hoefbevangen (+ foto)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

fionaenco

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 12:47

hoi, heb je ook een foto waar ze droog en gepoetst is? de eigenaren al gesproken?

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-04 12:48

ik ga vanmiddag nog meer foto's maken, dat ze droog en gepoetst is Haha!
de eigenaars nnog niet gesproken, ik ga er straks heen

fionaenco

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 12:50

oke, heel veel succes!!!

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-04 16:50

Afbeelding
felicia, net gepoetst
Afbeelding
van dicht bij op de hals en gepoetst!!!!

nou ze heeft die krullen, dr vacht was als of ze net had gelopen, een beetje klam.
toen kwam de eigenaar en die zij, nou dat kan je toch niet poetsen??? (k moest de andere kant nog doen!) en ik zei, alleen die krullen poetsen erg rot.
hij zei, ja dat hoord ook niet toch bij een paard? Nou kom we gaan dr scheren, want je kan wel uuren blijven poetsen, maar dan kom je nog niet verder. en wat er vandaag blijft zitten, gaat er morgen af, want dan kan mn broer haar scheren, en dan gaat het wat beter

dus ze werd geschoren!
in het begin erg angstig, maar het ging voor de rest goed Haha!
foto's :
Afbeelding
dr hals was niet echt goed te doen, werd ze enorm bang van.
Afbeelding
die borst Bloos! (gaat morgen minder worden!)
Afbeelding
de achter kant OK dan!
Afbeelding
oeps! de mest hoop Schijnheilig
mooie foto voor de rest Tong uitsteken
Afbeelding
"waar is mn haar?" Bloos!
Afbeelding
doei doei!
nou dat waren de foto's van vandaag.

er kwam ook iemand langs die fokt met paarden, en die zij dat ze geen cushing had, want dan was het op dr hele lichaam

xxxxdevica

fionaenco

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 16:53

hmmm...ik weet het niet, ik vindt toch dat haar vacht wel erg in die richting wijst! het is in ieder geval zeker dat ze niet is zoals het hoort. euh...ik neem aan dat ze nu wel onder een dikke deken staat nu haar jas uit is???

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-04 16:54

ze staat onder een deken ja

fionaenco

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 17:02

oke gelukkig! wel leuke foto's trouwens!!!

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-04 17:02

dank je Haha!
ze is wel opgeknapt vind ik Haha!

fionaenco

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 17:04

jah dat vindt ik ook, nu heb ik echt geen idee wat een paard zelf prettiger vindt maar ik kan me voorstellen dat het wel fijn is als je niet steeds klam en vochtig bent. de eigenaren gaan verder zeker geen actie ondernemen?

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-04 17:06

geen verdere actie nee Verdrietig maar ik ga er wel meer info over zoeke

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 18:36

pb Loena hier op bokt eventjes, zij heeft haar paard aan cushings verloren (bij haar merrie was het vrij aggressieve vorm- zat overigens lang niet zo krullend in het haar als jouw paard)
Loena weet er (helaas) heel veel van.

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 19:42

Laat je niet meteen cushing aanpraten. Het komt vel vaker voor dat paarden met langer haar, in de winter krullen laten zien, met name de oudere type paarden. Tuurlijk is het mogelijk, maar ik heb daar sterk mijn twijfels over. Maar je komt er maar op 1 manier achter als je het zeker wil weten, en dat is de DA erbij.

Als ik alles zo verder lees, lijkt het of het paard een beedje verwaarloosd wordt. Maar dat kun jij het beste beoordelen. Als het zo is, dan is de DB idd een (mogelijke) oplossing.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 19:48

Hoe komt het dat je paard ALTIJD klam/vochtig is?
Komt dat door het lange krul haar dat bv na een regenbui moeilijk opdroogt ofzo?
Dan had je er toch een waterdichte deken op kunnen doen, ik vind dat nogal wat zo radicaal scheren, maar goed.

Persoonlijk denk ik dat DB niet in actie zal komen, die komen pas als een paard op sterven na dood is helaas en daar ziet deze er nog veelste goed voor uit.

Lovely_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 20:29

Hallootjes,

Ik lees net dat je je paard wilt laten afvallen, mijn pony moest ook afvallen, dit gaat niet 1,2,3 het kan best 2a3 maanden duren voordat je paard slank is.
Hier schrijf ik wat tips voor je:

-ga elke dag minstens een uur met je paard wandellen.
-of ga elke dag een half uurtje met je paard fietsen.
-geef je paard na het werken een lekkere massage dit kan zijn door middel van lekker borstellen of met je handen wrijven, zo ontspant die goed en krijgt die geen spierpijn van het ineens veel bewegen.
-het voer wat je paard krijgt verminderen maar niet te streng.
-het is beter om je paard niet teveel gras of biks te geven hier zitten veel eiwitten in en daar kan een paard oa ook hoefbevangen door worden.
-beweging is natuurlijk het aller belangrijkste!!!

hier nog wat info:
je paard kan niet ineens veel minder eten, geef hem een goed voer schema, van 3x per dag;
's ochtends 1½plak hooi
's middags een bak met peen, sla, appel, andijvie, dat soort dingen.
's avonds pulp, dat is muesli samen met pulpbrok dit maak je door middel van 1½schep pulpbrok met een beetje heet water, schep muesli erbij goed roeren en af laten koelen de pulpbrok zet uit en al het water is dan weg, je kan er ook een eetlepel slaolie bij doen dit helpt je paard bij de stoelgang zodat hij geen koliek zal krijgen, en de vacht gaat glimmen.

ik wens je heel veel succes!!!

