Paard in laten slapen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 18:06

Ik denk dat de slacht voor het paard het beste is. Ik ben ooit in een kalverslachterij geweest en heb sindsdien daar vrede mee met het idee slager.

De pin gat wel de hersenen in maar ook weer ERUIT dus het gaat niet door de hersenen maar erin Haha!. Mensen denken dat ze van links naar rechts worden geschoten dat is ook niet zo.

De pin gaat HEEEEEEEEEEEEL snel op en neer de hersenen in dan zijn ze hersendood en wordt de keel doorgesneden, dan zijn ze pas echt dood.

En ik durf voor 100% zekerheid te zeggen dat ze het niet weten en niet meekrijgen en niks lijden.

marleeniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 18:43

paar week geleden heb ik ook voor een van onze paarden de knoop moeten doorhakken: hij had te veel pijn om nog rustig in de wei rond te kunnen lopen...
omdat het bij ons in de buurt nogal moeilijk is om een verwerkingsbedrijf langs te laten komen hebben we besloten om hem te verkopen aan een slager. Via onze DA ben ik in contact gekomen met een goede particuliere slager die hem bij ons kwam ophalen en hem op een nette manier uit zijn lijden zou halen.........

ik heb nog lang getwijfeld of het de goede beslissing was om hem naar een slager te doen en niet thuis te laten inslapen.... maar ik weet dat hij goed is behandeld tot op het laatste moment en ik heb voldoende afscheid van hem kunnen nemen en mijn laatste herrineringen aan hem zijn hoe hij was terwijl hij leefde, en niet als een levensloos lichaam.......

nu sta ik weer voor dezelfde beslissing ( de 2e keer in 1 maand Huilen ) en ik ga ook deze keer het paard in alle rust op de trailer zetten en afscheid nemen en met een gerust hart haar naar d'r laastste rust plaatst laten brengen!

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 19:46

Ik zou graag willen weten van de TS hoe het is afgelopen...

Raya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-04 19:51

QuijoSavan schreef:
Ik zou graag willen weten van de TS hoe het is afgelopen...

Ze is nog niet weg we zitten er nog erg over in.
Wat is nou het beste en hebben we haar wel een eerlijke kans gegeven.
We hebben een afspraak voor aanstaande woensdag staan dus als dat door gaat dan horen jullie dat absoluut.

Verder heeft ze nu pijnstillers en dat gaat erg goed moet ik zeggen.
Niet dat ik dat te lang wil maar voor een aantal dagen om te kijken hoe ze dan loopt kan het geen kwaad.

En omdat er een erg nare situatie is ontstaan op de wei bij ons gaat mijn andere paard verhuizen.
Misschien is het nog een optie haar nu mee te nemen (ze gaan daar samen op stal 's avonds en heeft ze ook minder last van haar eczeem.

We hopen nog op goede raad en dat we als het zover is de goede beslissing nemen..............

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 20:19

isabelle schreef:
ik wil niks zeggen maar 1 jaar terug heb ik 3 weken op de dierenkliniek in gent rond gehangen omdat mijn veulentje daar stond en ik heb daar genoeg gezien qua inslapen, ik vond het gruwelijk en volgens mijn word het paard nadien toch nog voor vlees gebruikt aangezien de halsslagader overgesneden word , ja klinkt bot maar kan maar moeilijk een sprookje ervan maken he!

Nou dat mogen ze dan wel in Gent zo doen. MAar dat gebeurt absoluut niet in Bodegraven.

Mijn vorige paard is ingeslapen door artsen van de kliniek van Bodegraven thuis, op exact dezelfde manier als in de kliniek. Mocht destijds mijn paard niet vervoeren ivm MKZ. In laten slapen ging vreselijk goed en zou het absoluut weer zo doen. hasslagader doorsnijden is iets wat hier niet gebeurt. Plus dat het in elk EU land verboden is de paarden welke medicamenten in hun lichaam hebben te gebruiken voor de slacht.

Kosten weer ik niet meer. Was zeker veel meer dan de 80 euro. Achteraf bleek dat het laten inslapen aan huis goedkoper was dan op de kliniek, omdat de afvoerkosten in de kliniek hoger zijn dan thuis. Verder heb ik uitstekende ervaringen met Bodegraven hoe ze het doen en je paard en jou begeleiden. En dan is elke cent meer dan waard!!

