Kreupel door Pssm1

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Caily

Re: Kreupel door Pssm1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 03:53

Zeker kan je wel testen via bloed, want bloed bevat ook dna.

Hooi van onbemest land is vaak hoog in suikers, door tekort aan voedingsstoffen kan de groei niet goed op gang komen en slaan de suikers op omdat ze niet verbruikt worden. Tevens zijn moment van maaien (zowel weersomstandigheden als moment van de dag) van essentieel belang. Een hooi analyse kost een paar tientjes en is echt niet moeilijk. Waarom zou je je die zekerheid onthouden in een situatie als deze?

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-25 17:35

Even een update.
Ze is geen drager van Pssm1. Het is toch hoefbevangenheid.
Voordroog is getest, en zit op 8% suiker.
Sinds Afgelopen Zaterdag, ben ik begonnen met het weken ervan.
Hopen dat dat nog wat doet.
Verder ligt ze nog veel. Lopen gaat wel beter.
Maar de hoeven blijven warm.
Eetlust is goed. En op zich is ze ook wel vrolijk.
Maar ze onlast de voorbenen. Om en om. En het vele liggen duid toch nog op veel pijn.
Sinds een anderhalve week toch weer op Novacam gezet.
Ze heeft 10 maanden aan de Prednisolon gezeten.
Waarschijnlijk is haar systeem helemaal in de war.
We gaan nog even aanzien. En anders laat ik haar toch inslapen

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 17:56

Wat lastig ts! Is ze ook getest op ppid?
En wat is de reden waarom er voor novacam is gekozen ipv bute. Bute is voor zover ik weet gunstiger wbt hoefbevangenheid.

Hoefbevangenheid kan een lang proces zijn, zeker als je de oorzaak(voer of ppid bijvoorbeeld) niet onder controle hebt.

Ik begrijp dat je denkt over in laten slapen, maar gezien je eigenlijk nu pas met voer etc duidelijk bezig bent zou ik het persoonlijk nog wel tijd willen geven.
Zelf heb ik ook wel ervaring met hb(door ppid), mijn pony heb ik op 26 jaar laten gaan omdat ze weer bevangen was(daarvoor was wel 6 jaar terug) en met 26 wou ik dat proces niet meer door. Wat ik daar mee wil zeggen, als jij de oorzaken in beeld kan krijgen kan het ook zeker zijn dat je weer jaren zonder problemen(maar met aanpassing) verder kan.
Al begrijp ik ook als je anders kiest.

Bieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 18:26

O wat verdrietig hopen dat ze toch nog opknapt dan….

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-25 20:33

siskeh schreef:
Wat lastig ts! Is ze ook getest op ppid?
En wat is de reden waarom er voor novacam is gekozen ipv bute. Bute is voor zover ik weet gunstiger wbt hoefbevangenheid.

Hoefbevangenheid kan een lang proces zijn, zeker als je de oorzaak(voer of ppid bijvoorbeeld) niet onder controle hebt.

Ik begrijp dat je denkt over in laten slapen, maar gezien je eigenlijk nu pas met voer etc duidelijk bezig bent zou ik het persoonlijk nog wel tijd willen geven.
Zelf heb ik ook wel ervaring met hb(door ppid), mijn pony heb ik op 26 jaar laten gaan omdat ze weer bevangen was(daarvoor was wel 6 jaar terug) en met 26 wou ik dat proces niet meer door. Wat ik daar mee wil zeggen, als jij de oorzaken in beeld kan krijgen kan het ook zeker zijn dat je weer jaren zonder problemen(maar met aanpassing) verder kan.
Al begrijp ik ook als je anders kiest.

Ze heeft al 7 weken op Butegran gestaan. Dat was al erg lang. Het werd ook een probleem om het erin te krijgen. Was elke keer een strijd. Ze werd dan erg boos dmv dreigen en bijten.
En dat 2 keer per dag is wel veel.
Bij Novacam neemt ze zelf de spuit in de mond. Dat vind ze lekker.

