het ook te zien?

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 20:07

mijn merrie was toen ik haar kocht drachtig, en evengoed een pismerrie bij elke ruin die zij zag werd er dus gesproeid, zij spoot echt hele stralen, nadat haar veulen was geboren ging het 2 maanden vrij rustig, maar een beetje hengstig, maar toen overleed haar veulen, daarna is zij vanaf mei tot dat ik haar verkocht in november aan een stuk door hengstig geweest, wat zich uiten in veel pissen, gillen, de stal afbreken, erg onhandelbaar zijn, enz, dit ging ook bij de volgende eigenaar door, het advies van de da, weer dekken, dat heeft zij vervolgens ook gedaan, maar de merrie vertoont, ondanks dat zij drachtig is evengoed nog ernstig pismerrie gedrag. hoelang zij dit al heeft weet ik niet, maar ik denk dat al haar hele leven, gezien de heftigheid,
hoop dat je hier iets aan hebt.

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 09:14

zou er niet eind april al een uitslag van je onderzoek bekent zijn op bokt???
Ben nl. erg benieuwd..

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 09:41

Aan iedereen in het topic: het werkt beter om de topicstarter een pb te sturen wanneer je benieuwd bent naar de resultaten.

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-05 18:48

Scriptie is afgewerkt en ingediend, heb nu examens en stage... De resultaten zijn niet vaststaand, omdat ik nog altijd niet genoeg resultaten had, maar ze geven wel een goed idee... Helaas heb ik nu niet veel tijd om het hier uitgebreid te bespreken, maar ik ga dat zeker wel doen! Nogmaals bedankt voor jullie medewerking!

Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 15:14

oliebol... zit ik net in word mijn hele verhaal te tikken... om dan op pagina 3 erachter te komen dat het niet meer nodig is. Gestoord En wat heb ik daarvan geleerd?? Dat ik eerst helemaal onderaan moet kijken voor ik reageer... Blond