hoefkatrolontsteking dikke 3 wat nu

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

chanty

Re: hoefkatrolontsteking dikke 3 wat nu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 11:28

mijn paard heeft dat ook, maar mijn paard loopt er gewoon goed bij en heeft er op dit moement niet zoveel last van. Ik zou het ook tegen je DA zeggen want die kan er mss wat aan doen mijn paard heeft al eens een prik daarvoor ge Knipoog had

angeliq

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 15:44

mijn paardje heeft ook hoefkatrol 3/4 ze liep echt hevig kreupel. ik heb er nu speciaal beslag onder ze loopt op een soort "hakje" en ze loopt nu sins mei hierop en is niet meer kreupel geweest ze loopt prima.en heeft geen pijn. ik zou me goed laten infomeren bij ieder paard is het anders. maar hoefkatrol betekend niet altijd het einde!! dat is iets wat ik eerst wel dacht Bloos
succes ermee!!!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 16:52

Mijn paard liep ook op een hakje...ging 1,5 jaar goed maar daarna was het bekeken.

Hakje verlecht het probleem maar lost het niet op.

uiteindelijk komt het gewoon weer terug(woorden van mijn smid)

na lesjes bij antoine loopt mijn paard zonder ijzers en zuiver.

kid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 18:25

Tsjaa, Ik heb de dvd die BETS bedoelde gezien.
Ik denk toch dat je een vuiltje in je oog moet hebben om te zeggen dat de paarden die getoond worden 100% zuiver lopen!!!
Op het eerste gezicht zou je bij sommige zeggen dat ze wel aardig lopen, maar bij nader inzien toch echt niet.
Ik weet ook niet wat ik van de manier van rijden moet zeggen; de paarden flink over hun eigen tempo jagen en links/rechts "stelling" vragen door maar eens flink aan de betreffende hand te trekken.....
Door een paard over z'n tempo te rijden kun je inderdaad op het eerste gezicht een probleem camoufleren.
Ik weet niet of dit de enige methode van rijden is van deze meneer, maar op de dvd worden ze in ieder geval allemaal op deze wijze gereden..
Ik kan me wel voorstellen dat een paard wat beter zou kunnen bewegen door op de eigen benen te laten lopen, maar dat lukt niet op deze wijze.

Ik denk trouwens niet dat je een paard wat is over genomen door een verzekering, na een tijdje weer bij dezelfde maatschappij kunt verzekeren. (misschien door fraude te plegen..) Het paard aanbieden bij een andere maatschappij zou misschien wel kunnen (mits een paard met flinke hoefkatrol aan hand goed over de harde volte kan lopen...)

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-05 20:25

Ik geloofde ook niet in verbetering. Luna had speciaal beslag gekregen en bleef kreupel. Op stal knikken door de benen,en ik heb de keuze gemaakt voor euthanasie. Afgelopen maandag is ze ingeslapen. Ben blij dat ik die keuze gemaakt heb,was geen makkelijke,maar ben opgelucht

angela123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 08:43

er is zeker nog hoop ik ben er achter gekomen dat mijn paard hoefkatrolontsteking had toen ze en keer vast had gelegen onder een hek ze liep toen kruipel omdat ze last van haar rug had.
de dieren arts heeft toen foto's gemaak van haar benen en rug en daar kwam uit dat ze hoefcatrolontsteking had aan haar voor benen fase 3
ze had het dus al een hele tijd maar ik heb niks gemerkt omdat ze het aan bijde voorbenen heeft.
ik heb toen speciaal beslag genomen en daar door worden de hoeven erg kort gehouden dat is dan weer ontlastend voor de ontsteking
ik rij er nu ruim 3 jaar mee ze is nooit meer kreupel geweest en rij ok weer wedstrijden je moet alleen niet te veel korte draaien en kleine foltes maken en echt om de 8 weken nieuwe ijzers eronder(dat was mijn advies van de dieren ards)

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 11:38

kid schreef:
Ik denk toch dat je een vuiltje in je oog moet hebben om te zeggen dat de paarden die getoond worden 100% zuiver lopen!!!
Op het eerste gezicht zou je bij sommige zeggen dat ze wel aardig lopen, maar bij nader inzien toch echt niet.
Ik weet ook niet wat ik van de manier van rijden moet zeggen; de paarden flink over hun eigen tempo jagen en links/rechts "stelling" vragen door maar eens flink aan de betreffende hand te trekken.....
Door een paard over z'n tempo te rijden kun je inderdaad op het eerste gezicht een probleem camoufleren.
Ik weet niet of dit de enige methode van rijden is van deze meneer, maar op de dvd worden ze in ieder geval allemaal op deze wijze gereden..
Ik kan me wel voorstellen dat een paard wat beter zou kunnen bewegen door op de eigen benen te laten lopen, maar dat lukt niet op deze wijze.

