Mijn pony leunt heel erg naar achteren, waar heeft ze last van?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

YH05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 23:32

Karlijnxxx schreef:
Slaapt ze en gaat ze regelmatig liggen? Ik ken helaas wat paarden die dit doen als ze chronisch slaap tekort hebben. Kan eventueel zijn dat ze zich niet veilig voelen en niet durven te gaan liggen of niet voldoende ruimte of kracht hebben om weer over overeind te komen.

Ik zou pijn proberen uit te sluiten maar ook dit goed in de gaten te houden. Sterkte en ik hoop dat je het probleem vind en dat het opgelost kan worden.

Ontzettend bedankt! Van wat ik weet is ze de afgelopen weken helemaal niet gaan liggen (ik heb haar dit ook nog niet zien doen) en bij haar vorige eigenaresse werd ze dag en nacht aangevallen door de andere paarden, dit is dus inderdaad ook nog een mogelijkheid die ik zeker in de gaten ga houden.

YH05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 23:36

prompter schreef:
Zwaar hoefbevangen op die eerste foto lijkt het, hier moest toch al lang een dierenarts bij zijn. Je moet de DA bellen voor een afspraak, niet voor advies op afstand.

Ik heb gemaild voor een afspraak zodat ik een goede beschrijving kon geven met foto's zodat ze eventueel een röntgenapparaat meenemen als dat nodig is, ik heb alleen nog geen reactie op de mail gekregen. Ik dacht eerst ook meteen aan hoefbevangenheid maar veel lopen past daar juist totaal niet bij, ze loopt ook niet moeilijk en haar hoeven zijn niet warm of opgezwollen. Ze krijgt verder ook geen suikerrijk voer. Dus eigenlijk niks wat typisch bij hoefbevangenheid zou passen anders dan haar houding, maar dat kan ook weer bij meerdere aandoeningen horen

troi
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:37

YH05 schreef:
Karlijnxxx schreef:
Slaapt ze en gaat ze regelmatig liggen? Ik ken helaas wat paarden die dit doen als ze chronisch slaap tekort hebben. Kan eventueel zijn dat ze zich niet veilig voelen en niet durven te gaan liggen of niet voldoende ruimte of kracht hebben om weer over overeind te komen.

Ik zou pijn proberen uit te sluiten maar ook dit goed in de gaten te houden. Sterkte en ik hoop dat je het probleem vind en dat het opgelost kan worden.

Ontzettend bedankt! Van wat ik weet is ze de afgelopen weken helemaal niet gaan liggen (ik heb haar dit ook nog niet zien doen) en bij haar vorige eigenaresse werd ze dag en nacht aangevallen door de andere paarden, dit is dus inderdaad ook nog een mogelijkheid die ik zeker in de gaten ga houden.

Maar ik hoopte je dat je niet gaat afwachten? Echt die dierenarts bellen zou je eerste actie morgenvroeg moeten zijn..

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:44

De paarden die ik ken die bevangen zijn en op zo'n manier staan, die willen eigenlijk allemaal nauwelijks lopen en blijven vaak zo staan om de druk van het hoefbeen af te halen. Nu kunnen wij vanaf een foto natuurlijk nooit een diagnose stellen. En we kunnen ook niet zien of het vanuit pijn komt, of iets anders.
TS jij ziet het paard, jij kunt als enige inschatten of je denkt dat hij pijn heeft. Zo ja, dan kun je niet tot zaterdag wachten. Dan zou ik er morgen een dierenarts bijvragen. Voorrijdkosten zijn toch nooit zo heel hoog? Hier iets van 50 euro hooguit. En als je overlegt over kreupelheid en een rontgenfoto op locatie, dan hebben ze vaak wel alles bij wat nodig is. Het paspoort hoort trouwens altijd bij de pony te blijven, officieel mocht ze zonder ook niet vervoerd worden naar jou en kan de stal een boete krijgen bij controle. Dit is ook geen eigendomsbewijs. Maar de dierenarts heeft het inderdaad vaak wel nodig om alle gegevens over te nemen en je pony in te schrijven. Je hoeft geen eigendom aan te tonen. Dat zal de dierenarts in die zin een worst zijn. Zolang jij de rekening maar betaalt :D.

