hoefijzers schadelijk voor gezondheid?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LaTroelala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 14:44

Of je nou kiest voor ijzers of niet, respect voor de mening van anderen staat voorop.
Iedereen heeft het beste met zijn of haar paard voor ogen, naar ik aanneem!!!!
Als ik een preek wil horen ga ik wel naar de kerk.
Dat iemand anders denkt dan jij wil niet zeggen dat die mening verkeerd is!

Onze paarden hebben inderdaad geheel blootvoets gestaan en dat is me niet bevallen, mijn eerste paard had bijna geen zolen; en dat kwam niet door het bekappen!
We reden toendertijd iedere 8 weken naar Emmeloord naar de kliniek omdat hij anders steeds kreupel was....
Mijn man is inmiddels hoefdsmid en kijkt wel degelijk naar het paard en de manier waarop het paard arbeid verricht.
Als een paard veel buiten rijd zal hij de zolen meer in zijn waarde laten en bekapt de voet dan op een manier dat het brokkelen minder word.
In sommige gevallen kan een paard gewoon niet op blote voeten en zijn ijzers noodzakelijk
Er zijn ook gevallen waarin een ijzer juist stimulerend is voor de bloedsomloop, mits juist aangebracht (o.a. steile voetjes, bokvoetjes, ondergeschoven versenen, hoefbevangen paard)

Onze paarden zijn nou eenmaal niet meer de wilde paarden van ooit..... door 'ons' fokgedrag zijn er problemen ontstaan die in de natuur niet voor komen (zoals al eerder gesteld) die paarden zouden al snel sterven!
Die paarden die in de natuur geen lang leven beschoren zouden zijn, kunnen we in deze gevallen met een juist orthopedisch beslag nog een fijn (recreatief) leven laten leiden.

Dus kortom; Waar je ook voor kiest, respect voor de keuzes van anderen.
Of je nu kiest voor ijzers of blote voeten, met welke reden dan ook, het is en blijft altijd je eigen keus.
Laatst bijgewerkt door LaTroelala op 18-01-05 15:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 15:23

Nu lijkt het dat de meeste mensen het eens zijn.

Ik ben er nog steeds voor dat als je geen ijzers nodig hebt je ze er ook niet onder moet doen. Natuurlijk of traditioneel bekappen werkt voor veeel paarden prima, maar het is per definitie niet de enige juiste methode. Als namelijk bewezen was dat dat wel zo is dan zouden DA's daar ook wel voorstander van zijn denk ik.

Goed beslag kan geen kwaad voor je paard, ik lees hier dat een paard van 20 als zijn hele leven is belslagen en die loopt nog steeds.
En iemand die mij bij internationale concoursen op gras 1 paard kan aanwijzen zonder ijzers krijgt 20 euro van me.

Mensen kijk naar je eigen paard en overleg met een goede smid of DA i.p.v. websites en verhalen van iedereen, geen paard heeft dezelfde voeten.

Ik heb nog steeds geen onderzoek gezien dat aantoont dat paarden met beslag korter lopen of leven dan paarden zonder.

Een paard dat natuurlijk bekapt wordt heeft even goed kans op gebreken als een paard met ijzers. Naast beslag zijn voeding, verzorging en belasting ook factoren die een grote rol spelen.
En we zijn het ook eens dat verkeerd bekappen of beslaan je veel ellende kan brengen.

Op de vraag zijn ijzers schadelijk voor de gezondheid is het antwoord dus: nee (mits goed beslagen natuurlijk)

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 15:38

ijzers ja of nee maakt niet uit.

Denk dat je in alle gevallen moet kijken naar een aantal dingen:

- wat is het doel waarvoor je je paard aanschaft?. (recreatie of sport)
- hoe is de kwaliteit van de hoef (hoorn)
- hoe is de stand van de hoef tenopzichte van het been/kogel
- moet je veel over het harde en hoe is de slijtage kans dan?.

Mensen die perse hun paard natuurlijk willen zien PRIMA maar zet hem dan terug in de natuur ga er dan niet op rijden want dat is niet natuurlijk. Onze paarden leven niet natuurlijk dus hou aub op met "natuurlijk beslaan" vind het weer zo'n mode gril waar iedereen in mee MOET lopen. Hoefschoenen lijken leuk maar kosten volgens mij meer geld dan alleen in de zomer ijzers eronder? (voor op het harde). Een paard heeft ijzers nodig ja of nee en niet anders.

Met ijzers redden we tegenwoordig paarden die anders niet zouden kunnen meedraaien in de maatschappij/sport maar ook dus niet in de natuur. De zwakste dieren in de natuur worden opgeruimd/opgegeten. Ik ben dus ook geen voorstander van het contineu redden van dieren die eigenlijk te zwak zijn om te overleven.

