Paardeneigenaren niet meer zelf ontwormen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RuizWish

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 15:57

Als een DA zijn prijzen laag houdt verkoopt hij er veel. En als hij er veel verkoopt kan hij ze goedkoper bestellen!

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 16:08

daarom snap ik niet dat ze nu bij de DA goedkoper zouden zijn als de ruitersportzaken de eqvalan, furexel en equest met 500 of 1000 tegelijk bestellen.. geloof nooit dat een dierenarts die hoeveelheden kan verkopen binnen ongeveer 2 maanden (dat was bij ons de omloopsnelheid)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 16:11

Ligt aan de grootte van de praktijk, en of ze een verzamelbestelling doen met meerdere DA's?
Je hebt maar een paar opfokbedrijven in de buurt nodig (of maneges) en het gaat hard genoeg...

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 16:22

Mijn DA levert ook goedkoper dan de ruitersportzaken/agragrische winkels hier in de buurt en de paardendrogist.
Ik ben gewoon naar hem toegegaan met prijzen van andere winkels en hij kon daar best onder.
Prima OK dan!
Dan bestel ik ze bij de DA.

Moet wel zeggen dat ik niet voor 1 spuit kom maar voor 1 of meer dozen.

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 16:28

oke.. dat scheelt misschien.. ik heb maar 3 beesten... en ik kijk per keer welke ze krijgen... dus tja.. hele dozen.. heb ik niets aan.. tenzij ik ga handelen.. maar er zit zo weinig marge op wormkuren....

RuizWish

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 16:37

nou, daar sta je nog van te kijken hoor hoeveel marge erop zit!!

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 16:39

heb jaren op de inkoop gezeten van t grootste ruitersportconcern en geloof me.. er zit echt weinig marge op... als iets 12 euro verkoop kost (een wormkuur bijvoorbeeld) en je neemt er 1000 af dan heb je mazzel als ze je inkoopt onder de 8 euro.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 17:16

elibeest schreef:
oke.. dat scheelt misschien.. ik heb maar 3 beesten... en ik kijk per keer welke ze krijgen... dus tja.. hele dozen.. heb ik niets aan.. tenzij ik ga handelen.. maar er zit zo weinig marge op wormkuren....

Ik gebruik een strak schema voor ontwormen dus ik kan makkelijk voor een jaar tegelijk inkopen.
En per jaar gaan er zo'n 100 spuiten doorheen dus als ik 0,50 per spuit goedkoper uit ben, scheelt mij dat al 50 euro...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 18:54

Lang leve de EU, hier krijgen we nog wat mee.
In het artikel in de hoefslag stond dat de wormkuren wel zeker duurder zullen worden, de DA's hebben er tenslotte ook extra werk van.
Wij hebben een (ruitersport)winkel en er zit inderdaad amper marge op een wormkuur. Voor de winst hoef je het niet te doen. Marije: als jij bij een ruitersportwinkel komt hoef je voor 100 spuiten ook vast niet de stuksprijs te betalen, daar zijn staffels voor, bij mij wel tenminste.
Qua advies is de DA niet heilig want die heeft het vaak druk en zal niet altijd als je belt een heel ontwormschema voor je maken. Equest is een spuit voor maar 550 kg, in de winkel zeg ik dat er altijd extra bij, doet de DA dat ook als hij ze in de kast voor je klaarlegt?(zo zou het bij ons gaan)
In het ene artikel lees ik dat mensen teveel ontwormen, in het andere dat ze het te weinig doen. Ik weet wel zeker dat mensen minder gaan ontwormen als het alleen nog bij de DA te verkrijgen is. Nu nemen ze een spuit mee als ze toch voer of andere spullen komen halen. Ik heb ontwormschema's en uitleg over de werkzame stoffen in de winkels liggen, folders en ik geef er uitleg bij. Dat is mijn werk. Voordeel is denk ik wel dat mensen een DA serieuzer nemen, al heb ik me er ook goed in verdiept en als ik iets niet weet vraag ik de DA het.
En ik zie idd ook heel veel in de winkel dat mensen 12 rijbroeken, 3 zadels en 15 dekjes hebben maar toch liever de bix hebben die een kwartje goedkoper is of de wormspuit ergens anders bestellen omdat die met fenbendazol goedkoop is om dat daar al resistentie tegen is(en die heb ik dus niet in de winkel). Het gebakkelei gaat over het paard als consumptiedier, ik vind het allemaal nogal vergezocht. Je moest eens weten wat veehouders in hun beesten spuiten buiten de VA om. Ik denk dat de EU paardenhouders als makkelijke prooi zien, wij betalen immers toch wel als het om het welzijn van ons dier gaat? Al word een wormspuit 30 euro, ik zou hem toch gaan halen voor mijn paard.....

