Paard met moordneigingen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amable

Re: Paard met moordneigingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 18:57

Wat je ook nog zou kunnen proberen is Monnikspeper, dat haalt soms ook de scherpe randjes van gedrag af. Het is veel gebruikt bij ruinen, maar kan ook bij merries fijn resultaat geven.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 19:04

FernandoO schreef:
Maar wat ik me dan afvraag. Stel het is ECVM. Zou haar gedrag dan al niet eerder hadden moeten beginnen? Ze liep met haar eerste eigenaar wedstrijden op M2 dressuur. Dat vraagt regelmatige training en inspanning, dus dat zou dan haast die klachten wel moeten triggeren. Hoewel ze toen al een pittige dame was, was ze niet zoals ze nu is.

Bij die van mij was het gedrag bij de eerste eigenaar ook niet zo extreem. Het was er een beetje toen er een veulen was. Pas na verkoop en een paar jaar later was het gedrag zo extreem.

Om op je vraag terug te komen.. dat weet ik niet. Maar mijn eerdere vraag was of dit paard ooit röntgenologisch gekeurd is geweest?
Want zo te lezen lijkt het alsof er überhaupt geen medisch onderzoek is gedaan? En klinische keuring?

FernandoO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-25 19:21

Ze krijgt nu nog geen seniores priores, het is nog een aardige temperatuur en haar lichaam lijkt nog niet aan te geven dat extraatje nodig te hebben. Dus ja, het zou wat verder in de winter wat kunnen verklaren, maar nu nog niet.
In theorie werk ik ongeveer 2x in de week met haar, absoluut niet intensief. In praktijk komt dat eerder neer op 1x of helemaal niet, omdat ze dan niet te benaderen is.
Maagzweren hebben we nog niet op gezocht, ook wel een goeie.

En is er iets wezenlijks veranderd tussen toen en nu? Geen idee, volgens mij niet. Nu kan zij dat natuurlijk anders ervaren. Op een paar wisselingen in de kudde na is er verder niks geweest. De huisvesting is wel veranderd, bij de vorige eigenaren stond ze veel op stal en bij ons 24/7 met schuilstal. Volgens mij is er ook niks specifieks gebeurd, dit gedrag is vrijwel direct ontstaan (verder gegaan?) toen ze bij ons kwam.

Qua voeding hebben we al heel veel gewisseld. Veel supplementen geprobeerd, welke precies zou ik even aan mijn schoonmoeder moeten vragen. In ieder geval magnesium, cbd, nag oestrostress, duivelsklauw en nog 2 anderen volgens mij. Maar ook qua brokken: geen brokken, basisbrok, merriebrok, alleen vitaminebrok, seniores priores. Maakt allemaal weinig verschil uit, behalve dan dat ze een slobbertje wel erg lekker vindt haha.

Ze is klinisch gekeurd, zowel bij aankoop als toen 2 jaar later in Wolvega. Röntgenologisch durf ik niet te zeggen. Volgens mij niet.

En ik snap de vraag volledig, waarom we niet meer onderzoek hebben laten doen. Dat kwam deels door het bezoek aan Wolvega (ze is rad, dus er is niks aan de hand) en deels door de mensen in onze omgeving. Want de mening was of naar de slacht ermee of het moest eruit getraind worden. Medisch kon het niet zijn (want ze loopt rad). Is dat misschien naif? Waarschijnlijk wel. Het hangt er natuurlijk ook vanaf uit welke paardencultuur je komt. Ik was (godzijdank niet meer) geleerd/gewend dat als een paard negatief gedrag laat zien, het stout is en het expres doet. Ondertussen weet ik beter, maar als je dat je hele paardenleven alleen maar hoort, dan moet dat ook zo zijn, toch? Helemaal als dat mensen zijn die er echt vele malen meer verstand van hebben. Dus het was ook logisch wat de omgeving zei en vandaar dat we eigenlijk nooit echt hebben gepushed op verder onderzoek. Is dat een excuus? Nee, maar wel een verklaring.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 19:30

Het kan ook zijn dat doordat ze 24/7 buiten staat en niet dagelijks in de hand komt dat het gedrag erger wordt.

Ik snap wel dat er geen verder onderzoek is gedaan als er geen aanleiding voor lijkt te zijn. Ik denk dat het nu vooral de vraag is of dat nu nog zinvol is om te doen bij een 21 jarig paard. Oftewel, hoe ver willen jullie er zelf voor gaan?

