Jaarling koliek. Stal niet gebeld.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:04

Popstra schreef:
als de stal eigenaar in de veronderstelling is dat ze een bericht had gestuurd snap ik uberhoupt het openen van dit topic niet!

Hoe bedoel je? TS krijgt uit het niets een rekening van de dierenarts te betalen. Daar gaat dit topic over.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:22

Popstra schreef:
als de stal eigenaar in de veronderstelling is dat ze een bericht had gestuurd snap ik uberhoupt het openen van dit topic niet!

Ik wel :P
Je belt (appen vind ik in die situaties sowieso niet handig).
Dat het veulen gas koliek heeft en dat je de DA gaat bellen, daarna bel je dat de DA het opgelost heeft en het nu goed gaat.
Dat is wat ik zou verwachten van een opfok. Een bericht vergeten te sturen klinkt niet aannemelijk, want normaal hoor je ook echt nog wel wat terug van de eigenaar hoe het afgelopen is.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:28

Popstra schreef:

Oke, die eerste app is per ongeluk niet verstuurd.

Kan...

Maar dan vind je het niet raar dat een eigenaar niet terug reageert, daar gaat al geen lampje branden?

Dan, stuur je niet daarna nog een berichtje met, dierenarts is geweest en heeft dit en dat geconstateerd en gedaan.
En zie je meteen dat bericht 1 niet is verstuur. Maar goed, stel dat zie je niet
Dan heb je toch je tweede berichtje al gestuurd

Dan nog steeds geen lampje dat gaat branden, goh eigenaar reageert niet?

En dan stuur je nog een berichtje met: het lijkt voor nu allemaal goed te gaan.

Dus 3 keer een bericht vergeten?
Want een beetje stalhouder houd je bij zoiets op de hoogte, niet 1 keer, wat je danniet eens gedaan hebt

Hutcherson

Re: Jaarling koliek. Stal niet gebeld.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:28

En wat als het dier het niet gered had? En de eigenaar is niet gebeld/op de hoogte gesteld. Best kwalijk als je geen afscheid kunt nemen of je dier kunt begeleiden naar de eeuwige weides.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:31

Kabayo schreef:
Popstra schreef:

Hoezo?
Zoiets vergeet je niet, je hebt de telefoon notabene in de hand..

Ik vergeet ook wel eens iets maar nooit als het dier van iemand anders iets mankeert wat onder mijn beheer en toezicht staat, dan bel ik gelijk

En als je het al vergeet, in de hectiek van acute zorg voor het paard, dan zou je er daarna op zijn minst aan moeten denken.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:36

Onali schreef:
Wat reageren sommige hier raar, ze heeft de telefoon in de hand omdat ze de DA heeft gebeld.
Je hangt op en je belt direct de eigenaar.
Neemt deze niet op spreek je de voicemail in.

Kost je een paar seconde meer, niet hele uren.

Ik zou ook heel boos zijn geweest TS. Niks raars aan.

Precies dat dus. Ik vind een berichtje ook pas acceptabel als de eigenaar niet bereikbaar is telefonisch.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:43

Het verschil van opfok uitbaters met jarenlange ervaring is dat ze al minder snel schrikken van zoiets en het ook niet nodig vinden het groter te maken dan het is en al helemaal geen eigenaar onnodig ongerust willen maken. ( die wonen vaak ook ver weg)Ik denk dat deze koliek dus wel mee viel.
Ik heb zelf veel paarden in opfok gehad en nog steeds en die staan ver weg. Krijg ook niet bij elk wissewasje een bericht. Wil ik ook niet want ik kan er toch niks mee. En als er grotere behandelingen nodig zijn bellen ze wel want dan moeten ze je toestemming voor de DA hebben of iets gedaan kan worden.
Maar goed, ik heb 11 paarden en verloop, dan ga je daar zowiezo anders in staan met de jaren.

Gewoon daar melden dat je er met je neus bovenop wil blijven als er wat voor valt. Dat hoef je hier toch op Bokt niet te doen!?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:46

Popstra schreef:
Het verschil van opfok uitbaters met jarenlange ervaring is dat ze al minder snel schrikken van zoiets en het ook niet nodig vinden het groter te maken dan het is en al helemaal geen eigenaar onnodig ongerust willen maken. ( die wonen vaak ook ver weg)Ik denk dat deze koliek dus wel mee viel.
Ik heb zelf veel paarden in opfok gehad en nog steeds en die staan ver weg. Krijg ook niet bij elk wissewasje een bericht. Wil ik ook niet want ik kan er toch niks mee. En als er grotere behandelingen nodig zijn bellen ze wel want dan moeten ze je toestemming voor de DA hebben of iets gedaan kan worden.
Maar goed, ik heb 11 paarden en verloop, dan ga je daar zowiezo anders in staan met de jaren.