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 19:18

[***] schreef:
Marije: als jij bij een ruitersportwinkel komt hoef je voor 100 spuiten ook vast niet de stuksprijs te betalen, daar zijn staffels voor, bij mij wel tenminste.

Dan nog zit hij onder de prijs Knipoog
Uiteraard vergelijk ik de prijs van de DA niet met de stuksprijs van een winkel maar met de prijs die zij rekenen voor dezelfde hoeveelheid die ik bij de DA bestel.
Een beetje shoppen en prijsvergelijken levert best wel wat op, gewoon met prijzen van andere winkels komen en laat ze maar proberen om met de beste prijs te komen...

Citaat:
Qua advies is de DA niet heilig want die heeft het vaak druk en zal niet altijd als je belt een heel ontwormschema voor je maken. Equest is een spuit voor maar 550 kg, in de winkel zeg ik dat er altijd extra bij, doet de DA dat ook als hij ze in de kast voor je klaarlegt?(zo zou het bij ons gaan)

Scheelt dat ik hier regelmatig de DA op het erf heb en hij daar wel uitgebreid de tijd voor neemt.
Zeker bij de fokmerries, veulens en opgroeiende dieren is een goed schema erg belangrijk en de eigenaren van de dieren die hier opgefokt worden, hebben veel belang bij een gezonde opfok.
Standaard om de 8 weken de eerste de beste spuit erin werkt niet altijd...
Een goed schema bespaar een hoop geld.

RuizWish

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 19:51

Kijk maar eens op www.dapbodegraven.nl, bij paarden en dan aktueel, staat een heel schema en ik kan je ook zeker aanbevelen om de wormmiddelen daar te kopen, want voor de prijs hoef je het niet te laten. Doe ik ook niet! *LOL*

Misschien sturen ze ook wel op.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 20:41

ik word met de dag happier met onze regering Boos! Boos! Boos! Boos!
waar denken die lui toch in godsnaam mee bezig te zijn

je most eens weten wat "anderen"in hun voor de vlees productie bestemde beesten stopt en ook legale producten trouwens waar je echt niet blij om hoeft te zijn , dus deze KU* smoes daar trap ik echt niet in
zeker met de wetenschap dat 99% vd paarden dus niet eindigt voor de menselijke consumptie maar als huisdieren voer

ik zit met 4 paarden (3 spuiten) elke 8 weken en wissel regelmatig af in
de soort ik ent 1 x per jaar

dat de "normale "ruitershop zonder bepaalde papieren dadelijk geen medicijnen en dus ook geen wormen kuren meer mag verkopen is al een tijdje bekent maar als ze het zo gek gaan maken dat je dat dadelijk ook niet meer zelf mag geven oid neee die gedachte word ik (en mijn portemonne) echt niet happy van Boos!

toscana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 20:59

Hmm volgende week komt de VA bij mij om te enten dan kan ik het gelijk eens navragen bij hem.

