Insult

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-25 15:16

Sterrebell schreef:
Miran schreef:
Ik zou het als eigenaar vreselijk vinden als ik mijn paard zo in moet laten slapen en mijn stalgenoot gaat met vreemden op een openbaar forum de hele situatie analyseren en bediscussiëren…

Volgens mij had de ts met dit topic niet de intentie om een discussie op te wekken.
Maar meer een concrete vraag of er een medicijn bestaat tegen een insult?

Niet echt, maar sommige overtrekken het nogal :+

Nee ik ga de eigenaar er niet mee belasten.
Het is uitsluitend een vraag vanuit mijzelf.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 15:19

Sterrebell schreef:
Miran schreef:
Ik zou het als eigenaar vreselijk vinden als ik mijn paard zo in moet laten slapen en mijn stalgenoot gaat met vreemden op een openbaar forum de hele situatie analyseren en bediscussiëren…

Volgens mij had de ts met dit topic niet de intentie om een discussie op te wekken.
Maar meer een concrete vraag of er een medicijn bestaat tegen een insult?

Dan had de vraag ook alleen kunnen zijn of er een medicijn bestaat tegen een insult zonder specifiek de situatie erbij? Nu is het hele proces gedetailleerd beschreven, komen er negatieve opmerkingen over de dierenarts. En ook het advies om contact te zoeken met de dierenarts. Dat is aan de eigenaar, niet aan een stalgenoot.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 15:25

Misschien had de eigenaar wel met de DA vooraf overlegd dat die Bucospan en de pijnstiller echt het laatste redmiddel waren, en als dat niet zou werken, dat ze het dier zou laten gaan. Iets wat ik niet onredelijk zou vinden bij een paard van 31 met PPID. Misschien had de DA met de eigenaar overlegd dat er de mogelijkheid van een insult was, en heeft de eigenaar gezegd, als ze daar niet zelf uitkomt, is het goed zo. Dat weet je allemaal niet.

Wat ik wel raar zou vinden is dat als ik eigenaar van dat dier zou zijn, dat een ander zich met de behandeling zou gaan bemoeien als ik me zelf afzijdig zou houden (al zou ik me nooit afzijdig houden). Ik zou het ook raar vinden als jij dat als niet eigenaar/klant van deze DA met deze DA zou gaan praten over de gekozen route. Ik denk ook eerlijk gezegd niet dat de DA met jou zou gaan praten, aangezien jij helemaal geen partij bent in deze. Ik zou het bijzonder pijnlijk vinden voor de eigenaar die net zijn paard heeft verloren, als deze dit topic op Bokt zou lezen eerlijk gezegd.

Ik snap dat je vragen hebt, maar je dient ook je plaats te kennen in dit soort situaties.

Ik ben zelf onlangs een paard verloren onder niet helemaal duidelijke omstandigheden (waar overigens helemaal niemand iets aan kon doen) maar werd echt zo intens verdrietig iedere keer als iemand weer naar mij toe kwam van...goh zou er dit niet gebeurd kunnen zijn. Laat het rusten, laat de eigenaar op haar manier rouwen en zich berusten in haar waarheid van het gebeuren!
Laatst bijgewerkt door oji op 01-10-25 15:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-25 15:27

Marigold schreef:
Die veearts gaf rustig antwoorden op alles en dat gaf mij op dat moment ook het vertrouwen dat het ‘goed’ zou komen (dat was, dat hij het paard onder narcose kon krijgen en inslapen en uit die vreselijke koliek kon bevrijden want een andere optie was er niet meer).
Mede daardoor kon ik op dat moment in rust observeren wat er gebeurde, assisteren en rustig blijven ten behoeve van het paard.
Daardoor heb ik gemerkt dat het belangrijk is dat een veearts je het vertrouwen geeft dat die doet wat in diens mogelijkheden ligt.
Waarmee ik niet wil zeggen dat jouw veearts dat niet deed maar die toonde het dus niet voldoende vanuit jou perspectief, je bleef met vragen achter en bent geschrokken. De veearts wil je vast wel even te woord staan.