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 20:25

QuijoSavan schreef:
INSLAPEN is echt een RAMP! Behalve als het paard zelf geen moed meer heeft en dood wil....
Maar anders zullen ze vechten voor een hun leven (ze voelen het echt wel, ineens slapen terwijl ze niet wilden, ze zijn niet gek) en leuk hoor een bloedend onder de wonden paard...
En het gevecht is helemaal niet leuk om te zien....

Ben bang dat je dierenarts die dit heeft gedaan het niet correct heeft gedaan, of op zijn minst de meest goedkope variant heeft gekozen. Een paard wordt eerst lichtelijk versuft, een kleine roes. Dan pas krijgen ze een catheter in waar ze een pijnstiller krijgt. Dan komt er een middel die de spieren verlapt waardoor ze gaan liggen. Deze procedure is gelijk aan het klaarmaken voor een operatie in een kliniek, en heb je daar paarden helemaal tot bloedens toe onder de wonden zien staan? Pas als ze liggen krijgen ze een narcose middel toegedient. Eigenlijk zijn de paarden al niet meer bij bewustzijn bij de eerste injectie. Alles gaat rustig, ook het neerleggen. Jammer dat je het zo anders gezien hebt.

Verder is het aan ieder een eigen keus te maken hoe een einde te maken aan zijn/haar paard zijn leven. Het is een vreselijk moeilijk besluit om een afspraak te maken een einde te maken.

Veel sterkte!

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 21:02

Als laatstejaars student veearts in Gent, wil ik hier iets rechtzetten! Ik weet niet wat dat meisje daar geizen heeft, maar laat mij vertellen dat het een grove leugen is en als ze het ooit lezen kunnen ze je zelfs een proces aan doen wegens laster!!! Schandalig dat ze zo'n dingen durven op internet zetten!!! Ten eerste kan geen enkel paard dat geeuthanaseerd is nog voor verkoop van vlees dienen, dan zouden die mensen morsdood vallen en ik denk niet dat dat ooit al gebeurd is en ten tweede wordt er NOOIT een halsslagader doorgesneden! waar in godsnaam haal je dat ! en moesten ze dat dan nog doen, zouden ze dat dan doen waar iedereen dat zomaar eventjes kan zien? Ik ben er al veel bij geweest en ze gaan in de recoverybox, krijgen eerst een sedatie om rustig te worden, dan een narcose zodat ze gaan liggen en vervolgens het dodelijke spuitje. Het is echt schandalig dat je dit hier durft zeggen, zulke grove leugens! Het spijt mij, maar daar kan ik echt niet mee lachen, de mensen hebben het zo al moeilijk genoeg, maak het niet moeilijker! Die beesten voelen er echt niks van, het is allemaal zeer rustig en sereen, met de eigenaar erbij. Misschien ben je wel langs de pathologie geweest, daar snijden ze bij uitzondering de halsslagader door als er een lijkschouwing moet gebeuren om beter alles te kunnen onderzoeken zonder dat alles onder het bloed zit. Maar dan hebben de eigenaars het wel gevraagd om lijkschouwing te doen en dan doen ze dat toch zeker niet in de kliniek! Sorry, hier word ik echt kwaad van, ik werwacht eigenlijk wel een verontschuldiging...

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 23:16

ik zal mijn pony nooit naar de slager brengen...
ik zou hem laten inslapen.. en dan op stal waar hij staat !!

dan zou iemand anders mijn pony op eten ?? en daarna in de wc deponeren ? nouw.. mooi niet !!!

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 20:44

oeh bah! ik weet hoe je je dan kan voelen!
ik zit hier zelf ook heel vaak aan te denken....slacht of in laten slapen.
zoals ik er nu over denk, zou ik mn paard NEVER NOOIT NIET naar de slacht brengen! gewoon het idee van dat je een jaar lang een band met et beest heb gehad en dan een kogel door et hoofd laten schieten Huilen en dan ook nog dat jou lieve pony waar je leuke herinneringen aan hebt, wordt opgegeten!!! Verdrietig dat zou ik dus niet kunnen!
maarja, als je hem in laat slapen kan het heel lang duren voordat ie de pijp uit is, en dat ie dan gewoon ervoor vecht om langer te blijven leven! en als ie dan uiteindelijk dood is, dat ie dan naar de kant van de weg gesleept wordt en met een hele grote grijper van een rvachtwagen wordt gepakt en vanaf een beste hoogte de bak in word gegooit.
het klinkt misschien heel hard, maar het is wel es goed om hier over na te denken! Scheve mond