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 19:35

Medisch uitsluiten klinkt ideaal, maar zit een kostenplaatje aan en is het paardvriendelijk.... Of zorgt het voor nog meer trauma? Ik vind deze heel dubbel en lastig. Als je heel gericht een idee hebt... Doen! Maar anders "lastig".

Ik zou zelf ook starten met supplementen om te kijken of dat het randje eraf haalt.

Als het randje eraf is... Wat me opvalt, met koud/nat weer ander gedrag. Door de nek komt ook koude en wind binnen, dus deken met hals zou al iets kunnen helpen misschien. (Niet alleen kou, maar ook regen en wind kunnen ze slecht op reageren0.

Daarna zou ik eens kijken wat je met zachte technieken/magneetveldtherapie (ja, sorry ik ben er fan van ;)) kunt doen. Ik ben dan al meteen getriggerd omdat ik wil kijken of ik met behulp daarvan een paard kan laten ontspannen. De deken die ik heb, leg je op en bedien je met een app, dus je kan dat ook voor jezelf heel veilig doen. gewoon om te kijken of ik die ontspanning voor elkaar kan krijgen.

Het probleem is, er zijn heel veel dingen die zo'n gedrag kunnen verklaren (pijn, tumoren, trauma)... Maar jij kent je paard het beste, wat zegt je eigen gevoel erbij?

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 19:38

Ik zou ook de maag laten onderzoeken. Mijn merrie was ook enorm boos op alles, iedereen en de wereld toen ze een maagzweer had. Gras helpt bij gevoelige maag, dus ik kan me voorstellen dat als ze in de zomer in de wei staat, ze minder last heeft. Lastig probleem, sterkte

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 19:45

Krijgt ze wel genoeg slaap en rust? Zie je haar wel regelmatig slapen, zowel op borstbeen als op haar zij? 24/7 jaarrond buiten kan heel mooi zijn voor een paard. Maar niet als ze niet kunnen opladen. Zou je zelf ook chagrijnig van worden. Het zou ook kunnen verklaren dat je geen patroon kunt vinden in oorzaken qua welke handeling je doet, of wie, of wat diegene aanheeft :P

FernandoO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-25 19:55

Ze slaapt zeker. Zowel staand, liggend op borstbeen als op haar zij. Ook slaapt ze wel eens alleen of komt ze bij ons om staand even een tukje te doen.

Wat valt er precies onder ‘in de hand komen’? Ze staat gewoon aan huis, dus is er elke dag gewoon contact en ook genoeg momenten dat we specifiek met haar contact hebben (als is het alleen maar bijv. bij het mesten een praatje maken met dr). Maar elke dag een halster om en wat doen? Nee dat niet inderdaad.

In hoeverre is een maagzweer logisch als ze echt de hele dag toegang heeft tot hooi? Naar mijn idee gebeurt dat meestal als de maag te lang stil komt te staan toch?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 19:59

Ik zou toch beginnen met foto's en eventueel bloedonderzoek.
Dan sluit je al zoveel uit.... Bovendien willen de meeste gedragsdeskundigen (terecht) weten of ze goed medisch is onderzocht.
Bij Den Ham kun je op woensdag rondom keuren voor € 430.
https://dierenkliniekdenham.nl/paarden/keuringen-paard/

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 20:07

Dat laatste zou ik ook doen…
Jezelf eventueel een grens/ budget vastleggen.

Kan me ook voorstellen, dat je er geen 1000den Euros aan gaat uitgeven en haar in t ergste geval laat inslapen. Want ongevaarlijk is het niet.

En ja , Kan ook iets Met de maag of eierstokken aan de hand zijn

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 20:14

Earth schreef:
Ik moet denken aan het topic van laatst, waarbij de eigenaar haar arm had gebroken doordat haar merrie haar had getrapt. Die merrie was ook heel wisselvallig, maar op sommige momenten ook echt gevaarlijk.

[PW] Plots explosief gedrag eindigt in gebroken spaakbeen

Dit topic is dat. Wellicht heb je er iets aan?

Ik wil deze reactie graag nogmaals onder de aandacht brengen want dit is exact waar ik ook aan moest denken na het lezen van je verhaal.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 20:25

Ik heb voor nu even alleen de berichten van TS gelezen ;)

Wat mij op valt zijn de verschillende kanten:
super braaf er op, heftig ernaast
winter gevaarlijker in gedrag dan zomer.

De eerste zou je nog kunnen denken, aangeleerd gedrag. Want hoe heeft dat 12 jarig jongetje/ zijn ouders haar geprobeerd te trainen? Wat is daar allemaal aan te pas gekomen?