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 00:14

Volgens mij gaan we met zijn allen door de trechter...eenmaal erin kom je er niet meer uit.
Het heeft volgens mij allemaal met het BTW tarief te maken .
Paarden vallen nu nog onder de consumptiedieren en dus is op voer-stro en oa hooi het lage BTW tarief van toepassing.

Volgens mij gaan de sport/hobbypaarden straks naar de groep gezeldschapsdieren en dus naar hoog BTW.
Echte slachtpaarden ( bedrijfsmatig ) zouden dan nog wel onder het lage BTW tarief vallen.

Het begon met het chippen..........elk paard staat geregistreerd

Straks moet jij aangeven of hij voor menselijke consumptie geschikt is.

Vervolgens gaan oa de wormspuiten alleen op recept, dwz, jij gaat met het paspoort naar de DA, DA maakt een aantekening in het paspoort van de wormspuit/ werkzame stof en jij krijgt het recept.

Alleen met het recept kan jij dus een wormspuit kopen, of in de winkel of in de DA-praktijk.

Dit krijgen ze nooit waterdicht !!! Gaat volgens de plannen in per 1-1-07
Zou het zo kunnen zijn ?
Lopen we met zijn allen in de val ?
Of ben ik de enige die hier hardop over nadenkt ?

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 01:31

hmm, ik heb geen goed gevoel bij. Een paardeeigenaar is nogsteeds niet verplicht om een wormkuur te geven, dus dit hoeft dus nog niet te leiden tot een goede ontworming. Bovendien wormen we op deze wijze mooi weer op kosten gejaagd, want je betaald dan straks niet alleen meer voor de ontwormingsmiddel, maar ook voor de voorrijkosten van de dierenarst + dat de da het toedient, terwijl je het jaren zelf kan. En dan is het ook nog zo dat meer en meer medicijnen voor mensen wel weer op de vrije markt te krijgen zijn. Dit vind ik erg krom. Meten met twee maten heet dat. Ik ben er ook voor om hier actie tegen te ondernemen, dus als iemand een iedee heeft.....
Ik denk dat ik de consumentenbond ff waarschuw.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-05 07:53

[***] schreef:
Lang leve de EU, hier krijgen we nog wat mee.

Het gebakkelei gaat over het paard als consumptiedier, ik vind het allemaal nogal vergezocht. Je moest eens weten wat veehouders in hun beesten spuiten buiten de VA om. Ik denk dat de EU paardenhouders als makkelijke prooi zien, wij betalen immers toch wel als het om het welzijn van ons dier gaat? Al word een wormspuit 30 euro, ik zou hem toch gaan halen voor mijn paard.....

Dit is geen verplichting door de EU maar door Nederland.

Hier in Dld kan iedereen zelf blijven ontwormen en verandert er verder niets. (tot nu toe)

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-05 08:00

kiana schreef:
Het begon met het chippen..........elk paard staat geregistreerd

Straks moet jij aangeven of hij voor menselijke consumptie geschikt is.

Lopen we met zijn allen in de val ?
Of ben ik de enige die hier hardop over nadenkt ?

Registreren heeft niets met chippen te maken. Het registreren hoeft binnen de EU enkel met een paspoort en een schets.
Het chippen is met dank aan de KNHS die uit de rode cijfers moet komen en Virbac (chipfabrikant) als sponsor heeft. En tja. voor wat hoort wat.
De minister ging op zijn (overijverige, k*ntkruiperige) beurt naar het KNHS voor advies voor de registratie en de uitkomst van het advies liet zich vervolgens niet moeilijk raden...

Mijn paard is niet voor consumptie maar ook ik moet alles laten registreren, totale bullshit.

We zijn idd met zijn allen in de val gelopen en je bent zeker niet de enige die hier over nadenkt. Toen het KNHS met zijn chip'verplichting' kwam had wedstrijdrijdend nederland moeten zeggen, "KNHS je bekijkt het maar, ik zeg mijn lidmaatschap op totdat je weer normaal kunt nadenken'.

