Hoe bevorderen van de hoefgroei?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 00:33

Ik vind de hoeven op de bovenste foto niks mis mee, op de onderste foto vind ik ze wat aan de lange kant.

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-04 13:05

En dat is nu juist de bedoeling, dat ze lang worden, zolang ze niet langer worden kan er geen nieuw ijzer nodig en dat heeft Hetja echt nodig anders loopt ze echt super gevoelig.....

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 19:58

Idd, bij Ivanka groeide er gewoon niets. Nu zijn ze in 2 maanden tijd IMO alweer een behoorlijk stuk gegroeid en aan de lange kant idd. Hoefsmid bel ik deze week en ik hoop dat hij dan begin volgende week kan komen.

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-04 10:46

Ik ben afgelopen week begonnen met zeewier te geven en om de dag de hoef insmeren met laurierzalf, verder krijgt ze ook nog hoef en huid en de DA zegt dat ik dit twee maanden moet proberen vol te houden, geen resultaat, dan gaat hij kijken of hij er iets aan kan doen......

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 10:52

Beweging stimuleert echt de hoefgroei, is al eerder gezegd!

Als jij je paard op de mange laat staan, is er altijd minder bewging daneen paard in de wei of paddock oid.

Ik zou een andere stal gaan zoeken!

xThalyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 11:23

Ik heb niet heel je toppic geleze, alleen ik heb Hoefvocht gebruikt van depaardendrogist. Ben nu sinds kort ook bezig met laurierzalf. Ik zie wel verbetering. Misschien ga ik dat kerabol ook is proberen.. nog nooit van gehoord eigenlijk..

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-04 11:44

Citaat:
Beweging stimuleert echt de hoefgroei, is al eerder gezegd!

Als jij je paard op de mange laat staan, is er altijd minder bewging daneen paard in de wei of paddock oid.

Ik zou een andere stal gaan zoeken!

Ze krijgt echt genoeg beweging, in de wei kan ze dus niet 24/7 staan omdat de grond bij ons te slecht is voor haar hoeven, als het droog is, is de grond ook verschrikkelijk droog en brokkelen en scheuren haar hoeven heel snel, als het nat is, is het ook echt nat land en staat ze tot haar knieen in de bagger, waardoor haar hoeven dus weer te zacht worden en de ijzers er zo onderuit liggen, in de paddock staat ze (nu even niet, wegens verbouwing) ieder dag en ze wordt iedere dag gereden/gelongeerd..

Andere stal is voor mij dus geen optie omdat de grond, hier in de buurt, overal hetzelfde is en ik het niet zie zitten om kilometers naar mijn paard te reizen (ben niet in bezit van rijbewijs Huilen )

BlackWych

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 11:48

Natuurlijk bekappen en op blote voeten! Lees maar eens op www.paarnatuurlijk.nl hoe belangrijk het hoefmechanisme is voor dat soort problemen. Voer gerust biotine (hoef & huid van de Paardendrogist of Hoofmender van Pardoes-Aurora) bij.

Het paard van m'n vriendin had dit probleem ook en het gaat steeds beter.

=^.,.^=

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-04 11:51

farichta schreef:
Natuurlijk bekappen en op blote voeten! Lees maar eens op www.paarnatuurlijk.nl hoe belangrijk het hoefmechanisme is voor dat soort problemen. Voer gerust biotine (hoef & huid van de Paardendrogist of Hoofmender van Pardoes-Aurora) bij.

Het paard van m'n vriendin had dit probleem ook en het gaat steeds beter.

=^.,.^=

Blote voeten is voor mijn pony geen optie, zonder ijzers loopt ze super gevoelig en daarbij heeft ze aan haar achterbenen spat en dat heeft de nodig correcties nodig..
Biotine slaat dus niet aan, net als hoef & huid.........

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 13:12

Hetja schreef:
Ze krijgt echt genoeg beweging, in de wei kan ze dus niet 24/7 staan omdat de grond bij ons te slecht is voor haar hoeven, als het droog is, is de grond ook verschrikkelijk droog en brokkelen en scheuren haar hoeven heel snel, als het nat is, is het ook echt nat land en staat ze tot haar knieen in de bagger, waardoor haar hoeven dus weer te zacht worden en de ijzers er zo onderuit liggen, in de paddock staat ze (nu even niet, wegens verbouwing) ieder dag en ze wordt iedere dag gereden/gelongeerd..

