Oppervlakkig Buigpees blessure

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Clozer199999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-26 16:46

boemel schreef:
Hier een 17 jarige merrie met blessure checkligament, tussenpees en diepe buiger. De dierenarts was pessimistisch over herstel.

Heeft 11 laserbehandelingen gehad
De eerste 2 weken 3x per week

Verder:
Coolpad met vibration en Traumeelgel
En ter ondersteuning traumeeldruppels, puur Tendo en Silicium.

Traumeeldruppels zijn nu op en Silicium ook. We blijven Puur Tendo geven en nu ook MSM erbij.
Afgelopen vrijdag controle echo gehad en er was heel duidelijk herstel te zien.
Ons paard is niet (meer) braaf aan de hand.
Heeft een stal met uitloop naar verharding en stukje paddock en moet hier nog 6 weken staan tot de volgende controle en dan hopelijk opbouwen.

Ik begrijp wel dat je je paard liever in de wei zit dan alleen op een paddock.
Mijn vorige geblesseerde paard heb ik 24/7 op de wei gezet met een paar pensioenpaarden. Heb haar licht gesedeerd in de wei gezet en dat ging gelukkig daarna goed

Valt ook zeker niet mee! hoop dat dit van jou ook de goeie kant op blijft gaan.

Wel leuk om te horen wat voor suplementen je gebruikt, vind het intressant om te weten.
Wat voor trill coolpad heb jij?

Ik heb geen vriezer op stal anders had ik ook al icevibes gebruikt! (kom dagelijks uit me werk).

Me DA zei ook leterlijk tegen me "als je haar alleen laat denk ik dat je me voor iets anders erbij moet gaan bellen dus doe maar niet".
Blijft lastig maar zie het eigenlijk niet anders.

Marije_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-26 16:49

Clozer199999 schreef:
boemel schreef:
Hier een 17 jarige merrie met blessure checkligament, tussenpees en diepe buiger. De dierenarts was pessimistisch over herstel.

Heeft 11 laserbehandelingen gehad
De eerste 2 weken 3x per week

Verder:
Coolpad met vibration en Traumeelgel
En ter ondersteuning traumeeldruppels, puur Tendo en Silicium.

Traumeeldruppels zijn nu op en Silicium ook. We blijven Puur Tendo geven en nu ook MSM erbij.
Afgelopen vrijdag controle echo gehad en er was heel duidelijk herstel te zien.
Ons paard is niet (meer) braaf aan de hand.
Heeft een stal met uitloop naar verharding en stukje paddock en moet hier nog 6 weken staan tot de volgende controle en dan hopelijk opbouwen.

Ik begrijp wel dat je je paard liever in de wei zit dan alleen op een paddock.
Mijn vorige geblesseerde paard heb ik 24/7 op de wei gezet met een paar pensioenpaarden. Heb haar licht gesedeerd in de wei gezet en dat ging gelukkig daarna goed

Valt ook zeker niet mee! hoop dat dit van jou ook de goeie kant op blijft gaan.

Wel leuk om te horen wat voor suplementen je gebruikt, vind het intressant om te weten.
Wat voor trill coolpad heb jij?

Ik heb geen vriezer op stal anders had ik ook al icevibes gebruikt! (kom dagelijks uit me werk).

Me DA zei ook leterlijk tegen me "als je haar alleen laat denk ik dat je me voor iets anders erbij moet gaan bellen dus doe maar niet".
Blijft lastig maar zie het eigenlijk niet anders.

Ik heb ook geen vriezer op stal, maar aangezien ik toch eerst naar huis moet heb ik ze daar in de vriezer, doe ze in de tas en neem ze mee. Na ongeveer een uur zijn ze nog steeds bevroren. En dan 20 min om en vaak nog steeds deels bevroren. Dus ze blijven lang koud. Al heb ik geen idee hoe het in de zomer gaat.

boemel

Re: Oppervlakkig Buigpees blessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-26 18:15

Ik heb die van Waldhausen. Is regelmatig in de aanbieding.
We doen m 1x per dag op, maar als ze stoute dingen doet een keer extra.

