Buitenzet dilema

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jjajajnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-25 21:44

Starspangled schreef:
RianneH schreef:
Ja, waarom is alleen buiten geen optie als het paard dat goed lijkt te doen, maar alleen op stal wel als ze daar neurotisch van worden?

Mij lijkt het niet ideaal, maar ik zou gaan voor de optie met de meeste ontspanning en de meeste bewegingsvrijheid.
Dit. Kijk en luister naar je paard. Ja, voor Nederlandse pensionnormen is 10 uur buiten lang, en ja, voor de meeste paarden is alleen buiten staan niet prettig, maar jouw paard heeft blijkbaar andere wensen. Ik hoef die van mij ook echt niet op stal te zetten, dat is voor haar een geestelijke marteling, ongeacht of ze wel of geen andere paarden kan zien, dus de keuze is makkelijk. In haar geval is 24/7 buiten wél zaligmakend.

Ja kijk ik denk ook dat ze prima die uurtjes alleen kan, maar toch met mijn in het achterhoofd dat het kuddedieren zijn, vind ik het wel lang. En had ik gewoon even mijn twijfels.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 21:47

Ontspannen paarden hinniken niet naar elkaar. Ontspannen paarden briesen en kauwen. Het hinniken is een teken van ongenoegen

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 21:50

Ik vind het gek dat paardenmensen adviseren haar dan maar alleen in het donker te gooien. Hoe veel stress heeft het paard dan als de vriendjes om 3u opgehaald worden en zij alleen achter blijft. Ik zou dit nooit doen. Je wil ook niet dat ze (een kuddedier) ‘s nachts door het hekwerk gaat om naar haar vriendjes te gaan.

Ik ben benieuwd naar het antwoord wat ze precies op stal doet. En wat ze altijd gewent is. Een Fries staat bekend om te drammen, maar dat is dan alleen als je haar aan een touw hebt ? Wat bedoel jij met drammen?

Starspangled

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 21:57

Kabayo schreef:
Ik vind het gek dat paardenmensen adviseren haar dan maar alleen in het donker te gooien. Hoe veel stress heeft het paard dan als de vriendjes om 3u opgehaald worden en zij alleen achter blijft. Ik zou dit nooit doen. Je wil ook niet dat ze (een kuddedier) ‘s nachts door het hekwerk gaat om naar haar vriendjes te gaan.

Ik ben benieuwd naar het antwoord wat ze precies op stal doet. En wat ze altijd gewent is. Een Fries staat bekend om te drammen, maar dat is dan alleen als je haar aan een touw hebt ? Wat bedoel jij met drammen?
Alleen in het donker buiten staan is zielig, maar alleen in het donker tussen vier muren staan is dat niet? De logica ontgaat me volledig.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 21:58

Paarden zijn niet zo dom als jij blijkbaar denkt, want die staan gewoon naast haar… ze ruikt en hoort die echt wel. Buiten niet. En dat uit ze door te hinniken. Zo ver ik begreep kan ze wel door een luik kijken maar niet neuzen. Dus ze ziet ze ook nog

RianneH

Re: Buitenzet dilema

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 22:03

Niemand van ons heeft de stalopstelling exact voor ogen dus we moeten af gaan op TS, en vertrouwen op haar inschatting.

Ik vind dat de conclusies die getrokken worden over het alleen buiten staan net zo goed getrokken kunnen worden over het op stal staan, alles valt en staat miz met waar het paard ontspannen genoeg is in deze niet ideale situatie. Maar ophokken omdat de rest op stal staat of omdat er eens gehinnikt wordt. Waarom moet dat hinnikende paard dan niet naar buiten, die wil duidelijk ook niet daar staan toch?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 22:05

Dat andere paard zoekt z’n maatje of antwoord op het paard van TS. Dat dat paard (of paarden) binnen staan is een gegeven. Daar kun je niets aan veranderen. TS heeft enkel invloed op wat ze met haar eigen paard doet.

Jjajajnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-25 22:15

Kabayo schreef:
Paarden zijn niet zo dom als jij blijkbaar denkt, want die staan gewoon naast haar… ze ruikt en hoort die echt wel. Buiten niet. En dat uit ze door te hinniken. Zo ver ik begreep kan ze wel door een luik kijken maar niet neuzen. Dus ze ziet ze ook nog

Ze hinnikt ook met al haar vriendjes om haar heen. Ik bedoel met klein hinnikje briesen.

Jjajajnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-25 22:16

RianneH schreef:
Niemand van ons heeft de stalopstelling exact voor ogen dus we moeten af gaan op TS, en vertrouwen op haar inschatting.