Bevangenheid hoeft trouwens echt niet altijd door suikerrijk voer te komen. Een stuk wei kan in deze tijd genoeg zijn, zeker met die koude nachten zit er veel fructaan in het gras. Maar los daarvan kan hij ook cushing hebben en daardoor bevangen raken of door een verkeerde stand van de hoeven, door medicatie etc.
Laatst bijgewerkt door Diddykong op Gisteren, 23:47, in het totaal 1 keer bewerkt

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:46

Als ze PPID (cushing) heeft en dat kan heel goed op deze leeftijd, is de kans groot dat de hoefbevangenheid daarvan komt.

Nb er is al meermaals gevraagd of je in Nederland woont of niet, omdat je het over hoge voorrijkosten hebt. Daar heb je volgens mij nog geen reactie op gegeven.

YH05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 23:50

Diddykong schreef:
De paarden die ik ken die bevangen zijn en op zo'n manier staan, die willen eigenlijk allemaal nauwelijks lopen en blijven vaak zo staan om de druk van het hoefbeen af te halen. Nu kunnen wij vanaf een foto natuurlijk nooit een diagnose stellen. En we kunnen ook niet zien of het vanuit pijn komt, of iets anders.
TS jij ziet het paard, jij kunt als enige inschatten of je denkt dat hij pijn heeft. Zo ja, dan kun je niet tot zaterdag wachten. Dan zou ik er morgen een dierenarts bijvragen. Voorrijdkosten zijn toch nooit zo heel hoog? Hier iets van 50 euro hooguit. En als je overlegt over kreupelheid en een rontgenfoto op locatie, dan hebben ze vaak wel alles bij wat nodig is. Het paspoort hoort trouwens altijd bij de pony te blijven, officieel mocht ze zonder ook niet vervoerd worden naar jou en kan de stal een boete krijgen bij controle. Dit is ook geen eigendomsbewijs. Maar de dierenarts heeft het inderdaad vaak wel nodig om alle gegevens over te nemen en je pony in te schrijven. Je hoeft geen eigendom aan te tonen. Dat zal de dierenarts in die zin een worst zijn. Zolang jij de rekening maar betaalt :D.

Dat is goed om te weten, haar paspoort is op dit moment dus ook niet aanwezig op stal omdat de eigenaar deze was vergeten, die wordt zaterdag gebracht. Als de dierenarts niet mag behandelen zonder paspoort zal ik hem in dat geval eerder op moeten halen. Volgens de assistente die ik aan de telefoon had lagen de voorrijkosten hier rond de €120.

Ik denk dat ze niet op deze manier zou staan als ze geen pijn of op een andere manier ongemak had, ik kan alleen moeilijk de ernst en oorzaak inschatten omdat ik haar al zo lang op deze manier zie en er zo veel tegelijk is gebeurd. Vandaar ook deze topic

capopjekop
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:52

Het ligt ook aan de mate van kanteling natuurlijk als de pony wel bevangen zou zijn. En als er meer problemen spelen en het dier stress heeft kan het ook door de pijn heen lopen. Mijn bevangen shet loopt ook gewoon als hij gestresst raakt als hij denkt dat zijn maatje weg gaat bijvoorbeeld. Dus ik probeerde alle stress weg te halen.

Het zou ook prima ppid kunnen zijn. Bevangenheid past daarbij en dun zijn en stress hebben ook.

Ik lees ook tegenstrijdige dingen. Enerzijds dat het dier gewoon loopt, maar het heeft wel moeite om de stal in en uit te lopen?