Gewoon daar melden dat je er met je neus bovenop wil blijven als er wat voor valt. Dat hoef je hier toch op Bokt niet te doen!?

Misschien heb je het niet gezien, maar TS stelde gewoon een vraag:
Citaat:
is het zo raar dat ik het graag direct wil weten als mijn paard wat heeft?
Ben nogal een drukte maker als het op haar aankomt en ben nu toch wel onzeker of ik goed doe aan deze plek.
Graag jullie mening

Waarom zou bokt daar niet de plek voor zijn?

Ik zou het ook zelf met de opfok bespreken. Maar zo te zien wilde ts weten of anderen het ook een rare gang van zaken vonden of dat zelf wat over reageert voordat ze het gesprek aan gaat?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:58

Ik vind de reacties hier nogal overtrokken. Dat het belachelijk is e.d. Daarom mijn reactie

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:02

Popstra schreef:
Ik vind de reacties hier nogal overtrokken. Dat het belachelijk is e.d. Daarom mijn reactie

Nou ja, het is natuurlijk goed afgelopen en ze hebben echt wel goed gehandeld om gelijk de dierenarts te bellen (dus blijkbaar niet een simpele koliek die je met colosan oplost)

Alleen enorm zuur dat je er achter komt als je moet betalen….

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:02

Ik heb ooit eens gehad dat de pensionhouder mijn pony op 3 benen aantrof in het weiland. Uiteraard was ik net die avond niet bereikbaar omdat we uit eten waren.
Toen ik die avond thuis kwam had ik iets van 5 voicemail berichten van de stal eigenaar. Beginnend van pony is kreupel. Daarna dierenarts komt eraan. Daarna pony moet naar de kliniek. Daarna ik breng haar zelf wel. En als laatste bel alsjeblieft want ze moet geopereerd worden.

Wij hadden ooit wel besproken dat als er iets was en ik was niet bereikbaar, dat ze maar moest beslissen alsof het haar eigen paard was. Dat heeft ze gedaan gelukkig, maar de beslissing van opereren of niet vond ze heel heftig. Gelukkig kon ik toen de beslissing zelf maken.
Maar inderdaad altijd contact opnemen met de eigenaar. Dat lijkt me niet meer dan normaal. En ik kan me er weinig bij voorstellen dat je dat vergeet.

MissJG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 12:07

Het openen was voornamelijk omdat ik graag wou weten of dit normaal was in een opfok.
Dit is voor mij een eerste veulen in een opfok dus wou graag weten of ik overdreven reageerde.
Ik woon dichtbij de opfok en ben er ook zeer regelmatig. Het klopt dat er veel er een veulen neerzetten en dan na 3 jaar een keer komen ophalen.
Zo zit ik echter niet in elkaar.
Ik vind sommige reacties ook best wel erg hard.
Ik zeg verder niets kwalijks over de opfok. Dat zou ik ook niet doen voor haar zorgen doen ze perfect.
Ik vond en vind het alleen gewoon heel erg vervelend dat ik bij zo’n in mijn ogen ernstige situatie niets heb gehoord.
Ik ben namelijk wel zo’n eigenaar die direct die kant op was gegaan.
Vind het wel fijn om er bij te zijn als de da er dan is. Dan had ik nu ook niet met allemaal vragen gezeten.
Ik zal dit met haar persoonlijk ook nog even bespreken. Aan de hand van dat gesprek bepaal ik wat ik ga doen. Uiteindelijk is mijn paard haar welzijn toch het belangrijkste.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:21

Popstra schreef:

Ik vind het echt niet meer dan normaal als een pensionhouder of opfokstal je op zijn minst in kennis stelt van wat er is en dat de dierenarts komt. Het heeft niet alleen consequenties voor je paard, waar je als eigenaar bij betrokken bent en hopelijk niet gewoon voor 3 jaar bij iemand in de opfok dondert zonder er naar om te kijken, maar ook financiële kosten. Ik ben daar graag van tevoren over geïnformeerd dat er een rekening aan komt en waarom.
Iets met fatsoensnormen…

