2,5 -jarige met gebrek aan respect of medisch iets aan de hand?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cioccolato

Re: 2,5 -jarige met gebrek aan respect of medisch iets aan de hand?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:55

Voor t mooie had hij toen al in n andere kudde gemoeten om te kijken hoe dat zou gaan. Een kudde waar hij niet de overheersende factor is. Is daar oo naar gekeken? Of is hij daardoor apart gekomen?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:00

Zoals ik het lees is hij toen gecastreerd en daarna overgeplaatst naar een gemengde kudde waar hij nog steeds staat?

SaraViavia

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:15

Ik heb er ook eentje staan met vergelijkbaar gedrag (ruintje) maar die is gelukkig maar 1.20m. Maakt het niet minder erg maar wel minder gevaarlijk.
Ik heb er afgelopen week voor het eerst een soort gedragstherapeut bij gehaald. In één sessie zag ik al wel wat verschil en kreeg handvaten om zelf mee verder te werken, maar de vraag is wel hoeveel sessies er nodig zijn én hoelang of het daarna niet terugvalt in het oude patroon. Hele dominante pony die ook zeer weinig respect heeft voor mijn ruimte.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:25

Met hoeveel paarden staat hij nu in de kudde? Zijn daar ook oudere merries bij? Hoe is hij daarmee?
Hoe lang heb jij hem al? Was dit gedrag er onmiddellijk of is dit gegroeid?
Staat hij in de zomer ook ‘S nachts op stal? Zo niet, veranderd dit wat aan zijn gedrag?

Snoep met zo’n dier zou ik ook zeker schrappen.

Je hebt geen filmpje van wat hij doet bij zichzelf bezeren?
Dit gebeurd enkel op stal als ik het goed begrijp?
Waar komt hij vandaan?

Zeker ook het medische uitsluiten idd.

Daarnaast geloof ik ook wel dat er paarden/pony’s zijn die gewoon ergens een foutje in hun hoofd hebben en daarom gedrag stellen die totaal nergens uit komt en gewoon niet strookt, zoals je dat uiteindelijk bij mensen ook hebt…
Ooit zo’n pony gehad.
Die is na jaren sukkelen voor ieders veiligheid ingeslapen.
(Die viel uit het niets aan, van super aanhankelijk tot uit het niets, oren plat.
Stond bv in de wei te grazen en uit het niets oren plat en aanvallen, sloeg werkelijk nergens op. Lichaam alles ok, is daarna dan een jaar op een grote weide in Frankrijk gegaan in een grote stabiele kudde, maar die wispelturigheid is er nooit uitgegaan, die moet iets neurologisch gehad hebben…, ik zeg niet dat dit hier ook zo is, maar het bestaat effectief)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:30

Ik zou echt goed met je dierenarts gaan overleggen wat zij denken dat je kunt doen qua onderzoeken nog.
Maagzweren zou ik ook wel in gedachten houden, paarden met veel pijn in hun maag en een gevoelig karakter kunnen ook rare dingen gaan doen.

Mocht er medisch niks te vinden zijn zou je hem al wat eerder aan het werk kunnen gaan zetten om te kijken of dat hem tevreden en rustiger maakt.
Als hij daar wat energie in kwijt kan en over na moet gaan denken kan ook al wel schelen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:37

Als er medisch niets uitkomt zou ik hem op een goed aangeschreven beleer stal zetten.
Mooi vast voor de wagen laten beleren.
Ik kan mij voorstellen dat dit misschien niet het doel was van ts.
Maar met een Gelderse geen uitzondering om te doen.
Het is vrij onbelast. Kan zijn energie wat kwijt. En leert heel veel.

Want komt er medisch niets dan kun je zien of het bij mensen die veel gewend zijn het gedrag ook blijft.
En vandaaruit verder kijken of dit wel een paard is om te houden of niet.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:41

Lieser schreef:

Of beide.
Lijkt me sterk dat TS 2 paarden van dezelfde leeftijd heeft, maar zou natuurlijk kunnen.
Maar dan zou hij wel al gerontgend zijn.

TS, is het betreffende paard inmiddels aan de OCD geopereerd?
Zijn alleen de benen op de foto gezet of ook hals/rug? OCD kan nl ook op andere plekken dan alleen de benen zitten. Zeker een paard dat al OCD op de benen heeft laten zien, zou ik compleet op de foto willen hebben.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:53

Babootje schreef:
Lieser schreef:

Of beide.
Lijkt me sterk dat TS 2 paarden van dezelfde leeftijd heeft, maar zou natuurlijk kunnen.