Ik vind dat de conclusies die getrokken worden over het alleen buiten staan net zo goed getrokken kunnen worden over het op stal staan, alles valt en staat miz met waar het paard ontspannen genoeg is in deze niet ideale situatie. Maar ophokken omdat de rest op stal staat of omdat er eens gehinnikt wordt. Waarom moet .dat hinnikende paard dan niet naar buiten, die wil duidelijk ook niet daar staan toch?

Precies. Ii heb genoeg inzichten nu om een overwegende goede keuze te maken voor mijn paard

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 22:18

Jjajajnn schreef:
MarliesV schreef:
Waarom moeten ze om 15 uur al op stal?

Kan je niet overleggen dat ze later naar binnen gaan? En ik zou dan die van mij wel met de rest mee binnen zetten tot je gaat verhuizen.

Ja dat is ook mijn vraag. Ze kregen het opeens op de heupen.

Ze wordt echt heel ongelukkig van zo lang op stal.

Ik vind haar eigenlijk vrolijker als ze ‘s nachts alleen op de wei staat. Daarom doe ik het om en om.

Dat is toch geen antwoord. Ze kregen het opeens op de heupen.

Ga net gesprek is aan met de stal eigenaar. Stel een oplossing voor, bv dat jij ze elke dag binnen zet om 19 uur, als je dat wel acceptabel vind.
Kan je nog steeds kiezen voor je eigen paard buiten laten. Maar dan staat die iig veel minder uren alleen.

Ik mis echt een stuk overleg en communicatie. Misschien dat dit er wel is hoor, maar lees ber niet.

Zou die van mij niet alleen buiten laten. Hoe braaf ze ook zijn, 14 uur per dag alleen staan vind ik geen optie. Ik zou echt proberen de komende tijd, tot je haar verhuisd, toch binnen te zetten. En kijken of dat went. Want gezien de tijdslijn, lijk je dat nog niet consequent geprobeerd te hebben.

Jjajajnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-25 22:23

MarliesV schreef:
Dat is toch geen antwoord. Ze kregen het opeens op de heupen.

Ga net gesprek is aan met de stal eigenaar. Stel een oplossing voor, bv dat jij ze elke dag binnen zet om 19 uur, als je dat wel acceptabel vind.
Kan je nog steeds kiezen voor je eigen paard buiten laten. Maar dan staat die iig veel minder uren alleen.

Ik mis echt een stuk overleg en communicatie. Misschien dat dit er wel is hoor, maar lees ber niet.

Zou die van mij niet alleen buiten laten. Hoe braaf ze ook zijn, 14 uur per dag alleen staan vind ik geen optie. Ik zou echt proberen de komende tijd, tot je haar verhuisd, toch binnen te zetten. En kijken of dat went. Want gezien de tijdslijn, lijk je dat nog niet consequent geprobeerd te hebben.

Er is heel veel gedoe erover. Ik ga d’r niet verder op in. De situatie is even zo en niet ideaal.

Er valt even niks aan te veranderen en focus mij nu op mijn paard.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 22:30

Mijn paard zou ik niet alleen buiten kunnen laten , maar ook niet alleen op stal .
Dat is echt een kudde dier. Er zijn paarden die het niet erg vinden alleen te staan . En voor paardse begrippen is het nu echt nog niet koud .
Wel zou ik goed kijken of er wolven zijn in je regio want dat zou voor mij een no go zijn om paard alleen buiten te laten staan .

Jjajajnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-25 22:31

RianneH schreef:

Ik vind dat de conclusies die getrokken worden over het alleen buiten staan net zo goed getrokken kunnen worden over het op stal staan, alles valt en staat miz met waar het paard ontspannen genoeg is in deze niet ideale situatie. Maar ophokken omdat de rest op stal staat of omdat er eens gehinnikt wordt. Waarom moet dat hinnikende paard dan niet naar buiten, die wil duidelijk ook niet daar staan toch?

Precies. Het is ook hee lastig om de hele situatie te schetsen, maar door de verschillende inzichten heb ik nu besloten om haar alleen buiten te laten. Als ze de groepsstal inloopt hoort ze de paarden achter haar. Loopt ze naar een ander gedeelte van de weide kan ze andere paarden zien. Briesen en hinneken doet ze ook. Ik denk dat het voor nu oké is voor een paard dat niet fijn vindt om op stal te staan en voldoende dut als ze alleen staat. Ook heeft ze de rust die ze heeft, even alleen het hooi tot haar eigen beschikking en ik zie haar ook gewoon slapen.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 22:54

996981 schreef:
Het paard hinnikt naar de paarden op stal. Klinkt mij niet heel ontspannen?