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:23

c_alsemgeest schreef:
Popstra schreef:

Ik wel :P
Je belt (appen vind ik in die situaties sowieso niet handig).
Dat het veulen gas koliek heeft en dat je de DA gaat bellen, daarna bel je dat de DA het opgelost heeft en het nu goed gaat.
Dat is wat ik zou verwachten van een opfok. Een bericht vergeten te sturen klinkt niet aannemelijk, want normaal hoor je ook echt nog wel wat terug van de eigenaar hoe het afgelopen is.

Eerst da en dan eigenaar is ook prima en eerder logisch.
Bij de hoefzweer was het eerst eigenaar en dan da/smid

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:25

MissJG schreef:
Het openen was voornamelijk omdat ik graag wou weten of dit normaal was in een opfok.
Dit is voor mij een eerste veulen in een opfok dus wou graag weten of ik overdreven reageerde.
Ik woon dichtbij de opfok en ben er ook zeer regelmatig. Het klopt dat er veel er een veulen neerzetten en dan na 3 jaar een keer komen ophalen.
Zo zit ik echter niet in elkaar.
Ik vind sommige reacties ook best wel erg hard.
Ik zeg verder niets kwalijks over de opfok. Dat zou ik ook niet doen voor haar zorgen doen ze perfect.
Ik vond en vind het alleen gewoon heel erg vervelend dat ik bij zo’n in mijn ogen ernstige situatie niets heb gehoord.
Ik ben namelijk wel zo’n eigenaar die direct die kant op was gegaan.
Vind het wel fijn om er bij te zijn als de da er dan is. Dan had ik nu ook niet met allemaal vragen gezeten.
Ik zal dit met haar persoonlijk ook nog even bespreken. Aan de hand van dat gesprek bepaal ik wat ik ga doen. Uiteindelijk is mijn paard haar welzijn toch het belangrijkste.

Een opfok kan ook beleid hebben dat de eigenaar er niet gelijk bij is/mag zijn. Als het mee valt, waar ik nog steeds vanuit ga maar dat is voor iedereen speculeren behalve de opfok..
Dan nog was het telefoontje op zn plek geweest en zodat je pp zn minst later zou kunnen komen kijken.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:29

Ik snap dat je ervan schrikt als er iets op de factuur staat waar je geen weet van hebt, gaat mij ook zo, maar waar mensen werken worden fouten gemaakt, je paard heeft direct de juiste zorg gehad en je bent verder tevreden met deze opfok lees ik zo. Ga het gesprek aan, leer er beiden van en door met het leven.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:36

Cioccolato schreef:
Eerst da en dan eigenaar is ook prima en eerder logisch.
Bij de hoefzweer was het eerst eigenaar en dan da/smid

Ja de volgorde bedoelde ik niet specifiek, zeker eerst liever de DA, mijn punt was dat ik zelf als eigenaar had gewild dat er telefonisch contact was geweest, over de DA en over de afloop.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:45

Onali schreef:
Wat reageren sommige hier raar, ze heeft de telefoon in de hand omdat ze de DA heeft gebeld.
Je hangt op en je belt direct de eigenaar.
Neemt deze niet op spreek je de voicemail in.

Kost je een paar seconde meer, niet hele uren.

Ik zou ook heel boos zijn geweest TS. Niks raars aan.

Dit!!

DA bellen is meer dan prima, ik vind eigenlijk dat er altijd een DA moet komen bij koliek maar dat de eigenaresse dat pas later op de factuur ziet is heel erg stom.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:51

Popstra schreef:
…..

Niet groter maken dan nodig….blijkbaar wel nodig genoeg om er met spoed een DA bij te halen. En achteraf is het mooi wonen.
Het is respectloos naar de eigenaar.
En dat jij er anders in staat ‘met de jaren’ zegt meer over jou dan over opfok in het algemeen.

TS: je maakt je terecht druk hierom.

