Brood slecht voor paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 19:36

als je bang bent voor verstoppingen kan je het brood ook in stukjes door het gewone voer doen. als je het eerst goed kletsnat maakt, echt zo nat dat het uit elkaar valt als je het wilt pakken vormt het geen klonten, blijft het niet plakken en veroorzaakt het geen verstoppingen. zelfs bij wit brood niet. ik geef zelf toch de voorkeur aan oud bruin brood, maar ja, ik heb ook niks anders. alleen heel af en toe een pistoletje ofzo....
o ja, pas op met brood dat hard is geworden, in combinatie met speeksel kan het in de (slok)darm blijven plakken, net als bij zemelen. je kan het dan beter eerst met water nat maken, water heeft een andere werking dan speeksel.

timmeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 19:48

Toen de pony van vrienden hoefbevangen was, moesten ze hem van de DA op droog brood en stro zetten. Het brood moest wel hard (dus in se droog zijn). Dit mocht zowel wit als bruin boord zijn.

Jytte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 19:53

ik heb eens gehoord dat er bep. zouten in zitten die niet goed zijn voor paarden
..?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 20:12

En bewaarmiddelen !

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 22:16

Mijn paard leeft bijna op alleen brood, en hij heeft er echt nog nooit wat aan overgehouden.
Hij heeft echter wel voorkeur voor bruin brood, dus dat scheelt weer.
Maar als ik weer een lading brood heb, laat ik het eerst een dagje drogen, dan gaat het niet zo snel schimmelen.
Maar als je het zelf niet vertrouwd moet je geen brood voeren. Maar ik heb er nog nooit problemen mee gehad en andere in mijn omgeving ook niet.

En denk je dat al die zouten en bewaarmiddelen wel gezond zijn voor een mens? Die worden er ook oud mee.

craz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 23:07

Peterina schreef:
En bewaarmiddelen !

En wat zit er dan wel niet allemaal in biks? Scheve mond

Lovemischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 23:15

mijn ponie's krijgen vaak brood, en soms ook wel grote hoeveelheden, kapjes bij de bakker weg, kruimels (waar ik wel een beste scheut water over doe trouwens!) Mijn ene pony is 30 jaar, ik zou zeggen dat het dan niet slecht kan zijn, anders was hij niet zo oud geworden Knipoog

pearl_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 13:45

Ik heb bij mensen gereden en daar kregen de paarden elke dag gedroogt brood.. Er zijn nooit problemen mee geweest.

Whisperke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 19:26

Nou ik voer mijn verzorgpaardjes ook vaak brood mij hebben ze altijd gezegt laat het hard worden want dan gaat iets er uit wat ervoor zorgt dat brood gist ik heb ze ook wel eens onverhard brod gegeven en heb er weinig problemen mee gehad maar te veel zeggen ze is niet goed!!! maar ik denk dat het er ook aan ligt of er een pony voor gevoelig is ja of neej.
alleen door hard brood schimmelt het ook minder snel!!!!

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 21:19

craz schreef:
En wat zit er dan wel niet allemaal in biks? Scheve mond

En daarom krijgen mijn geen biks !!!

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 21:52

veel paarden gaan schuren van brood. Dit omdt er iets inzit wat omgezet word in het lichaam en jeuk kan veroorzaken. Iig dit is wat ik laatst hoorde... zeker weten doe ik t niet Knipoog

Pantharei7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 22:02

wat een gebral allemaal om brood *LOL*
Die van mij krijgen ook gewoon lekker oud brood en ze hebben nog nooit koliek gehad of verstoppingen, ze gaan der echt niet dood van hoor Knipoog

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 22:04

Die van mij krijgen ook heel vaak brood, mijn zwager is bakker en bewaart wel eens wat voor me. Vingers aflikken

pearl_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 13:03

machie schreef:
veel paarden gaan schuren van brood. Dit omdt er iets inzit wat omgezet word in het lichaam en jeuk kan veroorzaken. Iig dit is wat ik laatst hoorde... zeker weten doe ik t niet Knipoog

omdat er toevallig een paard van is gaan schuren Paarden zijn net zoals mensen, het ene paard kan er wel tegen en de andere niet..