Andere stal is voor mij dus geen optie omdat de grond, hier in de buurt, overal hetzelfde is en ik het niet zie zitten om kilometers naar mijn paard te reizen (ben niet in bezit van rijbewijs Huilen )

Als jij longeren voldoende beweging noemt, zou ik lekker het stuk op Paard natuurlijk overslaan.
Een paard hoort niet 23 uur per dag op stal!

Dat land te droog is of te nat begrijp ik, maar er moet toch iets te regelen zijn met overdag eruit (niet alleen voor een uurtje??)

Zeg nou zelf, wat is belangrijker, de gezondheid van je paard of wat verder fietsen??

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-04 13:54

Citaat:

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-04 14:10

Antheman schreef:
Als jij longeren voldoende beweging noemt, zou ik lekker het stuk op Paard natuurlijk overslaan.
Een paard hoort niet 23 uur per dag op stal!

Dat land te droog is of te nat begrijp ik, maar er moet toch iets te regelen zijn met overdag eruit (niet alleen voor een uurtje??)

Zeg nou zelf, wat is belangrijker, de gezondheid van je paard of wat verder fietsen??

Ik zeg niet dat ik longeren voldoende beweging vind, dat maak jij ervan, ik probeer aan te geven wat ik zoal met haar doe! Dat ze geen 23 uur per dag op stal hoort, weet ik ook wel, dat is ook absoluut niet aan de orde...

Inderdaad is er wel wat te regelen met overdag meer haar stal uit komen, maar de paddock wordt nu verbouwd, vandaar dat ze daar niet in kan, in plaats daarvan krijgt ze overdag nu extra beweging door haar verzorger.

Inderdaad is de gezondheid van mijn paard belangrijker dan verder fietsen, maar hoever moet ik dan gaan fietsen en als ik verder ga fietsen, groeien haar hoeven echt niet sneller hoor, daarover had ik immers dit topic gestart........

corky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 17:27

fjorden staan er helaas om bekend.ze lopen niet voor nix bijna allemaal op ijzers.ik ga idd pefect hoof proberen.hij zegt dat het door te kleinen aderen kan komen en daar zit idd wat in.want vaak heeft het te maken met een slechte doorbloeding en dan schijnt beweging goed te zijn.maar hoe kan je je paard meer laten bewegen terwijl z'n hoeven steeds korter worden.ik ga het dus eker proberen en het is niet eens duur tenminste in verhouding met al die tijd biotine,zeewier,andere homeopatische middelen voeren.

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-04 09:33

Ik heb geen fjord, maar inderdaad, fjorden staan er wel om bekend. Mijn pony heeft aan haar achterbenen spat en aan haar beide voorbenen heeft ze een peesklap gehad, daarbij is ze, voordat ze van mij was, veelte zwaar geweest en ik vermoed dat het daar ook allemaal mee te maken heeft, misschien speelt leeftijd ook een rol, ze is nu ca. 20 jaar, haar hoeven groeien in die 8 jaar dat ik haar nu heb bijna niet, maar de laatste tijd is het echt hopeloos....

Perfect hoof, ik ga nog eens die site bestuderen............

corky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 18:53

ik heb me perfect hoof binnen als ik resultaat ziet laat ik het weten.

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-04 09:38

Ik ben benieuwd, ik hoop dat het werkt!

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-04 10:14

@Corky, hoe heb jij het besteld? Ik wordt steeds van de site genkikkerd, kan zo snel ook geen telefoonnummer o.i.d. vinden...

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 10:42

Die Perfect Hoof, wat zit daar allemaal in? Zijn dat ook allemaal kruid ed.?