Ik denk trouwens niet dat je een paard wat is over genomen door een verzekering, na een tijdje weer bij dezelfde maatschappij kunt verzekeren. (misschien door fraude te plegen..) Het paard aanbieden bij een andere maatschappij zou misschien wel kunnen (mits een paard met flinke hoefkatrol aan hand goed over de harde volte kan lopen...)

verzekering al heel veel paarden naar Antoine heeft doorgestuurd (ongeveer 100) en dat hij nog aan een percentage van 100% werkt.
Hij heeft dus alle paarden nog goedgekregen tot nu toe.

Paarden met HKO lopen allemaal op de voorhand en zijn scheef, om de benen voor de loodlijn te komen. Dus moet paard voorwaarts gereden worden. Maar echt niet over tempo van paard heen. Het paard moet eerst van achteren duwen om van voren zichzelf meer te kunnen dragen en dus niet op voorhand kan gaan lopen, paard word rechtgericht en alleen een rechtgericht paard kan zich laten verzamelen. Een paard wat scheef is zal harder moeten gaan om het te compenseren. Zoals Marijke de Jong van www.paardenbegrijpen.nl het mooi kan omschrijven: De reden dat een paard gaat versnellen is omdat het paard zich liet vallen op de binnenschouder. Daardoor komt het paard verticaal scheef ten opzichte van de grond en MOET het paard wel snelheid maken. Vergelijk het met motoren die over de baan razen: hoe schever de motor naar binnen hangt in de bocht hoe harder de motoren door de bocht moet omdat de motor anders valt.

Geriette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 18:01

Bets schreef:
kid schreef:

verzekering al heel veel paarden naar Antoine heeft doorgestuurd (ongeveer 100) en dat hij nog aan een percentage van 100% werkt.
Hij heeft dus alle paarden nog goedgekregen tot nu toe.

Paarden met HKO lopen allemaal op de voorhand en zijn scheef, om de benen voor de loodlijn te komen. Dus moet paard voorwaarts gereden worden. Maar echt niet over tempo van paard heen. Het paard moet eerst van achteren duwen om van voren zichzelf meer te kunnen dragen en dus niet op voorhand kan gaan lopen, paard word rechtgericht en alleen een rechtgericht paard kan zich laten verzamelen. Een paard wat scheef is zal harder moeten gaan om het te compenseren. Zoals Marijke de Jong van www.paardenbegrijpen.nl het mooi kan omschrijven: De reden dat een paard gaat versnellen is omdat het paard zich liet vallen op de binnenschouder. Daardoor komt het paard verticaal scheef ten opzichte van de grond en MOET het paard wel snelheid maken. Vergelijk het met motoren die over de baan razen: hoe schever de motor naar binnen hangt in de bocht hoe harder de motoren door de bocht moet omdat de motor anders valt.

Dan zijn er ontzettend veel HKO-paarden in NL. Ik ken zat paarden die op de voorhand lopen en zo krom zijn als een hoepel, maar geen HKO hebben hoor.

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 18:13

Tyson20, ik leef met je mee. Het zal vast een moeilijke beslissing geweest zijn. Ik hoop dat je er vrede mee kan hebben dat alles nu voorbij is. Het moet moeilijk zijn om te zien dat je beessie zoveel pijn heeft.

Nog even een opmerking aan iedereen die nu rustig doorbrabbelt over AdB, ik vind het behoorlijk aso tegenover Tyson20. Jullie kunnen beter zelf een Topic starten hierover. Maar dat is mijn mening.

kid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 18:47

Klopt, helemaal mee eens.

Tyson20, ook ik leef met je mee, en ik denk dat je het juiste besluit hebt genomen.

Sterkte ermee!