120 euro voorrijkosten heb ik in nederland nog niet eerder gehoord.

Ik zou echt bellen zodra dat kan. Mailen betekent mi minder spoed. En hier wil je echt zo snel mogelijk een dierenarts bij hebben. Al is het maar om bevangenheid uit de sluiten.

YH05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 23:52

henshem schreef:
Als ze PPID (cushing) heeft en dat kan heel goed op deze leeftijd, is de kans groot dat de hoefbevangenheid daarvan komt.

Nb er is al meermaals gevraagd of je in Nederland woont of niet, omdat je het over hoge voorrijkosten hebt. Daar heb je volgens mij nog geen reactie op gegeven.

Ah inderdaad ja, ik woon wel gewoon in Nederland (wel aan de grens). Waarom de voorrijkosten zo hoog worden ingeschaald zou ik dus ook niet weten. Van wat ik begrijp hebben paarden met Cushing vaak ook een afwijkende vacht en andere klachten, dat heeft zij verder niet.

senna21
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:53

Hallo TS,
in dit artikel staat veel waardevolle informatie over hoefbevangenheid.
https://www.paardenarts.nl/kennisbank/h ... j-paarden/
Zo te horen betreft het bij jouw pony een zeer ernstige vorm. Grote kans dat er sprake is van hoefkanteling.
Eerlijk gezegd zou ik niet te lang behandelen. Deze pony heeft al heel veel onnodig geleden.
Sterkte en wijsheid gewenst.

YH05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 23:54

capopjekop schreef:
Het ligt ook aan de mate van kanteling natuurlijk als de pony wel bevangen zou zijn. En als er meer problemen spelen en het dier stress heeft kan het ook door de pijn heen lopen. Mijn bevangen shet loopt ook gewoon als hij gestresst raakt als hij denkt dat zijn maatje weg gaat bijvoorbeeld. Dus ik probeerde alle stress weg te halen.

Het zou ook prima ppid kunnen zijn. Bevangenheid past daarbij en dun zijn en stress hebben ook.

Ik lees ook tegenstrijdige dingen. Enerzijds dat het dier gewoon loopt, maar het heeft wel moeite om de stal in en uit te lopen?

120 euro voorrijkosten heb ik in nederland nog niet eerder gehoord.

Ik zou echt bellen zodra dat kan. Mailen betekent mi minder spoed. En hier wil je echt zo snel mogelijk een dierenarts bij hebben. Al is het maar om bevangenheid uit de sluiten.

Dan bel ik er morgen nog een keer achteraan. Ze heeft moeite met de stal in en uit lopen omdat ze hierbij over een opstapje heen moet, ze heeft veel moeite met het op/af stappen en daarom kan ze ook niet op de trailer. Op een vlakke ondergrond loopt ze goed

capopjekop
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:54

YH05 schreef:
henshem schreef:

Ah inderdaad ja, ik woon wel gewoon in Nederland (wel aan de grens). Waarom de voorrijkosten zo hoog worden ingeschaald zou ik dus ook niet weten. Van wat ik begrijp hebben paarden met Cushing vaak ook een afwijkende vacht en andere klachten, dat heeft zij verder niet.

Ligt aan de mate van ppid. Mijn pony werd dun en lusteloos. Verder was er niks aan te merken. Vooral zomers zit ze prachtig in haar vacht.

Heb je al geprobeerd een andere dierenarts te benaderen? Er wil nog weleens verschil zitten in prijzen

YH05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 23:56

senna21 schreef:
Hallo TS,
in dit artikel staat veel waardevolle informatie over hoefbevangenheid.
https://www.paardenarts.nl/kennisbank/h ... j-paarden/
Zo te horen betreft het bij jouw pony een zeer ernstige vorm. Grote kans dat er sprake is van hoefkanteling.
Eerlijk gezegd zou ik niet te lang behandelen. Deze pony heeft al heel veel onnodig geleden.
Sterkte en wijsheid gewenst.