groetjes Klaas

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 21:02

ik krijg dalijk weer nachtmerries van dit topic Scheve mond
ik ben zo bang om mijn paardjes kwijt te raken, dat ik snachts soms huilend wakker wordt.
ik zit er wel is over na te denken hoe het gaat als het zover is.
maar ze laten zo'n paard heus niet van een grote hoogte vallen. ze leggen hem gewoon netjes op de bodem van de vrachtwagen zeg maar.

ik weet wel een pony an de manege die echt niet meer kon. die werd ingeslapen en de man die er hel lang werkte ging mee.
hij zeid at ze bij de eerste spuit al inzakte en ze was snel weg.
dus ik zou ook voor het inslapen gaan.

Poltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 12:41

zo zie je maar, zoveel mensen en zoveel wensen.
het belantrijkste is dat JIJ als eigenaar er mee verder moet leven!!!!!

technisch gezien ben ik het met eleonoor eens. Het je ooit een paard dat onder narcose ging uit zijn dak zien gaan??? dat dacht ik dus ook, niet dus!! ieder andere dierenarts is niet goed bij zijn plaat!
de vloeistof is duur. daar wordt nog wel eens op bezuinigd en jou de volledige prijs rekenen... tja wie wordt daar vrolijk van?

polla was binnen 6 minuten overleden. vredig en waardig.
veel sterkte en wijsheid

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 14:35

Ukster. ik heb dit zelf al een aantal keren meegemaakt met verschillende dieren, de grijper hangt nog boven de bak en je hoort ze er met een klap invallen!!! Scheve mond Verdrietig

Paardekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 09:00

Ik heb helaas ook mijn paardje in moeten laten slapen vorige week en ik kan je verzekeren dat het in een kliniek heel goed en netjes gebeurd. Het paard merkt er niets van en er is absoluut geen sprake van vechten. Het is een mooie, waardige manier om afscheid van je paard te nemen. Ik heb mij dit van te voren, juist door alle verhalen die je hoort, eerst laten verzekeren door een van de artsen...

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 10:17

klaasjuhhh schreef:
Ukster. ik heb dit zelf al een aantal keren meegemaakt met verschillende dieren, de grijper hangt nog boven de bak en je hoort ze er met een klap invallen!!! Scheve mond Verdrietig

Wat heeft iemand nou aan zo'n antwoord ???!!! De takel hangt inderdaad vaak in de ruimte waar je je paard laat inslapen maar een kliniek gaat dat paard echt niet waar de eigenaar bij is nog op laten halen.
Misschien dat jij het wel hebt gezien ergens maar als eigenaar van een paard dat je in laat slapen krijg je dat niet te zien.

Als jij perse bij de ophaaldienst wil gaan staan kijken hoe je karkas in de vrachtwagen gaat dan ben je daar ook zelf bij. Het kan prima op een nette manier.

Paardekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 10:18

In een kliniek gaan ze je paard heus niet weg halen als er nog klanten rond lopen. Dat gebeurd wel op een tijd dat er niemand is. Dat zou ook niet kunnen.

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 10:23

Riant schreef:
Wat heeft iemand nou aan zo'n antwoord ???!!! De takel hangt inderdaad vaak in de ruimte waar je je paard laat inslapen maar een kliniek gaat dat paard echt niet waar de eigenaar bij is nog op laten halen.
Misschien dat jij het wel hebt gezien ergens maar als eigenaar van een paard dat je in laat slapen krijg je dat niet te zien.

Als jij perse bij de ophaaldienst wil gaan staan kijken hoe je karkas in de vrachtwagen gaat dan ben je daar ook zelf bij. Het kan prima op een nette manier.

ik had het tegen UKSTER hoor "Riant"!! En ik heb het ook niet over de kliniek maar over bij jou thuis, en ik zeg ook niet dat je daar bij moet gaan staan ofzo maar et waren paarden van iemand anders!

