Scheur in de pees, wat te doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

floortjuh84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-04 08:11

4 maand, das best snel! k hoop dat het bij mij ook zo snel hersteld! het heeft er ook mee te maken hoe erg de scheur is natuurlijk!

mariska23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 22:23

Hallo
De meeste peesblessures duren meestal meer dan een half jaar het ligt er natuurlijk aan hoe erg het is. Als je een minimale scheur hebt duurt het misschien wel iets korter maar je moet er maar niet op rekenen en je moet dan blij wezen als het met een half jaar klaar is. Wil je me even laten weten als je de man van de klei heb bereikt en of je het ga doen of niet. Ben ook erg benieuwd hoe jou paard op de klei reageerd. Ik hoor dit graag. Gr Mariska

floortjuh84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-04 08:23

ja doe ik, k heb nou nog een pot met ander spul staan. die is bijna op, dan bel ik die man! groetjes

WenS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 09:35

Ik ken die klei denk ik wel; in de USA en Italie gebruiken ze die veel bij barrel racing paarden ter verkoming van peesproblemen; bijv naar een zware race of als de benen iets opgezet zijn. Dat ging in combinatie met aqua massage; Ik zette de paarden dan later in de middag , na het trainen in de bandages; eerst klei dan folie dan kranten en watten dan bandage. Hele nacht laten zitten en dan smorgens eraf spoelen en dan gingen ze aan z'n aqua massage apparaat; soort peesbeschermers met veel gaatjes waar water door kwam vanuit die 'peesbeschermers' liep een slangetje naaar
de rug van het paard waar de koppeling zat waar je de slang op aan kan sluiten. zo'n half uur aan de aquamassage en dankzij de klei en watermassage; geen dikke benen meer. De paarden hadden ook verder geen last van blessures, terwijl er oudere paarden stonden die van te voren vaak last hadden van blessures dus het werkte wel Lachen
Deze klei ruikt wel anders/veel sterker als gewone klei die je bijv bij de paardendrogist koopt. ik wil ook wel weten waar je het hier in NL kan bestellen w.schrievers2@chello.nl

floortjuh84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-04 11:37

haha, zon peesbeschermer met gaatjes kan je die ook kopen? k doe altijd de slang gewoon tussen peesbeschermer en been in, lekker makkelijk! en mn pony vind het allemaal best, kan ik mooi ondertussen borstelen! Dus klei opsmeren dan folie? (wat voorn) dan daarover kranten en watten en dan een bandage? mijn dierenarts zegt juist dat het door een bandage warm word en dat dat niet de bedoeling is. Dit kan je gewoon 12 uur laten zitten zon bandage dan?

WenS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 13:49

met deze speciale klei word het dus niet warm.
het is niet echt een peesbeschermer met gaatjes het lijkt er alleen op Lachen
de werking is wel heel goed ; soort massage met water en de druk word
aangepast zodat de straaltjes water precies goed zijn, ik zal eens kijken of ik er een plaatje van kan vinden Lachen

mariska23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 16:48

Hallo
Bij deze klei hoef je geen folie te doen alleen kranten, onderlap en bandage. De klei zorgt er juist voor dat het een therapeutische werking krijgt. De klei wordt eerst heel koud daarna heel warm en dan weer ijskoud zodat je een goede doorbloeding krijgt door het been. Je hoef de klei ook niet de hele nacht te laten zitten je kan het er ook naar 3 uur afhalen dan heeft het ook zijn werking gedaan. Het kan niet eerder. Het kan geen problemen geven als je de bandage de hele nacht laat zitten als je hem maar niet te strak doet. Wens ik zal je het telefoonnummer van die man mailen en dan hoor ik wel wat je ervan vind.
Gr Mariska

floortjuh84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-04 18:03

okeej hoop dat je foto kan vinden!