Zijn alleen de benen op de foto gezet of ook hals/rug? OCD kan nl ook op andere plekken dan alleen de benen zitten. Zeker een paard dat al OCD op de benen heeft laten zien, zou ik compleet op de foto willen hebben.

Paard van dit topic heeft nog geen röntgen foto gehad, is dus niet dezelfde

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:57

Dit topic gaat over een Freiberger meende ik.
Ik hoop dat TS blijft posten, het is toch sowieso ook interessant om te volgen wat het verloop zal zijn en misschien ook de oorzaak.
Het lijkt me heel naar als je paard zo boos en gespannen is, maar ook gevaarlijk. Een pink of een stier kan een volwassen kerel dood drukken. Een paard weegt ook genoeg. Ik zou er zelf wel bij uit de buurt blijven eerlijk gezegd, en beginnen met beleren lijkt me nogal een uitdaging met zo’n paard.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:03

Marigold schreef:
Dit topic gaat over een Freiberger meende ik

Nee, over een Westfaal

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:09

Lieser schreef:
Hij stond als jaarling al op deze stal in deze kudde. Dus veel opfok-tijd met leeftijdsgenoten zal hij niet hebben gehad.

Dat heb ik gelezen. Ik ben vooral benieuwd hoe het daarvoor ging. Als hij als veulen met alleen een sub-assertieve moeder heeft gestaan kan dat namelijk heel goed een oorzaak zijn voor zulk asociaal gedrag.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:26

Babootje schreef:
Lieser schreef:

Of beide.

Kabayo schreef:
Paard van dit topic heeft nog geen röntgen foto gehad, is dus niet dezelfde

Ik heb me inmiddels een beetje "ingelezen". Klopt dus, gaat niet om hetzelfde paard.
Wel een beetje verwarrend gezien beide ruin en beide ongeveer even oud, vandaar. Ben wel benieuwd of die gelderse nog is geopereerd of niet trouwens.
V.w.b. de westfaler zou ik inderdaad zeggen: zo snel mogelijk laten keuren.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:00

Oke, ging ook uit dat het hetzelfde paard was.

Maar ts heeft dus meerdere paarden die zich niet zo netjes (hebben) gedragen.
Of klopt dat niet?

Want zo wel dan zal het medische wel niet zo de oorzaak zijn maar de stalling en de mensen om hem heen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:04

DuoPenotti schreef:
Oke, ging ook uit dat het hetzelfde paard was.

Maar ts heeft dus meerdere paarden die zich niet zo netjes (hebben) gedragen.
Of klopt dat niet?

Want zo wel dan zal het medische wel niet zo de oorzaak zijn maar de stalling en de mensen om hem heen.

Volgens mij heeft het ene paard meerdere OCD’s en het andere paard gedragsproblemen toch als ik het zo lees?

Andere stalling zou inderdaad ook nog een optie zijn om te kijken of je zo het gedrag kunt resetten.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:48

Lieser schreef:
Marigold schreef:
Dit topic gaat over een Freiberger meende ik

Nee, over een Westfaal

Ohja, me bad }:0

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:29

tengeltje11 schreef:
Met hoeveel paarden staat hij nu in de kudde? Zijn daar ook oudere merries bij? Hoe is hij daarmee?
Hoe lang heb jij hem al? Was dit gedrag er onmiddellijk of is dit gegroeid?
Staat hij in de zomer ook ‘S nachts op stal? Zo niet, veranderd dit wat aan zijn gedrag?

Snoep met zo’n dier zou ik ook zeker schrappen.

Je hebt geen filmpje van wat hij doet bij zichzelf bezeren?
Dit gebeurd enkel op stal als ik het goed begrijp?
Waar komt hij vandaan?

Zeker ook het medische uitsluiten idd.

