chip zweert uit paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

annek

Re: chip zweert uit paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 15:01

cassidy schreef:

Citaat:
Annek, we hebben inmiddels hier allemaal al door dat je een voorstander bent van natuurlijk bekappen. Misschien had je nog niet gezien dat er een speciaal topics is op de Huiskamer voor de Natuurlijke Bekappers, wil je je kruistocht voor het natuurlijk bekappen alsjeblieft tot dat topic beperken?

Ja baas Tong uitsteken , ik zal het proberen Haha!

I know dit topic ging over chipmissers maar kon het niet laten om te reageren.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 15:03

kom es in dit topic kijken annek, daar zitten veel natuurlijk bekappers bij elkaar (en, geloof het of niet, ook mensen di ehun paard 4kant op ijzers hebben en wèl kunnen comminiceren met natuurlijk bekappers!

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 15:15

persoonlijk ben ik ook tegen chippen en niet zo een beetje ook.
Maar helaas wil ik graag met mijn paard naar keuringen en dus moet ze elke keer bloedtesten ondergaan ( als ik voor de dna kies)
Zo een test kost rond de 200 euro. Dus ga maar uitrekenen hoeveel dat grapje gaat kosten.
Ik heb al verhalen gehoord van dat de chip zo ging zwerven dat paarden eraan bezweken.
Ik heb het zolang mogenlijk gerekt om haar niet te laten chippen, maar aangezien ze nog niet in een stamboek staat kon ik geen vrijstelling meer krijgen. Als je paard wel in een stamboek staat kan je bij bepaalde rassen nog een vrijstelling krijgen.
Je kan een gewetensbezwaren wijgering inleveren, maar dan zijn er keuringen die ze niet accepteren...
Dus helaas heb ik haar laten chippen, tegen al mijn principes in...
Gelukkig ziet het er allemaal nog redelijk netjes uit, maar je weet maar nooit.
Ik zou zeker even duidelijk laten weten wat je overkomen is, want als iedereen laat weten hoe stom dat chippen is en wat er allemaal kan gebeuren, misschien dat ze uiteindelijk met een alternatief komen.
Ik ben persoonlijk tegen chippen omdat ik het raar vind dat we een dier al als gebruik voorwerp gaan bezien vanuit de overheid. Electonica in een dier stoppen, hoelang nog voordat we mensen gaan chippen?

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 16:59

Dit topic gaat over wat er mis is gegaan met een ingebrachte chip.
Kunnen jullie het wel of niet beslaan daar graag even buiten houden. Het een heeft namelijk niet direct wat met het ander te maken (alhoewel er zeker mensen zijn die dat graag wel zo willen zien).

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 18:10

LecyTinker, DNA is een net zoals de chip een geaccepteerd iets op elke wedstrijd en keuringen. Het is verplicht om je paard te registreren en te indentificeren en hebt dus de keuze uit óf een chip óf DNA. Helaas weten de meeste dit niet omdat de KNHS e.a dit bewust achter gehouden hebben! DNA is niet veel duurder dan chippen Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 22:57

schaapjuh schreef:
LecyTinker, DNA is een net zoals de chip een geaccepteerd iets op elke wedstrijd en keuringen. Het is verplicht om je paard te registreren en te indentificeren en hebt dus de keuze uit óf een chip óf DNA. Helaas weten de meeste dit niet omdat de KNHS e.a dit bewust achter gehouden hebben! DNA is niet veel duurder dan chippen Knipoog

Nee, de keuze tussen DNA en chippen is snel gemaakt. Wat je alleen niet uit het oog moet verliezen is dat iedere identificatie tijdens een wedstrijd d.m.v. DNA op de rekening komt van de eigenaar van het paard. Dus het stopt niet bij de oorspronkelijke DNA test, iedere keer dat je paard tijdens een wedstrijd wordt gecontroleerd komen weer die kosten voor de DNA bepaling op je af...
En ik kan me heel goed voorstellen dat mensen daar het geld niet voor over hebben. Aangezien je met vier starts in de maand vier keer voor de kosten van de DNA kunt komen te staan.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 14:45

@ Cassidi: 4 starts in de maand?
Dan hoop ik dat je verschillende paarden meeneemt.

Ik wil het mijn paarden niet aandoen om ieder weekend op concours te moeten.

Mezelf ook niet trouwens Haha!