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 18:29

Hoi,
ik zou gewoon een van de therapieën die anderen hier genoemd hebben of zwavel proberen, waarvan je dierenarts zegt dat het niet helpt.
Ik ben van mening dat het wel heel goed kan helpen.
Het is iets waar je in moet geloven zegt je dierenarts, dus dan kan het toch ook geen kwaad?
Ik zou trouwens ook niet (teveel) gaan draven totdat het echt over is.

floortjuh84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-04 19:01

nou t kan geen kwaad maar t kost wel allemaal geld. naja t blijft natuurlijk mijn keus! k ga ook helemaal niet veel draven maar doe gewoon wat dierenarts mij heeft gezegt. na 8 weken rust kan ik rustig bv 5 min stappen 2 draven dan weer 3 stappen!

WenS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 19:17

hier lijkt het op;
http://www.flowtherapy.com/
MSM (zwavel ) is trouwens niet zo duur, je kunt het op internet in de USA bestellen voor ± 8 dollar, daar kun je het best voor proberen en zoals ik al zei; zwavel zit ook in brandnetels Haha!

floortjuh84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-04 21:06

okej bedankt vd info!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 00:25

er zijn erg goede resultaten behaald met schokgolf therapie. Je kunt daar het beste direct mee beginnen bij een 'vers' trauma dus, niet eerst dit weken lang gaan aankijken en pas als er dik littekenweefsel zit nog een keer gaan schokken.

De werking van supllementen die via de maag worden opgenomen op botten, pezen en banden is nihil.

floortjuh84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 18:06

dat denk ik zelf ook! ik houd het nu gewoon op rust en gel of klei!

mariska23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 22:40

Hallo

Ik ben het er niet mee eens dat mensen denken dat supplement opnamen nihil is. Ik heb hele goeie resultaten gehad met homeopatische middelen maar ik denk dat je er ook een beetje in moet geloven en het heeft tijd nodig. Het word meestal eerst erger voordat het minder wordt dat is in iedergeval mijn ervaring hiermee. Nogmaals Floor als je paard echt een peesblessure heeft dan zou ik hem eerst maar eens 3 maanden rust geven en alleen rustig in het land laten staan overdag en s'nachts op stal. En je kan natuurlijk zoveel met hem stappen over de harde weg als je wilt. Ik zou alleen maar niet gaan draven want de kans dat je weer helemaal terug bij af bent is heel groot. Dit is een keus die je zelf moet maken maar ik zou het niet doen. Mijn paard staat ookal 4 maanden met een zware peesblessure en ik mag tot januari alleen nog maar stappen en voor de rest alleen maar box en weiland rust. Ik zou ook nog maar eens aan je dierenarts vragen of hij echt wel een scheur in zijn pees heeft want ik geloof niet dat jouw paard na zo'n korte tijd al helemaal niet meer kreupel loopt met zo'n blessure. Sorry dat ik het zo bot meld nu maar ik denk dat je twee blessures door elkaar heen haald. En neem nou maar aan dat een peesblessure minimaal een half jaar duurt. En dat het dan pas weer volledig hersteld is.
Gr Mariska

floortjuh84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-04 08:30

sorry hoor, ik ben niet dom ofzo. ik ga niet verzinnen dat mijn pony dit heeft. misschien heeft ze wel een heel klein scheurte weet jij veel. ze loopt nu idd niet meer kreupel dat weet ik wel. en iedereen hier zegt wat anders dus dan weet ik het ook niet meer. ik doe gewoon wat mij het beste lijkt. en ik heb ook nooit gezegt dat ik nu al ga draven, over een maand staat ze 2,5 maand stil en dan mag ik weer gaan draven 2 min per dag.

maar respect voor ieder zijn mening, ookal komt ie soms wat hard over:S

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 11:15

mariska23 schreef:
Hallo

Ik ben het er niet mee eens dat mensen denken dat supplement opnamen nihil is. Ik heb hele goeie resultaten gehad met homeopatische middelen maar ik denk dat je er ook een beetje in moet geloven en het heeft tijd nodig.

Knipoog

Citaat:
Ik zou ook nog maar eens aan je dierenarts vragen of hij echt wel een scheur in zijn pees heeft want ik geloof niet dat jouw paard na zo'n korte tijd al helemaal niet meer kreupel loopt met zo'n blessure. Sorry dat ik het zo bot meld nu maar ik denk dat je twee blessures door elkaar heen haald. En neem nou maar aan dat een peesblessure minimaal een half jaar duurt. En dat het dan pas weer volledig hersteld is.