Daarnaast geloof ik ook wel dat er paarden/pony’s zijn die gewoon ergens een foutje in hun hoofd hebben en daarom gedrag stellen die totaal nergens uit komt en gewoon niet strookt, zoals je dat uiteindelijk bij mensen ook hebt…
Ooit zo’n pony gehad.
Die is na jaren sukkelen voor ieders veiligheid ingeslapen.
(Die viel uit het niets aan, van super aanhankelijk tot uit het niets, oren plat.
Stond bv in de wei te grazen en uit het niets oren plat en aanvallen, sloeg werkelijk nergens op. Lichaam alles ok, is daarna dan een jaar op een grote weide in Frankrijk gegaan in een grote stabiele kudde, maar die wispelturigheid is er nooit uitgegaan, die moet iets neurologisch gehad hebben…, ik zeg niet dat dit hier ook zo is, maar het bestaat effectief)
O
Er zijn mensen die vanwege psychische storingen gevaarlijk gedrag vertonen. Ook honden met een probleem in de kop. Logischerwijze kan dat dan bij paarden ook voorkomen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:26

Ik zou deze wegbrengen naar een handige beleerder en dan denk ik aan Gert van t Hof bijv. Die ziet direct of het een gedragsprobleem is of dat het medisch is.

Dit is een gevalletje: zachte heelmeesters maken stinkende wonden.

En tip: Als je nogmaals een jonge hengst koopt, zet deze in de opfok en haal hem met 3 jaar eruit. Niet mee aanklooien als ze nog zo jong zijn, want er is geen mens zo handig dat hij een paard de basisregels kan leren. Dat moeten zijn soortgenoten doen. En als hij de baas in de groep is, dan ziet een opfokeigenaar dat en regelt een andere kudde of een aantal oudere dieren die hij er in zet zodat de jonge dieren leren.

Ik denk dat dit paard een maatje te groot voor je is.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:50

Benzz maar als hij in de opfok alles en iedereen terroriseert dan kan hij daar ook niet blijven.
En als je er dan toch geld in steekt zou ik direct beginnen met medisch onderzoek. Hem eerst nog verslepen naar een GvhH is alleen maar extra gedoe lijkt me.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:54

In een grootschalige opfok zijn wel meerdere kuddes waar hij missxhien beter in had gepast. 1 of 2 jaargangen ouder. Of juist een meer gemengde kudde, of fokmerries hoor je ook wel eens.. alleen ga je er zo snel al vanuit dat t zon foute boel is? Achteraf is t wel makkelijk zeggen nstuurlijk..

Ik zou nu eerst ook medisch wat basis dingen onderzoeken en dan naar zon cowboy doen

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:36

Cioccolato schreef:
Voor t mooie had hij toen al in n andere kudde gemoeten om te kijken hoe dat zou gaan. Een kudde waar hij niet de overheersende factor is. Is daar oo naar gekeken? Of is hij daardoor apart gekomen?

Ook in zo'n groep zitten minder dominante paarden. Ben als eigenaar blij mee "ik zet even een agressieve hooligan tussen jullie paarden".

Het allemaal niet zo makkelijk.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:54

Als het een passende kudde is dan laten ze hem niet terroriseren.
Makkelijk is het niet maar zeker niet onmogelijk.
Alleen achteraf is het wel makkelijker praten..

Want als hij in bovenstaande kudde ook niet functioneert en zichzelf daardoor naar de filistijnen helpt, heb je nog niks

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:59

En het mooie.
Hij kan dan paarden taal leren.
Maar soms lijkt het wel of mensen dan denken dat het ook ineens opgelost is voor de mens.

Nou mooi niet.
Paard weet dan prima dat hij moet luisteren naar de meerdere in de groep.
En die meerdere is er altijd 1 die met heel weinig signalen alles gedaan krijgt.

Maar als hij dan weer bij zijn mens komt en die is niet duidelijk. Dan dondert hij daar weer net zo groot overheen als eerst.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:03

Maar als de mens het vanaf dan goed aanpakt, dan helpt paarden taal zeker ook bij mensen taal.
Alleen als de mens in dezelfde valkuilen valt... Dan schiet je er idd niks mee op

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:10

Zeker. :j

Maar ik zie het op bokt vaak als oplossing gegeven worden.
Maar paard blijft bij dezelfde eigenaar.

Als deze in de opfoktijd niet zelf gaat lessen ergens om dat beter onder de knie te krijgen. Dan heeft die opfok geen zin.

En dat zie je dan vaak niet als aanvulling staan.
Enkel zet hem maar bij een dominante merrie.

Leuk maar uit die opfok komt dan enkel een ouder, groter en sterker paard.

Die dan met geluk een meerdere boven zich heeft gehad, maar ook altijd mindere.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:21

Gefeliciteerd DP!