Is dit spat?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 15:13

paars schreef:
Elisa2 schreef:
Zou gewoon monitoren over hoe het in het algemeen blijft gaan met hem, of er genoeg levens kwaliteit blijft.
Hier kan ik me ook heel erg in vinden. Je kent je eigen dier goed en ik krijg ook niet de indruk dat je tot het uiterste gaatje wilt gaan omdat je geen besluit zou kunnen nemen. Soms is het wel een optelsom van allemaal kleine dingetjes waardoor je mss toch een keer besluit: nu is het genoeg. Maar dat is niet de scoor van je vraag ;-) en ik denk ook dat je je dat wel realiseert.
Ik heb mijn ruin met een chronisch probleem in het koppel gehad en goed blijven kijken naar hoe hij daar functioneerde. Had nog duidelijk zijn plekkie in de groep. Ondersteunde hem met wat duivelsklauw van de Baroen.

Duivelsklauw is gewoon pijnstilling he? Met dezelfde nadelen als medicatie alleen die worden gecontroleerd op werkzame dosis en een supplement niet. Maar het is wel een pijnstiller en daar moet iedereen zelf over beslissen of ze dat langdurig willen. Zolang ze maar beseffen dat het supplement dezelfde nadelen heeft als de medicatie die mensen vaak niet langdurig willen geven, alleen minder controle op de inhoud.

Voor ts zou dit niet van toepassing zijn. Hoewel ik van mening ben dat het aan de oorzaak ligt of ataxie pijnlijk is. Of eigenlijk, de verminderde coördinatie is niet pijnlijk, maar bijvoorbeeld de artrose in de hals (zoals bij de mijne de oorzaak was) kan wel pijnlijk zijn. Of de zenuwen die ergens anders bekneld zijn. En ook de compensatie blessures of overbelasting.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 16:10

MyWishMax schreef:
Duivelsklauw is gewoon pijnstilling he?
Ja dat weet en wist ik. Daarom noem ik het op.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 18:56

Ts geeft al aan dat paard geen pijn heeft volgens haar. Dus dan is het niet van toepassing. Plus ik zou dan voor een pijnstiller via de da gaan als je het wil uit proberen, zodat je een consequente hoeveelheid werkzame stof geeft en dus een veel beter beeld.

Ik heb het vooral even benoemd, omdat men op bokt heel vaak denkt dat het een onschuldig supplement is en daardoor een veiligere/onschuldigere keuze als een pijnstilling medicatie en dat is het zeker niet. Of dat ze tegen continu pijnstilling zijn maar wel duivelsklauw geven. Zonder te beseffen dat je continu wisselende hoeveelheden werkzame stof geeft.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 22:17

Dreamboy schreef:
mavantos schreef:
Ik heb een paard gehad die op soortgelijke plekken vocht had. Die had wildgroei van bot in het spronggewricht bij de pees. Dat extra bot zorgde voor irritatie.

Als je het wilt weten wat er zit moet je dat laten onderzoeken, maar je verhaal lezend kan ik me ook voorstellen als je een ander (erg verdrietig) besluit neemt.

Overigens zou ik dit niet verder aankijken. Je wilt je paard lijden ook besparen en daarvoor moet je wel eerder onderzoeken imo.

Zoiets zat ik ook aan te denken. De bulten zitten er pas een paar dagen en uk hoopte in eerste instantie dat ze weer vanzelf weg zouden gaan. Dit lijkt echter niet te gebeuren. Maandagochtend ga ik de veearts bellen en dan moet die maar eens kritisch kijken en luisteren naar mijn verhaal. Liep jouw paard kreupel?

Nee. Heeft er probleemloos ZZL en junioren mee gelopen. Vocht is nooit weg gegaan.

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 00:33

TS, mijn merrie heeft spatbulten, maar dan aan de binnenkant van haar benen. (Harde) bulten kunnen dus wel degelijk voorkomen als er sprake is van botwoekering. Als je het fijn vindt, wil ik wel een foto voor je maken zodat je het kan vergelijken. Stuur me dan wel even een pb, anders vergeet ik het.

Dees

Re: Is dit spat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 09:39

Een paard is een vluchtdier.

Hoe zelfverzekerd zal hij zich nog voelen, wetende dat hij bij 100 meter in draf zal gaan struikelen?

Lijkt me geen fijn gevoel.
Ik weet niet of het humaan is het paard zo te laten lopen. Tel daar bij op andere fysieke klachten....

Op de fotos is trouwens een typische bolspat te zien. Niet mooi, maar vaak niet heel ernstig. Beetje als gallen rond de kogel.

