Artrose....iedereen die er iets vanaf weet....help

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marielle88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-04 13:58

maar jollybollie...jij springt er dus ook mee? tegen mij werd gezegd dat ik dat iig nooit meer kon doen....

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 18:54

Ik vraag me nu af of je wel pijnstillers hebt.... het lijkt me sterk dat je VA je zegt dat je daarmee mag rijden terwijl je paard zonder pijn zou hebben Verward Is het niet gewoon een ontstekingsremmer? En als je er echt overtuigt van ben dat het wel pijnstillers zijn zou ik maar een andere VA gaan zoeken

Jollybollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 19:48

Ja ik spring er zo af en toe mee. Kleine hindernisjes weliswaar, want springen op 'wedstrijdhoogte' zit er niet meer in. Dit sowieso vanwege de oude peesblessure...
Als je niet zeker bent van je VA kun je natuurlijk altijd een andere VA om een second opinion vragen

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 10:16

Marielle88 schreef:
Nou het is de bedoeling dat ik weer op hem kan rijden, en dat zou met pijnstillers ook moeten lukken. Maar kun jij dan met je paard doen als die ook artrose heeft?

goed, als stevig anti-rijgrage kinderen moet ik hier echt even mn reactie op geven Boos! : of naja, ik denk dat het al duidelijk is.

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 10:21

Marielle88 schreef:
nou met pijnstillers rijden lijkt me toch altijd beter als naar de slacht brengen en waarom zou ik daar niet mee kunnen rijden? heb jij soms ervaring ermee dat pijnstillers slecht zijn ofzo?!?! ik zie het probleem niet

nog even een reactie:
met pijnstillers voelt het paard geen pijn, en dus weet hij zelf niet of hij zichzelf kapot loopt of niet. het lijkt of het paard veel aankan, omdat hij niets voelt!

mijn pony heeft een tijdje op bute gestaan toen er spat geconstateerd werd: dit wil ik niet meer. ze overbelast zichzelf heb ik het gevoel.
ja kan pijnstillers wel in periodes geven, artrose paarden moet je van dag tot dag bekijken: gaat het minder, en is het dus weer aan het woekeren, kan je pijnstillers geven (ikzefl ben daar optegen), maar hierbij moet je dus extra voorzichtig doen!

verder nog even op mijn vorige reply: JIJ WILT DUS RIJDEN, ookal kan je pony dat niet ? (of bijna niet meer?!) (en laat dat springen maar helemaal uit je hoofd).

ik wandel alleen nog met mijn pony(en daar zijn we flink fanatiek ingeworden, we wandelen soms echt 3 uur), en ze staat zo veel mogelijk op de wei, en anders wel in de bak, zodat het spronggewricht,, waar de artrose (spat) dus zit, soepel blijft. Dit zou ook heel goed voor jou pony moeten zijn, en als je zo graag wilt rijden kan je dr maar beter verkopen aan iemand die alleen maar wil wandelen en recreatie rijden.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 16:12

Of gewoon je paard een poosje met ziekteverlof sturen. Lekker uitbuiken in de wei, beetje wandelen, beetje eten, beetje tutten met het baasje.
Gewoon eens kijken hoe het na een poosje gaat.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 19:05

Stilstand is achteruitgang en dat geldt zeker ook voor paarden met arthrose. Daarom denk ik dat de DA pijnstillers heeft voorgeschreven die dan langzaam afgebouwd moeten worden.
Ik vind het raar dat jullie TS zo veroordelen terwijl ze gewoon de adviezen van haar DA opvolgt.
Ik denk dat we wel mogen aannemen dat DA weten waar ze mee bezig zijn, daar hebben ze tenslotte jarenlang voor geleerd.

Marielle88, veel succes met je paard en laat je niet afkatten door van die 'Boktweters' Knipoog
Iedereen op Bokt weet het altijd zo goed, zelfs nog beter dan de mensen die ervoor geleerd hebben.