Bedankt voor de informatie. Een hoefkanteling is als het goed is zichtbaar op een röntgenfoto, ik zal de dierenarts morgen bellen en vragen de apparatuur mee te nemen naar de afspraak om dat te kunnen vaststellen of uitsluiten

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:58

Is die 120€ niet voorrijkosten incl consult kosten?
Dat lijkt me iets waarschijnlijker en anders is er toch wel een andere praktijk die kan helpen als een pony er zo bij staat?
Anders aanbieden dat je contant betaald als ze niet willen komen zonder paspoort sommige praktijken willen graag alle gegevens bij nieuwe klanten ivm zekerheid dat er betaald gaat worden.

YH05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 00:04

cinniz123 schreef:
Is die 120€ niet voorrijkosten incl consult kosten?
Dat lijkt me iets waarschijnlijker en anders is er toch wel een andere praktijk die kan helpen als een pony er zo bij staat?
Anders aanbieden dat je contant betaald als ze niet willen komen zonder paspoort sommige praktijken willen graag alle gegevens bij nieuwe klanten ivm zekerheid dat er betaald gaat worden.

Nee dit ging echt alleen om de voorrijkosten, er werd zelfs 2x specifiek gezegd dat ik dus €120 voorrijkosten zou besparen als ik zelf naar de kliniek zou komen. Alleen is dat met een pony in deze staat natuurlijk echt onmogelijk. Contant betalen is inderdaad een goede tip, dankjewel!

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 00:08

YH05 schreef:
Dat is goed om te weten, haar paspoort is op dit moment dus ook niet aanwezig op stal omdat de eigenaar deze was vergeten, die wordt zaterdag gebracht. Als de dierenarts niet mag behandelen zonder paspoort zal ik hem in dat geval eerder op moeten halen. Volgens de assistente die ik aan de telefoon had lagen de voorrijkosten hier rond de €120.

Ik denk dat ze niet op deze manier zou staan als ze geen pijn of op een andere manier ongemak had, ik kan alleen moeilijk de ernst en oorzaak inschatten omdat ik haar al zo lang op deze manier zie en er zo veel tegelijk is gebeurd. Vandaar ook deze topic

Je kunt het morgen overleggen met de dierenarts. Ik heb ook wel eens het paspoort niet bij de hand gehad, vergeten in de stress toen we met spoed naar de kliniek moesten. Toen heb ik het paspoort later gebracht. Soms vinden ze het geen probleem als jij alle gegevens maandag aanlevert bijv. Maar de ene kliniek doet moeilijker dan de ander. Ik vind 120 euro voorrijdkosten best heel stevig aan de prijs. Zitten ze ver bij je vandaan dan? Zit er nog een andere kliniek in de buurt? En kijk ook even of dit het standaard tarief is of bijv spoedtarief. Dat wil soms verschil maken.
Wat gebeurt er als je hem aan de longeerlijn een stukje laat draven? In draf kun je beter beoordelen of de pony kreupel is dan in stap.

Maar goed linksom of rechtsom zal de dierenarts wel moeten komen om te kijken wat er aan de hand is vrees ik. Al vind ik het geen spoed als in dat het nu vanavond nog moet als deze pony al maanden zo loopt. Zolang hij loopt, eet, drinkt en gewoon happy is, zou ik het overdag doen, ergens deze week of zo.

YH05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 00:17

Diddykong schreef:
YH05 schreef:

Je kunt het morgen overleggen met de dierenarts. Ik heb ook wel eens het paspoort niet bij de hand gehad, vergeten in de stress toen we met spoed naar de kliniek moesten. Toen heb ik het paspoort later gebracht. Soms vinden ze het geen probleem als jij alle gegevens maandag aanlevert bijv. Maar de ene kliniek doet moeilijker dan de ander. Ik vind 120 euro voorrijdkosten best heel stevig aan de prijs. Zitten ze ver bij je vandaan dan? Zit er nog een andere kliniek in de buurt? En kijk ook even of dit het standaard tarief is of bijv spoedtarief. Dat wil soms verschil maken.
Wat gebeurt er als je hem aan de longeerlijn een stukje laat draven? In draf kun je beter beoordelen of de pony kreupel is dan in stap.

