Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Citaat:Hoeven met ijzers voelen bijna altijd koud aan, hoeven zonder ijzers lekker warm.
Arabesk schreef:Er zijn wel degelijk paarden die blootsvoets springen en dan niet eens in de B klasse. Zo zijn er ook prestatie paarden zonder ijzers bekend in de drafsport, dressuur en endurance.
En er zijn ook NHkunstjespaarden die op ijzers lopen
Citaat:Arabesk schreef:
Er zijn wel degelijk paarden die blootsvoets springen en dan niet eens in de B klasse. Zo zijn er ook prestatie paarden zonder ijzers bekend in de drafsport, dressuur en endurance.
En er zijn ook NHkunstjespaarden die op ijzers lopen
.
- all to no avail...) waardoor ze keer op keer weer 'op eieren' kwam te lopen en ik haar haar stal niet eens uit kon halen om (over asfalt en steentjes) naar de wei te brengen... Daar komt nog eens bij dat haar hoeven op zo'n manier sleten dat de stand niet helemaal geweldig was, met ijzertje vind ik dat toch beter 'controleerbaar' zeg maar.
). Lielle schreef:Overigens heeft Trammelant (nu 28) van zijn ca 8e tot zijn 25e op ijzers gestaan, en nu dus zonder. Hij leeft nog steeds
he, roken veroorzaakt geen longkanker
) aan het onderzoeken wat de effecten zijn van ijzers. sanne83 schreef:mijn opa is negentig, heeft vanaf z'n twintigste gerookt, nog steeds geen longkankerhe, roken veroorzaakt geen longkanker
![]()
sommige paarden hebben met iets lange hielen en steunsels al hko, en sommige met gigahielen, ijzers en weet ik niet wat leven 30 jaar, dat is altijd zo![]()
overigens zijn ze nu in utrecht weer eens (voor de hoeveelste keer) aan het onderzoeken wat de effecten zijn van ijzers.
), maar ik zou het liever gezond noemen, heeft dus niets te maken je paard op de steppe loslaten of iets dergelijks.
) Citaat:maar ik ben bang dat het niet werkt!! we hebben als eens geprobeerd om dr alleen op voor ijzers te zetten maar daardoor liep ze kreupel zou natuurlijk bekappen dan wel werken??
sanne83 schreef:Ik snap je vraag niet helemaal, waarom zou dat niet kunnen?
Citaat:aan, ik vind alleen voorbeelden van "ongeneeslijke" ziektes zoals hoefbevangenheid en hko, die genezen kunnen worden wel voor zich spreken (en dan heb ik het dus over het gezond maken van het paard, niet over het niet kreupel maken door een balk of een wig)
mandymonica schreef:Een paard wat al z'n hele leven op ijzers loopt (en al wat jaartjes meegaat) moet je ook niet ineens van de ijzers af halen. Of ijzers in zijn algemeenheid nou goed of slecht zijn, het paard is dan helemaal ingesteld op het hebben van die dingen en laat 'em er dan ook gewoon maar op staan. Niet iemand van middelbare leeftijd nog iets anders proberen te leren, dat werkt niet.