Dit valt onder stoute dingen :D Afbeelding

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-26 21:00

Oh ja die doet de mijne ook af en toe. _O-

Clozer199999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-26 09:16

Ja dat stoute dingen heb ik ook veel gezien 8)7 :))

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-26 09:21

Dus omdat je paard niet appart kan als alles op de wei gaat moet jij maar een risico lopen met je serieus geblesseerde paardje doorr het er bij te zetten?
Ik zou een andere plek zoeken dan. Daar waar het wel kan revalideren.
Ik zou er niet zo grappig over doen en het serieus nemen. Je wil langer plezier hebben van je paard en dat is uiteindelijk ook jou eigen verantwoording.

Marije_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-26 09:23

Popstra schreef:
Dus omdat je paard niet appart kan als alles op de wei gaat moet jij maar een risico lopen met je serieus geblesseerde paardje doorr het er bij te zetten?
Ik zou er niet zo grappig over doen en het serieus nemen. Je wil langer plezier hebben van je paard en dat is uiteindelijk ook jou eigen verantwoording.

Over wie heb je het nou?

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-26 09:28

Ik denk over de TS, zij geeft aan dat haar paard niet apart naar buiten kan maar alleen in de kudde.

Ik snap Popstra wel, ik vind het zelf ook doodeng en het zou zonde zijn als je alle tijd en geld die erin gestoken zijn ongedaan worden gemaakt omdat ze met de kudde uit hun plaat gaan.
Ik kan de mijne of op de paddock laten of op een eigen weilandje. Afgezonderd hoeft ze niet te staan gelukkig, omdat er hier meer paarden in revalidatie zijn of ernstig bevangen zijn geweest en het gras niet op mogen. Wat ik ook kies, paddock of eigen weilandje, die liggen naast elkaar. Pas als we volledig groen licht hebben en de revalidatie goed gaat wil ik haar bij de kudde erin hebben.

Marije_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-26 09:33

Kaitlyn schreef:
Ik denk over de TS, zij geeft aan dat haar paard niet apart naar buiten kan maar alleen in de kudde.

Ik snap Popstra wel, ik vind het zelf ook doodeng en het zou zonde zijn als je alle tijd en geld die erin gestoken zijn ongedaan worden gemaakt omdat ze met de kudde uit hun plaat gaan.
Ik kan de mijne of op de paddock laten of op een eigen weilandje. Afgezonderd hoeft ze niet te staan gelukkig, omdat er hier meer paarden in revalidatie zijn of ernstig bevangen zijn geweest en het gras niet op mogen. Wat ik ook kies, paddock of eigen weilandje, die liggen naast elkaar. Pas als we volledig groen licht hebben en de revalidatie goed gaat wil ik haar bij de kudde erin hebben.

Tsja als ik mijne de hele dag buiten wil hebben moet hij ook bij de rest. In de eerste 2 a 3 maanden zou ik er sowieso niet aan beginnen, maar vaak is dan ook boxrust/kleine paddock het strikte advies.
Nu staat de mijne dus ook veel binnen, behalve met mooi droog weer. En hij staat dan alleen. En ik denk dat ik ook langzaam opnieuw ga inscharen als hij wel weer op het land mag. Dan maar mn weekenden besteden met bij de paarden in het land zitten haha

Paarden blijven nou eenmaal dieren die vluchten, dus als 1 van de kudde gaat, gaat de rest ook. Blessures liggen altijd dichterbij dan je hoopt. Of ze gezond zijn of niet. Als de dierenarts zegt dat het kan, mag je er vanuit gaan dat het kan.

Voordat mijne zn blessure rechts had, had ie een verdikking links op de pees. Advies, lekker bij de kudde naar buiten en onder het zadel alleen stappen. Week later misstap in het veel te natte land waarschijnlijk en rechts zwaar kreupel. Hij is links nooit kreupel geweest trouwens.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-26 09:40

Maar als de hele kudde op de wei staat, dan zijn de paddocks toch vrij?
Ik snap ook niet waarom pensionstallen niet meer meedenken met paarden die blessures hebben. Op mijn vorige stal kon ik ook een eigen paddock of weilandje krijgen, kostte me alleen €90 per maand extra omdat het ze meer tijd kostte, maar die had ik er met liefde voor over.

Natuurlijk kunnen ze altijd geblesseerd raken. Maar met een herstellende blessure (of nog revalidatie in opbouw en daarmee zwakkere pezen, banden en spieren) loop je wel een veel groter risico.

Clozer199999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-26 09:44

Popstra schreef:

Tuurlijk neem ik het serieus! Geloof me, ik doe alles wat in mijn macht is om haar goed te laten herstellen.
Ik ga elke dag twee keer per dag naar stal, heb ook echt geen kosten gespaard etc. Ben ook al 5 maanden bezig.