Lijkt mij ook inderdaad. Hier op stal is er echt geen gehinnek in de nacht :n

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 23:05

Nou veel mensen zouden het paard dus op stal zetten. Van de 2, niet ideale, opties zou ik ze buiten laten staan.

Ik denk overigens als je deze vraag op bijv facebook van paard natuurlijk of denken over paarden zet je hele andere reacties krijgt.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 23:49

Je schrijft dat je paard niet goed op stal kan staan en met alleen buiten blijven geen problemen heeft. Wat is nu dan je vraag in dit topic? Je paard kan dan toch gewoon alleen buiten blijven? Je paar blij en jij blij? Of vind je het toch geen prettig idee?

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 00:01

Je hebt je speciaal aangemeld op bokt voor dit topic, puur om bevestiging te krijgen dat je paard wel 's nachts alleen buiten kan staan? Waarom twijfel je terwijl je je keus allang gemaakt hebt? Bijna iedereen zegt dat die het beestje in de nachten binnen zou zetten, maar je houdt je vast aan je eigen keus, waarom dan dit topic? Als je paard overdag genoeg remslaap krijgt en er zijn geen wolven in de buurt, dan kan ze gewoon alleen buiten blijven. Ik zou het zelf nooit overwegen, maar jij hebt er je reden voor en wat de reden ook is, als jij er achter staat dan heeft het voor ons weinig zin om je te overtuigen.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 00:05

Sta je in wolvengebied TS?

En volgens mij geef je aan dat op deze stal blijven staan, financier geen optie is. In hoeverre speelt dit nog een rol in jouw keuze?

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 00:23

SjonnieZ schreef:

En volgens mij geef je aan dat op deze stal blijven staan, financier geen optie is. In hoeverre speelt dit nog een rol in jouw keuze?

Dat geeft ts helemaal niet aan.
Een tweede eigen paard erbij als gezelschap voor dit paard, dat is wat ze aangaf als niet haalbaar

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 01:17

Little_Gift schreef:
SjonnieZ schreef:

Dat geeft ts helemaal niet aan.
Een tweede eigen paard erbij als gezelschap voor dit paard, dat is wat ze aangaf als niet haalbaar

Het topic geeft mij wel het gevoel dat het een financiële kwestie is. Ze zegt het niet rechtstreeks, maar ik vind dat ze wel een signaal afgeeft dat het te duur wordt om het paard dagelijks op stal te zetten. Daar is overigens ook niets mis mee. Als het paard het trekt om alleen te zijn in de nachten buiten, dan is dat geen issue als het om de kosten gaat.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 01:47

Wat een speculaties weer... En dan nog over zo'n gevoelig onderwerp als iemands financiën...

Jannes2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 06:12

nou gewoon doen waar u en uw paard zich goed bij voelen , je ziet het hier zijn zoveel mensen zoveel wensen , de 1 weet zeker dat zijn paard nooit hinnikt in de nacht slaapt er zeker naast en de ander breekt de boel af
ook niet alle accomedaties zijn mensen en dieren zijn het zelfde
hier hebben ze allemaal het perfect voor elkaar lijkt het pff

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 06:31

Twee keer naar je paard toe per dag is kwa tijd en energie niet te doen toch.? was niet een financieel verhaal volgens mij.

He TS er zijn heel veel mensen hier die hun paard heel veel binnen hebben staan. Die praten dat goed, dus daar komen sommige van de opmerkingen vandaan :D
Als je paard naar omstandigheden relaxter is alleen en uit z'n plaat gaat op stal, dan is helemaal prima.
Maar wat ontzettend zonde. Zo'n perfecte plek en dan je paard om 15 uur binnen zetten.

Fijn dat het nog even 2,5 maand afzien is en dan weer naar een meer ideale situatie.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 06:42

Eleeke schreef:
Twee keer naar je paard toe per dag is kwa tijd en energie niet te doen toch.? was niet een financieel verhaal volgens mij.

He TS er zijn heel veel mensen hier die hun paard heel veel binnen hebben staan. Die praten dat goed, dus daar komen sommige van de opmerkingen vandaan :D
Als je paard naar omstandigheden relaxter is alleen en uit z'n plaat gaat op stal, dan is helemaal prima.
Maar wat ontzettend zonde. Zo'n perfecte plek en dan je paard om 15 uur binnen zetten.

Fijn dat het nog even 2,5 maand afzien is en dan weer naar een meer ideale situatie.

Paard gaat uit z’n plaat? Waar lees je dat? In de op staat dat het paard dramt op stal. Verder geeft ts (ondanks meerdere vragen) geen antwoord op wat dat drammen inhoudt.

En inderdaad er is niks mis met een paard nachts op stal hebben. Praat ts nog even iets aan joh

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 06:54

Eleeke schreef:

Amen! _/-\o_