Onbekende stress..? (Zelfpijniging)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Onbekende stress..? (Zelfpijniging)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 19:54

mazzeltje schreef:
Dat zou ik maar wel geloven, ik heb er een video van gezien!!

Laten we hopen dat het niet zo heftig word. Hij heeft wel kleine wondjes op zijn borst, waar de huid dus ook week van word. Op ten duur kan hij zichzelf wel helemaal open bijten, maar ik denk dat hij het daar te weinig voor doet, anders was dat allang gebeurd denk ik.
[/quote]

jeanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 19:55

Heftig een paard met een gedragstoornis. Ik heb dit zelf nog nooit eerder gezien en kan je ook geen advies geven.Het advies van mazzeltje lijkt mij er 1 om op te volgen.

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 19:56

ik bedoel niet dat jou paard het zal gaan doen, maar dat het wel bestaat!!

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 20:04

Dit is heel duidelijk een stereotypie. Luchtzuigen, wiegen, houtbijten, enz. zijn ook stereotypieen, maar dit is een veel zeldzamer variant (komt echt zelden voor).

Het paard heeft op de een of andere manier een slecht iets gehad, meestal inderdaad (chronische) stress, zoals bijvoorbeeld 23 uur / dag op stal staan (in het verleden dus!). Op de een of andere manier is ie er achter gekomen dat dit gedrag zorgt voor de aanmaak van fijne stofjes (endorfines), waardoor het paard zich lekker voelt (eventjes). Dat gebeurt bij die andere stereotypieen ook. Maar dat gevoel is er maar even, dus het paard moet het blijven doen om dat gevoel weer te krijgen (verslavend). Het is inderdaad een soort 'junkie gedrag', en heel erg goed te vergelijken met zelfmutulatie bij mensen (alhoewel dat ook aandachttrekkerij kan zijn, en dat is dit zeker niet).

Het is nu al een probleem, en dit krijg je er nooit meer uit. Het beste is inderdaad om te voorkomen dat hij zichzelf al te erg verwond. Dus inderdaad antibijt oid opsmeren.
Ook kun je het heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel iets verminderen door heel veel afleiding. Dus bijvoorbeeld voeren in zo'n bal, en zorgen dat ie heel lang bezig is met andere dingen.

Ik zou het trouwens niet direct een gedragsstoornis noemen. Tuurlijk is het abnormaal, maar het paard heeft niet de bedoeling om anderen oid te verwonden, en is niet agressief.

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 20:06

Nou Carola, we zijn het eens!! Haha!

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 20:20

Wij altijd toch? Knipoog

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 20:22

Ik heb (mannelijke ) paarden wel vaker uit frustratie naar hun borst
zien happen, maar nooit zo extreem (en dwangmatig?) als jij beschrijft.

De tip van de gedragstherapeut spreekt me het meest aan en
verder zou je als tip op je lijstje kunnen zetten:

Bellen met de Silverlinde.
Margriet heeft een bult expertise in huis en wellicht ook een
geschikte (Bach-bloesem)remedie.

Iemand die met paarden kan babbelen zou ik ook niet bij voorbaat
uitsluiten omdat jij er niet zo in gelooft.
Als het werkt, dan grijp je toch èlk middel / methode aan? OK dan!

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 20:23

Een paard bij mij op stal doet het ook, alleen niet in deze extreme mate. Als je aan zijn lijf wil komen, bv bij deken afhalen, poetsen of zadelen, dan hapt hij in zijn borst. Meestal is het happen naar, maar soms is het raak. Hij wil dan in zijn reactie ook wel eens de eigenaar of iemand anders die met hem bezig is te pakken. Ze heeft het paard bij een paardenkliniek en een alternatieve helemaal laten onderzoeken en niet de medische of holistische achtergrond van dit gedrag kunnen vinden. Wel is hij vrij zuur, niet alleen in gedrag, maar ook snel last van spierpijn. Hij is dominant.

Maar, helaas heb ik met dit verhaal geen oplossing voor jou probleem. Ben wel heeeel nieuwsgierig of je het kan oplossen, of op zijn minst de oorzaak kan vinden. Denk dat mijn stalgenoot daar ook zeker interesse in heeft.