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-05 19:39

ja ik vond ook een beetje aso ja,dat er werd doorgelult over de meningen van adb. Ik ben gewoon blij dat beestje uit lijden verlost is. Zullen gerust mensen zijn die denke je hebt maar gewoon voor het makkelijkste gekozen en had geen zin in gezeur. Dit is dus echt niet zo. Had nog andere stal geregeld waar ze buiten kon staan(de dag dat ze werd ingeslapen zou ze daar heen gaan)Ik wou gewoon niet meer experimenteren met het dier. Werd ook steeds broodmager.

kid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 19:52

Ik denk dat je geen betere keuze had kunnen maken..
Hoefkatrol gaat echt niet weg. Zo'n paard ergens op een weiland zetten heeft ook geen meerwaarde denk ik, zeker niet als ie al steeds magerder wordt. Dat is toch niet voor niets...

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 21:13

Geriette schreef:
Dan zijn er ontzettend veel HKO-paarden in NL. Ik ken zat paarden die op de voorhand lopen en zo krom zijn als een hoepel, maar geen HKO hebben hoor.

Je moet ook wíllen lezen hoor!

Niet alle scheve paarden krijgen HKO, maar alle HKO paarden zijn scheef.
Scheefheid van een paard en hem dan lekker in de krul laten lopen kan op termijn leiden tot gebreken WAARONDER HKO.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 09:58

Dewi: Tyson heeft de beslissing gemaakt om haar paard in te laten slapen. Maar vergeet niet dat er al heel veel topics over HKO bestaan waar iedere keer wordt geadviseerd om contact op te nemen met AdB, en toch start iedere keer weer iemand een dergelijk topic. Dus hoe meer we er over praten, hoe meer het bij de mensen bekend raakt. Want er zijn wel degelijk alternatieven, HKO is niet altijd het einde.
Dat is iets wat ik even kwijt wilde.

Tyson, sterkte met het verlies van je paard. Ze heeft nu iig geen pijn meer.

Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 12:13

Tyson, als je het gevoel had dat je paard een lijdensweg in zou gaan, is dit de juiste beslissing. En dit is misschien nog wel moeilijker geweest dan nog wat proberen. Veel sterkte gewenst!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 19:38

Citaat:
ja ik vond ook een beetje aso ja,dat er werd doorgelult over de meningen van adb. Ik ben gewoon blij dat beestje uit lijden verlost is. Zullen gerust mensen zijn die denke je hebt maar gewoon voor het makkelijkste gekozen en had geen zin in gezeur. Dit is dus echt niet zo. Had nog andere stal geregeld waar ze buiten kon staan(de dag dat ze werd ingeslapen zou ze daar heen gaan)Ik wou gewoon niet meer experimenteren met het dier. Werd ook steeds broodmager.

Waarom is dat aso? Omdat jij je paard hebt laten inslapen omdat ie gewoonweg niet meer kon?
Dat is jou keuze en mensen zullen heus niet denken dat dat makkelijk was. Mischien was er wel meer aan de hand met jou paard dan alleen de hko. En dan kan antoine ook echt niks doen hoor.

Als mijn paard er zo bij zou staan had ik zeker weten hetzelfde gedaan.
Maar ja mijn paard was verder nog gezond dus ben ik wel doorgegaan.

Maar ik vind het jammer dat als er mensen zijn die nog even willen doorpraten gelijk aso's worden genoemd.
Denk heus niet dat ze je nu beschuldigen omdat je NIET naar die belg bent geweest.

Overigens 'ken' ik nog iemand die na een les ook haar paard heeft laten inslapen omdat het dier verging van de pijn.
Je bent dus niet de enige.

En ik wens je natuurlijk heel veel sterkte Ach gut Ach gut

Masculin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 21:57

Vorige week ben ik met mijn paard naar de kliniek geweest.Ik dacht dat hij last had van zijn rug?bij nader onderzoek en het maken van foto`s blijkt hij nu ernstige hoef k te hebben 2x4 op beide voorbenen.
Ik ben me nu dus aan het verdieppen in het probleem.eerlijk gezecht dacht ik direkt het is afgelopen met hem.
Ook ik wil hem een kans geven.Bovendien is dit het beste paard wat ik ooit heb gehad (voorheen lichte tour)en heb ik echt een heel goede band met hem.
Er zijn verschillende vormen van hoef katrol ondsteking.Bij mijn paard is alleen de onderkand van het straalbeen aangetast door cyste`s hij heeft dus geen haken aan de zijkant van het str...been en verder is de omvang hard (dit schijnt gunstig te zijn???).
Volgens de arts is het paard nog geschikt voor de basis sport als de behandeling aanslaat (ondst..rem..) maar niet daarboven?? Toch vindt ik dat vreemd.In de hogere dressuur gaat het er juist om het paard meer op de achterhand te zetten waarbij je de voorhand ondlast.Volgens mij loopt het paard in de basis veel meer op de voorhand?
WIE IS HET DAARMEE (ON) EENS???