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 13:19

ik geef ook gewoon brood,ik droog het goed (niet keihard),en zolang een paard goed kan drinken kan het ook niet zo gauw gaan klonteren.
Ik denk dat teveel appels soms nog wel eens meer kwaad kan omdat deze gaan gisten

yrsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 16:38

Ken iemand die eens twee zakken 'mislukt brood' van een bakker over de draad bij herten heeft gesmeten. Brood was niet goed gegist. Gevolg: 2/3 van de herten dood door ontplofte maag. Een geluk dat hij het niet aan de paarden aan de overkant gaf. Maar toch nog altijd sneu voor de herten Boos!

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 16:49

Bij ons krijgen de paarden oud brood, zo van dat steenhard gedroogd. Nog nooit problemen mee gehad.

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 16:57

deze discussie heb ik ongeveer een half jaa rgeleden nog met 2 dierenartsen gevoerd. Ik kreeg namelijk toen iemand naar mijn paard's voerschema vroeg een heel negatief commentaar omdat hij een brood per dag kreeg. Wit.
Zelf had ik eigenlijk geen idee of het echt zo slecht was, mijn pony's kregen het vroeger ook wel eens, maar niet iedere dag. Ik ben toen voor een advies naar 2 verschillende Da's gestapt en die waren van mening dat het als je paard eraan gewend is en er duidelijk al jaren niks van krijgt (hij stond al vier jaar op brood) het absoluut geen kwaad kan. Wel waarschuwde beide dierenartsen mij voor het feit dat je brood niet met ruwvoer moet verwarren. In sommige broodsoorten zitten namelijk redelijk veel voedingstoffen, waardoor je paard dus in sommige gevallen teveel aan energie zou kunnen krijgen
(nogmaals, dit werd mij verteld dus val mij er niet op aan Knipoog)

mijn paard krijgt nu geen brood meer omdat ik op een andere stal sta. Maar hij heeft het voorheen dus 4 jaar lang iedere dag gekregen, zonder er ooit iets van te krijgen. Dat geld overigens voor alle paarden die daar op stal staan, zijn er zo'n 40.

Ik denk zelf dat je bij gevoleigere dieren wel op moet letten, maar in mijn ogen kwan brood dus weinig kwaad.

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 16:59

overigens werd het brood bij ons op stal niet gedroogd,het was een dag of twee oud en werd altijd van te voren geweekt. dit om uitzetting in de maag te voorkomen als ik me niet vergis

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 17:25

Ik geef Chip vrij veel oud brood (vier keer op de maand een vrij grote hoeveelheid) en nog nooit heeft zij er ziek van geweest of iets van geweten. Het hangt natuurlijk af van paard tot paard. Als het echt keihard is mag je het pas geven, dan kan er normaal niets gebeuren, kan het niet blijven plakken of gaan samenklonteren in de darmen.

groeties ikke xxx

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 18:54

ik geef het als het een paar dagen oud is,niet keihard dus,heb nog nooit problemen ermee gehad..

kizz_rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 21:36

Ik heb ook nooit echt veel problemen met brood...
Ik weet dat het niet goed voor ze is, dus daarom geef ik het niet echt vaak.
Vers brood krijgen ze moeilijk weg, en blijft vaak in het gehemtle hangen. Oud brood kruimelt en kauwt makkelijk weg.

kizz_rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 21:38

Ik geloof trouwens dat bruin brood beter is dan wit brood, net als bij mensen. Bruin is beter verteerbaar voor de maag.
Als ik op een dag alleen maar wit brood eet, banaan, en nog meer van zulk soort voedsel krijg ik kramp in m'n maag 's avonds.
Een klein sneetje wit kan geen kwaad, maar grote porties is minder goed.