Liefst heb ik haar op haar eigen stukje en ik baal enrom dat met staalbaas niet meedenkt en helpt. Als ik er te lang over na denk wil ik alleen maar janken, maar dit is wel mijn realiteit....

In mijn omgeving zijn er weinig goeie stallen nog beschikbaar, geloof me want ben ook aan het rond kijken. Ik heb wel echt een heerlijk plek met een ruime stal en me paard staat er enorm naar haar zin. Alleen wordt er weinig gedaan in de zin van mee denken/helpen.

Vind dit ook niks, maar af en toe een beetje luchtig naar kijken moet kunnen anders ga ik straks ook met een burnout thuis zitten.
Laatst bijgewerkt door Clozer199999 op 01-04-26 09:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Marije_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-26 09:47

Kaitlyn schreef:
Ik snap ook niet waarom pensionstallen niet meer meedenken met paarden die blessures hebben. Op mijn vorige stal kon ik ook een eigen paddock of weilandje krijgen, kostte me alleen €90 per maand extra omdat het ze meer tijd kostte, maar die had ik er met liefde voor over.

Natuurlijk kunnen ze altijd geblesseerd raken. Maar met een herstellende blessure (of nog revalidatie in opbouw en daarmee zwakkere pezen, banden en spieren) loop je wel een veel groter risico.

Bij ons is 1 grote paddock (soort xl longeercirkel/vierkant) verder alleen weiland en de rijbak van 20x40. Ze denken bij mij zeker wel mee, alleen omdat ik prive bij iemand thuis sta en enige pensionklant ben kan niet alles. Hij staat nu op een strook van 1.5meter bij 5/6 meter? Dat gaat prima, alleen wanneer het land dus te nat is of het veel regent op een dag staan de andere paarden daar en kan hij daar niet staan. Ik moet over de weiperiode nog even na denken en sparren. Misschien is het een idee, omdat ze strookbegrazing doen, om een strookje voor hem te "reserveren" zodat ie er wel bij staat, maar niet samen. Anders ga ik voorstellen een extra bundel hooi te kopen, zodat zij financieel niet teveel last hebben van een paard dat op de paddock staat. Als het mooie weer doorzet, kan hij wel lekker elke dag naar buiten. Maar word het een hele natte zomer is het weer een ander verhaal.

Soms denk ik er overna om de eerste stalling waar ik stond even weer de berichten of ze een plekje heeft, dan kan hij wel een eigen paddock krijgen. Maar dat zal aanzienlijk duurder zijn en ik moest verhuizen omdat ze er mee ging stoppen.

Clozer199999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-26 10:11

Kaitlyn schreef:

Ja, ik snap het ook niet. Heb het ook vaak gevraagd, ookal is het iets kleins is het antwoord altijd nee, wordt er gek van! Een goeie stal vinden met een goeie baas is lastig merk ik, verkeerde regio denk ik haha

Marije_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-26 10:18

Clozer199999 schreef:
Kaitlyn schreef:

Ja, ik snap het ook niet. Heb het ook vaak gevraagd, ookal is het iets kleins is het antwoord altijd nee, wordt er gek van! Een goeie stal vinden met een goeie baas is lastig merk ik, verkeerde regio denk ik haha

Niet alleen verkeerde regio, dat is de paardenwereld. Ik heb korte tijd op een grotere stalling gestaan. Mee denken was onmogelijk. Mijne werd in elkaar getrapt door de andere ruinen. Mijne kan prima met merries. Maar nee hoor hij mocht niet bij de merries. En apart zetten was op de "oprit" naar het weiland voor de koeien. Paard kreeg koliek, mok en was meer kreupel dan zuiver. Oplossing van hun: hele dag binnen, want hij ging door de draad. Ik heb op voorhand gemeld dat hij elke dag buiten moest komen vanwege artrose en dat hij slecht ziet. Dus koeiendraad ziet hij niet. Daar gaat hij natuurlijk doorheen. Ook wanneer andere paarden hem opjaagden tot gevolg door de draad heen, kreeg hij de schuld. En moest ie maar binnen blijven. Ik heb nooit berichten of telefoontjes gehad er over. Werd voor mij besloten. Meerdere malen gemeld dat zij wat aan hun omheining moesten doen. Gebeurde niet. Dus maar vertrokken. Deze mensen keken meer naar het geld dan welzijn van de dieren. Jammer genoeg.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-26 10:30