Meneer both geeft trouwens geen garantie op reeds ingespoten paarden wisten jullie dat al??

Alle GOUDEN tips zijn welkom!! ik wil mijn maatje heel graag redden van de dood. (zelf ga ik dood van verdriet).

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 22:11

Citaat:
Er zijn verschillende vormen van hoef katrol ondsteking.Bij mijn paard is alleen de onderkand van het straalbeen aangetast door cyste`s hij heeft dus geen haken aan de zijkant van het str...been en verder is de omvang hard (dit schijnt gunstig te zijn???).
Volgens de arts is het paard nog geschikt voor de basis sport als de behandeling aanslaat (ondst..rem..) maar niet daarboven?? Toch vindt ik dat vreemd.In de hogere dressuur gaat het er juist om het paard meer op de achterhand te zetten waarbij je de voorhand ondlast.Volgens mij loopt het paard in de basis veel meer op de voorhand?

In de basis hoort het paard toch ook op de achterhand te lopen? Of in iedergeval die training te krijgen dat hij dat wel gaat doen.

Jou paard heeft cystes...dat is weer iets heel anders waardoor de ontsteking is ontstaan.
Dan lijkt mij een eventuele andere training niet echt zinvol.
En zelf ben ik ook wel van mening dat er verschillende hko bestaan.
Bij een gaaf straalbeen zou ik eerder mijn twijfels hebben dan bij een straalbeen wat beschadigt is.

Wat antoine de bodt zegt over ingespoten paarden heb ik wel eens iets gehoord maar de reden weet ik niet meer, iemand die dat wel weet?

Mijn paard is ingespoten en ik denk zo nog 90% procent van de paarden die hij krijgt.
De meeste mensen belanden immers eerst in het medische gedeelte alvorens bij hem terecht komen.

nobless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 22:54

mijn paardje heeft ook hoefkatrolontsteking aan beide voorbenen een 3, hij is 10 dagen naar de kliniek geweest met Tildren ingespoten en heeft op de laatste dag nog eens gewrichtsinjecties gekregen, ook heeft hij speciaal beslag siliconen met een zooltje werkt super hij is totaal niet meer kreupel en rijd nu m2 met hem en heeft er geen moeite mee! maar het is en blijft een probleem. Stel dat hij weer kreupel zou worden zou ik hem weer in laten spuiten net zo lang dat het niet meer helpt, zenuwsnede laat ik dus niet doen, ik rijd hem zo veel mogelijk vanuit achter daar zit ook de motor natuurlijk, zolang het goed gaat ben ik weer blij en me mannetje ook, belangrijk is ook veel bewegen natuurlijk maar niet teveel op harde ondergrond (straat ofzo)

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 09:15

Masculin schreef:
WIE IS HET DAARMEE (ON) EENS???

Meneer both geeft trouwens geen garantie op reeds ingespoten paarden wisten jullie dat al??

Nou dat lijkt mij ook onwaarschijnlijk. Als paard voor 3/5 deel op achterhand gezet kan worden en rechtgericht dan kan paard nog wel hoger dressuur aan.

Antoine de Bodt geeft idd geen garantie op reeds ingespoten paarden, maar wil niet zeggen dat hij deze paarden NIET WIL BEHANDELEN!!! Mijn paard was ook ingespoten met Tildren en heeft hij ook geholpen. Knipoog

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 09:17

Mariek87 schreef:
Geriette schreef:

Je moet ook wíllen lezen hoor!

Niet alle scheve paarden krijgen HKO, maar alle HKO paarden zijn scheef.
Scheefheid van een paard en hem dan lekker in de krul laten lopen kan op termijn leiden tot gebreken WAARONDER HKO.

Haha! Haha! Haha!