Been there done that; je wilt het beste voor je veulen/jaarling dus zoekt zorgvuldig een opfokplek uit. TS betaald daar (even op gezocht, dus hoop dat het klopt TS) €355,= per maand aan wat voor mij al klinkt als de hoofdprijs. Heel fijn idd dat de DA erbij is gehaald als opfokker dat nodig acht; contact zoeken met eigenaar is echt daarna prio 1. Punt uit. Geen discussie over mogelijk wat mij betreft. Trouwens…staat los van de prijs maar met zulke prijzen voor een jaarling in de opfok…zou je bijna verwachten dat de opfokker hier ook wel een secretaresse voor heeft }:0 8)7

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:53

En niemand kan vooraf voorspellen hoe een koliek verloopt. Iedere paardeneigenaar weet dat het van lichte koliek kan omslaan naar leven of dood. En daar hoort de eigenaar van op de hoogte te zijn.
Laatst bijgewerkt door Gulpje op Gisteren, 12:54, in het totaal 1 keer bewerkt

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:54

Ik zou in dit geval ook iets van contact gehad willen hebben hoor. Nou zou het vanuit de opfok waar de mijne heeft gestaan waarschijnlijk een zeer kort berichtje geweest zijn in de trant van DA geweest, koliek, staat er goed bij, houden hem extra in de gaten… Met de kennis en kunde die ze daar hebben, had ik dat wel voldoende gevonden. Tijdens een praatje maken kreeg ik ook wel eens kleine dingetjes waar geen DA bij is geweest te horen zoals hij heeft een flinke snotneus gehad. Dikke prima dat ik dat nooit geweten zou hebben als we niet toevallig een praatje hadden gemaakt.

Helemaal geen bericht na DA bezoek had ik ze ook op aangesproken. Ik hoef geen uitgebreid live-verslag, maar ik wil dan wel bericht. Dus ja, geen bericht mag je raar vinden ts.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:59

Gulpje schreef:
En niemand kan vooraf voorspellen hoe een koliek verloopt. Iedereen paardeneigenaar weet dat het van lichte koliek kan omslaan naar leven of dood. En daar hoort de eigenaar van op de hoogte te zijn.

Dit dus. :

Ik ben niet iemand die bij alles meteen aan de telefoon hand voor de DA.
Genoeg dingen die best een paar dagen af te wachten zijn.

Maar koliek, nee.
En gelukkig was die stalhouder ook zo.
Dat het dan uiteindelijk mee valt komt ook vast door het snelle handelen, plus de dosis mazzel die er ook bij komt.

Maar nu is dat makkelijk zeggen, het viel wel mee.
Wilde de eigenaar niet ongerust maken. Echt onzin.

Imo ligt dat er ook nogal aan hoe je zelf belt.
Als je belt van ik heb net de da gebeld want je paard heeft koliek.
Maar ik vermoed dat het wel mee valt, maar wil voor de zekerheid toch even laten kijken.
Ik hou je op de hoogte bij verandering.
Dan zal de paniek bij een eigenaar best mee vallen.
En ja besluit die dan toch te komen, prima toch. Het is en blijft een paard van een ander

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:22

Misschien had de opfok eigenaar wel helemaal geen tijd voor bellen op zo'n moment, was die bezig met wandelen met het paard of op een andere manier er voor te zorgen. Natuurlijk was het dan wel netjes geweest als daarna alsnog gebeld was. Wil alleen aangeven dat er hier een hoop speculatie is maar niemand was er bij.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:31

Elisa2 schreef:
Misschien had de opfok eigenaar wel helemaal geen tijd voor bellen op zo'n moment, was die bezig met wandelen met het paard of op een andere manier er voor te zorgen. Natuurlijk was het dan wel netjes geweest als daarna alsnog gebeld was. Wil alleen aangeven dat er hier een hoop speculatie is maar niemand was er bij.

met wandelen kan dat niet?
even telefoon in je andere hand of met oortje?

Of als de da is geweest, of als het weer beter gaat en wandelen niet meer hoeft?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:31

Als de factuur sneller is dan het bericht van de eigenaar van de opfok, dan gaat daar toch echt iets mis.

Maakt me echt niet uit hoeveel ervaring de stalhouder heeft en of het meeviel. Zulke dingen wil je weten. Ik snap dat je niet elke scheve haar gaat melden, maar koliek lijkt me er ernstig genoeg voor om het meteen te laten weten. Ik ga me dan afvragen wat er nog meer wordt 'achtergehouden' als zulke zaken niet belangrijk worden gevonden. Kan ik een mieperd zijn, maar dat is dan zo.