Kaitlyn schreef:

Nou precies dit! (Ik bedoel de TS ja)
Er moet toch wel te regelen zijn dat er een paard samen met die van jou appart kan voor een kleine periode!? Is iedereen op stal zo egoistisch dan?
De zomer duurt nog lang, tijd genoeg om op de wei te kunnen!
Vind het maar onproffesioneel als dit niet kan op een stal

Clozer199999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-26 10:51

Niet alleen verkeerde regio, dat is de paardenwereld. Ik heb korte tijd op een grotere stalling gestaan. Mee denken was onmogelijk. Mijne werd in elkaar getrapt door de andere ruinen. Mijne kan prima met merries. Maar nee hoor hij mocht niet bij de merries. En apart zetten was op de "oprit" naar het weiland voor de koeien. Paard kreeg koliek, mok en was meer kreupel dan zuiver. Oplossing van hun: hele dag binnen, want hij ging door de draad. Ik heb op voorhand gemeld dat hij elke dag buiten moest komen vanwege artrose en dat hij slecht ziet. Dus koeiendraad ziet hij niet. Daar gaat hij natuurlijk doorheen. Ook wanneer andere paarden hem opjaagden tot gevolg door de draad heen, kreeg hij de schuld. En moest ie maar binnen blijven. Ik heb nooit berichten of telefoontjes gehad er over. Werd voor mij besloten. Meerdere malen gemeld dat zij wat aan hun omheining moesten doen. Gebeurde niet. Dus maar vertrokken. Deze mensen keken meer naar het geld dan welzijn van de dieren. Jammer genoeg.[/quote]

Jeejtje dit is echt heel erg! Over geld denken is een ding maar je verdient er niet meer of minder op als je een stukje afzet lijkt mij.
Je zou zeggen dat mensen in de paarden wel begrip zouden hebben voor dit soort omstandigheden. Is altijd nee totdat het hun eigen paard is.

Clozer199999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-26 10:56

Popstra schreef:
Kaitlyn schreef:

Nou precies dit! (Ik bedoel de TS ja)
Er moet toch wel te regelen zijn dat er een paard samen met die van jou appart kan voor een kleine periode!? Is iedereen op stal zo egoistisch dan?
De zomer duurt nog lang, tijd genoeg om op de wei te kunnen!
Vind het maar onproffesioneel als dit niet kan op een stal

Dat zou je denken ja! Ik zou bijna de berichtjes online willen zetten maar wil geen problemen vooroorzaken voor de zekerheid.

Er zijn genoeg stal genotjes die met me mee denken hoor en een van hun paardjes bij mij zetten, ligt zeker niet aan hun. Iemand gaat het zelfs voor me vragen omdat ze het ook zo erg vind. Stalbaas wil geen stukje voor mijn paardje (eventueel met een andere) afzetten.

Marije_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-26 11:00

Clozer199999 schreef:
Niet alleen verkeerde regio, dat is de paardenwereld. Ik heb korte tijd op een grotere stalling gestaan. Mee denken was onmogelijk. Mijne werd in elkaar getrapt door de andere ruinen. Mijne kan prima met merries. Maar nee hoor hij mocht niet bij de merries. En apart zetten was op de "oprit" naar het weiland voor de koeien. Paard kreeg koliek, mok en was meer kreupel dan zuiver. Oplossing van hun: hele dag binnen, want hij ging door de draad. Ik heb op voorhand gemeld dat hij elke dag buiten moest komen vanwege artrose en dat hij slecht ziet. Dus koeiendraad ziet hij niet. Daar gaat hij natuurlijk doorheen. Ook wanneer andere paarden hem opjaagden tot gevolg door de draad heen, kreeg hij de schuld. En moest ie maar binnen blijven. Ik heb nooit berichten of telefoontjes gehad er over. Werd voor mij besloten. Meerdere malen gemeld dat zij wat aan hun omheining moesten doen. Gebeurde niet. Dus maar vertrokken. Deze mensen keken meer naar het geld dan welzijn van de dieren. Jammer genoeg.