Maar goed linksom of rechtsom zal de dierenarts wel moeten komen om te kijken wat er aan de hand is vrees ik. Al vind ik het geen spoed als in dat het nu vanavond nog moet als deze pony al maanden zo loopt. Zolang hij loopt, eet, drinkt en gewoon happy is, zou ik het overdag doen, ergens deze week of zo.

Dat heb ik toevallig gisteren met haar gedaan, ze draaft ook normaal zonder kreupele gang en doet dit soms ook vrijwillig in de wei. Bedankt voor het advies, ik zal morgen bellen of ze deze week plaats hebben in de agenda. Er zit wel een andere paardenkliniek in de buurt die goedkoper is maar ik heb daar van andere mensen al veel slechte verhalen van gehoord over verkeerde diagnoses etc dus daar ga ik liever niet heen

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 00:22

Een bevangen pony draaft in elk geval niet gewoon. Maar soms zie je het ook lastiger omdat beide voorbenen dan zeer doen en ze niet duidelijk 1 ontlast. Maar wat ik zeg, ik zie de pony niet. Het klinkt in elk geval niet enorm zorgwekkend zover ik nu zo in kan schatten. Lief dat jij je zo om haar bekommert. Ik hoop dat het allemaal mee gaat vallen!

capopjekop
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 00:28

Ergens deze week? Je wil toch pijn uitsluiten? Dan wil je er morgen toch gewoon een dierenarts bij hebben?

Ik vind het echt een vaag verhaal worden als ik eerlijk ben. Aan de longe draven dan zie je geen afwijkingen. Maar het dier kan amper de stal in en uit lopen en is te slecht om vervoert te kunnen worden. Dat vind ik toch wel tegenstrijdig klinken.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 00:31

Ik denk dat je de ernst van de situatie niet helemaal in ziet, deze pony is zwaar hoefbevangen en heeft met spoed een dierenarts nodig voor zware pijnstilling. Niet ergens deze week, meteen vandaag nog zo snel mogelijk. Dit dier lijdt enorm veel pijn nu. Ik heb hier veel ervaring mee en heel eerlijk gezegd zou ik dit dier ,als die er al maanden zo bij staat laten inslapen. Dit is echt een ernstige situatie en ik begrijp gewoon niet dat niemand hier eerder op in heeft gegrepen. Als je het goed wil doen zorg dan dat er morgen (vandaag dus eigenlijk) een dierenarts komt die ter plekke foto's kan maken om te kijken hoe ver het hoefbeen is gekanteld. Echt niet mee wachten dit dier vergaat van de pijn.

YH05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 00:37

capopjekop schreef:
Ergens deze week? Je wil toch pijn uitsluiten? Dan wil je er morgen toch gewoon een dierenarts bij hebben?

Ik vind het echt een vaag verhaal worden als ik eerlijk ben. Aan de longe draven dan zie je geen afwijkingen. Maar het dier kan amper de stal in en uit lopen en is te slecht om vervoert te kunnen worden. Dat vind ik toch wel tegenstrijdig klinken.