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-04 20:42

@ arnoud, ja je hebt wel gelijk, want als ze ziek was, had ik het wel gevoeld, en was ik niet de enige die informatie zou gaan zoeken. (ik heb altijd een heel sterk vermoede als een dierbaar dier ziek is. en dat heb ik niet gehad vandaag bij felicia, )

thxx voor alle reactues

jirina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 00:58

Pony kan 'insuline resistent' zijn. Dit is geen ziekte.
Het komt voor bij de pony rassen die de suikers beter kunnen omzetten.
Her was verder ook zo iets als te veel aan insuline en de koolhydraten die niet afgevoerd worden maar worden omgezet in vet .
Dan nog - een magnesium tekort: paarden hebben harde mannenkam en vet rondom de staart. Dit had te maken met de verzuring van milieu en te veel aan calcium die de opname van magnesium remt.
Mijn vriendin heeft magnesium aan haar dikke en hoefbevangen pony gegeven, de vet ging afvallen en de mannen kam werd zacht.
Paarden en pony's met magnesium tekort hebben vaak herhaalde hoefbevanigheid.
Als jij meer hierover wil weten mail me dan prive ik zal het opzoeken. Het is in Engels.
groetjes.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-04 08:53

ik ben gister langs geweest, en k heb dr gepoetst. ze was niet koud, zweette niet. was lekker warm. heeerlijk Haha!
t gaat weer beter met haar
xxxxdevica

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 19:12

Ik moet zeggen dat dit wel verdomd veel op Cushing lijkt.. Ook boven het oog is het dik. terwijl bij oudere paarden daar normaal een kuil komt te zitten.. Dit is ook een aanwijzing voor Cushing..

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 09:27

DGKstudent schreef:
Ik twijfel niet aan cushing. ik weet bijna zeker dat ze cushing heeft.
Haal er maare een DA erbij, om vast te laten stellen wat de oorzaak is van deze dikke buik.
Kan misshcien liggen aan vochtophoping in de buik..
laten vaststellen door een DA!
als je te laat erbij bent, kun je strax al helemaalniets meer doen!

heeft ze recentelijk ander voer gekregen, of een andere HOEVEELHEiD?

ik ben het met je eens. het eerste wat bij mij op kwam toen ik de foto zag was Cushing. aan de oorzaak van Cushing is natuurlijk niets te doen maar wel aan de symptomen. een vriendin van mij heeft een pony met deze ziekte en het dier krijgt pergolide toegedient (elke dag een halve pil of zo) en doet het nu er goed. is niet meer hoefbevangen geweest.

hoefbevangenheid, twee keer achter elkaar, was overigens de aanleiding voor haar dierenarts om de pony te testen op Cushing.

Paarden met Cushing hebben vaak een lagere weerstand en moeten goed verzorgd worden. Ook de hoeven. Regelmatig bekappen, wormkuren etc.

Eiwit is niet het probleem bij hoefbevangenheid, maar suikers.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 09:32

Devica schreef:
[image]
felicia, net gepoetst
[image]
van dicht bij op de hals en gepoetst!!!!

nou ze heeft die krullen, dr vacht was als of ze net had gelopen, een beetje klam.
toen kwam de eigenaar en die zij, nou dat kan je toch niet poetsen??? (k moest de andere kant nog doen!) en ik zei, alleen die krullen poetsen erg rot.
hij zei, ja dat hoord ook niet toch bij een paard? Nou kom we gaan dr scheren, want je kan wel uuren blijven poetsen, maar dan kom je nog niet verder. en wat er vandaag blijft zitten, gaat er morgen af, want dan kan mn broer haar scheren, en dan gaat het wat beter

dus ze werd geschoren!
in het begin erg angstig, maar het ging voor de rest goed Haha!
foto's :
[image]
dr hals was niet echt goed te doen, werd ze enorm bang van.
[image]
die borst Bloos! (gaat morgen minder worden!)
[image]
de achter kant OK dan!
[image]
oeps! de mest hoop Schijnheilig
mooie foto voor de rest Tong uitsteken
[image]
"waar is mn haar?" Bloos!
[image]
doei doei!
nou dat waren de foto's van vandaag.

er kwam ook iemand langs die fokt met paarden, en die zij dat ze geen cushing had, want dan was het op dr hele lichaam

xxxxdevica

op de foto's waar ze nog niet geschoren is zie ik dat het wel over haar hele lichaam zit, min of meer. overigens vind ik haar niet overmatig vet. wel heeft ze de typische vetafzettingen van een paard met cushing, namelijk een speknek en vet rond haar staartimplant.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-04 23:36

sorry, maar als iedereen weet dat zij misschien curshing heeft.
hoe weten jullie het zeker?
het is een ziekte die bijna tot niet voorkomt!
en ga nou niet vertellen, dat jullie toevallig, die zelfde pony kenden die het wel had.
op internet staat veel informatie, en ik weet ook, van mn gevoel, dat ze iets heeft. maar cushing.... ik weet het nog niet hoor! hallo, die "kuilen" die bij dr ogen horen te zitten, zijn gewoon bedekt met lange haren.

sorry, maar ik vind dat niet iedereen ineens kan zeggen, dat felicia cushing heeft!

xxxxdevica

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 00:24

Heeft ze in de zomer ook van die krullen?
Verder lijken haar hoeven op Sinckers... Kijk eens bij www.hoofcare.nl en dan bij Sinckers...
Hoe loopt ze? En kan er een DA bijkomen.. Bewaar de foto's van haar vacht en laat ze aan de DA zien als hij komt...

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 00:25

Kun je een duidelijke foto maken van de hoeven, van de zijkant?

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-04 09:32

k zal wel foto's maken van dr hoeven.
maar wat moet je er mee dan?

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-04 09:36

van de zomer had ze geen krullen, ze had toen een mooie zachte vacht, die "recht" was.

ze loopt normaal