Jeejtje dit is echt heel erg! Over geld denken is een ding maar je verdient er niet meer of minder op als je een stukje afzet lijkt mij.
Je zou zeggen dat mensen in de paarden wel begrip zouden hebben voor dit soort omstandigheden. Is altijd nee totdat het hun eigen paard is.[/quote]

Ik heb ze meermaals gevraagd om hem dan maar alleen buiten te zetten op een afgezet stukje. Nooit gebeurt. Werd ie door een stalgenoot maar buiten gezet met haar enorme hengst (die nog een jonkie was). Ik had dat liever niet gewild, maar blijkbaar had ik een pony die een hengst van 180 van zich aftrapte, maar de oudere ruinen niet. Er waren wel stalgenoten die het sneu vonden dat hij binnen stond hele dagen.

Clozer199999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-26 11:11

Echt ongelofelijk sommige mensen!

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-26 11:16

En tijdelijk naar een revalidatie stal?
Of er zelf verder voor moeten rijden om op stal te komen?

Clozer199999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-26 11:34

Kaitlyn schreef:

Revelidatie stallen heb ik na gevraagd en de kosten liggen tussen de €1500 en €2300 per maand en dat kan ik echt niet de hele zomer betalen. Heb wel een lekker potje maar dit is heel gek.

Ben inderdaad ook stallen aan het zoeken, vind het zo jammer want verder is het een lekker stal.
Of ik iets kan vinden voordat ze land op gaan dat is de grootste vraag. Vandaar dat ik ook al me DA heb besproken. Hij was gelukkig wel heel meedenkend en had niet zo iets van nee ze mag echt het land niet op .

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-26 11:56

Clozer199999 schreef:
Kaitlyn schreef:

Revelidatie stallen heb ik na gevraagd en de kosten liggen tussen de €1500 en €2300 per maand en dat kan ik echt niet de hele zomer betalen. Heb wel een lekker potje maar dit is heel gek.

Ben inderdaad ook stallen aan het zoeken, vind het zo jammer want verder is het een lekker stal.
Of ik iets kan vinden voordat ze land op gaan dat is de grootste vraag. Vandaar dat ik ook al me DA heb besproken. Hij was gelukkig wel heel meedenkend en had niet zo iets van nee ze mag echt het land niet op .

Er zijn vaak ook wel wat kleinschalige opties waar je wat minder betaald, zeker als je paard geen super intensieve extra zorg meer nodig heeft. Ik kom voor stalling alleen in ieder geval echt niet aan dat bedrag hoor.

Ik hoor het overigens echt heel vaak, dat staleigenaren geen mm meegeven. Aan de ene kant snap ik het, want als je eraan begint, waar eindigt het dan...aan de andere kant zetten ze klanten gewoon in een onwijs lastige positie want die kunnen vaak niet van de ene op de andere dag ergens anders terecht. En het is echt een groot risico om in de herstelfase zo'n paard in de kudde op een groot land te gooien. (En dan heb je ook nog de categorie die zegt nou dan laat hem maar alleen binnen...ook niet fijn!)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-26 12:10

Bij mijn vorige stal zette de eigenaar een klein stukje van de wei af zodat ze wel bij de anderen konden staan maar op een klein stukje waar ze niet konden rennen, werkte prima

Clozer199999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-26 12:16

Er zijn vaak ook wel wat kleinschalige opties waar je wat minder betaald, zeker als je paard geen super intensieve extra zorg meer nodig heeft. Ik kom voor stalling alleen in ieder geval echt niet aan dat bedrag hoor.

Ik hoor het overigens echt heel vaak, dat staleigenaren geen mm meegeven. Aan de ene kant snap ik het, want als je eraan begint, waar eindigt het dan...aan de andere kant zetten ze klanten gewoon in een onwijs lastige positie want die kunnen vaak niet van de ene op de andere dag ergens anders terecht. En het is echt een groot risico om in de herstelfase zo'n paard in de kudde op een groot land te gooien. (En dan heb je ook nog de categorie die zegt nou dan laat hem maar alleen binnen...ook niet fijn!)[/quote]

Blijft lastig ja. Hoeveel vragen jullie ongeveer?
Zou het wel heel lastig vinden om maar 1x per week naar me paar toe te kunnen i.v.m. hoe ver jullie zitten van mij af

Clozer199999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-26 12:17

c_alsemgeest schreef:
Bij mijn vorige stal zette de eigenaar een klein stukje van de wei af zodat ze wel bij de anderen konden staan maar op een klein stukje waar ze niet konden rennen, werkte prima

Ja dat was mijn eerste vraag, maar helaas :n