Bjarni

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 11:56

Ik heb mijn ijslander (18, ook met spat, langzaam groeiende hoeven) anderhalve maand geleden van de ijzers af laten halen omdat ik knettergestoord werd van die losse ijzers telkens. De smid heeft hem nu achter gewoon binnendoor bekapt zoals hij hem normaal voor de ijzers ook zou zetten zeg maar.
Ik moet zeggen, qua achterbenen vind ik hem niet slechter zijn gaan lopen. Wel is hij echt de eerste 4/5 weken heel gevoelig geweest op vooral zijn voorhoefjes. De afgelopen tijd heb ik weinig gereden en veel gewandeld door zachte bermen en zo min mogelijk stenen ivm afslijten van de hoeven. Ik merk nu dat ik langzaam verschil begin te zien in zijn manier van lopen, hij begint minder gevoelig te lopen, loopt ook uit zichzelf stukjes op de weg en vindt het niet meer ontzettend vervelend als er eens wat eikeltjes ofzo liggen om overheen te lopen.
Ondertussen zijn we er natuurlijk nog lang niet maar ga proberen om op deze manier zijn hoeven weer wat langer te krijgen, hij staat er nu ook echt supernetjes op.
Zeewier voer ik ook al een tijdje en ben ook begonnen met een vochtinbrengende olie of zoiets tijdens erg droge dagen. Ze brokkelen tot nu toe niet wat ze wel deden met ijzers en ongeveer hetzelfde bewegingspatroon maar dat kan dus ook wel weer aan het weer gelegen hebben.
Ik vind hoeven maar lastige dingen hoor!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 22:10

Misschien is dit ook nog wel nuttige info....

Even kopiëren van een ander topic

De functie van de straal is een groeisensor. Als de straal de grond raakt, neemt de druk op de straal toe. Dit is een signaal voor de hoef om sneller te gaan groeien. Wanneer de hoef aangroeit en de straal weer loskomt van de grond en de druk afneemt, is dit een teken om weer te stoppen met groeien. Veel paarden die op hoefijzers staan en waarvan de straal de grond niet meer raakt, krijgen te maken met groeiafname van de hoef. Immers de hoef registreert geen druk -> dus 'denkt' de hoef dat ie te lang wordt en dat hij moet stoppen met groeien.

Laatst was ik bij een meisje dat een paardje op ijzers had, die had een ribbel (hoefbevangen) in zijn hoef, die bleef op dezelfde plaats zitten, bij de shet, die zonder ijzers stond, groeide de ribbel wel uit. Dit was voor mij een bevestiging van bovenstaand verhaal.

corky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 10:39

volgens mij heeft die ribbel weinig met hoef bevangenheid te maken.
het gaat meer om de witte rand en het hoefbeen.mijne heeft nog nooit een ribbel gehad.maar verder heb ik dit verhaal ook heel vaak gehoord over de straal.heel veel hoefsmeden halen heel veel van de straal weg dat is zooo slecht.maar zo zie je maar iedereen zegt wat anders.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 13:08

Citaat:
Blote voeten is voor mijn pony geen optie, zonder ijzers loopt ze super gevoelig en daarbij heeft ze aan haar achterbenen spat en dat heeft de nodig correcties nodig..

dat zei ik een jaar geleden ook nog vol overtuiging.

Ik ben er echter anders over gaan denken en nu loopt mijn paard op blote voeten.

Hij heeft een behoorlijk beenafwijking, maar dat is geen reden om hem op ijzers te houden.

Hij wordt bekapt door de meneer van deze site

Er staat veel info in begrijpelijke taal op deze site en je kan hem altijd per mail vragen hoe hij erover denkt in jouw geval je zit er niet aan vast ofzo

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 13:14

hoe lang heb jij de biotine dan gebruikt? soms duurt het wel een halfjaar voordat het aanslaat,en weer bij een ander paard soms wel een jaar.
Ik gebruik ook hoefvocht van de paardendrogist,prima spul,dit voorkomt afbrokkelen en houdt de hoef in mooie conditie.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 13:15

ik ben een half jaar voordat de ijzers eraf gingen met biotine begonnen en gelukkig sloeg het aan en ik smeer ook hoefvocht, prima spul inderdaad !

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 08:32

Ik begin eerlijk gezegd te twijfelen of ik Ivanka nog vierkant op ijzers ga zetten. Gisteren liep ze echt gewoon supergoed op het harde, alleen toen er een eikeltje in die straalgroeve kwam te zitten niet. Maar nadat dat eikeltje er weer uit was gehaald, liep ze weer super. Lachen

En het scheelt ook enorm veel geld als ze geen ijzers meer heeft en ze ploegt het land dan ook niet meer zo om.