Paard niet oke na osteopaat

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:16

Friezenkind schreef:
Net heeft de osteopaat gebeld, die zegt dat niks geks was opgevallen tijdens de behandeling.
Haar heup zat niet gek vast (niet wat ze toen zei maar oke) en zegt dat het wel op de wei gebeurd zal zijn. Het was schijnbaar ook niet de bedoeling dat ze de eerste week op de wei zou staan de hele dag, het had maar een paar uur gemoeten en daarna weer op stal. En raadde aan om nu twee. Weken te longeren zodat de belasting minimaal is, en het been kan rusten, en dan weer oppakken.

Ik weet het nu ff niet meer, ga iig de kliniek mailen met hoe of wat en dan kijken wat hun zeggen.

Je moet je voorstellen dat jij voortdurend loopt met 1 schoen met een platte hak en 1 schoen met een 3 a 4 cm hogere hak. Probeer het maar eens een tijdje en voel zelf maar wat dat doet met je lijf. En vervolgens doe je dat ook nog even met iemand op je rug :+
Het is niet moeilijk om te bedenken dat een paard in zo'n situatie last krijgt van zijn lijf en zich vast zet.
Als jij de scheefstand met het blote oog al kan zien en dit zich ook vertaalt in de mechanische beweging (kortere pas) dan heb je het echt wel over een forse scheefstand.
Dierenartsen hadden het over mogelijk oud trauma. Is daar ooit nog iets van gevonden (bv oude bekkenbreuk of artrose in dat gebied)?
Ik heb het paard natuurlijk niet gezien, maar ik vind zo'n paard nog aanbevelen voor recreatie altijd heel discutabel. Ik denk zeker dat je paard, meer nog dan je nu doet, behandeling van osteo/fysio nodig heeft.

Jannes2024

Re: Paard niet oke na osteopaat

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:18

beetje maf antwoord van de osteopaat blessure leed kan ook binnen een paar seconden minuten gebeuren op d wei of aan de longe tijdens een ongecontroleerde beweging

Friezenkind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 14:01

Babootje schreef:
Friezenkind schreef:
Net heeft de osteopaat gebeld, die zegt dat niks geks was opgevallen tijdens de behandeling.
Haar heup zat niet gek vast (niet wat ze toen zei maar oke) en zegt dat het wel op de wei gebeurd zal zijn. Het was schijnbaar ook niet de bedoeling dat ze de eerste week op de wei zou staan de hele dag, het had maar een paar uur gemoeten en daarna weer op stal. En raadde aan om nu twee. Weken te longeren zodat de belasting minimaal is, en het been kan rusten, en dan weer oppakken.

Ik weet het nu ff niet meer, ga iig de kliniek mailen met hoe of wat en dan kijken wat hun zeggen.

Je moet je voorstellen dat jij voortdurend loopt met 1 schoen met een platte hak en 1 schoen met een 3 a 4 cm hogere hak. Probeer het maar eens een tijdje en voel zelf maar wat dat doet met je lijf. En vervolgens doe je dat ook nog even met iemand op je rug :+
Het is niet moeilijk om te bedenken dat een paard in zo'n situatie last krijgt van zijn lijf en zich vast zet.
Als jij de scheefstand met het blote oog al kan zien en dit zich ook vertaalt in de mechanische beweging (kortere pas) dan heb je het echt wel over een forse scheefstand.
Dierenartsen hadden het over mogelijk oud trauma. Is daar ooit nog iets van gevonden (bv oude bekkenbreuk of artrose in dat gebied)?
Ik heb het paard natuurlijk niet gezien, maar ik vind zo'n paard nog aanbevelen voor recreatie altijd heel discutabel. Ik denk zeker dat je paard, meer nog dan je nu doet, behandeling van osteo/fysio nodig heeft.

Om het niet te technisch te houden, haar botten zijn goed. Er waren geen (oude) breuken, atrose etc te zien. De afstand tussen de botten was ook zoals het hoorde. Hun denken dat de scheefstand voornamelijk vanuit de spieren is gekomen. Trap gehad, uitgegleden dat zal altijd gokken zijn. Maar er heeft iets niet lekker gezeten en ze is zo gaan lopen. Ze heeft tot 3 jaar in de wei gestaan zonder dat er echt na omgekeken is.

Bij de kliniek zijn ze in haar geval juist voorstander van rijden dan bv longeren zodat ze lang laag en buigen kan bijhouden. Het is belangrijk dat ze niet stijf wordt.

Friezenkind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 14:05

Jannes2024 schreef:
beetje maf antwoord van de osteopaat blessure leed kan ook binnen een paar seconden minuten gebeuren op d wei of aan de longe tijdens een ongecontroleerde beweging

Ik denk dat ze bedoelde dat het absoluut niet door de behandeling kan komen. Maar niet helemaal lekker verwoord heeft.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:52

Friezenkind schreef:
Jannes2024 schreef:

Ik denk dat ze bedoelde dat het absoluut niet door de behandeling kan komen. Maar niet helemaal lekker verwoord heeft.