@ LecyTinker: Ehhh.... DNA wordt niet vastgesteld n.a.v. een bloedmonster maar door het trekken van wat maanharen.
En het kost je alleen geld als je wordt gecontroleerd en er gerede twijfel is dat je een ander paard bij je hebt dan in het boekje staat. En daar staat én een beschrijving én een schets in. In de praktijk valt dat dus heel erg mee.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 15:09

Ik rij zelf geen wedstrijden, maar ik hoor van genoeg mensen dat ze wekelijks starten. Maar daar gaat het even niet om, moeten ze helemaal zelf weten. Van mijn part doen ze het met een of met meerder paarden, als je meerdere paarden hebt die niet gechipt hebt, blijft de kostenpost hetzelfde.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 15:26

In theorie zou het kunnen.
Maar zoals ik in mijn vorige reactie al schreef moet je dan wel telkens gecontroleerd worden en dat gebeurt niet vaak en als er dan ook nog geen gerede twijfel is dat je niet met het juiste paard start is er niets aan de hand.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 15:38

In prinicipe willen ze er naartoe dat iedere start wordt gecontroleerd. Statisch is het onwaarschijnlijk dat je iedere keer aan de beurt bent voor controle, maar als met werkelijk alles gaat controleren ben je de pineut.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 20:39

ik heb navraag gedaan over hoe het zou werken met die dna.
Het zou een bloedtest zijn en die zou bij elke presentatie gedaan moeten worden. Dus bij elke keer moet ze getest worden.
Ga idd maar uitrekenen wat dat daat kosten en hoeveel moeite ik elke keer moet doen om haar binnen te krijgen op basis van dna.
Het lijkt alsof ik geen moeite wil doen, maar heb er echt hard achteraan gerent de laatste 3 maanden omdat ik haar eigenlijk nergens uit kon brengen omdat ze niet gechipt was. Nu is ze een week of drie geleden gechipt en dit alleen omdat ik haar die hele dna gebeuren wou besparen.
Ik denk dat ze het dna expres zo moeilijk maken omdat ze het chippen gewoon veel liever hebben.
Het is makkelijker om een chip te scannen dan een dna test te doen.
En hoewel DNA volgens de wet wel geaccepteerd is, betekend dat nog niet dat elke keuring dit hoeft te accepteren...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 22:27

LecyTinker schreef:
Ik denk dat ze het dna expres zo moeilijk maken omdat ze het chippen gewoon veel liever hebben.

Natuurlijk hebben ze chippen veel liever, waarom was er tot voor kort zo weinig bekend over de alternatieven? Het is gewoon een eenzijdige actie geweest van de KNHS met een paar figuren van de maker van die chip. In Nederland hebben ze geprobeerd het door te drukken, op Europees niveau zijn ze daar nog niet in geslaagd. Al kost het me een fortuin om met mijn paard te starten, als ik het niet betalen kan dan start ik niet. Maar in mijn paarden GEEN chip!

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 09:04

Mijn idee Cassidy. Het KNHS heeft nu nog de kans íets aan mij te verdienen nl. startgeld en lidmaatschap.

Als ze nóg vervelender worden dan ze al zijn verdienen ze helemaal nix, noppes, nada aan mij. Aan hen de keus.

@ LecyTinker, gezien je naam neem ik aan dat je een Tinker hebt? Verward

DNA wordt normaal gesproken middels het trekken van maanharen gedaan. Maar dat had je wel al gehoord/gelezen. De kosten zijn € 48.50 te voldoen aan het Van Haeringen Laboratorium.

Vroeger, heeeel vroeger, namen ze daar bloed voor af Knipoog
Als het Tinkerstamboek nog steeds zulke prehistorische methodes erop na houdt begint er iets aardig te stinken volgens mij.
Hebben ze ook banden met Virbac soms?

Heb je ze gevraagd waarom het Tinkerstamboek het enige stamboek is dat het nog zo moeilijk doet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 10:42

Ik ben nu bezig met de aanvraag voor ontheffing.

Over de gewetensvraag, ik vind dat niet zo'n gewetensvraag eerlijk gezegd.

Mijn paard staat op ijzers, onder dekens, en word 2x per jaar geënt. Het gaat namelijk niet om het doorboren van het weefsel, maar om het aanvaarden van het risico van de ingreep in verhouding tot het doel van de ingreep.

Aan het geven van een enting zit een zeker risico vast. Het doel wat met het geven van de enting bereikt wordt (beschermen van mijn paard tegen ziekte) weegt echter op tegen het risico van de ingreep en daarmee is dat risico aanvaardbaar. Voor het doel van chippen is een heel goed alternatief dat minder risico met zich meebrengt en daarmee is het risico niet aanvaardbaar.

