Onverklaarbare koliekaanvallen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-25 19:22

De stuipen zoals in het filmpje heeft hij maar tijdens twee koliekaanvallen gehad. De overige vier waren gewone, typische koliek.. dus wat onrustig, liggen, naar de buik happen.. Ook bij de stuipen ging er eerst minimaal een uur lang gewone koliek aan vooraf.
Het meest vreemde aan de koliek is de koorts die snel oploopt tijdens een aanval. Dat kan de dierenarts ook niet plaatsen.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 19:28

Ik herken dit wel. Ik heb een jong paard, begin dit jaar werd ze koliekerig, maar het zette niet door en was met beweging en colosan op te lossen. Maar het kwam wel een aantal keren terug in anderhalf week tijd. Toen zette de koliek wel door en was het ook serieus. Precies dezelfde kramperige houding als op het filmpje en ook met nog heftiger bewegingen erbij. Dierenarts erbij: darm ontspanner en direct klaar. Precies wat jij zegt: gelijk weer normaal en kijken of ik ook snoep had.

Dag erna weer heftig en toen werkte de darmontspanner niet. Ze ging richting uitdrogen en had koorts en een hoge hartslag. Naar de kliniek: lang verhaal kort, lichte ontstekingsreacties in het bloed, aardig vlot toch weer stabiel gekregen. Uiteindelijke uitslag, wormeitjes die ingekapseld zaten in de darmwand waren uitgekomen, gaatjes in de darmwand daarvan raakten wat ontstoken waardoor de darmen overprikkeld raakten. Dat geeft blijkbaar heel geleidelijk aan klachten om dan heel heftig te worden, maar het kan ook ineens even weer zonder klachten zijn, om dan in alle hevigheid terug te komen. De koorts liep bij haar ook snel op in de aanvallen en zakte ook snel weer weg, dat had iets met die ontstekingsreactie te maken.

Paard werd netjes ontwormd alleen ik heb er een bij staan die eigenlijk altijd wormen heeft en die besmetting is voor dit paard even teveel geweest.

Wie weet, misschien is dit de kwaal! Op oudere leeftijd kan ik me voorstellen dat de darmen sneller geïrriteerd raken.

8nnemiek

Re: Onverklaarbare koliekaanvallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-25 19:38

Ohh dat klinkt echt heel vergelijkbaar!
Mystic heeft bij wormeitellingen eigenlijk ook meestal wel een paar bloedworm eitjes in de mest zitten ondanks dat ik regelmatig ontworm.
Nu na de eerste koliek heb ik weer een nieuwe kuur gegeven. Maar het zou natuurlijk mogelijk kunnen zijn dat die wormen toen al wat schade hebben veroorzaakt, en hij daar nog steeds last van heeft.

Hoe heb jij je paard weer gezond gekregen? Heb je nog bepaalde medicatie gekregen?
Hoe lang duurde het voordat hij van de kolieken af was?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 19:49

raket schreef:
Als het een mens was, pijn en koorts en een soort bewegingsdrang zou ik aan nierstenen denken.
Dan heb je ook niet echt afwijkingen in het bloed.
En buscopan, wat bij koliek wordt gegeven werkt ook bij niersteenkolieken.

Maar ja. Het is een paard.
Ik heb even gegoogled en het nierstenen schijnen bij paarden ook weleens voor te komen.
Ik weet natuurlijk of hij buscopan heeft gehad. Maar misschien een optie?
Ik heb zelf echt geen ervaring met paarden met nierstenen.
Wel met mensen zoals je misschien al vermoedde.

Zo sneu om hem dan te zien liggen met pijn.

Nu ik dit lees….. zou zomaar kunnen zijn dat het een niersteen kan zijn.

Konden ze maar praten he…. Nu is het puzzelen wat het nou is.

Sterkte!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 20:40

Tja. Bij mijn merrie was zand ook 3 x uitgesloten door de Da.

Sterrebell

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 20:58

Paardje van een vriendin van mij had ook terugkerende koliek aanvallen. Bleek vol te zitten met horzellarven. Die maakten ook gaatjes in de darmen en volgens mij maag? Weet t niet precies meer maar na ontwormen kwamen er 40+ horzellarven af.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 23:42

8nnemiek schreef:
Ohh dat klinkt echt heel vergelijkbaar!
Mystic heeft bij wormeitellingen eigenlijk ook meestal wel een paar bloedworm eitjes in de mest zitten ondanks dat ik regelmatig ontworm.
Nu na de eerste koliek heb ik weer een nieuwe kuur gegeven. Maar het zou natuurlijk mogelijk kunnen zijn dat die wormen toen al wat schade hebben veroorzaakt, en hij daar nog steeds last van heeft.

Hoe heb jij je paard weer gezond gekregen? Heb je nog bepaalde medicatie gekregen?
Hoe lang duurde het voordat hij van de kolieken af was?

Ik had dus vlak voor de koliek begon ontwormt.. alleen niet het middel wat tegen deze larven werkt, dus de larven werden er wel vervelend van, daar kreeg ze ook de klachten van, maar verder gebeurde er weinig daarbinnen qua wormen.

Behandeling was simpel: ontwormen met het juiste middel en ontstekingsremmers. Verder nog wat tegen maagzweren gegeven voor de zekerheid. Toen was het klaar. Ik heb zelf nog een opti biome kuur gegeven van equine america, schijnt de darmflora te herstellen.. en voorlopig eerst ontstekingsremmers voor een paar dagen en dan pas ontwormen :o

Ik hoop zo dat dit het probleem is en dat hij snel opknapt!!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-25 08:40

Ik ben heel blij met jouw ervaringen, zorro! Dit klinkt als een heel aannemelijke oorzaak.

