Gebroken heup, keuze.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-05 18:13

Hij krijgt ook zeker een grote kans van ons!

Ongeloofelijk hoe snel spieren in zijn achterhand verdwijnen, hij staat nu 2,5 week stil en zijn hele kont is weg!

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-05 21:05

Het is echt niet om aan te zien, dit is pure dierenmishandeling zo Verdrietig Verdrietig Ik vind het zo verschrikkelijk zielig voor Ryan. Hij is zo mager aan het worden en staat maar te verpieteren in zijn box.

Ik heb hem even uit de box gehaald om te borstellen en hij loopt nog steeds hetzelfde als 3 weken geleden. Voor is hij nu ook al stram en zo stijf als een hark. Dit is gewoon zo zielig Verdrietig.

Hij heeft pijn en begint af te takelen... En ik ben niet degene die de keuzes mag maken. Echt, dit is zo zielig, ik kan het bijna niet meer aanzien, zo zielig...

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 21:42

Jeetje wat een lastig iets zo zo zonder echte duidelijkheid
En wat stijfheid betreft als jij drie weken op bed gaat liggen ben je ook stram en stijf en heb overel last van
maar sterkte!

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 22:08

Manda schreef:
Het is echt niet om aan te zien, dit is pure dierenmishandeling zo Verdrietig Verdrietig Ik vind het zo verschrikkelijk zielig voor Ryan. Hij is zo mager aan het worden en staat maar te verpieteren in zijn box.

Ik heb hem even uit de box gehaald om te borstellen en hij loopt nog steeds hetzelfde als 3 weken geleden. Voor is hij nu ook al stram en zo stijf als een hark. Dit is gewoon zo zielig Verdrietig.

Hij heeft pijn en begint af te takelen... En ik ben niet degene die de keuzes mag maken. Echt, dit is zo zielig, ik kan het bijna niet meer aanzien, zo zielig...

Heb je nog een second opinion laten doen ...
Omdat de foto's niet erg duidelijk waren.....

Ik heb wel een jaarling(was toen het gebeurde ong. 6/7 maanden) gekend met een gebroken heup.
Bij haar zijn na (een verdomd lange) tijd de stukken weer aan elkaar gegroeit en er was op 2 jarige leeftijd niets meer aan haar te zien(qua gangen)
Maar dit was een jong diertje in de groei.
Zij stond in het begin wel aan de pijnstillers en heeft maanden op stal gestaan(wel grote merrie stal) en daarna stapje voor stapje weer terug naar een "normaal" paardenleven en op 2 jarige leeftijd een merriegroep in(opfok).
Je wilt niet weten hoe vaak ik bij de stal heb gestaan met tranen..

Ik heb zo met je te doen(de wanhoop straalt uit je berichtje).
Ik wens je heel veel sterkte Ach gut

chaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 10:19

heel veel sterkte, het is verschrikkelijk om je paardje zo te zien lijden, daar kan ik over meepraten. maar zolang er nog hoop is Ach gut

PaulineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 22:51

Dag Manda, hou de moed erin! Mijn paardje heeft ruim 4 maanden volledige boxrust gehad. (draadongeluk en pees achterbeen stuk getrokken). Een paard geeft zich (vaak) over aan de omstandigheden. Mijn, toch niet al te makkelijke merrie, heeft zich fantastisch gedragen tijdens deze tijd. Ben zelf eigenlijk altijd positief gebleven en ben ervan overtuigd dat het paard dit voelt.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 07:17

Manda schreef:

Kan hij echt niet naar buiten met de anderen?
Mijn paard kreeg ook boxrust voorgeschreven, voor iets totaal anders.
Zij gaat echter rondjes lopen, ondanks de pijn.
Wij hadden toen bedacht om haar op een heel klein afgezet stukje bij haar grote vriendin te zetten. Echter, dan gaat ze ook drentelen.
Uiteindelijk gewoon het land op gezet, onder het mom van god zegene de greep. Ze heeft zich keurig gedragen en was erg tevreden.
Ze kon gewoon rechtuit blijven lopen zonder allerlei draaiwerk.

Veel sterkte meid.... Ach gut

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 07:50

@Manda, dit is echt vreselijk zeg.

Nu las ik een ander topic van Albert van Es uit Beilen geloof ik.
Is dat misschien iets voor je paard? Verward

Wens je er heel veel sterkte mee.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 09:38

Schiet me nog iemand anders te binnen waar ik veel positieve dingen over heb gelezen nl; Steffi van de Laarse (?) heet ze toch?

