Veulen met rare nek! SPOED! KIJK SNEL!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 10:46

Een trap of iets dergelijks lijkt mij eerlijk gezegd onwaarschijnlijk. Aangezien hij er al een week of twee mee loopt, had er al verbetering in moeten zitten dan. Geblokkeerde wervels zie je niet op deze manier (mocht ie in die mate verschoven zijn, dan is ie gewoon dood). Misschien belangrijk om toch even te voelen. Zit de zwelling in de huid of in de borstkas? En mocht je zelf niet de mogelijkhied hebben om de va te laten komen, dan zou ik in iedergeval op zn minst bellen voor advies. Check in iedergeval zijn temperatuur. De houding die die aanneemt is waarschijnlijk om alle druk op de bobbel te ontlasten, wat me gezien de grootte redelijk logisch lijkt.

iloveperry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-04 11:28

jullie raden het nooit!

dat veulen met die rare nek? Die heeft niets in zn nek.

Hij was altijd het makste veulen, maar sinds die op de weide loopt kan je hem niet meer aan het halster komen, dus je kan het halster ook niet losser maken. Ik heb het wel meerdere malen geprobeert maar dan vliegt hij me gewoon door het draad heen. Dus nu is het halster in zn kin gegroeid. Het is gaan ontsteken en hij loopt zo om de minste druk op die plek te hebben.

We hebben de trailer opgehaald en hadden hem in het schuilstalletje gedaan, hek er voor en wachten op de trailer. Maar ja, je weet het misschien zelf al: alle paarden flippen helemaal en gaan gek doen en hard door de wei heen rennen. Nou dit veulen wil dus mee en ik hem tegen houden, maar ja hou hou je een paard tegen van 300 kilo? Dat wil dus nooit! nouja hij rent me er weer vandoor, ik lig onder het hek. Dat paard krijg je dus nooit weer.

Nu hebbben we de trailer in de wei gezet en er brok in gegooit zodat hij af en toe uit zichzelf al in de trailer gaat.

Ben ik er net geweest. Heb ik hem met brokjes in de trailer proberen te lokken. Zat hij net in de trailer, ik de klep dicht doen, SPRINGT HIJ ER OVER HEEN! nouja ik daarna nog een paar keer proberen en hij kwam ook wel terug en ookwel in de trailer maar niet zo ver dat ik de klep dicht kon doen. Nouja vanmiddag maar weer een paar keer proberen.

Heeft iemand nog andere ideen?

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 11:37

Getver halster er ingegroeid. Maar goed jullie weten nu tenminste wat er met het veulen is. En die andere is daar al wat over bekend of is de bult al weg?

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 11:38

Jezus, ik ben blij dat ik bij jullie geen veulens heb.
Maar zou je dan niet zien dat je er hulp bij krijgt,om dat ding te vangen. Verdoof hem desnoods met Sedalin door het voer, of roep hulp in van een VA.
Dit is echt te zot voor woorden, ik snap die eigenaar ook niet dat hij jou dit op je eentje op laat knappen.

iloveperry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-04 11:46

Nouja aan Sedalin hebben we ook al gedacht maar we willen dit eerst proberen.

maaykuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 12:10

Weet je hoe erg!! :'( Echt niet normaal meer hoor! Boos!

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 12:20

Triest... iets anders kan ik er niet over zeggen, dat je zo slordig met je veulens om kan gaan (weet het zijn jou verzorgpaarden, maar de eigenaar heeft toch ook verantwoordelijkheidsgevoel!!!)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 12:21

sedalin is denk ik voor dit dier wel beter. als hij verdooft is is het namelijk niet eng wat jullie met hem gaan doen, en kan je de volgende keer misschien beter hem pakken..

lijkt me trouwens wel tijd worden dat ie wat vertrouwen in de mens krijgt...

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 12:22

Hopelijk krijgen jullie dit halster zonder te veel problemen van zijn koppie , want het zit nu dus in een geinfecteerde wond , probeer die er maar eens pijnloos uit te halen , of is het niet de bedoeling dat jullie hem er zelf uithalen ?

De eigenaar moet voortaan maar zorgen dat zijn veulens zonder halster het land op gaan !

Veel sterkte ermee !

Rinoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 12:24

Probeer inderdaad Sedalin eens. En bel anders de dierenarts, die heeft vast wel een of ander goedje waar hij rustiger van wordt Lachen . Ingegroeid halster zal we heel pijnlijk zijn voor dat paard, echt zo snel mogelijk iets aan (proberen) te doen!!

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 12:25

En dat tweede veulen? Het lijkt op een flinke bloeduitstorting na een trap, heb het eerder gezien bij een veulen. Na een flinke trap hoopte zich bloed en pus op. De DA heeft dat toen doorgeprikt en leeg laten lopen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 12:30

en het is niet eerder gezien dat het halster ingegroeid was? sorry dat ik het zeg maar ik vind het echt heel erg slordig

iloveperry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-04 12:42

we hebben ze pas 3 weken,

ze waren eerst van iemand anders.