Ik kan geen plaats afdwingen bij de dierenarts, het is hier altijd druk rond deze periode vanwege het geboorteseizoen dus als ze geen plaats hebben kan ik ze moeilijk vertellen dat ze maar iemand anders moeten afzeggen. Aan de longe draven is geen probleem omdat dit een vlakke grond is, zodra ze haar benen moet optillen voor een opstapje heeft ze daar wel heel veel moeite mee. Dit heb ik inmiddels ook al een aantal keren gezegd

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 00:40

Je moet gewoon zeggen dat het spoed is en dat de pony zwaar hoefbevangen staat, dan komt die dierenarts echt wel. Ik begrijp niet dat nog niemand de dierenbescherming heeft ingeschakeld, als ik een pony een tijdlang zo zie staan dan hang ik wel aan de bel.
Nogmaals zorg dat er morgen een dierenarts bij deze pony is en laat hem aub niet meer draven! Lees je in wat iedereen hier zegt, dan is het toch meer dan duidelijk?

YH05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 00:41

Paardenfann4 schreef:
Ik denk dat je de ernst van de situatie niet helemaal in ziet, deze pony is zwaar hoefbevangen en heeft met spoed een dierenarts nodig voor zware pijnstilling. Niet ergens deze week, meteen vandaag nog zo snel mogelijk. Dit dier lijdt enorm veel pijn nu. Ik heb hier veel ervaring mee en heel eerlijk gezegd zou ik dit dier ,als die er al maanden zo bij staat laten inslapen. Dit is echt een ernstige situatie en ik begrijp gewoon niet dat niemand hier eerder op in heeft gegrepen. Als je het goed wil doen zorg dan dat er morgen (vandaag dus eigenlijk) een dierenarts komt die ter plekke foto's kan maken om te kijken hoe ver het hoefbeen is gekanteld. Echt niet mee wachten dit dier vergaat van de pijn.

Ik probeer voor deze week een afspraak te maken maar dit is een erg druk seizoen. Ik kan geen plaats afdwingen bij de dierenarts of ruimte maken in hun agenda, als ze vol zit zitten ze vol en daar kan ik niks aan doen hoe graag je het ook zou willen. Ze heeft geen typische symptomen van hoefbevangenheid, dat ze pijn en ongemak ervaart is duidelijk maar zonder bevestigde diagnose vind ik het wel heel wat (en zelfs riskant) om maar meteen zelf een beoordeling te geven. Tenzij je toevallig dierenarts bent?

senna21
🏆 Paardenfluisteraar

Re: Mijn pony leunt heel erg naar achteren, waar heeft ze last van?

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 00:44

Bij mogelijke hoefbevangenheid moet je het paard direct behandelen als potentieel hoefbevangen.
Door belasting gaat de hoef stuk, of misschien zelfs het hoefbeen door de zool heen.
Dat wil je niet meemaken. -O-

YH05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 00:45

Paardenfann4 schreef:
Je moet gewoon zeggen dat het spoed is en dat de pony zwaar hoefbevangen staat, dan komt die dierenarts echt wel. Ik begrijp niet dat nog niemand de dierenbescherming heeft ingeschakeld, als ik een pony een tijdlang zo zie staan dan hang ik wel aan de bel.
Nogmaals zorg dat er morgen een dierenarts bij deze pony is en laat hem aub niet meer draven! Lees je in wat iedereen hier zegt, dan is het toch meer dan duidelijk?

Je kan niet zomaar de dierenarts bellen met een diagnose zonder dat er naar het dier is gekeken, daarbij is niemand hier een dierenarts en is er geen controle uitgevoerd. Als het hier bijvoorbeeld gaat om chronische hoefkatrolonsteking door overbelasting (wat heel goed mogelijk is) of necrolepsie moet ze juist in beweging blijven om de bloedsomloop door haar hoeven te blijven stimuleren. Ze beweegt op dit moment zo veel ze zelf wil en ik ga haar niet inperken als ik niet weet wat er aan de hand is, dat kan zeker in deze tijd helemaal verkeerd uitpakken.

capopjekop
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 00:47

Ik heb in 26 jaar paarden hebben nog nooit gehad dat de dierenarts niet dezelfde dag gekomen is als ik bel dat er spoed is. Maar dan moet je idd wel duidelijk de ernst van de situatie schetsen.