verslag verloop: sarcoid, korst weg, nieuwe foto

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-04 20:37

En een foto van vandaag...Het gaat nu heel snel. Ik smeer calendulanzalf. En ik heb weer gereden eidelijk Lachen

Afbeelding

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 07:05

Zo, dat schiet zeker op. Ben je alweer voor controle geweest?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-04 22:06

Ik heb inmiddels contact gehad met de veearts omdat het granulatie (littekenweefsel) een beetje te hard ging groeien. Eerst was ik erg bang dat de sarcoid al aan het terugkomen was, dat leek de veearts niet logisch. Zo snel zou een eventueel achtergebleven cel niet groeien. Deze wond (omdat de huid weg is) moet "in tweede instantie" helen. Dat wil zeggen dat de huid zelf zich niet herstelt, maar dat het gat vol moet groeien met littekenweefsel.

Ik heb een zalf gekregen (Vulketan-gel) om het wilde vlees in toom te houden. Het lijkt nu echt voorspoedig te helen. Het is echt veel kleiner. Donderdag komt de veearts controleren.

Afbeelding

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 07:57

Ik vind het er hartstikke mooi uit zien,het wordt duidelijk kleiner vergeleken met de andere foto.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-04 15:29

En opeens is er nog een keer progressie. Ik moet de wond wassen voor ik er zalf op smeer en de bobbelige rode korst laat los. Er onder zit ook een rood stukje granulatie weefsel, maar er komt ook een wit/roze deel (dat geneest dus) onder vandaan OK dan!

Afbeelding

jeanette

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 16:02

Ziet er goed uit Anya OK dan! OK dan!

en voor Lanna OK dan! OK dan!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-04 16:42

de veearts is vandaag geweest. Het zag er allemaal keurig dan keurig uit. Er is geen teken dat de sarcoid terugkomt en sterker nog... er komt op de genezen plekken donkerbruin haar terug Lachen

I'm happy Lachen

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 09:32

Anya schreef:
Op internet is redelijk wat te vinden over het verband tussen sarcoids en insectenbeten, gecombineerd met het wrattenvirus Jura. Misschien kun je je veearts daar eens op wijzen. Volgens mij zitten ze daarom ook zo vaak op de oren en bij de ogen. Vliegenplekken bij uitstek.

Had jouw paard eerst ook een hard bobbeltje met aan de zijkant een soort gaatje? Vandaaruit is bij Lanna de sarcoid ontstaan.

Ja zo ging het bij die van mij ongeveer ook.

Inmiddels heb ik ook de officiële uitslag na een biotopt in Emmeloord en het is inderdaad een sarcoïd. Erg lastig te behandelen omdat het lichaam de tumor niet ziet als lichaamsvreemde cellen.

Over de optie bevriezen heb ik niets gehoord, ze hadden het over inspuiten met iets waardoor het lichaam het wel gaat herkennen als lichaamsvreemd en het gaat afstoten. Risico daarvan is dat die sarcoïd agressief kan gaan reageren en groter kan worden. Ik heb besloten dat ik niets doe zolang de sarcoïd hetzelfde blijft.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-04 09:35

Het inspuiten heet BCG-injectie. Kan werken, kan idd ook groei veroorzaken. Als de sarcoid niet op een plek zit waar tuigage o.i.d. langs schuurt (of zoals bij mijn paard vlak bij waar ik been geef) dan zou ik inderdaad ook niets doen. Als het gaat groeien moet je wel actie ondernemen.

Tip: maak een paar goede foto's (met een maatlat erbij) zodat je later vergelijkingsmateriaal hebt.