GOED SMID IS HET BEHOUD VAN IEDER PAARD MET OF ZONDER IJZERS.

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 15:45

Als het niet nodig zou zijn zou ik mijn pony graag op blote voeten hebben, maar het kan nou eenmaal niet anders, een ieder die denkt mijn pony wel op blote voeten, zonder pijn, te kunnen laten lopen wil ik hierbij uitnodigen eens langs te komen.....

Hetzelfde geldt voor mijn paard, wie de oplossing weet om te springen op gras zonder ijzers, kom maar langs, schoenen hebben we al geprobeerd, blijven perfect zitten, tot dat er een korte draai op het gras gemaakt wordt, schoenen incl. stiften liggen dan dus in het gras.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 15:59

Hoi,

Ik ben niet zo zwart - wit als jullie denken hoor ! Ik sta juist open voor allerlei ideeen. daarom ben ik uiteindelijk ook bij het nat. bekappen terecht gekomen......

Mijn paard heeft dus jaaaaaren op ijzers gestaan. Omdat de smid me vertelde dat dat niet anders kon. Ik wilde nu in dit topic alleen maar vertellen dat het bij mijn paard dus WEL anders kon. En , ja hij was in het begin behoorlijk gevoelig. Maar nu gaat het veel beter.

En iemand zei ook nog dat hoefijzers voor minder gevoelige hoeven zorgen omdat de hoeven gewoon wat verder van de grond verwijders zijn en dus niet in contact komen met b.v. steentjes. Dat is in mijn visie niet juist, dan zouden die steentjes maar heel klein moeten zijn, een ijzers is immers maar 1 cm ofzo dik !

Verder, de doorbloeding van hoeven met ijzers is gewoon minder als zonder ijzers. Dit is o.a. bewezen door warmtefoto's te maken van heoven met ijzers en zonder ijzers ( ook van 1 paard, die dus 2 hoeven zonder , 2 hoeven met ijzers had ). De hoeven zonder ijzers zijn duidelijk warmer (= meer doorbloed ).
Dit kan je overigens ook voelen. Hoeven met ijzers voelen bijna altijd koud aan, hoeven zonder ijzers lekker warm.

Maar nogmaals ik wil jullie alleen maar vertellen dat het vaak wel kan, zonder ijzers. Ik wou dat ik dat zelf eerder had geweten. Daarom vertel ik het hier. Misschien dat iemand nu denkt, he !?!? misschien kan mijn paard ook wel zonder ijzers. De kans ik groot dat dat idd kan.

Maar iedereeen zijn eigen meinig hoor.

Groetjes,

Maris

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 16:03

Citaat:
Hoeven met ijzers voelen bijna altijd koud aan, hoeven zonder ijzers lekker warm.

dan valt de Kawa blijkbaar weer in de uitzonderingsgroep (wat ik dus niet geloof)

Hij heeft altijd normaal warme hoeven.
In de sport stond hij 4 kant op ijzers.
nu alleen maar voor
En nog steeds geen verschil tussen voor en achter.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 16:07

Arabesk schreef:
hebben jullie al eens geprobeerd zónder ijzers dan????? Nee?

maar daar heb ik al eerder eea over geschreven en werd toen ook afgebrand.

Ze komen op ijzers als ze wedstrijdklaar zijn, ik wil ze nl scherp kunnen zetten op gras.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 16:09

Arabesk schreef:
Er zijn wel degelijk paarden die blootsvoets springen en dan niet eens in de B klasse. Zo zijn er ook prestatie paarden zonder ijzers bekend in de drafsport, dressuur en endurance.

En er zijn ook NHkunstjespaarden die op ijzers lopen Cool

daar heb ik al eerder naar gevraagd (van springpaarden) nog geen namen gekregen.
Overigens heeft Trammelant (nu 28) van zijn ca 8e tot zijn 25e op ijzers gestaan, en nu dus zonder. Hij leeft nog steeds

Utopiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 16:15

Ik ben het helemaal met Prisca eens.

Als het niet perse hoeft laat ik er in principe geen ijzers onder slaan.
Maar mijn paard loopt zonder ijzers ronduit slecht (en ze heeft voordat ik haar kocht trouwens nooit op ijzers gelopen, maar welliswaar ook nooit veel hoeven werken), dus als ik het idee heb dat mijn paard er het meeste baat bij heeft als ze op ijzers staat dan ga ik daar echt niet moeilijk over doen. Dan maar 'onnatuurlijk', want wat Prisca ook al zei: de hele leefwijze van het paard is immers al niet natuurlijk meer.
Maar ik heb nou niet echt het idee dat mijn paard last van haar ijzers heeft. Was dat wel het geval geweest, dan had ik ze er echt niet onder laten slaan..