Nee, niet getest op Ppid.
Wel op Pssm1 en vitamine E.
Dat was allemaal goed.
Maar zou me niet verbazen dat ze dat wel heeft, of insulineresistentie.
Ze heeft wel 10 maanden op Prednisolon gestaan. En dat schijnt de hele huishouding ook te ontwrichten

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 08:34

Fijn dat je nu in ieder geval weet wat er aan de hand is. Medicatie kan het systeem inderdaad flink ontregelen. Ik zou ook even heel kritisch laten kijken naar hoe je hoeven uit uit zien. Een correcte bekapping maakt een wereld van verschil maar mensen die correct bekappen zijn schaars helaas.

Ik zou hem zeker een kans geven nu je weet wat hij heeft. Pas nu begint de teller te lopen omdat je nu weet wat je kunt gaan doen om hem te helpen. Succes voor jullie allebei. Zware tijden dit. Je voelt je soms zo machteloos…

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 08:41

Ik zou ook op PPID laten testen. Haar rug vind ik voor 16 jaar echt wel erg onbespierd, ook hoefbevangenheid is een symptoom

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-25 16:44

Bieden schreef:
O wat verdrietig hopen dat ze toch nog opknapt dan….

Dank je wel

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-25 16:45

pluisje88 schreef:
Fijn dat je nu in ieder geval weet wat er aan de hand is. Medicatie kan het systeem inderdaad flink ontregelen. Ik zou ook even heel kritisch laten kijken naar hoe je hoeven uit uit zien. Een correcte bekapping maakt een wereld van verschil maar mensen die correct bekappen zijn schaars helaas.

Ik zou hem zeker een kans geven nu je weet wat hij heeft. Pas nu begint de teller te lopen omdat je nu weet wat je kunt gaan doen om hem te helpen. Succes voor jullie allebei. Zware tijden dit. Je voelt je soms zo machteloos…

Inderdaad, vooral als ze pijn heeft, kan ik slecht tegen. Dank je wel.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-25 16:49

Kidde schreef:
Ik zou ook op PPID laten testen. Haar rug vind ik voor 16 jaar echt wel erg onbespierd, ook hoefbevangenheid is een symptoom

Dat zou inderdaad ook nog een optie zijn. Dat ze onbespierd is zou logisch kunnen zijn.
De laatste 2 jaar heeft ze niks gedaan.
Afgelopen April zou ik haar weer oppakken met rijden. Maar ben toen gevallen.
Met gevolg, instabiele wervelbreuk.
Daarvoor, enkel een keer gereden of gelongeerd

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 22:15

OleJon schreef:
pluisje88 schreef:

Inderdaad, vooral als ze pijn heeft, kan ik slecht tegen. Dank je wel.

Maarja pijn heeft ze al een tijdje. Dat is niet ineens meer of minder nu de oorzaak een naam heeft natuurlijk. Goede professionals om je heen verzamelen en het toch nog even een kans geven zou ik zeggen. Ze heeft zich redelijk staande gehouden zonder behandeling dus nu je wel wat gaat doen kan er zomaar redelijk snel herstel te zien zijn.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-25 00:31

[/quote]

Inderdaad, vooral als ze pijn heeft, kan ik slecht tegen. Dank je wel.[/quote]

Maarja pijn heeft ze al een tijdje. Dat is niet ineens meer of minder nu de oorzaak een naam heeft natuurlijk. Goede professionals om je heen verzamelen en het toch nog even een kans geven zou ik zeggen. Ze heeft zich redelijk staande gehouden zonder behandeling dus nu je wel wat gaat doen kan er zomaar redelijk snel herstel te zien zijn.[/quote]

Ik ga haar zeker een kans geven. Hoop dat het geweekte voordroog nog wat doet.

Ik heb wel besloten dat ik haar niet meer ga testen op Ppid.
In combinatie met haar problemen met de luchtwegen, dat afgelopen zomer en vorige zomer al voor veel problemen en zorgen zorgden.
Het dan toch het eerlijkst is om haar te laten gaan. Met Ppid, zal ze dan waarschijnlijk ook aan de medicijnen moeten.
Ze zal sowieso niet weer aan De Prednisolon kunnen. En dat was afgelopen zomer de oplossing eigelijk ook niet ideaal.

