het leed wat rotstraal heet ... welk product gebruik jij?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 18:53

Ik gebruik hypozin en smeer er een laag artimud overheen, zodat het goed in de hoef blijft zitten. Dit is wat mijn hoefsmid heeft geadviseerd.

xxPrincessJx

Re: het leed wat rotstraal heet ... welk product gebruik jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 20:29

Ik gebruikte heel lang de Unique Horn HPE druppels in combinatie met Unique Horn klei. Momenteel ben ik de druppels van Pippa aan het testen in combinatie met de Unique Horn klei. Heb alleen het idee dat ik aan het dweilen ben met de kraan open, aangezien het ruwvoer dat ingekocht wordt momenteel gewoon kwalitatief niet heel goed is... Dus mocht iemand nog tips hebben voor het stukje inwendig rotstraal aanpakken hoor ik dit graag...

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 21:05

xxPrincessJx schreef:
Ik gebruikte heel lang de Unique Horn HPE druppels in combinatie met Unique Horn klei. Momenteel ben ik de druppels van Pippa aan het testen in combinatie met de Unique Horn klei. Heb alleen het idee dat ik aan het dweilen ben met de kraan open, aangezien het ruwvoer dat ingekocht wordt momenteel gewoon kwalitatief niet heel goed is... Dus mocht iemand nog tips hebben voor het stukje inwendig rotstraal aanpakken hoor ik dit graag...

Mocht je dit nog niet doen zou ik ook een goede vitaminebrok geven?

xxPrincessJx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 21:08

Kidde schreef:
xxPrincessJx schreef:

Mocht je dit nog niet doen zou ik ook een goede vitaminebrok geven?

Ze krijgt in principe haar 'krachtvoer' uitgemeten op basis van haar behoeften op dat moment, dus krijgt een balancer (metazoa fitright esparcette), agrobs alpengrun mash en myoflakes, maar krijg de rotstraal toch maar moeilijk onder controle...

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 21:53

Field paste van Red horse, werkt super goed bij die van mij!

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 21:55

Gizeppie schreef:
Ik gebruik hypozin en smeer er een laag artimud overheen, zodat het goed in de hoef blijft zitten. Dit is wat mijn hoefsmid heeft geadviseerd.

Dit ga ik nu ook doen.

Van het zomer rotstraal en alleen behandeld met Artimud was daarna weg. Helaas nu weer terug aan 1 hoef. Baal ook wel want denk o.a. wat meer onderliggende problemen.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 16:31

Na hoeveel tijd zou je verschil moeten zien ?

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 16:43

Hier ook hypozin gebruikt en teer...

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 10:25

Autumnn schreef:
Duo hoef :D blijf het zeggen haha..

Smeer je dat dan op de straal, in de groef?

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 10:32

Hyposol
Super spul, direct als je hoeven ruikt goed schoonmaken en erop spuiten. 1 a 2x in de week.
Hier pony's 24/7 op de wei en dus ook af en toe dik in de blubber.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-25 13:43

Sentir schreef:
Artimud in combinatie met de spray van redhouse. En met een babydoekje de groeve goed kuisen.

Cyclospray, en bij zeer ernstige gebruik ik Kevin Bacon.

HPE van unique horn.

Of, sudocreme met honingzalf. Wonderspul!

En ja... elke dag herhalen tot het weg is. Ik zou ook eens gaan kijken naar gezondheid als de producten niet helpen. Naar mijn mening heeft het ook te maken met de weerstand van een paard. Een goede boost gaat ook zeker helpen. En, goede bekapping. Groeven goed open zetten zodat vuil weg kan en geen lapjes laten hangen dat vuil kan gaan opsluiten. :o zegt je bekapper er niets van? Of weet hij/zij misschien iets wat goed gaat helpen?

Ik ben nu een paar dagen bezig; de eerste dag blauw spray erop gespoten omdat ik dit nog had staan en toen dus die zalf gemaakt van sudocreme (ik had de luierszalf van kruidvat eigen merk maar lijkt erop) en propolis tinctuur en had ook nog een flesje thc olie staan en heb die 3 gemengd en ben nu iedere dag aan het smeren en laat haar daarna even 20 min op stal staan zodat het goed kan intrekken; maar ik zie al verschil ! al verbetering ! na eeen paar dagen al dus hier ga ik even mee door want zo te zien werkt dit ! bedankt !!!!!!!