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 21:09

goed, maar ze is er zo op uit om weer gewoon aan het werk te gaan,, springen, rijden, enz, opzich niets mis mee nee, maar als het er *naar mijn mening* zo uit komt van: MAAR DAN KAN IK NIET MEER SPRINGEN!!!!,, dan voel ik me nogal aangevallen.
misschien overdrijf ik wel, dat kan best, maar zelf ben ik de (on)gelukkige met een hele lieve pony met ontzettend spat die dus alleen maar als wandelpony ingezet kan worden. ik heb haar, toen ik dat wist, alsnog gekocht. als kinderen dan gaan zeuren dat ze niet meer kunnen springen en of serieus rijden, dan vraag ik me wel eens af of ze wel eens aan die pony hebben gedacht.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 21:13

Fitzroy schreef:
Stilstand is achteruitgang en dat geldt zeker ook voor paarden met arthrose. Daarom denk ik dat de DA pijnstillers heeft voorgeschreven die dan langzaam afgebouwd moeten worden.
Ik vind het raar dat jullie TS zo veroordelen terwijl ze gewoon de adviezen van haar DA opvolgt.
Ik denk dat we wel mogen aannemen dat DA weten waar ze mee bezig zijn, daar hebben ze tenslotte jarenlang voor geleerd.

Marielle88, veel succes met je paard en laat je niet afkatten door van die 'Boktweters' Knipoog
Iedereen op Bokt weet het altijd zo goed, zelfs nog beter dan de mensen die ervoor geleerd hebben.

Wat een akelige verdachtmakingen. Boos!
Wij bedoelen het ook goed en er zijn meerdere hier die uit ervaring spreken.
Mijn DA stelde een hoefzweer vast terwijl het iets veel ergers was en ik heb zelf moeten aandringen op verder onderzoek.
Meestal is de praktijk toch anders dan de DA voorschrijft, die hoeft er ook niet voor te zorgen.....
Ik mag dus absoluut niet rijden en haal het ook niet in mijn hoofd met een dier dat pijn heeft!!!!
De TS vraagt om advies, hulp en medeleven en dat krijgt ze ook van ons. Ach gut

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 22:29

TheSam schreef:
Ik gebruik Glucosamine Complex, dat is homeopatisch en niet goedkoop, maar alles voor je paardje toch???
Succes! OK dan!

Dat gebruikt een vriendin van mij ook voor haar paard. Het is nu 1,5 geleden dat er artrose fase 4 aan beide voorbenen is geconstateerd. Sindsdien gebruikt ze Glucosamine en theunisbloemdruppels, het paard heeft geen enkele keer meer kreupel gelopen. Of het daar aan ligt weet ik niet, maar het gaat iig heel goed met het paard! Ze springt en longeert niet meer, maar rijdt lichte dressuur, en lange bosritten.

Marielle88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-04 18:30

mag ik even vragen.....is longeren slechter als gewoon dressuur rijden? ik dacht dat dat veel lichter werk was want er zit niemand en hij loopt hoe die wil...:S??

Marielle88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-04 18:32

en bedankt heh fitzroy! Haha! ik doe idd gewoon wat de DA zegt....en ik moet de pijnstillers idd afbouwen...

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 14:56

Marielle88 schreef:
mag ik even vragen.....is longeren slechter als gewoon dressuur rijden? ik dacht dat dat veel lichter werk was want er zit niemand en hij loopt hoe die wil...:S??

longeren is de heletijd belasting op het (achter)binnen been, namelijk door een volte: heeft je pony spat, (wat in jouw geval dus blijkbaar toch niet zo is) dan kan dit ontzettend belastend zijn, rechtrichten van het paard is met zo een aandoening het beste: dus veel lange stukken rijden, en zo min mogelijk voltes, pas met longeren dus op.
jou pony heeft dus geen spat, maar weet niet of dit ook voor artrose in de kootgewrichten geld.

het kan zijn dat je pony ontzettend onregelmatig loopt op de volte: stel dat je pony rechtsachter spat heeft (of artrose in de kootgewrichten?) dan zal ze op de linkerhand een grote onregelmatige draf tonen: het buiten achter been (dus het been waar ze spat heeft) komt niet goed meer mee: ze haalt de afstand niet.

ik weet niet of dat ook te zien is met Art. Ad KG maar zo werd het mij duidelijk dat de spat van mijn pony echt heel erg is.