Afval en vergif in paardenvoer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:26

Eviels schreef:
haha1995 schreef:
Dat enkel een handje balacer is gewoon de volgende hype in paardenland....In principe kunnen paarden leven op gras en hooi...maar als je net wat meer wilt van je paard of net dat paard hebt met een ander metabolisme zal je anders moeten voeren ,en dat kan voor het ene paard een emmer slobber zijn,voor het ander een handje balncer of gewoon niks...De Op komt me voor al over als hysterische geroeptoeter en de bel wel weten te vinden ,maar niet de klepel...

Er zit zowel in belgie als nederland te veel fosfor ( door overbemesting) in het gras en hooi. Geen balancer, lucerne of dergelijke calciumbron toevoegen is een groot risico. Calcium te kort resulteert in kolieken.

Ook bevat hooi te weinig vitaminen en mineralen. Om een paard dat niet werkt te onderhouden.

Joh in plaats van maar om je heen te schoppen, roeptoeter niet zomaar wat...Mijn dieren en de gene die ik verzorgt worden stok oud,...wel veel minder oud als ik zelf...Ik woon onder de rook van de haven van Antwerpen....hoeveel zooi krijg je dan dagelijks binnen denk je? Ook al oogt het hier platteland...Dat paniekzaaien met dingen zwaaien die maar half of niet juist zijn,...maken geen enkele indruk.

Oehlala

Re: Afval en vergif in paardenvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:12

Behalve een hoop oneliners en toch wel niet correcte zaken die je schrijft, zou je ook de bronnen of onderzoeken kunnen delen hier in het topic. Voor iemand die zich er in verdiept, mis ik de diepgang in jouw berichten. Jammer want ik denk dat een hoop mensen het interessant vinden en graag leren.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:17

Ik ben ook wel benieuwd naar goede bronnen. Daar je soja onder graansoorten schaart, vraag ik me af hoe goed je eigen kennis is…

En ook de balancer die je nu voert kan hulpstoffen bevatten die niet genoemd hoeven te worden.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:05

Goed topic.

Ik denk dat het wel degelijk belangrijk is. De voedingsindustrie voor dieren is Europa is gigantisch.
De ziektecijfers zijn echter ook gigantisch.

In landen waar men niet beschikt over commerciële voeren en dus enkelvoudige voeders voert (gras/ hooi/ pure granen) schijnen veel de ziekten die wij hier zien minder voor te komen.

Ik heb daar wel wat artikelen over gelezen. Ik ga kijken of ik het terug kan vinden.

Ik voer eigenlijk ook zoveel mogelijk biologisch, van zuivere herkomst, en enkelvoudige voeders.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 57 min geleden

Ninx schreef:
Goed topic.

Ik denk dat het wel degelijk belangrijk is. De voedingsindustrie voor dieren is Europa is gigantisch.

In landen waar men niet beschikt over commerciële voeren en dus enkelvoudige voeders voert (gras/ hooi/ pure granen) schijnen veel de ziekten die wij hier zien minder voor te komen.

Ik heb daar wel wat artikelen over gelezen. Ik ga kijken of ik het terug kan vinden.

Ik voer eigenlijk ook zoveel mogelijk biologisch, van zuivere herkomst, en enkelvoudige voeders.

Dit zijn altijd interessante uitspraken om te kijken wat de bias is. Spreken we hier van correlatie, of causatie? Komen ziekten daar minder voor door simpeler voer? Of komen ziekten daar misschien wel minder voor omdat daar het gehele dierenhouden anders in elkaar steekt? Is er daar mogelijk minder veterinaire zorg waardoor er ook meer natuurlijke selectie is op ziektes die wij hier zouden behandelen? Komen ziekten daar niet voor, of worden ze daar niet gediagnosticeerd?

Ik ben wel benieuwd over welke landen en welke ziektes dit zou gaan.

Bieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 49 min geleden

Ik heb het wel altijd raar gevonden dat paardenvoer zo droog is.Als ik het zelf zou eten dan zou m’n tong aanvoelen als leer en de scheuren in mijn slijmvliezen staan zo n beetje.Sommige zijn echt vocht zuigend droog.
Als iemand nou zegt dat dat koliek kan veroorzaken dan geloof ik dat zeker.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 47 min geleden

Hooi is wel vochtig dan?
Of in de natuur van die dorre lange stengels gras?
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 46 min geleden, in het totaal 1 keer bewerkt

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 46 min geleden

Hooi is ook droog. Wij zijn ook geen paard en hoeven dat gelukkig niet te eten.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 41 min geleden

Paardenvoer, wordt gedroogd om het lang houdbaar te houden. Een mash is kurkdroog en blijft daardoor een tijd goed. Moet dus altijd geweekt gevoerd worden en zwelt dan enorm op. Net als grasbrok.
Eten drogen is een prima manier om te conserveren. Mineralen en niet wateroplosbare vitamines blijven er lang in, alleen van ABC neemt in gehalte af.
https://www.paardenarts.nl/kennisbank/m ... s-en-hooi/

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27 min geleden

Tja mijn volbloed besteld ook altijd haar emmer voer aangemaakt met water. Zeker met warm water gemaakt is het echt heel veel lekkerder nog zegt ze.

Als ik tijd heb ben ik dus zo braaf dat zo te maken... Op andere dagen heeft ze een heel paard- onwaardige emmer voer helaas :P

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20 min geleden

Ja dat een een pulp achtige brok die bedoeld is om aan te lengen ook aan moet lengen is niet zo raar natuurlijk....

Maar een heel arsenaal aan brokken en muesli s waar da niet bij hoeft.

En dan heb je ook nog paarden die hun hooi soppen... :D

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 2 min geleden

Bowo schreef:
Ninx schreef:
Goed topic.

Dit zijn altijd interessante uitspraken om te kijken wat de bias is. Spreken we hier van correlatie, of causatie? Komen ziekten daar minder voor door simpeler voer? Of komen ziekten daar misschien wel minder voor omdat daar het gehele dierenhouden anders in elkaar steekt? Is er daar mogelijk minder veterinaire zorg waardoor er ook meer natuurlijke selectie is op ziektes die wij hier zouden behandelen? Komen ziekten daar niet voor, of worden ze daar niet gediagnosticeerd?

Ik ben wel benieuwd over welke landen en welke ziektes dit zou gaan.

Dit.
En de 2e interessante uitspraak: gigantische ziekte cijfers

gigantisch? en tov wat?