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 20:29

piggeljay schreef:
ik wil niet vervelend doen, maar zoals ik het lees ik jou paard een junkie, hij doet aan zelf pijniging om endrofine in zijn bloed te krijgen.
endrofine is een lichaamseigen morfine.
waarom hij dat doet?
ik heb een verhaal gehoord van een paard die op een manege stond, dat paard kreeg 9 kg krachtvoer op een keer en werd dan 2x per week ong. 15 min gereden.
als je dat paard aanraakte op zijn ooglid sprong hij al een meter opzij van de pijn.
dat paard hebben ze helemaal moeten ontzuren om zijn bloed spiegel weer in orde te krijgen, maar dat paard was zo gewent aan de pijn dat toen hij die pijn kwijt raakte ging hij iets zoeken om diepijn weer op te wekken door met zijn kop tegen de muur te gaan slaan.
uiteindelijk is het met dat paard minder goed afgelopen, maar niet door zijn afwijking maar door een ziekte.
wat je kan doen is je paard eens goed laten onderzoeken en zijn bloed na laten kijken of er iets mis is met zijn bloed.
maar zoals ik al zei. het lijkt erg op een junkie gedrag dus laat het na kijken

Junkie-gedrag... Hetzelfde effect als weven of kribbebijten dan toch? Het lijkt op een soort stalgebrek, maar dan een hele rare...

*edit* Wat Carola zegt dus Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 21:32

Citaat:
Dit is heel duidelijk een stereotypie. Luchtzuigen, wiegen, houtbijten, enz. zijn ook stereotypieen, maar dit is een veel zeldzamer variant (komt echt zelden voor).

Daar dacht ik ook aan, om het in deze categorie te plaatsen.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 22:00

*meld zich vanuit de huiskamer*

Ik heb een paard wat dit ook heeft gedaan.
Kevin is bij mij gekomen op 4 jarige leeftijd, hij was verschrikkelijk vals, wantrouwend naar mensen en kon zichzelf aan alle kanten verwonden als hij de kolder in de kop kreeg en die kolder had hij dagelijks.
Ook Kevin beet in zijn borst en benen, zijn borst heeft hij nooit echt kapot kunnen bijten maar zijn benen hebben meerdere malen open gelegen alleen hij deed het alleen op stal, niet buiten, buiten was hij alleen maar een hork die liep op zijn achterbenen en schopte naar ieder mens of paard wat voorbij kwam.

Op stal stond hij eerst op een vrij druk punt, we hebben de deur met hele dikke rubber en autobanden moeten bekleden omdat hij zichzelf kapot sloeg als er iemand met of zonder paard langs kwam en daarna begon het bijten weer.

Ik ben er nog steeds niet echt achter wat nu het probleem is geweest, ik heb er destijds wel een zogenaamde gedrags deskundige bij gehad maar die kon er niets mee behalve dan dat hij vol met opgekropte stress en woede zat, zijn verleden is niet echt rooskleurig geweest.

Wat ik toen heb gedaan is hem verhuizen naar een rustigere stal, dat hielp iets maar niet helemaal, daarna heeft hij eenzame opsluiting gekregen, alleen op stal en voor zijn stal had hij zijn eigen landje waar hij op kon als hij daar zin in had (hij kon overigens wel gewoon op het land met andere paarden maar bij deze stal zat nou eenmaal een eigen stukje land) en dat is wat hem totaal verandert heeft. De vrijheid die hij nooit gewend was geweest heeft hem een stuk relaxter gemaakt en het benen bijten verdween helemaal. Ik ben zelf nog totaal 5 of 6 jaar bezig geweest om hem helemaal gerust te krijgen, hij is niet vals meer, bijt niet meer in zijn benen en komt ook niet meer omhoog maar af en toe komt de oude Kevin nog wel eens terug en moet hij zijn plek even weten, maar benen bijten is geheel verdwenen.

Bij Kevin was het dus de vrijheid die het hem deed en vooral ook de rust (hij kon dag en nacht naar buiten, waneer hij dat maar wilde) want de stal die ik toen voor hem had was helemaal achter op het complex en daar kwam geen mens langs.
Nu hebben we de paarden/pony's al 2 jaar aan huis staan en sinds een jaar staat de hele bubs dag en nacht zomer en winter buiten, Kevin wil niet eens meer op stal, dan begint het geram tegen de deuren weer van voor af aan (hij heeft net een paar nachten binnen gestaan wegens een probleem aan de hoeven, waren voor mij dus nachten zonder slaap want hij staat vrijwel tegenover de slaapkamer Haha! ) maar het benenbijten is nog steeds niet terug.

