Waarschuwing: Dodelijke paardenziekte (Limburg)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 16:17

Bah, wat een eng idee. Schrik hier wel ff van.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 16:22

Ik las het op L1..
Is echt zo zonde.. Scheve mond

Hopelijk is er snel een medicijn voor..

Henny02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 08:37

http://spitsnet.nl/cci.php?id=32158

Het stond vanochtend in de SPITS:
"Paardenziekte slaat toe in West-Europa"

In 2 weken tijd hebben ze in de universiteitskliniek in Luik (die het onderzoek leidt) 35 zieke paarden geregistreerd, afkomstig uit Nrd.Frankrijk, België en Duitsland.
Het betreft paarden die dag en nacht buiten staan.

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 08:51

Ook in de Telegraaf van vanochtend, stond een beknopt bericht (pag. 15 bovenaan) met als enigste, nieuwe, toevoeging, dat het hier allemaal jonge paarden zou betreffen .
Of dit idd op waarheid berust, weet ik niet.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 09:03

Lijkt me logisch, want jonge paarden laat men meestal langer buiten staan (opfok) als oudere (rij)dieren.

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 10:27

Quote schreef:
Ik las het op L1..
Is echt zo zonde.. Scheve mond

Hopelijk is er snel een medicijn voor..

En natuurlijk dat ze de oorzaak vinden!!!

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 13:08

Henny02 schreef:
http://spitsnet.nl/cci.php?id=32158

Het stond vanochtend in de SPITS:
"Paardenziekte slaat toe in West-Europa"

In 2 weken tijd hebben ze in de universiteitskliniek in Luik (die het onderzoek leidt) 35 zieke paarden geregistreerd, afkomstig uit Nrd.Frankrijk, België en Duitsland.
Het betreft paarden die dag en nacht buiten staan.

Aangezien het feit dat het Nederlandse nieuws zich er mee bemoeit... moeten wij ons nu ook meer zorgen gaan maken????

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-04 21:44

Vorig jaar zijn er verschillende gevallen geweest in en rond Provincie Luik.

Getroffen paarden en ponies waren:
- tussen de leeftijden van een half jaar EN 18 jaar .... dus NIET alleen jong paarden.
- merries, ruinen en hengsten
- inderdaad de meeste gevallen gingen over paarden die continu buiten stonden maar enkele waren 'dag'-wei paarden.
- de gevallen vonden hoofzakelijk plaats in oktober en november, MAAR er waren ook gevallen genoteerd in December en Februari !!!

Reden voor paniek, NEE, want ...
- de 'ziekte' is er al een paar jaar en er komen alleen maar meer gevallen bij; of in ieder geval door rapportering en bekendheid worden meer gevallen opgemerkt.
- de 'ziekte' verspreid zich langzaam ... op twee jaar tijd van midden-naar-noord Frankrijk, over zuid Belgie, naar noord en midden Belgie. Dat is ?? wat een 200 km in 2 jaar ... het duurt nog lang voordat het nog 200 km noordelijker is in de buurt van Utrecht.
- het is nog een 'Ver van mijn bed' verhaal dus hoeven wij ons echt geen zorg te maken.

Tussen haakjes, mijn paarden worden nog elke dag op de wei gezet met erbij een goede portie hooi, maar ik hou ze goed in de gaten en s'avonds gaan ze op stal.

Paniek ... NEE ... maar wel waakzaamheid !

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 21:50

Ik kreeg via een Pb te horen dat er nu in Wuustwezel ook een geval is.. Dat is hier toch echt eng dichtbij!

En Peterina.. je hebt het over Utrecht, maar degenen die zich zorgen maken in Nederland zitten dichtbij de Belgische grens! Schimmels, virussen, bacteriën en weet ik het wat nog meer houden zih niet aan grenzen en dan is Noord-België, bijvoorbeeld Wuustwezel, gelijk aan Zuid-Nederland!

Hier dan ook geen paniek, maar wel steeds meer zorgen en waakzaamheid. En lichte verwarring omdat er niets tegen te doen valt in sommige situaties.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-04 22:25

Mijn bedoeling met de referentie naar een '... langzaam verspreiding' en '...Utrecht...' was om mensen wakker te schudding dat het tegendeel waar is.

Over een tijdsspan van een klein 2 jaar de 'ziekte' (welke oorzaak dan ook) al meer dan 200 km is 'opgeschoven' van Noord Frankrijk tot Noord Belgie ! Als het met dezelfde 'snelheid' blijft verspreiden in noordelijke richting dan is het volgend jaar al in Utrecht en de jaar erop nog verder.