Op dezelfde manier ga je geen OCD operatie uitvoeren bij een paard wat klinisch geen klachten heeft.

De "schade" van het bevestigen van het ijzer weegt voor mij op tegen de voordelen die dat ijzer voor mijn paard heeft.

Als je gewetensvragen stelt moet je het wel even goed doen.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 13:10

Zep schreef:
Ik ben nu bezig met de aanvraag voor ontheffing.

Over de gewetensvraag, ik vind dat niet zo'n gewetensvraag eerlijk gezegd.

Mijn paard staat op ijzers, onder dekens, en word 2x per jaar geënt. Het gaat namelijk niet om het doorboren van het weefsel, maar om het aanvaarden van het risico van de ingreep in verhouding tot het doel van de ingreep.

Aan het geven van een enting zit een zeker risico vast. Het doel wat met het geven van de enting bereikt wordt (beschermen van mijn paard tegen ziekte) weegt echter op tegen het risico van de ingreep en daarmee is dat risico aanvaardbaar. Voor het doel van chippen is een heel goed alternatief dat minder risico met zich meebrengt en daarmee is het risico niet aanvaardbaar.

Op dezelfde manier ga je geen OCD operatie uitvoeren bij een paard wat klinisch geen klachten heeft.

De "schade" van het bevestigen van het ijzer weegt voor mij op tegen de voordelen die dat ijzer voor mijn paard heeft.

Als je gewetensvragen stelt moet je het wel even goed doen.

En zo denk ik er dus precies andersom over;
De schade van de chip vind ik wel meevallen en weegt voor mij wel op tegen de voordelen zoals m.b.t. starten op wedstrijden en anti diefstal enz.

Over dekens twijfel ik nog maar ijzers wil ik er dus beslist niet onder. Lachen

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 14:40

sflj schreef:
De schade van de chip vind ik wel meevallen en weegt voor mij wel op tegen de voordelen zoals m.b.t. starten op wedstrijden en
anti diefstal

enz

Anti diefstal? Ja het is makkelijker om je paard trug te vinden. En dan? Aangezien het paspoort geen juridisch eigendomsbewijs is kun je níet aantonen dat je de eigenaar bent van het betreffende paard.

Op deze manier kan de overheid ook nooit paardenstrontbelasting gaan vragen . Wat althans wel de bedoeling was, maar ze waren zelf zo stom om die ene regel in te voeren Clown Tong uitsteken Nagelbijten / Gniffelen

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 21:19

o, ( sorry als ik weer even over ijzers begin) Lecy is idd een Tinker.
Ze wordt donderdag weer beslagen en heeft vorig jaar ook op ijzers gelopen. Ze staat met een deken.
Ik ben er niet zo op tegen, maar die chip vind ik gewoon tever gaan.
Electonica in mijn paard omdat wij mensen dat makkelijk vinden. We zijn gek. We gaan dieren behandelen alsof ze dingen zijn en die chip bevestigd dat.
Maar ik heb bij mijn DA een dna test aangevraagd en de prijs hiervan is 200 euro bij hem. Ik nam dus aan dat dit standaard was.
Heb bij het stamboek opgevraagd hoe het zat met dna, dit is wat ik van hin terug kreeg hierover...

Citaat:
Je kunt vrijstelling van chippen aan vragen bij het produktschap (PVE)..ik zal even na moeten kijken hoe precies te procedure loopt. Wel weet ik dat je bij het keuren danweer DNA moet laten trekken, en weer moet laten controleren, op de keuring worden namelijk alle paarden verplicht gecontroleerd op hun chip...ditzelfde geld voor de DNA, alleen is dat ingewikkelder omdat dat naar het lab in Wageningen gestuurd moet worden, maar de mogelijkheid is er wel. Ik moet het dus even voor je opzoeken hoe je de procedure moet starten.

nou, heb ik eigenlijk niets hierover terug gehoord... ik kreeg op de volgende brief deze reactie...