Veel bokkers hebben al hele goede ervaringen met haar.

obelix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 12:30

Wij hebben er ook 1tje op stal gehad.. Onderuit gegleden op stal en tja ook heup gebroken.. Maar dan zo erg dat ze er neit meer op kon staan.. Ze hebben het nog geprobeert om haar staand te houden door een soort van takel,maar het mocht niet baten.. De volgende dag heeft ze zelf een hartstilstand gehad en is overleden.. Scheve mond Verdrietig Nu was deze dame al wat ouder,maar elk verlies doet pijn.. Scheve mond

Doe wat je hart je ingeeft,maar laat een beest niet te lang lijden.. Heel veel sterkte hiermee... Ach gut

miertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 14:06

ik ken zelf een paard met een gebroken heup. Rijdt nog steeds op Z niveau!!! Eigenaresse kwam erachter omdat hij problemen had met bepaalde oefeningen. Veearts zag gelijk dat hij vroeger zijn heup gebroken heeft gehad, paard heeft verder nergens last van, echt niet!

Dus het kan ook goed aflopen.
Misschien is een second opinion een idee? Ach gut
Miertje

hamadryada

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 16:49

probeer je zeker eens eerst goed te informeren. waar is de breuk? een bekken kan op verschillende plaatsen breken en en breekt meestal op meer dan 1 plaats (de ring waar je het zelf al over had). een iliumfractuur moet rectaal te voelen zijn. wat zijn de bijkomende comlicaties? (beschadiging van het kraakbeen van de femurkop heb ik begrepen) check het eens na op internet, daar staan vaak studies van een tiental paarden met dezelfde aandoening en hoe ze er zijn uitgekomen. maak geen vergelijkingen met andere breuken, ook niet met andere bekkenbreuken. probeer te weten te komen wat de kans is om terug te komen op 100% prestatieniveau. en baseer dààrop je beslissing..

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 17:39

gooi hem dan naar buiten! Als je toch zo bang bent hem binnenkort te moeten laten inslapen, laat hem dan iig nog zeker een week lekker buiten lopen. Desnoods op een kleiner stukje wei. Maar oplsuiten en vervolgens laten afmaken is helemaal zo sneu.... Zet hem apart van de rest buiten. Dan heeft hij iig een mooi einde, en misschien knapt ie daar juist WEL van op! Vaak is buiten lopen toch het beste...

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 17:40

ranna schreef:
Schiet me nog iemand anders te binnen waar ik veel positieve dingen over heb gelezen nl; Steffi van de Laarse (?) heet ze toch?

Veel bokkers hebben al hele goede ervaringen met haar.

ja, PB renske20 maar eens! Die heeft haar bij haar volledig afgekeurde paard gehad. Paard is nu weer goed.

Heel erg veel sterkte iig Ach gut

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-05 18:00

Bedankt voor alle adviezen. Helaas heb ik op moment niets erover in te brengen, ik heb mijn best gedaan.
Ik wil er niet eens maar aan denken hoe een dier kan lijden. Ik heb het een keer meegemaakt met mijn Origine, en dat wil ik nooit meer zien. Soms kan je beter je ogen sluiten voor alle ellende, en vooral als je er gewoon niets aan kunt veranderen.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 19:19

Wat mag dat heten Mandy?

Ga je niets ondernemen of laat je hem inslapen?

Wil je Steffi niet proberen?

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-05 22:27

Dat het op papier niet mijn paard is en de keuzes van degene die dat wel heeft maar moet accepteren. Nee hij wordt niet ingeslapen, hij staat te verrotten op stal tot die in april weer op de foto gaat. En als die na 3 weken rust er al uitziet als een bottenuitstekend arm schepsel dan wil ik niet zien hoe hij er in de loop van de weken uit gaat zien. Ik wil het gewoon niet meer zien, ik kan er toch niets aan veranderen, en misschien kan niemand er wel wat aan veranderen en moet het gewoon zo gaan. Maar ik kan het gewoon niet nog een keer aanzien, de vorige keer met mijn Origine staat nog te scherp in mijn geheugen geprent. En al is dit een hele ander soort ziekte als mijn Origine had, ook dit paard is aan het aftakelen, en al zijn het alleen maar spieren die eraf gaan, ik kan het gewoon niet aanzien.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 23:50

Als je het niet kan aanzien, zeg dan dat je hem niet meer wilt verzorgen [ik weet niet hoe de hele situatie is] en neem afscheid van hem met wat mooie foto's.
Het is verschrikkelijk om je paard zo zielig te zien in zijn box, steeds magerder zien worden en uiteindelijk is het niks meer. Een jaar stalrust zal dat paard het leven kosten, geen pard houd dat uit! Bedenk of het voor jezelf nog wel eerlijk is om ermee door te gaan [jezelf kwellen met nare gevoelens] en voor je paard om hem een jaar lang op te sluiten met veel pijn in een hok van 3 bij 3, met wat stro en verder pure verveling. daar is een paard niet voor en het enige wat je hiermee bereikt is dat hij diep ongelukkig word. Ga wat keuzes op papier zetten en overweeg wta het belagrijkste is voor jou.
Het zou fijn zijn als hij de volgende keer op de foto gaat dat er herstel in zicht is, maar denk het ergste, dan kan het altijd beter worden [ja klinkt hard, maar het is zo].