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 11:45

Ik snap niet dat mensen zich zo aangevallen voelen, ieder zijn keus. Laat je enge verhalen aub achterwege, de helft is zwaar overdreven of verzonnen Boos! Als je een kundige arts of slachter hebt is er bij beide niets aan de hand, en allebei even paarwaardig...Ik denk dat als het paard dood is, de ziel eruit is en wat er dan nog mee gebeurd kan me niet zoveel schelen. Klaasjuhh, ik denk dus dat je toevoegingen behoorlijk confronterend en onnodig zijn, ik ben ook bewust neit gaan kijken. Je weet heus wel dat 300 kilo dood vlees niet zachtzinnig kan worden vervoerd.

Raya veel sterkte en doe wat je gevoel je ingeeft. Ach gut

Galupy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 12:11

isabelle schreef:
ik wil niks zeggen maar 1 jaar terug heb ik 3 weken op de dierenkliniek in gent rond gehangen omdat mijn veulentje daar stond en ik heb daar genoeg gezien qua inslapen, ik vond het gruwelijk en volgens mijn word het paard nadien toch nog voor vlees gebruikt aangezien de halsslagader overgesneden word , ja klinkt bot maar kan maar moeilijk een sprookje ervan maken he!

Als het op de universiteits kliniek gebeurt en ze snijden de halsslagader door dan wordt het dier absoluut niet voor vlees gebruikt maar waarschijnlijk wordt het gebruikt om dissectie op te laten plegen door studenten of om het dier zo te prepareren zodat studenten het als studiemateriaal kunnen gebruiken bij de anatomie les.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 14:22

klaasjuhhh schreef:
ik had het tegen UKSTER hoor "Riant"!! En ik heb het ook niet over de kliniek maar over bij jou thuis, en ik zeg ook niet dat je daar bij moet gaan staan ofzo maar et waren paarden van iemand anders!

Oh ik dacht dat iedereen hier mocht reageren maar als jij het tegen ukster hebt dan zal ik voortaan mijn mond houden.

Wat ik aan wilde geven is dat wat jij beschrijft dus niet perse hoeft. Nogmaals als iemand wil gaan staan kijken hoe het karkas van een paard en een wagen word geladen heb ik daar geen probleem mee ofzo, maar het hoeft niet op die manier te gaan als je dat niet wil, ook thuis niet.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 15:27

Pauline schreef:
Ik snap niet dat mensen zich zo aangevallen voelen, ieder zijn keus. Laat je enge verhalen aub achterwege, de helft is zwaar overdreven of verzonnen Boos! Als je een kundige arts of slachter hebt is er bij beide niets aan de hand, en allebei even paarwaardig...Ik denk dat als het paard dood is, de ziel eruit is en wat er dan nog mee gebeurd kan me niet zoveel schelen. Klaasjuhh, ik denk dus dat je toevoegingen behoorlijk confronterend en onnodig zijn, ik ben ook bewust neit gaan kijken. Je weet heus wel dat 300 kilo dood vlees niet zachtzinnig kan worden vervoerd.

Raya veel sterkte en doe wat je gevoel je ingeeft. Ach gut

Ik sluit me hier graag bij aan. Ik vind het niet bijdragen om nou in detail te gaan vertellen hoe en wat, het is al moeilijk genoeg.

schapendoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 15:40

Bij mij staat het al vast: Aron gaat niet naar de slager!!! (alleen het idee al dat iemand 's avond denkt: oja, die haflinger moet ik ook nog ff afmaken) En hij krijgt ook zeker niet de kogel. ik zou het zelf psychologisch niet aankunnen. ook wil ik, hoe zwaar het ook is, bij hem zijn als hij sterft, met zijn hoofd in mijn armen. hij is namelijk zéér eenkennig en vertrouwt alleen mij en ik wil hem dus niet laten sterven en denken dat ik hem in de steek heb gelaten.
of ik het thuis zou laten doen of op de kliniek, hangt van de situatie af. als hij al op de kliniek staat op het moment dat ik besluit dat er maar een einde aan moet komen, dan laat ik hem daar inslapen. Anders laat ik het waarschijnlijk gewoon thuis doen, in zijn vertrouwde omgeving, zonder alle spanning van het vervoer.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 08:16