Het is ook wel slordig maar ja, ik kan er niets mee,

en de eigenaar komt regelmatig kijken

maar ja het zijn snelle veulens in een heel groot weiland

die pak je niet zomaar

NienkeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 13:32

iloveperry schreef:
maar ja het zijn snelle veulens in een heel groot weiland
die pak je niet zomaar

Het klinkt alsof de veulens nog totaal niet aan mensen gewend zijn. Wil je later paarden die enigszins aangepast zijn en klaar voor waar ze voor gekocht zijn (rijden neem ik aan) dan is het wel zaak snel het vertrouwen van de veuelens te winnen en er mee aan het werk te gaan... werk als in: aan de hand meelopen, poetsen, voetjes optillen etc. Als je de veulens moet *vangen* ben je daar denk ik nog lang niet. Als de veuelens niet aan mensen gewend zijn krijg je problemen in situaties zoals die waar jij nu in zit. Je krijgt ze niet te pakken, als dat zo is moet je ze pijn doen en het vertrouwen wordt alleen maar minder. Hoe wil je het veulen nu gaan verzorgen? Ik neem aan dat die wond wel elke dag verzorgd moet worden...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 13:38

Ingegroeid halster? Hoe krijgen jullie dat voor elkaar? Helemaal met een paard dat je niet of moeilijk te pakken krijgt, moet je het halster niet om laten zitten. Ik hoop voor het veulen dat jullie het snel te pakken hebben. Arm ding...

Equira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 15:06

Ik heb ook een pony gehad waarbij als veulen het halster ingegroeid was. De pony was van mijn oom en die had m gekocht met een ingegroeid halster, toen de pony bij mijn oom was hebben ze het halster los moeten snijden. Het arme beestje heeft er nog littekens van, zowel psychisch als fysiek, je kan nogsteeds niet achter zijn oren komen met je hand zonder dat ze schrikt! Ze is inmiddels al dik 20, loopt lekker van d'r oude dag te genieten met af en toe nog een beginnertje op haar rug!! Echt belachelijk dat mensen hier zo laks in zijn!!!!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 15:07

Hoe kan jij in godesnaam een paard verzorgen en dan zoiets niet zien?

wizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 15:39

ik vind dit echt schandalig hier zou de db bij moeten komen dit is gewoon verwaarlozing en mishandeling.
dit kan toch niet zo maar????????
ze zouden dit eens bij die eigenaar moeten doen niet normaal gewoon.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 15:39

wizz schreef:
ik vind dit echt schandalig hier zou de db bij moeten komen dit is gewoon verwaarlozing en mishandeling.
dit kan toch niet zo maar????????
ze zouden dit eens bij die eigenaar moeten doen niet normaal gewoon.

Nou nou , rustig aan zeg ! Dat meisje probeert ook gewoon haar best te doen hoor ! Even iets meer respect zou wel mogen !

wizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 15:42

ik heb het over de eigenaar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 16:05

Misschien wel blond, maar wat is het nut van een halster als je niets met het veulen doet. Toch logisch dat dat in gaat groeien, of hebben we tegenwoordig volwassen paarden met veulenhoofden??? Verward

Zoiets ga je toch niet zelf lossnijden? Die wond moet toch behandeld worden.

Ik zal om te beginnen al die halsters maar eens af gaan doen.

No offense maar hier zakt mijn broek van af. Je bedoelt het heel erg goed, maar ik zou nooit verzorger willen zijn voor paarden met zo een eigenaar.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 16:39

Ik begrijp het niet meer....
Jullie hadden het veulen gevangen, in een schuilstal gestopt in afwachting van de trailer.
Waarom hebben jullie in vredesnaam toen niet gelijk het halster afgedaan?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 16:44

russel schreef:
Ik zal om te beginnen al die halsters maar eens af gaan doen.

Moet je ze wel eerst te pakken kunnen krijgen...Lips are sealed

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 16:58

Wat een trieste situatie zeg.

Veulens kunnen ziek worden, klap krijgen of ander ongeluk waardoor ze even wat minder zijn. Maar een ingegroeid halster is pure nalatigheid van de mens, en niks anders. Niet te pakken krijgen is onzin, al zou ik er de hele dag moeten staan.... Ik snap niet dat je kan kijken naar die paarden, ze verzorgen en dan vrolijk weer weggaan en dat veulen zo laten staan. Al doe ik er drie dagen over maar dat veulen krijg ik echt wel te pakken. Ik vind het heel triest, heel triest en zeker schaamwaardig.

Onze paarden zien behalve de va en de smit helemaal niemand, en tot nu toe hebben we er nooit langer over gedaan dan een half uur om ze te vangen als ze weer naar huis moesten.

Als ik jou was zou ik er vanavond nog heen gaan en dat veulen zn halster af doen........ ik snap niet dat je lekker slaapt

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 17:15

Vanavond erheen gaan?
NU!