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 16:16

Citaat:
Arabesk schreef:
Er zijn wel degelijk paarden die blootsvoets springen en dan niet eens in de B klasse. Zo zijn er ook prestatie paarden zonder ijzers bekend in de drafsport, dressuur en endurance.

En er zijn ook NHkunstjespaarden die op ijzers lopen

Sorry zou het risico niet eens durven nemen met springen op gras zonder ijzers. Hier in de omgeving is het gras vaak nat en dus glad. Straks gaat het mis en verlies het paard het vertrouwen of zelfs erger je komt lelijk ter val. En ik heb er een aantal lelijk ter val zien komen met springen en gladde bodem Boos! .

In dressuur en andere sporten waar er niet gesprongen wordt is het risico veel minder en zou ik het wel aandurven.

Voorkomen is beter dan genezen.

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 16:21

@Arabesk, Maris en andere voorstanders van blote voetjes; Ik wou dat ik het met jullie eens kon zijn... en ik wou dat ik een manier kon vinden waardoor ik mijn puk lekker ongeschoend door het leven zou kunenn laten gaan... Dat zou me wellicht een hoop centjes en tijd (wachten op de smid kan erg lang duren) besparen. Helaas heb ik het meerdere malen geprobeerd... het ook echt ruim 2 jaar aangekeken onder het mom van "zo'n voet is niet 1,2,3 weer natuurlijk sterk"... maar helaas. Ik bleef de ellende houden van brokkelende hoeven (biotine, zeewier, andere mineralen, vitamines en ik weet niet wat nog meer in mijn paard gegooid... hoeven ingesmeerd met laurierzalf, met sperti aambeienzalf -tip van de VA Haha! - all to no avail...) waardoor ze keer op keer weer 'op eieren' kwam te lopen en ik haar haar stal niet eens uit kon halen om (over asfalt en steentjes) naar de wei te brengen... Daar komt nog eens bij dat haar hoeven op zo'n manier sleten dat de stand niet helemaal geweldig was, met ijzertje vind ik dat toch beter 'controleerbaar' zeg maar.

Utopiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 16:35

@ Maris, degene die dat van die steentjes zei, was ik. Maar die steentjes die op het asvalt liggen, zijn toch ook maar heel klein? (Verder rijd ik nooit over echt ruig terrein, dus ik zou niet weten hoe het met veel grotere stenen is) En een ijzer is misschien maar ongeveer een cm dik, maar die ene cm maakt toch weer verschil (denk ik dan Knipoog ).

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 16:36

Ben het eens met Riant.

Ieder paard is anders, en wat voor het ene paard goed is hoeft niet te werken voor het andere paard.

Daarbij vind ik springen op gras zonder stiften niet prettig, mijn paard gaat dan denk ik met minder vertrouwen de bocht door en springt dan met minder vertrouwen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 17:04

Lielle schreef:
Overigens heeft Trammelant (nu 28) van zijn ca 8e tot zijn 25e op ijzers gestaan, en nu dus zonder. Hij leeft nog steeds

mijn opa is negentig, heeft vanaf z'n twintigste gerookt, nog steeds geen longkanker he, roken veroorzaakt geen longkanker Rolleyes

sommige paarden hebben met iets lange hielen en steunsels al hko, en sommige met gigahielen, ijzers en weet ik niet wat leven 30 jaar, dat is altijd zo Lachen

overigens zijn ze nu in utrecht weer eens (voor de hoeveelste keer Verward ) aan het onderzoeken wat de effecten zijn van ijzers.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 17:06

sanne83 schreef:
mijn opa is negentig, heeft vanaf z'n twintigste gerookt, nog steeds geen longkanker he, roken veroorzaakt geen longkanker Rolleyes

sommige paarden hebben met iets lange hielen en steunsels al hko, en sommige met gigahielen, ijzers en weet ik niet wat leven 30 jaar, dat is altijd zo Lachen

overigens zijn ze nu in utrecht weer eens (voor de hoeveelste keer Verward ) aan het onderzoeken wat de effecten zijn van ijzers.

dus net zo goed als mijn voorbeeld niet bewijst dat ijzers goed zijn, bewijzen de andere voorbeelden dat ijzers slecht zijn

ik ben benieuwd naar de resultaten van Utrecht.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 17:23

met voorbeelden van blootsvoetse paarden geef je inderdaad niets aan, ik vind alleen voorbeelden van "ongeneeslijke" ziektes zoals hoefbevangenheid en hko, die genezen kunnen worden wel voor zich spreken (en dan heb ik het dus over het gezond maken van het paard, niet over het niet kreupel maken door een balk of een wig)

ik vind het ook wel leuk dat utrecht het aan het onderzoeken is, maar alleen een beetje jammer dat ze blijkbaar alles wat niet door utrecht onderzocht is, niets vinden. Het effect van ijzers is namelijk sinds 1900 al door veel verschillende universiteiten onderzocht. Ik snap dus ook niet helemaal het nut van het onderzoek, onderzoek dan het nut van hoge hielen/lage hielen of gewoon natuurlijk bekappen/ normaal bekappen dat is nog veel minder vaak onderzocht Lachen

het heet trouwens natuurlijk (bij paardnatuurlijk dan Haha! ), maar ik zou het liever gezond noemen, heeft dus niets te maken je paard op de steppe loslaten of iets dergelijks.
Het gaat mij er niet om dat een ijzer "onnatuurlijk" is, maar dat ik mijn paard optimaal gezond wil houden (en haar van haar hoefbevangenheid af helpen Haha! )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 17:45