Maar in de zomer minder heftig dan in de winter is raar voor aangeleerd gedrag. Hierbij denk ik toch echt aan lichamelijk. Ook als dit vanuit hengstigheid komt: dit verschil hoort niet zo groot te wezen. Ik zou hier zeker mee terug gaan naar een dierenarts...benoem bij het maken van de afspraak alvast haar gedrag, zodat de dierenarts van te voren afweging kan maken sedatie te gebruiken. Ik snap wel dat zij ook graag langer leven dan vandaag, maar is wel fijn als je naar huis gaat wetend dat er gedegen onderzoek is uitgevoerd.

Waar ik zou willen beginnen met onderzoeken:
eierstokken
foto's hals rug
Laatst bijgewerkt door Juut op 22-10-25 20:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 20:25

Heel de dag toegang tot eten zegt niets helaas.... :S (hier een verzorgpony die ook 24/7 hooi heeft, toch hele erge maagzweren...)

Dedikley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 20:38

Hoe zien je schoonouders het dilemma wat je omschrijft? Zo te lezen ben je ook dol op dit paard. Hoe staan zij hierin, heb je dit al met hun besproken?

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 20:39

Wat mij opvalt is dat het in de winter erger is. Dat lijkt me het begin van de zoektocht.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 20:42

Dingen als een tumor op de eierstokken of in de hersenen vind ik persoonlijk niet logisch. Dit gedrag zou dan ook naar de paarden om hem heen moeten zijn.

Ks zou ik wel als een optie zien, gezien je zegt dat het gedrag beter wordt als ze een deken op heeft.

Ik denk dat het gedrag wel voor een groot deel gedrag is ipv alleen pijn. Hij is er redelijk vlot mee begonnen toen hij bij jullie stond. Ik hoor dus niet dat hij het bij de vorige eigenaar deed. Zeker in combinatie dat hij het niet bij paarden ed doet.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 20:43

Toevallig gisteren bij een informatieavond over maagzweren geweest. 1 van de grootste oorzaken is stress, maar mede daardoor kan je het bijv. ook secundair bij pijn elders in het lichaam zien. Dat ze onbeperkt ruwvoer heeft hoeft dus niet altijd wat te zeggen.

Verder ga ik met de rest mee. Mijn eerste gedachte gaat ook uit naar foto's van (iig) de hals en rug en evt. eierstokken. Maar ik vind ook de overgang van warm naar koud weer wel typisch, dus bijv. iets artrose-achtigs zoals iemand al aanhaalde zou me ook niet verbazen.

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 20:59

Wat heftig, ik moest meteen aan mijn eerste (lease) paard denken toen ik je verhaal las. Als ik hem los in de rijbak had gezet dan was het levensgevaarlijk om daar door heen te lopen. Voor mij, maar ook voor een ieder ander. Hij kwam gewoon als een pitbull op je afstormen en sloeg dan met zijn voorbenen/steigeren. In de stal deed hij luchtzuigen. Verder omgang in en op stal super lief, met rijden kei braaf, ook op de weide.. dan was hij heel relax en kon je prima naar hem toe lopen. Ik heb dat ook nooit begrepen, maar het was wel echt gevaarlijk.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 21:23

Als ik je verhaal lees denk ik aan ovarium tumor.
Mijn Judy kon ook zo explosief zijn met momenten.
Maar weet niet hoe zo een tumor zich gedraagt gezien ze wel een veulen heeft gehad .

FernandoO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-25 21:46

Dedikley schreef:
Hoe zien je schoonouders het dilemma wat je omschrijft? Zo te lezen ben je ook dol op dit paard. Hoe staan zij hierin, heb je dit al met hun besproken?

We hebben het alleen maar over haar zo ongeveer :') Het is moeilijk, we delen hetzelfde dilemma. We staan echt volledig op 1 lijn met elkaar. Misschien was het makkelijker geweest als zij een duidelijk andere mening hadden, maar helaas.

En ja, ik ben ontzettend dol op m’n Pip. <3

——-

Op dit moment klinkt het vooral heel logisch om foto’s te maken van de hals en rug. Heb ondertussen ook wat berichtjes gehad dat meerdere Houston-kinderen soortgelijke problemen lijken te hebben, wat vermoedelijk kan komen door ECVM. Eigenlijk wil ik heel graag dat het ECVM is, want dan ligt haar gedrag niet aan mij en niet aan haar. Dat ze iemand dan oprecht wil raken is dan erg klein, maar ze kan niet anders door de pijn. Van de andere kant zou dat ook meteen het einde betekenen. Als zij blijkbaar zoveel pijn daardoor heeft, is het niet eerlijk om haar bij ons te houden.