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 10:42

Hoi,

Ik heb niet alle voorgaande reactie's gelezen, maar ik wil je wat tips geven uti eigen ervaring. Geef alsjeblieft niet de hoop op. Vertrouw op je eigen gevoel en je eigen instinct. Daar kan geen dierenarts tegenop. Ik zal nogmaals mijn verhalen typen, misschien heb je er wat aan.

Januari 2001 werd Navy voor de zoveelste kreupel. Dit keer was het echter niet over na 2 dagen, en heeft het tot mei geduurd. Wegens de MKZ mochten we niet eerder het terrein af, dus op 7 mei eindelijk richting kliniek. Foto's: HKO fase 4 aan beide voorbenen, schieffels, foute boel. "Afmaken", was het advies. Geschrokken, maar eigenlijk nooit rouwig geweest. Op stal kwamen mensen me al bijna condoleren met het verlies van Navy, maar het kon me niks schelen. Ik heb een hele sterke band met Navy en ik WIST gewoon dat zij niet klaar was voor de dood. Ik wist dat zij nog veel meer te bieden had en dit niet het einde zou zijn.

Dus: eggbars eronder (enkel eggbars, geen siliconen/zooltjes/etc), van stal veranderd (weidegang) en, let op, gaan trainen. Rustig opbouwen. Belasting steeds hoger leggen. Veel beweging geven, gerust 2 uur per dag rijden, en juist asfalt opgezocht (pezen versterken). Later nog 2 veranderd van stal ivm weidegang en beter voedsel. In augustus van dat jaar zijn we onze eerste wedstrijd gestart, Endurance. GEEN enkel probleem.

Inmiddels is dat 4 jaar geleden. Navy heeft NOOIT meer kreupel gelopen. Nooit stijf, nooit gevoelig. Niks. Ik rijd dagelijks, ik spring zo nu en dan nog, ik draaf veel op verharde ondergrond en rijd bovendien Endurancewedstrijden.
Ik zit inmiddels in het C-kader Endurance en rijd wedstrijden tot 120!!!km, ik ben gevraagd voor het A-kader en start misschien het WK in december.

Degene die mij dus durft te zeggen dat HKO het einde betekend, moet gauw langskomen Lachen

Mail of PB gerust voor meer informatie over mijn manier van trainen/opbouwen, voeding, etc.
Ik blijf erbij dat veel beweging, harde pezen, weidegang, goede voeding, evenwichtig rijden en begrip en liefde hét medicijn zijn..

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 17:46

Hoi, mijn paard heeft ook hoefkatrol, rechtsvoor een 2, linksvoor een dikke 3. Hij heeft nu een jaar lang balkijzers eronder en hij loopt niet meer kreupel. Ik moet er dan wel bij zeggen dat hij voordat we wisten dat hij hoefkatrol had erg niet echt kreupel liep, wel nadat er buigproeven door de DA waren gedaan. Na een maand rust op de wei was het weer over. Er zijn verschillende soorten beslag voor hoefkatrol dus je moet probereb uit te vinden wat het beste helpt. Anders is er nodg een laatste optie: de zenuwsnede, niet ideaal maar wel een laatste kans om nog je paard een paar jaar pijnloos te kunnen houden.
Succes ermee!

Masculin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 19:59

Bedankt voor jullie reacties!! zo sta ik er niet helemaal alleen voor.

Navy: is jou paard ook ingespoten met ondst...remmers?
Vaak lees ik ook dat de èèn juist op kort beslag moet,en de ander op lange tenen moet staan???

Ook dat de èèn op harde bodem moet lopen (misschien met een pees probl...?) en de ander juist weer een harde bodem moet vermijden ??

Mijn arts advieseerd lange tenen en geen speciaal beslag.

Welke pijn bestrijders en/of suplementen gebruiken jullie voor je paard?

Thanks!!

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 20:28

Mijn paard heeft alleen tijdens die eerste maand rust Motricit gehad, 2 keer 3 pillen per dag, zit ibuprofen in, dus ontstekingsremmer/pijnstiller. Verder heeft hij niks gehad. Mij werd wel geadviseerd veel met hem te stappen, dus geen lange dagen op stal maar een paar keer per dag eruit. Ik rijd een uur per dag op de zachte bodem en daarnaast wandel ik met hem aan de hand op harde ondergrond. En zoveel als kan vrij laten loslopen.