Kevin is er met rust en vrijheid vanaf gekomen, hoeft voor jouw paard natuurlijk niet het geval te zijn, geen paard is het zelfde maar je zou het kunnen proberen.
1 ding weet ik wel zeker, het is pure stress en waarschijnlijk ook een soort van opgekropte woede, vaak door iets uit het verleden.

Ik hoop dat je er achter kan komen wat het nou precies is waar hij last van heeft, misschien idd. iets van het praten met je paard o.i.d. kan een manier zijn om erachter te komen wat hij in het verleden heeft meegemaakt maar ja, daar moet je voor openstaan en pas op voor laaielichters, die schieten als paddestoelen uit de grond.

memory

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 22:08

Ik heb er wel eens over gelezen.

Dat was in een boek over przewalski paarden en daar maakte ze melding van een hengst die zichzelf 'aanviel' bijten in benen borst en flanken van zichzelf. Automutilatie dus. Dit dus omdat hij helemaal allen stond in een dierentuin (niet in een groep) --> stress.

Vertoonde hij het gedrag ook al toen hij twee was en buiten stond fulltime?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 22:30

memory schreef:

Vertoonde hij het gedrag ook al toen hij twee was en buiten stond fulltime?

Dat weet ik dus niet, ik ken hem vanaf zijn 7e en zijn voorgrond is bij mij niet bekend. Hij heeft de eerste 2 jaar bij mij op de wei gestaan elk jaar een half jaar lang, ook toen bleef hij het doen. Op de wei doet hij het eigenlijk wanneer hij dus een klein "gevechtje" heeft gehad met een ander paard. BV een ander paard schopt naar hem, hij schopt zelden terug, en dus begint hij weer in zichzelf te happen.

Ik vond het een goed voorstel om dit geval van extreme stereotype voor te leggen aan BIT, voor hun zou dit een zeer intressant artikel kunnen zijn (en voor de rest van de wereld), omdat het een extreme vorm is, die zelden voorkomt. Hun kunnen ook het beste beoordelen wie of wat ik erbij moet halen, ik krijg op het moment zoveel Pb's adviezen over wie ik erbij moet halen, dat ik gewoon weg geen onderscheiding of selectie kan maken. Ook zal ik BIT door verwijzen naar dit topic.

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 23:30

Maar dit is helemaal niet zo zelden, iedere hengstenboer kent wel zo'n paard (meestal hengst, soms ruin, zelden merrie). Wat hierboven allemaal staat over automutilatie, stereotypie, endorfine-junkie enz klopt allemaal.
Het is inderdaad een gevolg van stress, je kan het vergelijken met anorexia bij de mens. Het paard was vroeger dominant en had controle over z'n omgeving, bv in de opfok waar ie dus de baas zal zijn geweest. Daarna is er een periode van stress geweest en heeft het paard ontdekt dat door dit soort zelfpijniging endorfines vrijkomen in de hersenen waardoor hij tijdelijk 'high' en relaxed wordt. Op het moment dat er een paard voor z'n box wordt gebracht wil hij z'n dominantie over dat andere paard uitten, maar dat kan niet, hij staat in de box en kan nergens bij, dus gaat hij zichzelf bijten om de stress daarover te laten afvloeien.

Bij hengsten helpt castreren soms omdat je dan de drang om dominant te zijn vaak wegneemt. Bij een van onze hielp het niet voldoende, die hebben we laten slachten omdat ie ook onverkoopbaar was geworden.