En ik zou dus zeggen, het komt wel door de behandeling, maar natuurlijk niet in de zin dat de behandeling schade heeft veroorzaakt.

De reactie van jouw paard - in eerste instantie slechter worden van de behandeling - lijkt erop te duiden dat de osteopaat blokkades heeft weggehaald die jouw paard juist in staat stellen om zijn bewegingsbeperking op te vangen. (Bijvoorbeeld, als een spronggewricht pijn doet, kan het paard zijn houding of beweging aanpassen waardoor rug of hals overbelast raakt)

Wanneer een paard "vastzit door compensatie” bedoelen we meestal dat er een blokkade of bewegingsbeperking is ontstaan doordat het dier elders een probleem probeert op te vangen.
Als je zo’n paard dan osteopathisch behandelt, gebeurt er in principe dit:

Spanningspatronen worden vrijgemaakt: de osteopaat werkt met zachte mobilisatietechnieken om bewegingsverlies in gewrichten, fascia, spieren of organen te herstellen. Daardoor komt er meer balans in het lichaam.
Compensaties worden doorbroken. Het paard hoeft minder te “trekken en duwen” met andere structuren om het oorspronkelijke probleem te omzeilen. Dit kan ongemakkelijk zijn, want het lichaam moet een nieuw evenwicht vinden.
Als de compensaties losgelaten worden, kan een onderliggend probleem (bijvoorbeeld in een gewricht, pees of zelfs een tandprobleem) zichtbaarder worden. Soms zie je pas na de behandeling waar de echte oorzaak zit.
Na de behandeling moet het paard (een dag of 3 a 4) gecontroleerde beweging krijgen omdat het paard zn balans opnieuw moet vinden.
Als er een onderliggend probleem is (zoals de scheefstand bij jouw paard) moet dat eerst worden opgelost; kan dat niet zal het paard opnieuw gaan compenseren. En komen blokkades snel weer terug.

Het komt dus niet door de behandeling, maar eigenlijk ook weer wel. Het wordt in ieder geval duidelijk waar het oorspronkelijke probleem zit. Valt me wel tegen dat de osteopaat jou dat niet helder heeft uitgelegd.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:59

Friezenkind schreef:
Om het niet te technisch te houden, haar botten zijn goed. Er waren geen (oude) breuken, atrose etc te zien. De afstand tussen de botten was ook zoals het hoorde. Hun denken dat de scheefstand voornamelijk vanuit de spieren is gekomen. Trap gehad, uitgegleden dat zal altijd gokken zijn. Maar er heeft iets niet lekker gezeten en ze is zo gaan lopen. Ze heeft tot 3 jaar in de wei gestaan zonder dat er echt na omgekeken is.

Bij de kliniek zijn ze in haar geval juist voorstander van rijden dan bv longeren zodat ze lang laag en buigen kan bijhouden. Het is belangrijk dat ze niet stijf wordt.

Maar er is niet een diagnose gesteld? Je zou bijvoorbeeld nog spieren etc kunnen scannen om te kijken of het paard spierschade heeft opgelopen. Misschien zit er wel een probleem in de knie (kraakbeen). Er zijn nog veel dingen die je kunt onderzoeken behalve alleen de botstructuur.
Want je zou (ten minste ik zou) toch wel een prognose willen hebben of dit uberhaupt nog zou kunnen herstellen. Om te weten of je het paard als rijpaard comfortabel kan houden of toch maar beter als weideversiering kan houden.

Friezenkind

Re: Paard niet oke na osteopaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 16:17

@Babootje: zo duidelijk is het mij niet uitgelegd, dat gezegd hebben communicatie was niet der sterkste kant (kan ook makkelijk een week op antwoord wachten) mocht ik ooit nog zeggen dat ik en osteopaat laat komen wordt het zeker een ander.

Haar achterbenen zijn ook van top tot teen op scan/foto/echo geweest, daar was ook niks geks te zien. Spieronderzoek is nooit over gesproken (ook nooit in mij opgekomen), als simpel rijpaard zou ze geschikt zijn toen ik begon over vervroegd pension.

Vanmiddag contact gehad, wil ik 100% zeker weten dat er geen blessure is zal ik langsmoeten komen (logisch aan de telefoon kunnen ze geen diagnose stellen).
Omdat het om een specifieke gang gaat (ze noemde het een kracht oefening) gaf ze aan om het ff aan te kijken, ze zei letterlijk dit is niet het eerste paard wat na de osteopaat als een kaartenhuis instort terwijl er geen blessure is, maar het gewoon even niet weet hoe het moet lopen.