En een paard, lang op ijzers, met een 3 bij de hk en toch niet kreupel
(Niet op ijzers gezet voor die 3)

kan dat?

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 17:54

mijn pony stond al op ijzers toen ik dr kreeg.... ik ben ook wel geinteresseerd in het natuurlijk bekappen... maar ik ben bang dat het niet werkt!! we hebben als eens geprobeerd om dr alleen op voor ijzers te zetten maar daardoor liep ze kreupel Scheve mond zou natuurlijk bekappen dan wel werken??

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 17:57

runningkawa schreef:
En een paard, lang op ijzers, met een 3 bij de hk en toch niet kreupel
(Niet op ijzers gezet voor die 3)

kan dat?

Ik snap je vraag niet helemaal, waarom zou dat niet kunnen?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 17:58

Citaat:
maar ik ben bang dat het niet werkt!! we hebben als eens geprobeerd om dr alleen op voor ijzers te zetten maar daardoor liep ze kreupel zou natuurlijk bekappen dan wel werken??

er is maar 1 manier om daar achter te komen: een goed opgeleide (jaja die zijn er!) natuurlijk bekapper bellen en een afspraak maken en je voor laten lichten.
Er staat een lijst van natuurlijk bekappers op www.hoefnatuurlijk.nl met een waarderingsgedoe erbij en er staat een lijst op pagina 1 van [HK] de natuurlijk bekappers maar die is nog niet helemaal compleet, Antheman heeft de gegevens van degene die er nog bij moeten komen te staan, maar ze wacht even tot ze er nog meer heeft met een moddie lastig te vallen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 18:00

sanne83 schreef:
Ik snap je vraag niet helemaal, waarom zou dat niet kunnen?

omdat ik hierboven lees, dat je hko krijgt door ijzers

Citaat:
aan, ik vind alleen voorbeelden van "ongeneeslijke" ziektes zoals hoefbevangenheid en hko, die genezen kunnen worden wel voor zich spreken (en dan heb ik het dus over het gezond maken van het paard, niet over het niet kreupel maken door een balk of een wig)

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 18:05

mandymonica schreef:
Een paard wat al z'n hele leven op ijzers loopt (en al wat jaartjes meegaat) moet je ook niet ineens van de ijzers af halen. Of ijzers in zijn algemeenheid nou goed of slecht zijn, het paard is dan helemaal ingesteld op het hebben van die dingen en laat 'em er dan ook gewoon maar op staan. Niet iemand van middelbare leeftijd nog iets anders proberen te leren, dat werkt niet.

Ik ken ook oudere paarden die al jaren op ijzers lopen waarbij het wel goed gegaan is, mijn paard niet, maar dat betekent niet dat het bij andere niet goed kan gaan, dat ben ik niet met je eens.
Het is voor een gedeelte gewenning, maar op die manier kun je een paard ook laten wennen aan het lopen zonder ijzers.

Als de zoolrand van mijn paard niet gevoelig was geweest had het prima gekunt, zn achterhoeven is het prima gegaan, maar op de voorhoeven staat meer gewicht en dus meer druk, dat kan dan gevoelig zijn.
Ik ken bv ook mensen die hetzelfde 'probleem' hadden als ik, die hebben het eerste half jaar hun paard na het bekappen op hoefschoenen laten lopen, nu worden ze bekapt en zijn die hoefschoenen niet meer nodig, een tijdelijke oplossing dus, omdat ik niet zo positief ben over hoefschoenen voor mijn paartd althans was dit geen optie.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 18:06

Blond sorry, ben echt heel blond, bedoel je dat het paard zonder ijzers al hko had, of dat het paard een 3 had en toch niet kreupel liep?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 18:13

Dat hij een 3 had, niet kreupel liep zonder en niet kreupel met.
Dus de ijzers hebben haar niet slechter gemaakt.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 18:19

da's toch net als met die paarden die al 30 jaar ijzers hebben en nergens last van hebben, die heb je er altijd tussen zitten. Het vervelende is dat mensen denken dat als je aan de buitenkant niets ziet, dat er dan aan de binnenkant ook geen schade is....