Ik heb ontwormt met Equimax. Dat werkt niet op de larven, en de laatste equest of pramox kuur is al zeker een jaar geleden. Mijn moeder zei dat ze een rood sliertje in de mest had gevonden toen ik er niet bij was, wat volgens de dierenarts darmslijm was, maar het schijnt dezelfde maat te hebben gehad als een volwassen bloedworm.
Ik ga vandaag eens met mijn vaste dierenarts bellen, en eens overleggen of het verstandig is om inderdaad ontstekingsremmers te geven of eerst nog even af te wachten, en wanneer ik een pramox kuur erin mag stoppen.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 11:43

bliksem38 schreef:
Coentjuh schreef:
Ik weet niet of ze dit op een echo kunnen zien, maar ik meld het maar in de hoop dat het meer bekend wordt (misschien niet in jullie geval): ons paard had gesteelde lipomen. Soort tumoren op steeltjes die om zijn darmen waren gedraaid en de boel afknelden. Maar misschien is zoiets uitgesloten wat ik hoop!

Wens je heel veel sterkte

Dit wilde ik ook zeggen. Had mijn paard ook. Maar geopereerd en 2 ballen van 1 en 2 kilo verwijderd en nooit meer last gehad!
Waren niet om darm gedraaid, maar trokken darmen in een soort knik waardoor er steeds koliek was die ook weer overging

Daarom dacht ik, ik meld het maar, ik lees er zo weinig over. Gelukkig is het goedgekomen bij jouw paard. Bij ons paard hebben ze geprobeerd om hem te opereren, maar het was al te laat ;(

----------

TS; Wat fijn dat je paard weer thuis is. Veel sterkte toegewenst en hoop dat het de goede kant op mag gaan...

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 11:56

fijn dat hij weer thuis is. Ik hoop voor je dat het probleem inderdaad met iets basaals als een wormenkuur opgelost kan worden! ik duim voor je.

Lavitabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 12:03

Ik heb even geen tips voor je maar ik lees wel mee. Mijn merrie van 17 heeft dit ook wel eens en gaat dan 'fietsen'. Een filmpje wil ik je eventueel wel privé doorsturen! Dierenarts er inderdaad bij en je hoort wel veel gas maar het fietsen is raar. Na Medicatie doet ze ook meteen alsof er niks aan de hand is geweest. Wij weten hier ook niet zo goed wat het is.. Mijn merrie van 1,75 is trouwens wel op de foto gegaan voor zand bij de Lingehoeve. Daar konden ze het heel mooi op de foto zien.

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 12:29

8nnemiek schreef:
Hij is niet getest op ppid, daar heeft hij ook nooit symptomen van getoond. Hij is prima op gewicht ondanks de missende kiezen, hij is fit en energiek, prima glanzende vacht.. Maar dat zou ik wel kunnen aankaarten inderdaad. Wat naar dat jouw sjimpie ook zo'n stuipen had.

Maagzweer werd door de dierenarts ook genoemd inderdaad. Op zich zou dat ook de koorts kunnen verklaren, en dat schijnt ook koliek te kunnen veroorzaken. Dat gaan we ook nog eens navragen.

mijn paard kreeg onverklaarbare stuipen, getest en bleek positief te zijn op ppid.
hij liep nog steeds op Z2 nivo, je zag niets aan hem behalve zijn wat langere vacht.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-25 16:00

Coentjuh, wat naar dat opereren niet meer mocht baten bij je paard.

Het gaat nog steeds goed gelukkig, hij heeft ook alweer een paar keer gemest. Hij is vrij rustig vandaag, maar ik denk dat hij nog even moet bijkomen van de stress.

Ik heb met de dierenarts gebeld. Volgens haar kunnen het geen larven van bloedwormen zijn, want die larven zouden pas in het voorjaar uitkomen? Ik had daar nog nooit van gehoord. De bloedtesten tonen ook geen ontstekingen in de darm volgens haar. Toch vind ik het nog steeds de meest logische verklaring voor de koorts. Maar ik moet voor nu even afwachten, en mag bij het vermoeden van ingekapselde bloedworm over drie weken een moxidectine kuur geven.
Zou hij in de tussentijd weer koliek krijgen, dan ga ik er wel op aandringen om het verder te onderzoeken.

Lavitabella, ik ben wel heel benieuwd naar jouw filmpje! Wat apart dat er toch meerdere paarden zijn die dat doen. Hoe vaak heeft jouw paard er last van? Is dat al lang aan de gang?

Testen op ppid kan alleen als hij weer helemaal gezond is hoorde ik, maar dat wil ik uiteindelijk wel nog eens doen. Maar op dit moment schijnt de kans groot te zijn op een vals positief resultaat.

Lavitabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 18:13

Wat fijn dat hij het nu zo goed doet! Mijn merrie heeft het niet zo vaak maar wel vaak genoeg voor haarzelf vind ik. Ze zal rond de 5 x per jaar zitten en dit is nu 3 jaar aan de gang. Mij viel het op dat het bij haar aan de begin fase van haar dracht is en in het midden. Aan het einde heeft ze nergens last van. Erg vreemd. Ik ga eens kijken hoe ik het filmpje naar je kan doorsturen!

Sterrebell

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 19:51

En horzellarven?