Het geval in Wuustwezel is van begin november.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 13:54

Heb ik een vraag: Btereft het in dergelijke gevallen, alle paarden die in 1 weiland lopen, of is het steeds slechts een enkeling uit een groep die zoiets oploopt?

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 19:02

Bravura schreef:
Heb ik een vraag: Btereft het in dergelijke gevallen, alle paarden die in 1 weiland lopen, of is het steeds slechts een enkeling uit een groep die zoiets oploopt?

Ik denk dat dat erg verschilt... Maar wel een goede vraag! Ik ben er ook wel nieuwsgierig naar!

angelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 23:58

Uit een bron die ik ken, was het een enkeling, en dan nog níet de zwakkere(er was er een bij die veel ziektes gehad had, en nogal zwak was).

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 07:13

Je zou dan toch zeggen dat het iets anders moet zijn dan gras, meststoffen, grondwater oid? Als er al iets in een weiland moet zitten zouden alle paarden er toch last van moeten hebben zou je zeggen.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 11:56

ik heb geen echt weiland, wel een stuk kaalgevreten landje en een rijbak. De grote paarden staan de hele dag buiten en gaan rond 23.00 de stal in. De pony's blijven s'nachts op het kaal gegeten stuk, waar ook geen enkel sprietje meer staan.. Ze worden alle 4 bijgevoerd met kracht en ruwvoer... als ik zo kijk is het dus echt iets wat op een weiland voorkomt???.. brr.. vind het altijd naar, zulke dingen.. Scheve mond

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 12:16

Bravura schreef:
Je zou dan toch zeggen dat het iets anders moet zijn dan gras, meststoffen, grondwater oid? Als er al iets in een weiland moet zitten zouden alle paarden er toch last van moeten hebben zou je zeggen.
Het ene paard kan ergens gevoeliger op reageren dan de ander, hoeft niet iets te maken te hebben met jong of zwak.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 13:49

Ik kreeg net een telefoontje van een ex collega van mij (die ook paarden heeft) ze vertelde dat een andere ex collega, wiens paarden in Zandvliet stonden (in de buurt van Antwerpen dus!) 2 paarden heeft verloren aan deze ziekte. Binnen 10 uur waren ze verlamd, ze heeft ze in moeten laten slapen.

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 14:56

het zal je paard maar wezen !!brrr

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 15:16

Mist schreef:
Ik kreeg net een telefoontje van een ex collega van mij (die ook paarden heeft) ze vertelde dat een andere ex collega, wiens paarden in Zandvliet stonden (in de buurt van Antwerpen dus!) 2 paarden heeft verloren aan deze ziekte. Binnen 10 uur waren ze verlamd, ze heeft ze in moeten laten slapen.

ZANDVLIET!!!!!!!!!!!
Daar woon ik dus tegenaan!!!!!!!!
Ik weet niet of ik wat ik moet denken....Ik had net zoiets van ..het heerst al jaren,nu hoor je ervan,alleen paarden die niet bijgevoerd worden blablabla..... maar als ik dan dit lees schiet ik in de stress.
Er is ook zo weinig info over dit alles.

yrsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 18:19

Meer informatie:

Uit autopsie zou blijken dat de dieren een vitamine E tekort zouden hebben. (De oorzaak van dit tekort is nog altijd niet duidelijk.)
Mensen die veilig willen spelen kunnen best hun paarden vit E bijgeven, dit is niet aanwezig in likstenen.

Deze info komt van een dierenkliniek in Ternat (België), een dierenarts van ginder geeft zijn paarden zelf ook vit E bij in het eten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 18:22

Vreemd.. een Vit-E tekort ontstaat niet zo snel alsdat de paarden overlijden (binnen 10 uur).

yrsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 18:28

ja ik snap het ook niet goed hoe een vit tekort voor zo een snelle dood kan zorgen, maar misschien is het een combinatie van dit en nog iets onbekends dat de oorzaak is? want er zijn wel enkele zaken die steeds terugkomen...jonge paarden, dag en nacht buiten zonder bij te voeren...er wordt gedacht aan een schimmel of paddestoel...

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 18:34

Wobblers wordt ook in verband gebracht met vit E (en Selenium!) misschien breekt die micotoxine vit E met recordtempo af Verward

Ik ga trouwens (zodra ik voldoende moed heb verzameld) proberen die ex collega te bellen op haar werk, ze werkt in ploegendienst dus de kans dat ik haar morgen spreek is klein, maar toch.

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 19:05

hoi mijn paardjes staan de gehele winter buiten krijgen wel elke dag slobber, moewt ik mij ook zorgen maken?woon in spijkenisse Verward

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 19:22

Hoe kan je vitamine E bijgeven? Waar zit dat zoal in?