Het gros van de paarden met een peesblessure loopt amper zichtbaar kreupel... Daarom zijn het alleen de scans die echt uitsluitsel geven, in combinatie met het klinische beeld, maar nooit het klinische beeld alleen. En daarnaast moet je dan ook nog een arts hebben die echt goed klinisch naar een paard kan kijken. Peesblessures worden heel erg vaak gemist.

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 11:35

mariska23 schreef:
Ik zou ook nog maar eens aan je dierenarts vragen of hij echt wel een scheur in zijn pees heeft want ik geloof niet dat jouw paard na zo'n korte tijd al helemaal niet meer kreupel loopt met zo'n blessure.

Mijn paard loopt niet kreupel en heeft zowel een gat als een scheur in de tussenpees als meerdere beschadigingen in de oppervlakkige buigpees. Zeer ernstig dus, is ook de vraag of het ooit nog goed gaat komen (moet over tien dagen terug voor een nieuwe scan), en toch niet kreupel.
Wel of niet kreupel hoeft dus niets te zeggen.

floortjuh84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-04 15:30

thenx !!!, mijn dierenarts voelt de schuur, hij voelt een soort bultje daar zegt hij!

WenS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 18:30

Ik ben het met Mariska eens qua supplementen. Er zijn zat onderzoeken gedaan naar verschillende medicijnen en supplementen zoals MSM en dat word dus wel opgenomen en het verbeterd het beendergestel( kraakbeen en gewrichten) maar ook de pezen wel degelijk. Een hoop dieren en mensen! zouden dan geen medicijnen meer hoeven nemen als het niet via de maag opgenomen kan worden. Bij de grote dieren universiteiten en klinieken schrijven ze het ook vaak voor. Bijv honden met gewrichtsproblemen krijgen ook MSM en Glucosamine toegeschreven.
En het gaat er denk ik ook niet om of het paard wel of niet kreupel loopt maar ze bedoeld denk ik dat een peesbeschadiging nooit zo snel genezen kan zijn (helemaal genezen kan het nooit; komt toch altijd bindweefsel) en dat het verstandig is om nog een tijdje rustig aan te doen
Een dierenarts kan wel aan het been voelen maar er ook niet in kijken daarvoor is dus echt een scan nodig

floortjuh84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-04 19:10

ja dat snap ik ook! maar laten we het nu maar sluiten, ik weet genoeg. en doe zelf wat ik denk dat het beste is!

mariska23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 22:57

Hallo
Ik bedoelde niet dat het paard op de rechte lijn kreupel moet zijn met een peesblessure maar als je het paard op een volte zet op het harde dan moet hij eigenlijk wel kreupel zijn omdat hij zijn pijnlijke been dan toch moet belasten. Mijn paard is op het harde rechtuit ook niet meer kreupel maar als ik haar op de volte zet en laat haar dan draven dan zie je toch nog een kleine kreupelheid. Ik bedoel hier alleen maar mee te zeggen dat bij de meeste peesblessures een paard toch wel kreupel loopt op een volte op het harde. Ik ben beniewd van jullie reactie hierop.
Gr Mariska

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 00:03

Nee, er zijn hopen peesblessures waarbij je niet veel meer ziet dan dat bijv de afwikkeling van de ene voet iets verschilt van de andere. Juist ook op de rechte lijn....

Daarom word een peesblessure in de beginfase vaak gemist en is het tegen de tijd dat er eindelijk eens een scan wordt gemaakt al heel erg veel schade en meteen een erg slechte diagnose.

Veel paarden merk je heel weinig aan, alleen dat ze bijv moeilijker los laten op 1 kant of iets van die strekking.

floortjuh84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-04 09:12

zep, kom jij helemaal uit zweden? Leuk man!

floortjuh84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-04 14:08

nou heeft ze rechtsachter ook een heel dik been, heeft tegen de stal deur aangeslagen ruzie met de buurman;).... sneu, nu moet ze weer week helemaal stal rust