Succes met je zoektocht naar een oplossing!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 23:35

Knavia schreef:
Maar dit is helemaal niet zo zelden, iedere hengstenboer kent wel zo'n paard (meestal hengst, soms ruin, zelden merrie). Wat hierboven allemaal staat over automutilatie, stereotypie, endorfine-junkie enz klopt allemaal.
Het is inderdaad een gevolg van stress, je kan het vergelijken met anorexia bij de mens. Het paard was vroeger dominant en had controle over z'n omgeving, bv in de opfok waar ie dus de baas zal zijn geweest. Daarna is er een periode van stress geweest en heeft het paard ontdekt dat door dit soort zelfpijniging endorfines vrijkomen in de hersenen waardoor hij tijdelijk 'high' en relaxed wordt. Op het moment dat er een paard voor z'n box wordt gebracht wil hij z'n dominantie over dat andere paard uitten, maar dat kan niet, hij staat in de box en kan nergens bij, dus gaat hij zichzelf bijten om de stress daarover te laten afvloeien.

Bij hengsten helpt castreren soms omdat je dan de drang om dominant te zijn vaak wegneemt. Bij een van onze hielp het niet voldoende, die hebben we laten slachten omdat ie ook onverkoopbaar was geworden.

Succes met je zoektocht naar een oplossing!
3

Ik vind je stukje erg goed, en zal ongetwijfeld ook wel kloppen. Maar hoe verklaar je dan het bijten in zijn borst als hij los staat?

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 23:53

Ik doe zelf aan automutilatie dus weet ongeveer wat dit is
Volgens mij kan je paard de drukte niet aan
Wat doe je met je paard?dressuur,springen ofzo?
Neem ook aan dat het een vorm van aandacht is
Graaf eens diep in zijn verleden,misschien vind je wel de oorzaak?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 23:57

Ik rijd dressuur met hem. 6 dagen in de week, op zondag mag hij meestal los. Juist door het vele rijden is hij kwa gedrag veranderd, nu heeft hij dit echt nodig. Zoals ik al eerder beschreef heeft zijn een flinke ommekeer gemaakt. Bijna Peper en Zout. Vreemd genoeg is dit gedrag ALTIJD gebleven. In dezelfde mate.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 00:02

ShannaY schreef:
Ik rijd dressuur met hem. 6 dagen in de week, op zondag mag hij meestal los. Juist door het vele rijden is hij kwa gedrag veranderd, nu heeft hij dit echt nodig. Zoals ik al eerder beschreef heeft zijn een flinke ommekeer gemaakt. Bijna Peper en Zout. Vreemd genoeg is dit gedrag ALTIJD gebleven. In dezelfde mate.

Hoe rijd hij?moet je vaak een tik met de zweep geven?misschien soort van faalangst?zichzelf niet goed vinden?omdat je steeds een tikje moet geven
en dat hij dit dus later opzichzelf afreageert?
en hij doet het bij andere paarden -> aandacht zoeken

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 00:05

Ze rijdt zonder zweep, en zijn gedrag met andere paarden is volkomen normaal.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 00:13

Tulandro schreef:

ik vroeg niet naar zijn gedrag
hij wilt aandacht,de andere paarden/mensen zien dat hij het doet,dus ze geven extra aandacht aan hem

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 00:16

Blue_Star schreef:
Tulandro schreef:

ik vroeg niet naar zijn gedrag
hij wilt aandacht,de andere paarden/mensen zien dat hij het doet,dus ze geven extra aandacht aan hem

Nee dat doen we (en de mensen op stal) juist helemaal niet. Met uitmesten word hij gewoon genegeerd er word misschien 1 keer geroepen, maar daar trekt hij zich toch niks van aan. De paarden om hem heen doen ook alsof het de normaalste zaak is.

Bob is een paard dat erg bewust is van zijn eigen charmes, hij weet iedereen om te kopen met zijn lieve, verrassende blik. Onder het zadel is hij TE zelfverzekerd. (vandaar dus ook de moeilijke jaren).
Ik rij niet met zweep, daar is hij veels te heet voor.

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 00:22

Hé m'n berichtje is weer eens in het niets verdwenen, nou de herhaling dan...

In eerste instantie volgt het gedrag steeds na een 'stressor', een situatie die dus stress oplevert voor het paard. Later wordt het gedrag bevestigd en dat betekent dat het ook onafhankelijk van een stressor kan worden getoond.
Wel kan je het uitlokken, bij die van ons dus met het plaatsen van een ander paard, waar hij niet bij kon, in de stalgang. Maar evengoed vertoonde hij het gedrag ook in de stapmolen (ging er zelfs stil voor staan) en zelfs midden in de nacht waar niemand bij was (video).