Het verbaasd me eigenlijk dat ze nu het geweekte voordroog wil eten.
In verleden ook geprobeerd ivm luchtwegen, toen wou ze geen hap eten

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 00:52

Wat verdrietig dat het zo slecht gaat nog. Hopelijk valt het kwartje de goede kant op.

Is ze geïmporteerd? Zoja, wanneer als ik vragen mag?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 08:36

Van prednison kunnen ze ook hoefbevangen raken, dat ontregeld inderdaad het hele systeem. (maar soms heb je geen andere keuze)

Sterkte met alles!

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-25 00:24

Caily schreef:
Wat verdrietig dat het zo slecht gaat nog. Hopelijk valt het kwartje de goede kant op.

Is ze geïmporteerd? Zoja, wanneer als ik vragen mag?

Ja ze is geïmporteerd. In Mei 2015.
Ja ben er ook erg verdrietig om.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-25 00:24

Elisa2 schreef:
Van prednison kunnen ze ook hoefbevangen raken, dat ontregeld inderdaad het hele systeem. (maar soms heb je geen andere keuze)

Sterkte met alles!

Dank je wel.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-25 04:36

Dit is een foto van September 2015.
Hier was ze 6 jaar. En had ik haar een maand

Afbeelding

Bieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-25 19:16

Leuke pony met die mooie sokken …gaat het al weer wat beter ?

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-25 15:25

Bieden schreef:
Leuke pony met die mooie sokken …gaat het al weer wat beter ?

Durf ik niet te zeggen.
Ze is wel allert. Eet goed. Is geïnteresseerd in de omgeving. Heeft de oortjes mooi naar voren.
Aan touw loopt ze wel redelijk. Wel wat langzaam. Als ik haar smorgens met haar een paar rondjes stap door de bak is ze vrij vlot. Overdag loopt ze langzaam.
De hoeven zijn soms beetje warm. Maar dat zijn die van de shet ook. Dus volgens mij is dat wel beter. Of ik wil het graag zien.

Daar in tegen, als ze binnen staat. Ligt ze nog veel. Als ze staat, onlast ze de benen om de beurten.

Ze is wel afgevallen. Vind haar er maar suiterig uitzien

Vinden jullie haar buik opgetrokken?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-25 15:29

Zet haar eens op een rechte ondergrond. Op deze foto’s lijkt de gehele achterhand hoger te staan waardoor het een vertekend beeld geeft.
Of heeft ze altijd zo’n rare stand in der rug en bekken?

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-25 15:48

Ze oogt erg oud,lief oud besje.
Ik kon altijd goed zien hoeveel pijn mijn oudje had met opstaan.
Dus als ze net gelegen had was het vreselijk om haar in de voorbeentjes te zien komen.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-25 15:57

belle_boef schreef:
Zet haar eens op een rechte ondergrond. Op deze foto’s lijkt de gehele achterhand hoger te staan waardoor het een vertekend beeld geeft.

Deze houding had ze anders niet. Is van de laatste 2 maanden.
Denk dat ze deze houding aan neemt, om de voorbenen te ontlasten.
Kan nu geen foto maken. Want ben aan het werk.
Zal even in mijn oude foto's kijken.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-25 15:58

roosa schreef:
Ze oogt erg oud,lief oud besje.
Ik kon altijd goed zien hoeveel pijn mijn oudje had met opstaan.
Dus als ze net gelegen had was het vreselijk om haar in de voorbeentjes te zien komen.

Ja klopt, erg grijs op het hoofd. Maar ze is nog maar 16

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-25 16:31

belle_boef schreef:

Deze zijn van een paar jaar terug.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-25 20:54

Zou mooi zijn als ze iets beter is. Draagt ze een dekentje? Misschien dat ze dan meer ontspant en de buik niet zo vast houdt.

Afgaande op haar geschiedenis, kan het goed zijn dat ze een stuk ouder is. Met importeren krijgen alle paarden de “ideale leeftijd” voor verkoop mee. Heb je haar gebit ergens door de jaren heen wel eens laten nakijken om de leeftijd vast te stellen? Dat is het enige wat min of meer zekerheid geeft. Hoe jonger een paard is, des te nauwkeuriger is het te bepalen.