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 14:28

Mijn paard had/heeft het ook, kreeg het als cadeautje van de vorige eigenaar. Mijn smid raadde toen Hypozin aan en ik ben er erg tevreden over. Bij 3 van de 4 voeten was het vrij snel weg. 1 voet blijft sluimeren. Die straal is 2 weken geleden nog weer goed opengesneden zodat ik er weer goed bij kan.

Tip van mijn smid was om met een hamer een klap op het tuitje van de spuit te geven, dan sla je 'm plat genoeg om ook in smalle spleten te kunnen komen. Werkte voor mij heel goed.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 19:13

Ik heb vandaag ook de hupozin gekocht. Er kwamen plekjes bij en heb het idee dat dit beter blijft zitten dan de hoofsolution

Fijne tip van het plat slaan

MiekeFS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 19:41

Gebruik hier al jaren Frey Hippo Sol hoefspray. Dageijks bij acuut
Werkt perfect ook ter voorkoming van rotstraal.
Dan 1-2 xper week aanbrengen in tijden dat ze veel in nattigheid of modder moeten staan.
Uitkrabben , schoon borstelen en inspuiten (kan zeer gericht met het dunne doseerspuitje )
Kwartiertje droog laten staan en dan weer de wei of stal in.

https://agradi.nl/products/frey-hippo-s ... gJFovD_BwE

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 20:31

SandraWierda schreef:
Autumnn schreef:
Duo hoef :D blijf het zeggen haha..

Smeer je dat dan op de straal, in de groef?

:j Ik smeer het over de hele hoef om eerlijk te zijn. Niks tegen gekomen wat beter werkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 21:16

Voor alles met hoeven gebruik ik keralit/keratex afhankelijk van het probleem. Zelfde merk maar voor de straal enz noemt het keralit om een of andere reden. Duo hoef ook gehad maar dat doet gewoon niet genoeg. :o

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 21:23

MiekeFS schreef:
Gebruik hier al jaren Frey Hippo Sol hoefspray. Dageijks bij acuut
Werkt perfect ook ter voorkoming van rotstraal.
Dan 1-2 xper week aanbrengen in tijden dat ze veel in nattigheid of modder moeten staan.
Uitkrabben , schoon borstelen en inspuiten (kan zeer gericht met het dunne doseerspuitje )
Kwartiertje droog laten staan en dan weer de wei of stal in.

https://agradi.nl/products/frey-hippo-s ... gJFovD_BwE

Hier in het verleden ook zeer goede ervaringen mee, en je kunt het zeer precies aanbrengen.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 13:23

Ik gebruik Hypozin en smeer het daarna dicht met stockholmer teer

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 09:31

Sassy4barrel schreef:
Sentir schreef:
Artimud in combinatie met de spray van redhouse. En met een babydoekje de groeve goed kuisen.

Cyclospray, en bij zeer ernstige gebruik ik Kevin Bacon.

HPE van unique horn.

Of, sudocreme met honingzalf. Wonderspul!

En ja... elke dag herhalen tot het weg is. Ik zou ook eens gaan kijken naar gezondheid als de producten niet helpen. Naar mijn mening heeft het ook te maken met de weerstand van een paard. Een goede boost gaat ook zeker helpen. En, goede bekapping. Groeven goed open zetten zodat vuil weg kan en geen lapjes laten hangen dat vuil kan gaan opsluiten. :o zegt je bekapper er niets van? Of weet hij/zij misschien iets wat goed gaat helpen?

Ik ben nu een paar dagen bezig; de eerste dag blauw spray erop gespoten omdat ik dit nog had staan en toen dus die zalf gemaakt van sudocreme (ik had de luierszalf van kruidvat eigen merk maar lijkt erop) en propolis tinctuur en had ook nog een flesje thc olie staan en heb die 3 gemengd en ben nu iedere dag aan het smeren en laat haar daarna even 20 min op stal staan zodat het goed kan intrekken; maar ik zie al verschil ! al verbetering ! na eeen paar dagen al dus hier ga ik even mee door want zo te zien werkt dit ! bedankt !!!!!!!

Blij dat het voor je werkt !! <3