Coliena schreef:
Als laatstejaars student veearts in Gent, wil ik hier iets rechtzetten! Ik weet niet wat dat meisje daar geizen heeft, maar laat mij vertellen dat het een grove leugen is en als ze het ooit lezen kunnen ze je zelfs een proces aan doen wegens laster!!! Schandalig dat ze zo'n dingen durven op internet zetten!!! Ten eerste kan geen enkel paard dat geeuthanaseerd is nog voor verkoop van vlees dienen, dan zouden die mensen morsdood vallen en ik denk niet dat dat ooit al gebeurd is en ten tweede wordt er NOOIT een halsslagader doorgesneden! waar in godsnaam haal je dat ! en moesten ze dat dan nog doen, zouden ze dat dan doen waar iedereen dat zomaar eventjes kan zien? Ik ben er al veel bij geweest en ze gaan in de recoverybox, krijgen eerst een sedatie om rustig te worden, dan een narcose zodat ze gaan liggen en vervolgens het dodelijke spuitje. Het is echt schandalig dat je dit hier durft zeggen, zulke grove leugens! Het spijt mij, maar daar kan ik echt niet mee lachen, de mensen hebben het zo al moeilijk genoeg, maak het niet moeilijker! Die beesten voelen er echt niks van, het is allemaal zeer rustig en sereen, met de eigenaar erbij. Misschien ben je wel langs de pathologie geweest, daar snijden ze bij uitzondering de halsslagader door als er een lijkschouwing moet gebeuren om beter alles te kunnen onderzoeken zonder dat alles onder het bloed zit. Maar dan hebben de eigenaars het wel gevraagd om lijkschouwing te doen en dan doen ze dat toch zeker niet in de kliniek! Sorry, hier word ik echt kwaad van, ik werwacht eigenlijk wel een verontschuldiging...

groot gelijk. Niet dat ik zelf zo wegloop met de Universitaire kliniek in Merelbeke maar dat verhaal geloofde ik dus ook aan geen kanten.
Mijn eerste pony is naar de slacht gegaan. Daar is ze heel snel met een kogel gestorven. (Hadden ze beter mee gewacht totdat mijn vader weg was). Een van mijn vorige merries heb ik ook voor de slacht verkocht. Helaas was dit paard niet ziek maar kerngezond maar kreeg haar niet verkocht en ze werd agressief naar mijn veulen toe omdat ze niet meer gereden werd en overal mee naar toe mocht. Dit was een hele harde knoop die ik moest doorhakken maar liever naar de slacht dan naar een handelaar waar ze god weet hoe behandeld werd of van hot naar her werd geleurd. Nu heeft ze tenminste niet geleden.

persoonlijk doe ik ze liever naar de slacht als ze in staat zijn van op de trailer te stappen dan thuis in hun box inslapen en ze dan naar de oprit te moeten slepen en sleuren. vind ik een minder leuk gezicht hoor.

patasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 10:08

zelf zou ik ze nooit naar de slacht brengen.
Mijn moeder is er vroeger naartoe geweest en ik heb wat verhalen gehoord ze zei ik ga daar nooit meer naartoe de paarden worden helemaal gek al komen ze daar omdat ze bloed ruiken.
je kan ze ook bij de weg in laten slapen dan heb je dat gesleep niet
wij geven ze altijd een spuitje
wie weet eten jullie dan je eigen vlees op nouik moet er niet aan denken
zelf eet ik al geen paardenvlees
en bij ons is euthenasie geven veel goed koper wij hebben toen maar 30 euro of zo en dan 25€ aan de rendac zo ongeveer

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 10:47

Jongens kunnen we ophouden met de indianenverhalen???

Tegenwoordig leven we niet meer in de middeleeuwen hoor. Bij de slager wordt met een schietmasker gewerkt veel gewoon op en stukje weide, het is geen abbatoir waar de bloedspatters tegen het plafond vliegen.

Dit topic is een serieus topic van iemand die overweeg om afscheid te nemen van haar paard. Dit is misschein de enige juiste beslissing voor het paard maar wel heel erg moeilijk.

Dan ga je hier toch verder geen lugubere verhalen neerzetten????? 90% zijn spookverhalen die mensen via via weten. En ik denk niet dat deze verhalen stun bieden aan de TS.
Stop nou gewoon met die onzin?!

Raya vandaag had je een afspraak meen ik over wat voor je paard het beste is. Heel veel sterkte en wijsheid toegewenst met deze moeilijke beslissing. En als je afscheid moet nemen doe het op een manier waar jij een goed gevoel bij hebt.

UniFlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 11:47

Meid sterke ermee Ach gut