Maar aangezien er vanuit de ruiterwereld bijzonder weinig reactie op is gekomen is hier het resultaat....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 08:56

NL mag inderdaad graag vooroplopen met regelgeving, maar het zijn regels van de EU dus duitsland gaat er ook wel aan geloven.

En bij de grotere bedrijven zal de DA idd wel goed advies komen geven. Dat is dus wel goed geregeld. Maar de mensen met 1 paard of pony?

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-05 10:46

[***] schreef:
NL mag inderdaad graag vooroplopen met regelgeving, maar het zijn regels van de EU dus duitsland gaat er ook wel aan geloven.

Daarom heb ik het topic geopend.
Ik wéét dus niet of dit EU regels zijn.

Staat dat in het stuk vermeld?

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 10:50

Heeft er iemand de mogelijkheid om t stuk te scannen en hier te plaatsen? Ik zou t ook graag lezen

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 10:24

Arnoud schreef:
hmm, ik heb geen goed gevoel bij. Een paardeeigenaar is nogsteeds niet verplicht om een wormkuur te geven, dus dit hoeft dus nog niet te leiden tot een goede ontworming. Bovendien wormen we op deze wijze mooi weer op kosten gejaagd, want je betaald dan straks niet alleen meer voor de ontwormingsmiddel, maar ook voor de voorrijkosten van de dierenarst + dat de da het toedient, terwijl je het jaren zelf kan. En dan is het ook nog zo dat meer en meer medicijnen voor mensen wel weer op de vrije markt te krijgen zijn. Dit vind ik erg krom. Meten met twee maten heet dat. Ik ben er ook voor om hier actie tegen te ondernemen, dus als iemand een iedee heeft.....
Ik denk dat ik de consumentenbond ff waarschuw.

t word steeds gekker allemaal denk dat het echt tijd word om IETS te
ondernemen , helaas zijn de meeste mensen gewoon ja knikkend met alles meegegaan , mijn dank hier voor , het is de wet dus het moet
nou sorrie hoor , lang leve de EU het word steeds gezelliger
wacht maar af , heb ruim 10 jaar geleden al wetten voorbij zien komen
en plannen over wat ze met de EU van plan zijn
word een 2e yougoslavie daar is het ook fout gegaan (heb ik het even over rijken betalen voor de armen (landen dus he) de echte rijke mensen worden rijker de rest word genaait ), waarom zou het hier dan goed blijven gaan ?? echt sommige politici

kan iemand mij trouwens al uitleggen WAAROM er gechipt moet worden terwijl registratie ook gewoon met een paspoort kan ?
WAAROM terwijl 99% van het paarden vles hier in NL niet uit NL komt wij
hier deze regeltjes moeten gaan volgen en WAAROM wij WEER voor moeten lopen op evt europese regelgeving??
(leuk alle paarden in de EU gechipt , word nog gezelli denk aan semi wilde kuddes in frankrijk en spanje en UK om maar EEN voorbeeldje te noemen )

wij worden de volgende melkoe wedden , t word alleen wel onmogelijk gemaakt voor de gemiddelde nederlander om een paardje te houden
leuk hoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 10:29

In Zweden kun je wormenkuren ook alleen bij de apotheek halen, receptvrij. Net zoals Imaverol bijvoorbeeld.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-05 11:04

nickyu schreef:
(leuk alle paarden in de EU gechipt

Nickyu, alle paarden in de EU worden niet gechipt.
O.a. Duitsland en landen als Tjechië e.d. willen niet chippen omdat ze dan het brandmerken moeten laten en dat zien ze als iets van cultuurhistorische waarde en de EU erkent dat als geldige reden om te branden.

Dat is ook zo vreemd aan het hele verhaal.

Het wordt nodig tijd dat er een EU regeling komt omdat dan het chippen in NL en Frankrijk ook moet stoppen.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 17:21

dat bedoel ik dus , zie het niet gebeuren