Nog even terugkomen op de deken: ja de deken maakt het iets beter. Maar dat is echt een verbetering van 3% en dan voornamelijk in de manier hoe ze zich toont. Ze staat dan niet meer opgetrokken en gewoon ontspannen. En het blijft natuurlijk een fancy dressuurpaard he? Die zijn van suiker gemaakt :+ :+ Grapje natuurlijk ;)

En het gedrag deed ze bij de vorige eigenaar ook al. Anders hoeft ze niet weg natuurlijk ;) Iets met een niet helemaal eerlijk verhaal bij onze aankoop en een understatement van het gedrag. Ik denk dat ze blij waren dat ze dr kwijt waren.

De plek waar je haar benaderd maakt ook niks uit. De reactie blijft hetzelfde. Dat schoot me nog te binnen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 21:46

In de winter een stuk erger dan wanneer ze op gras staat? Dan kan het dus zeker zo zijn dat ze een maag vol zweren heeft, dan doet zelfs hooi pijn. Kun je geen maag zweer medicatie gaan geven? Kun je dat in ieder geval uitsluiten.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 23:06

Freya6 schreef:
Wat mij opvalt is dat het in de winter erger is. Dat lijkt me het begin van de zoektocht.

Daarom dacht ik ook aan foto's, artrose is vaak ook erger in de winter.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 07:09

Wat verandert er zodra het winterseizoen begint? Komt ze evenveel buiten? Loopt ze op dezelfde wei, of krijgt ze veel meer hooi i.p.v. gras? Staat ze in dezelfde stal, met dezelfde andere paarden? Zijn er andere supplementen of toevoegingen dan 's zomers?

Ik denk zelf dat er misschien iets speelt wat door de wisseling in omstandigheden verergert.

Wij hadden zelf ooit een pony met hetzelfde gevaarlijke agressieve gedrag, ze was echt levensgevaarlijk, maar met veel grondwerk en positieve aandacht is ze in een lieve en brave pony veranderd, hoewel sommige issues (zoals claustrofobie) nooit helemaal zijn verdwenen. Zij was mishandeld door een vorige eigenaar zoals we later ontdekten. Maar dat gevaarlijke gedrag is na ongeveer een jaar hard werken overgegaan en nooit teruggekomen. Dat het bij jouw merrie steeds terugkomt wijst toch ook op een andere oorzaak, al zou ik niet weten wat.

Sterkte!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 07:11

In de winter kunnen ze door spierspanning gewoon ook anders zijn. Door kou maar ook door spanning door de wind bijvoorbeeld. Artrose (ook halsartrose natuurlijk) doet meer pijn bij kou. Maar ook spieren spelen een rol en zijn strakker bij kou.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 07:48

FernandoO schreef:
Ze slaapt zeker. Zowel staand, liggend op borstbeen als op haar zij. Ook slaapt ze wel eens alleen of komt ze bij ons om staand even een tukje te doen.

Wat valt er precies onder ‘in de hand komen’? Ze staat gewoon aan huis, dus is er elke dag gewoon contact en ook genoeg momenten dat we specifiek met haar contact hebben (als is het alleen maar bijv. bij het mesten een praatje maken met dr). Maar elke dag een halster om en wat doen? Nee dat niet inderdaad.

In hoeverre is een maagzweer logisch als ze echt de hele dag toegang heeft tot hooi? Naar mijn idee gebeurt dat meestal als de maag te lang stil komt te staan toch?

Voor sommige paarden helpt het om echt iedere dag consequent gepakt te worden en naar de wei/ stal gebracht te worden. Dat bedoel ik met in de hand komen, sommigen worden makkelijker als ze dagelijks iets moeten doen.

Maagzweer kunnen ze ook chronisch hebben en dat kan er al lang zitten wat gewoon zonder behandeling niet over gaat.

Ik zou in ieder geval een stappenplan maken, budget vaststellen en dan eventueel eerst ecvm gaan uitsluiten en mocht het dat niet zien dan bijv. een tijdje maagmedicatie geven. Wellicht dat een goede DA ook nog wel wat haalt uit buigproeven/ klinisch beeld.

Gefeliciteerd met je verjaardag Suzanne!