Ik ben benieuwd wat je daar doen, Dreamboy. Ik heb hier ook een senior waar het nodige aan mankeert. Door de gevolgen van KS kan hij niet goed meer achteruit lopen en ook bij de hoefsmid wordt het lastiger. Kijkt me soms ook aan alsof het niet helemaal goed met hem gaat. Maar er zijn ook dagen dat hij nog vol vuur zit. Ik vind het heel lastig om te bepalen waar "tot hier en niet verder" ligt.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-25 09:46

Dees schreef:
Een paard is een vluchtdier.

Hoe zelfverzekerd zal hij zich nog voelen, wetende dat hij bij 100 meter in draf zal gaan struikelen?

Lijkt me geen fijn gevoel.
Ik weet niet of het humaan is het paard zo te laten lopen. Tel daar bij op andere fysieke klachten....

Op de fotos is trouwens een typische bolspat te zien. Niet mooi, maar vaak niet heel ernstig. Beetje als gallen rond de kogel.

Ik ben benieuwd wat je daar doen, Dreamboy. Ik heb hier ook een senior waar het nodige aan mankeert. Door de gevolgen van KS kan hij niet goed meer achteruit lopen en ook bij de hoefsmid wordt het lastiger. Kijkt me soms ook aan alsof het niet helemaal goed met hem gaat. Maar er zijn ook dagen dat hij nog vol vuur zit. Ik vind het heel lastig om te bepalen waar "tot hier en niet verder" ligt.

Zoals ik al een paar keer heb aangegeven twijfel ik of ik hem nog een winter in wil laten gaan omdat ik zie dat de ataxie erger wordt sinds hij de nachten op stal staat. Ik hoop alleen dat de dierenarts hier in mee gaat.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 09:48

Maar het is niet alleen ataxie. Welke da heeft alle diagnoses gesteld? Kan je daar contact mee opnemen dat hij slechter wordt en je denkt dat het klaar is? Ik zou het heel raar vindeb wanneer een da die dit allemaal weet alsnog door zou willen gaan. Maar je weet het niet idd. Hier was het geen probleem, toen wij het aangaven werd meteen de afspraak gemaakt zonder twijfel. Ik denk dat het aantal jaar eerder ook gedaan was als wij het toen gevraagd hadden.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-25 10:00

MyWishMax schreef:
Maar het is niet alleen ataxie. Welke da heeft alle diagnoses gesteld? Kan je daar contact mee opnemen dat hij slechter wordt en je denkt dat het klaar is? Ik zou het heel raar vindeb wanneer een da die dit allemaal weet alsnog door zou willen gaan. Maar je weet het niet idd. Hier was het geen probleem, toen wij het aangaven werd meteen de afspraak gemaakt zonder twijfel. Ik denk dat het aantal jaar eerder ook gedaan was als wij het toen gevraagd hadden.

De diagnose is gesteld toen we nog in Nederland woonden. Denk niet dat die dierenarts helemaal naar Duitsland komt. Ik ga mijn best doen duidelijk te maken wat er aan de hand is en hoe ik er in sta. Als hij dan alsnog vindt dat er eerst foto's gemaakt moeten worden, dan is dat maar zo.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 10:03

Oh dat is balen! En ben het met je eens hoor. Gewoon uitleggen en als hij toch nog wat wil kijken moet dat maar. Misschien dan voor eigen gevoel en twijfel ook fijn dan.

Sterkte en succes. Beide klinken raar nu :=

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-25 10:03

MyWishMax schreef:
Oh dat is balen! En ben het met je eens hoor. Gewoon uitleggen en als hij toch nog wat wil kijken moet dat maar. Misschien dan voor eigen gevoel en twijfel ook fijn dan.

Sterkte en succes. Beide klinken raar nu :=

Dank je.

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 11:28

Als je al een Duitse DA hebt, vraag hem dan of hij de medische historie van je paard wil opvragen bij je vorige DA.
Toen wij vorig jaar twee oude katten bij het asiel hebben opgehaald, zaten daar alle medische gegevens bij, inclusief foto's van een operatie die een van de 2 gehad had. Het asiel vraagt dit op. Als dit bij katten kan, waarom dan niet bij paarden?

Wat betreft de zwelling, ik heb er zo 2 gehad. De ene kreeg dat na een ongelukje, de tweede had al overruled spronggewrichten toen ik hem kocht.
Beide zijn tot aan hun dood daar geen dag onregelmatig door geweest. Die laatste kocht ik als 4-jarige en is 24 geworden.
Ik zou me er niet al te druk over maken.

Sterkte verder.