RuizWish

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 23:59

Je zegt ook dat hij er nog op kan staan, als dat zo is lijkt het me een heel sterk verhaal dat hij gebroken is, als ie echt gebroken is dan kan hij er dus echt niet meer op staan. Waarschijnlijk zit er gewoon een scheurtje in, maar dat kan wel goed genezen.

Patriesja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 00:31

dit is een totaal andere verwonding.. maar wij hadden een paardje op stal van een kennis van ons, dat beestje had zo'n erge peesblessure dat de DA zoiets had van... dat wordt nooit meer een paard waar je op kan rijden.. toen heeft dat paard een jaar boxrust gehad (wel eruit om te poetsen enzo) en hij loopt nu weer wedstrijden.. wat ik wil zeggen is; in principe had bijna iedereen dit paard al afgeschreven.... maar moet je zien het diertje loopt weer gewoon zijn proefjes!! en wat ik idd ook heb meegemaakt is dat een paard een botbreuk had, die eigenaar hem een jaar in de wei heeft gezet en dat diertje loopt ook weer wedstrijden.. ijk het is jouw keus. als jij denkt dat het beter en eerlijker voor HEM is om m in te laten slapen moet je er idd over na gaan denken maar als je zelf denkt dat het nog een kans heeft om te herstellen, geef hem dan die kans!!
ik wens je in ieder geval sterkte en denk er goed over na wat je wilt proberen!! succes

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-05 18:03

Godzeidank is het ingezien. Maandag bellen we naar Emmeloord voor een doorverwijzing naar Utrecht zodat de breuk via een MRI goed in beeld kan worden gebracht. Mochten we geen doorverwijzing krijgen daarheen, dan willen we nog een keer met het paard naar Emmeloord voor een tweede blik. Het beest kan niet langer zo staan, hij is echt zo gigantisch in conditie achteruit gegaan. Mochten we volgende week niet terrecht kunnen, dat maken we het weiland klaar om hem daarin te zetten.

Binnen twee weken willen we hem of naar buiten of hij wordt ingeslapen. Het is keihard, maar als je ziet hoe erg hij conditioneel achteruit is misschien wel begrijpelijk.

Wat ik wil is hem lekker het land in zetten met een maatje. Helaas is de tijd van het jaar zo rot daarvoor... Maar met een goeie deken moet het praktisch gezien kunnen. Hij trekt het niet langer in stal. Mocht blijken dat hij het ook niet trekt in het land is inslapen de enige optie die overblijft, het klinkt zo hard, maar wat je nu aantreft in de stal is een hoopje pure ellende.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 18:23

goeie keuze OK dan!

Ik zou mn paard als het zwaar zielig op stal stond ook op wei gooien. Dan kun je altijd nog zien hoe het verloopt Lachen

Heel erg veel sterkte Ach gut

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-05 21:18

Ik wil hem zo graag het land in. Ik hoop ik het voor elkaar krijg, ik gun hem zo erg die vrijheid.

Patriesja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 21:23

JAH IDD, dat zou een goede keuze zijn!! als ie zo zielig op stal staa is het ook niet leuk!!

Manda

Re: Gebroken heup, keuze.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-05 00:25

Ryan is gisteren gaan liggen. Waarschijnlijk door uitputting en minder spieren kwam hij niet meer overeind en zat wild in het rond te trappen en draaien. Hij had genoeg ruimte om overeind te komen maar het lukte hem gewoon niet. De dierenarts werd met spoed gebeld en kwam er gelijk aan. Het was verschrikkelijk, hij zat te gillen en kreunen van de pijn.

Ik zei tegen hem "Ryan, als je niet gelijk op staat dan kunnen we niet meer doen als je een spuitje te geven, dan ga je lekker slapen en ben je van alle pijn en ellende af". En gelijk toen ik dit zei stond hij op.

Toen de dierenarts kwam stond hij, zijn hele heup had hij natuurlijk weer beschadigd, dus die 3 weken rust zijn hierdoor waarschijnlijk teniet gedaan. Hij kon echt nog slechter op die heup leunen als eerst. Als er wat was gegroeit is is dat nu weer kapot. De dierenarts gaf hem pijnstillers en heeft ons wat voor de komende dagen gegeven.

De arts van de kliniek is er woensdag weer. We overleggen dan en dan maken we de keuze.

Het paard is pas 7 jaar. Een gebroken heup geneest, al duurt het super lang het zal altijd genezen.... daar ben ik van overtuigd. Maar is al dit lijden het waard? Ik wil hem zo graag los kunnen gooien, al is het met pijnstillers... Bij mensen met een gebroken heup is beweging op den duur ook het beste voor de genezing... Afwachten wat de arts zegt. De twee weken tijd die e onzelf hebben gezegd voor de keuze is nog niet om.