Bij sommige paarden kan je het blijkbaar 'corrigeren' door lange tijd terug te gaan naar een ideale situatie, waarover het paard volledige controle heeft, zoals dag en nacht buiten in een stabiele groep. Bij die van ons was dat geen optie.
Vaak schijn je het in de hand te kunnen houden door aanpassing van je stalomgeving, maar die aanpassing is voor elk paard ander, en dat wordt dan vooral veel uitproberen. Of je zet aversie middelen in, zoals cribox smeren op de benen, schouders en flanken, of in meer ernstige gevallen een halsrek zoals ook bij dekenslopers wordt ingezet.
En meestal gaat het goed. en je bent dus niet de enige!

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 00:34

Hee Knavia, zoals jij het beschrijft is het bij mijn paard dus opgelost, eerst wel helemaal alleen maar met volledige vrijheid en nu in een groep ook met volledige vrijheid, bij Kevin is het idd. niet meer terug gekomen.
Maar ja, je moet maar net de mogelijkheid hebben om je paard dat te kunnen geven, op veel stallen kan het gewoon niet en dat is de ellende.

mazzeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 07:48

[quote ShannaY]
Ik vind je stukje erg goed, en zal ongetwijfeld ook wel kloppen. Maar hoe verklaar je dan het bijten in zijn borst als hij los staat?[/quote]

Hij bijt zichzelf ook als hij los staat omdat het gedrag eigenlijk niet meeer met zijn "nu"situatie van doen heeft, het is ingesletengedrag, een stereotypie , in dit geval lidtekengedrag oftewel een overblijfsel van vroeger...toen zijn sitatie klaarblijkelijk voor hem zo beroerd was dat hij er dit gedrag door gaan is ontwikkelen.
dit gedrag kan nu door allerlei oorzaken opgewkt worden, welke oorzaken het zijn bij hem kan ik vanaf hier niet zijn, maar dat kan w'werkeelijk van alles zijn. Wat in feite niets meer met dit probvleem te maken heeft zelfs.
Het gedrag is voor hem in het verleden een oplossing geweest om met zijn omgeveing te dealen, en dat zit er nu in.
Nogmaals mijn advies om Machteld van dierendonck te raadplegen.

mazzeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 07:54

Knavia schreef:
Hé m'n berichtje is weer eens in het niets verdwenen, nou de herhaling dan...

In eerste instantie volgt het gedrag steeds na een 'stressor', een situatie die dus stress oplevert voor het paard. Later wordt het gedrag bevestigd en dat betekent dat het ook onafhankelijk van een stressor kan worden getoond.
Wel kan je het uitlokken, bij die van ons dus met het plaatsen van een ander paard, waar hij niet bij kon, in de stalgang. Maar evengoed vertoonde hij het gedrag ook in de stapmolen (ging er zelfs stil voor staan) en zelfs midden in de nacht waar niemand bij was (video).

Bij sommige paarden kan je het blijkbaar 'corrigeren' door lange tijd terug te gaan naar een ideale situatie, waarover het paard volledige controle heeft, zoals dag en nacht buiten in een stabiele groep. Bij die van ons was dat geen optie.
Vaak schijn je het in de hand te kunnen houden door aanpassing van je stalomgeving, maar die aanpassing is voor elk paard ander, en dat wordt dan vooral veel uitproberen. Of je zet aversie middelen in, zoals cribox smeren op de benen, schouders en flanken, of in meer ernstige gevallen een halsrek zoals ook bij dekenslopers wordt ingezet.
En meestal gaat het goed. en je bent dus niet de enige!

Als je aversie middelen inzet, waardoor het gedrag dus onmogelijk maakt, krijgt hij ook weer MEER stress, hij "moet"dit gedrag dwangmatig uitvoeren, en als het niet meer kan, gaat ook dezee stress weer een uitweg zoeken.
Dit geval is in mijn ogen dusdanig ernstig dat je er niet al te veel mee moet rommelen zelf zonder begeleiding =van een deskundige.
Buiten natuurlijk zijn omgeving zo paardvriendelijk mogelijk te maken, maar daar heb je je best al voor gedaan!