Wanneer je gaat strasseren, dan is het doel om de hoef volledig gezond te maken. Niet alleen de juiste hoefstand bereiken, maar veel meer het hoefmechanisme optimaal te laten werken.
Wanneer je een paard houdt op zachte grond, passen de hoeven zich aan aan die grond --> het hoefmechanisme werkt op zachte grond het best als de hoef ook zacht is.
Maar het resultaat is wel dat je dan niet zomaar over rotsen of grind kan lopen zonder dat het paard daar gevoelig op is. Zijn hoeven zijn immers wat zacht. Zachte hoeven betekent dus niet Slechte hoeven.
Met zachtere hoeven over asfalt rijden (gladde stenen dus) wordt er nog meer bloed rondgepompt dan normaal in de wei, dus zullen de hoeven sneller groeien. Daardoor kun je met zachtere hoeven meestal toch wel goed over de harde weg rijden. Maar ALLEEN als het hoefmechanisme echt goed functioneert.
Staat je paard altijd op harde ondergrond, dan passen de hoeven zich aan en worden hard. Hardere hoeven hebben ook meer tegendruk van de bodem nodig voor een goed werkend hoefmechanisme. Op zachte grond werkt het hoefmechanisme niet zo goed in die harde hoeven.
Een paard met harde hoeven kan dus wel gewoon over grind lopen zonder pijn te hebben.
Over de andere methodes: wanneer je minder zool wegsnijdt, of juist de hoef helemaal 'vol' laat groeien, dan kan je paard inderdaad beter over grind lopen. De zool is dikker en minder gevoelig. MAAR: het hoefmechanisme functioneert ook niet zo goed met zo'n volle zool... Als er geen ruimte is om uit te zetten, dan kan dat bloed niet zo goed rondgepompt worden.
Je zal dus keuzes moeten maken: optimaal functionerend hoefmechanisme en dus extra gezonde hoeven (En een gezonder paard)
of een beter bruikbaar paard, wat over alle ondergrond kan lopen...
Mijn paard liep eerst veel beter over steentjes dan voor hij gestrasserd werd. Maar zijn doorbloeding in mn de achterbenen is echt veel beter geworden sinds die bekappingen...
Dan doe ik wel hoefschoenen om wanneer ik op rotsen ga lopen

sorry, hoor maar dan is de geloofwaardigheid gelijk weg
ga zelf maar eens op ijzeren schoenen lopen, ik zou binnen een dag last van m'n knieen krijgen. Op het gebied van paardebenen heb ik echt heel weinig vertrouwen in dierenartsen. 
.. terwijl er een vrij simpele oplossing is. maar dat ik mijn mening..