pol013 schreef:Gini schreef:
Echt he, ik vind dat ze haar volledige managementplan met ons moet delen.
Dat is heel veel. En ook weer niet.
Op volgorde van wat ik denk wat het grootste verschil maakt dan maar?
- Ze staan 24/7 buiten met zijn 4en en hebben jaar rond (vers) gras en veel ruimte maar kunnen altijd droog staan en zo nodig droog liggen. Dat houdt hem mobiel zonder dat hij stram hoeft te worden van de kou. Het zijn allemaal best actieve paarden dus ze houden elkaar ook wel lekker aan de gang. Nu zijn gebit ernstig aftakelt zie je de waarde van gras pas echt. Toen we in de zomer door de droogte even weinig gras hadden ging hij rap achteruit.
-voeren!!!! En niet te zuinig. Al vanaf 18 jaar krijgt hij 18Plus en nu performance van Pavo aangevuld met bietenpulp/fiberbeet. Er gaat nu 3,5 kg krachtvoer in en 1 kg droge bietenpulp/ dag. En wat lijnzaadolie.
Nu met die vorst/sneeuw (en dus minder gras) vullen we nog extra aan met lucerne en fibrenuggets.
OM nog maar te zwijgen over de hoeveelheid hooi die ik weg gooi met onbeperkt ruwvoer en de proppen die hij maakt.... (soms een kruiwagen per dag,,,,)Het is een duur ventje geworden. Verder geen supplementen overigens.
- Blijven bewegen/niet te veel pamperen. Hij heeft dus heel lang nog 'in de sport' gelopen en is pas ná zijn 25e minder gaan doen. En dat is oprecht best een kunst. Hoe vaak bijrijders me niet vroegen: kan dit wel? kan hij dit nog? Waar ik steeds bij twijfel zei: doe maar gewoon, we zien morgen wel of het goed was.
Je bent echt heel snel geneigd om minder te gaan doen. En ik denk dat dat niet in hun voordeel is. Natuurlijk wil je ze heel houden. Maar je maakt ze ook gewoon niet zo heel snel stuk......
Blijven bewegen betekend nu dat hij nog steeds 2 keer per week naar het bos gaat. En soms is hij dan niet recht na een te lang stuk draven. Maar hij wordt er niet kreupeler van. En mentaal is het goed voor hem dat hij nog echte aandacht krijgt, van de dam af komt, en de roest er weer wat vanaf gaat. Dus er zijn dagen dat hij nog super fanatiek en soepel is en lekker nog een galopje aan kan. En er zijn dagen dat ze er maar korte stukjes mee kan draven. Zo wordt iedere rit gewoon per keer aangepast. Maar ik hou hem niet thuis vanwege die kreupele passen. Want dat lijkt me echt het begin van het einde.
-verder weinig poespas. Er is 2 keer in zijn leven een osteopaat bij geweest voor een heel specifiek bewegingsprobleem. Verder laat ik ze júist van hem af blijven. het functioneert, ik durf juist niets te doen aan hem verder want dan functioneert het misschien juist niet meer. Don't fix it if it ain't broken.
en zoals ik zal zei: waarschijnlijk is hij gewoon een heel degelijk paard. En heb ik gewoon mazzel
Samen staan met veel jongere fanatieke paarden helpt ook. Voelt hij zich soms nog gewoon jong. Dit doet hij nu nog spontaan mee.
[ Video ]
Dank je wel voor je uitgebreide antwoord!
Dat stukje van weidegang herken ik zo goed. Ergens logisch natuurlijk, maar het belang van gras en beweging is bijna niet te overschatten.

en er komt sowieso iets waaraan ze moeten gaan.
Maar lichamelijk is hij nog super fit.