Sloom lusteloos paard met gezond bloedbeeld

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-26 09:10

Chamisa schreef:
Rizette schreef:
PSSM getest? Past er wel bij.

Nee, daar is hij niet op getest omdat hij daar geen duidelijk kenmerken/symptomen van heeft.

Ik vind de symptomen best wel duidelijk PSSM eigenlijk :)

kel106

Re: Sloom lusteloos paard met gezond bloedbeeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-26 09:26

Hier even een vraagje van mij maar is het niet schadelijk om een ijzer supplement te geven als het ijzergehalte in het bloed wel goed was?
Fijn dat hij opknappende heen is! En wat onwijs balen van die uitslag.. hopelijk slaat de zalf goed aan

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-26 09:50

Wordt er van de sarcoïd nog verder onderzoek gedaan door het lab? Met andere woorden: is het goedaardig of kwaadaardig? Lijkt mij wel zinvol om te doen in het kader van zoveel mogelijk onderliggend lijden uit te sluiten.
Daarnaast zou ik ook een hartfunctie/longfunctietest nog laten doen.

Chamisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-26 12:26

kel106 schreef:
Hier even een vraagje van mij maar is het niet schadelijk om een ijzer supplement te geven als het ijzergehalte in het bloed wel goed was?
Fijn dat hij opknappende heen is! En wat onwijs balen van die uitslag.. hopelijk slaat de zalf goed aan

Ik mocht van de dierenarts hem een “boost” kuur geven. Inmiddels staat de fles weer dicht in de voorraadkast

Chamisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-26 12:27

karijn schreef:
Wordt er van de sarcoïd nog verder onderzoek gedaan door het lab? Met andere woorden: is het goedaardig of kwaadaardig? Lijkt mij wel zinvol om te doen in het kader van zoveel mogelijk onderliggend lijden uit te sluiten.
Daarnaast zou ik ook een hartfunctie/longfunctietest nog laten doen.

De exacte data van de sarcoïd weet ik niet. De dierenarts heeft overlegd met Derek Knottenbelt en vandaar nu de zalf die via de post verstuurd wordt.

Waarom hart en longfunctie test? Hart en longen zijn beluistert en daar kwamen geen afwijkingen uit.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-26 16:59

Ik heb er wellicht dan overheen gelezen dat de hart- en longfunctie al waren gedaan.

Chamisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-26 18:24

karijn schreef:
Ik heb er wellicht dan overheen gelezen dat de hart- en longfunctie al waren gedaan.

Als je bedoelt ernaar luisteren, dat is iets wat mijn dierenarts bijna altijd standaard doet

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-26 19:40

Kwam misschien al aan bod, maar heb je wel eens een kuur Clear Gold (strong) van Goldmedics geprobeerd? De mijne had ook best vage klachten en bloedbeeld was voor de veearts oké, voor mij niet. Ik ken de normale waarden van mijn paard en ook al zat ze binnen de limieten, ik zag in de resultaten toch afwijkingen die richting lever en nieren gingen. Na de kuur van goldmedics had ik een heel ander paard. Wilde weer eten en stond weer fit. Inmiddels ook weer helemaal op gewicht!

Chamisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-26 22:07

Heleennn schreef:
Kwam misschien al aan bod, maar heb je wel eens een kuur Clear Gold (strong) van Goldmedics geprobeerd? De mijne had ook best vage klachten en bloedbeeld was voor de veearts oké, voor mij niet. Ik ken de normale waarden van mijn paard en ook al zat ze binnen de limieten, ik zag in de resultaten toch afwijkingen die richting lever en nieren gingen. Na de kuur van goldmedics had ik een heel ander paard. Wilde weer eten en stond weer fit. Inmiddels ook weer helemaal op gewicht!

We waren al begonnen met een kuur redcell. Daar knapte hij, in combinatie met een müsli met extra eiwitten en vetten, enorm van op. Inmiddels hebben we nu we weten dat het weefsel op zijn borst een hernieuwde sarcoïd is de redcell na een stop weer opgestart. Hij is gelukkig weer aangekomen en is aan het ruien als een malle. Zijn conditie is nu ook sterk verbeterd. We moeten nu zelfs overdag zijn deken afdoen omdat hij het warm heeft. Terwijl hij eerst met deze temperaturen het overduidelijk koud had zonder deken. Hij zweet zelfs met rijden / longeren! Hij heeft zijn babbels flink terug en voelt zich helemaal het heertje.

Achteraf gezien had hij inderdaad een voedingswaarden tekort, wat iemand hier duidelijk aanstipte. Onbeperkt hooi zegt niet alles en ik had er niet bij stilgestaan dat voedzaam goed hooi niet altijd ook alle voedingswaarden heeft. En zeker nu blijkt dat hij die sarcoïd heeft wat zijn gestel ook nog eens verzwakt.
Zodra de zalf binnen is en de behandeling gaat beginnen gaat er hem ook nog extra ondersteunen met probiotica.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-26 22:52

Oh dat is goed nieuws! Ik heb bij de mijne idd ook de “fout” gemaakt om te weinig echt te voeren. Was bijna bevangen geraakt dus te heftig op dieet gezet, vandaar kwamen de klachten me bekend voor. Heel veel succes en hopelijk blijft hij die stijgende lijn goed aanhouden!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-26 23:04

Bij deze symptomen ging mijn gedachte ook meteen uit naar ppid. Veel van de dingen die jij noemt komen bij ppid voor en ze hoeven niet de duidelijkste symptomen te hebben. Mijn merrie werd alleen lusteloos en viel in qua bespiering. Alle andere symptomen had ze niet. Maar wel ppid.

Het kan uiteraard ook wat anders zijn, maar ppid is wel makkelijk uit te sluiten met een bloedonderzoek

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:45

Wat een verhaal zeg. Goed dat je iig doorgaat samen met een, volgens mij, fijne dierenarts. Hopelijk is de zalf snel binnen en kun je snel aan de slag hiermee!

Ik ben nog wel benieuwd welke muesli je extra bent gaan geven?

Chamisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 13:13

lieke2 schreef:
Wat een verhaal zeg. Goed dat je iig doorgaat samen met een, volgens mij, fijne dierenarts. Hopelijk is de zalf snel binnen en kun je snel aan de slag hiermee!

Ik ben nog wel benieuwd welke muesli je extra bent gaan geven?

Deze : https://www.welkoop.nl/vitalstyle-activ ... ak_1416208

En daar gaat ook nog een half bekertje Marstall Force bij. Ook krijgt hij elke dag 2 voerscheppen lucerne erbij over de dag.

Chamisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 13:18

capopjekop schreef:
Bij deze symptomen ging mijn gedachte ook meteen uit naar ppid. Veel van de dingen die jij noemt komen bij ppid voor en ze hoeven niet de duidelijkste symptomen te hebben. Mijn merrie werd alleen lusteloos en viel in qua bespiering. Alle andere symptomen had ze niet. Maar wel ppid.

Het kan uiteraard ook wat anders zijn, maar ppid is wel makkelijk uit te sluiten met een bloedonderzoek

Inmiddels is er geen lusteloosheid en afvallen meer alleen nog wat we nu weten de sarcoïd.

Hij is zelfs vandaag voor het eerst naar het strand geweest. Dik een uur weggeweest. Hij was erna wel moe

[img]https://boktimg.nl/img/m/mhd
nSg.jpg[/img]

Het was zijn eerste keer zo ver naar buiten toe en op het strand.

Mijn bijrijder had maar 1 keer echt even haar handen vol omdat hij aan de kletter ging voor een mountainbiker. Verder was hij hartstikke braaf.