Citaat:
Nog een keertje, er staat een stukje over op onze site www.tinkerstamboek.nl
en je kunt kijken op www.nl-paardenpaspoort.nl
De ontheffing van het chippen kun je bij het PVV schriftelijk aanvragen ,voorlopig nog in ieder geval.Laat even weten of het gelukt is...Wij hebben nl nog geen gevallen in het stamboek meegemaakt.

dus ik zou dan de eerste zijn die een ongechipte tinker had. Nou ben ik neit bang voor een uitdaging, maar kon dus nergens duidelijk antwoord krijgen en ze begonnen hier steeds moeilijker te doen over die chip.
En dan te denken dat ik steeds 200 euri mocht neertellen voor hun grapjes... dus heb haar maar laten chippen. Mijn quarter horse is niet gechipt...

gelukkig heb ik nog geen problemen meegemaakt met die chip in haar hals. Ik heb het goed verzorgt en je ziet er nu niets meer van/ Maar ik weet dat ie erin zit en dat vind ik nogsteeds iets dat tegen mijn principes ingaat.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 11:18

Maar dit bevestigd dus al wat hier gezegd werd.

DNA gaat NIET d.m.v. bloed maar d.m.v. maanharen en de kosten zijn 48.50 euro geen 200!!!

Heb een streng vermoeden dat ze er bij het stamboek ook niet veel van weten!

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 14:58

ik weet dat hun "trekken" zeggen, maar mijn DA zei bloed, dus dan neem ik aan als ik bij hem een dna wil doen, dat hij dit door middel van bvloed doet ( 200 euri) en dat het stamboek dat manen gebruikt is een tweede. Eerst 200 euro aan DA...
en echt veel info kreeg ik van het stamboek niet, wat moet ik dan doen, kan het nergens opzoeken wat bij hun het regelement is, denk ook niet dat er echt eentje loopt op het gebied van DNA voor ID.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 15:04

als je stamboek niet meewerkt kan je het altijd door het Fjordenpaardenstamboek laten regelen, die werken er wel aan mee, heb ik ook gedaan, prima verlopen allemaal!

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 17:47

Óf je DA snapt er ook de ballen van, óf leeft nog 100 jaar geleden, óf wil stevig geld aan je verdienen.

Het is wettelijk geregeld dat paarden geregistreerd kunnen worden door het chippen of DNA d.m.v. het trekken van manen.
Het lijkt me heel vreemd dat het Tinkerstamboek erop staat dat het d.m.v. bloed gebeurt. Het lijkt me eerder dat ze daar geen idee hebben wat ze met de vraag aanmoeten.

Je had even kunnen googlelen op antichip dan had je het voor jezelf kunnen uitvinden.

Maar goed, je paard heeft godzijdank geen last van de chip dus dit weten is voor de volgende keer Knipoog

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 18:40

LecyTinker schreef:
ik weet dat hun "trekken" zeggen, maar mijn DA zei bloed, dus dan neem ik aan als ik bij hem een dna wil doen, dat hij dit door middel van bvloed doet ( 200 euri) en dat het stamboek dat manen gebruikt is een tweede. Eerst 200 euro aan DA...

Volgens mij, als er van de vader en moeder geen DNA profiel bekend is, moet je ook bij hen onderzoek laten uitvoeren. Om te bewijzen dat je Tinker (er vanuit gaande dat ie papieren heeft...) ook echt de tinker is van de ouders die op het papaier staan. Dacht ik hoor, weet het niet zeker. Vandaar dat ze er misschien erg moeilijk over doen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 01:03

Ook parentage verification kan via haren. Daar hoeft geen bloed voor worden afgenomen, en dat kost zeer zeker gaan 200 Euro.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 07:28

denk ook dat mijn DA wel geld zal liggen... Heb het namelijk al eerder vermoed... maar ben nu ook stevig op zoek naar een ander en vooral omdat ik er sterk aan zit te denken om mijn hengstje te laten castreren.
( hij heeft het er heel moeilijk mee dat hij alleen moet staan en als ik Lecy uit de weide naast hem weg haal om te gaan rijden ofzo dan staat hij een hele dag te roepen. Kan prima alleen staan, maar denk toch echt dat hij de aanraking en zo mist...)

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 07:31

btw, hengstje ( billy the kid) is niet gechipt en als ik hem in het kliniek zou zillen laten ruinen dan ben ik bang dat ik hem wel moet laten chippen.
En had op het internet gezocht over vrijstellingen en al die dingen, maar idd niet onder antichip... alleen chippen bij paarden en al die zaken...
Maar als ik Billy dus wil laten ruinen ( nu 11 maanden oud) in Belgie ( is het dichtste bij bij mij, nog niet eens een half uurtje van hier) dan moet ik iets doen... geldt dna dan ook?

Ik bedoel, hoe doen de klinieken in nederland over het wel of niet gechipt zijn en dna of zonder?