Ten eerste gecondoleerd met het verlies van je verzorgpaard :knuffel:

Ten tweede, je slaat de spijker op zijn kop.

Jannes2024 schreef:
ik werk zelf ook in de zorg bij mensen heb ook verschillende opleidingen genoten diploma's gehaald enz maar dat maakt ons nog geen dierenarts

En toch is het, soms, 1 op 1 vergelijkbaar.
Zie dat hier ook midazolam wordt aangehaald door iemand, dat geven wij ook bij patiënten/ cliënten/ bewoners bij insulten.

Mijn vraag is echt zo gek nog niet.

Sachertorte, JoSav dankjewel.

xLoki, ik was ook helemaal niet van plan om de eigenaar hiermee te belasten. Maar sommige bokkers vonden het nodig om meer uitleg te krijgen.
Die context heb ik nu gegeven.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-25 15:42

oji schreef:
Misschien had de eigenaar wel met de DA vooraf overlegd dat die Bucospan en de pijnstiller echt het laatste redmiddel waren, en als dat niet zou werken, dat ze het dier zou laten gaan.

Nee, er zou gewoon een behandeling tegen de slokdarmverstopping gestart worden.
Er was helemaal geen sprake van de handdoek in de ring gooien.

Niet elke koliek is terminaal, soms hebben ze gewoon net even iets extra's nodig om eruit te komen.
Dat was dit ook, we gingen er volledig van uit dat het goed zou komen.
Gewoon spoelen, AB kuur tegen evt longontsteking en de hoogbejaarde dame kon weer verder.

Ik probeerde in eerste instantie een beetje vaag te blijven door enkel en alleen feiten te geven.
Maar er werd door bepaalde bokkers doorgezeurd.
Vandaar dat ik meer info gaf.

Eigenaar is geen social mediatype, nooit geweest ook, dus dat zijn dan weer aannames.
Net als het 'bemoeien' wat stalgenoten C en ik deden.
Sorry, sommige mensen zijn nu eenmaal handiger in crisissituaties dan anderen.
En gelukkig ga ik gewoon goed met mijn stalgenoten, zeker in situaties als deze.
Ik stel altijd vragen aan mijn DA, als deze iets doet en dat is altijd welkom.
Dus ja als er dan een zoiets zich voordoet stel ik vragen.

Vanwege mijn werk heb ik geleerd om mijn cliënten een stem te geven. Ik was op dat moment een stem voor de pony.
Kan je haar helpen om er uit te komen en later, wees open en leg de eigenaar uit wat hier gebeurd.

Vind het eigenlijk vreemd dat sommige mensen hier blijkbaar alles maar slikken van hun DA zonder vragen te stellen.

Om even terug te komen op de originele vraag. Ik heb nachtdienst gehad dus ben net weer wakker, maar ben wat grieperig dus ik kan nu niet een heel telefoongesprek gaan voeren.
Ik ga zeker contact zoeken maar zal dat misschien via de mail wel even doen.

Nogmaals, niks tegen de eigenaar of de DA is puur en alleen voor mezelf.

Sachertorte

Re: Insult

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 15:54

Je hebt hartstikke goed gehandeld, ik krijg een beetje het gevoel alsof je je moet verantwoorden hier op Bokt over de vragen die je stelt over het handelen van de dierenarts (tijdens en na het gebeuren) en dat ook nog terwijl je hulp stond te bieden omdat een ander daar minder goed mee om kan gaan. Beetje de omgekeerde wereld. Ik vind de vragen die je hebt, volkomen logisch. Zou ik ook hebben gehad.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 16:00

Er is ook niets mis met handelen of vragen stellen op het moment of achteraf informatie zoeken, alleen de manier waarop hier de situatie omschreven wordt had niet gehoeven.
Door in een openingspost al niet naar de specifieke situatie te refereren en als er wel naar gevraagd wordt aan te geven dat dat niet gedeeld hoeft te worden omdat het over andermans paard gaat kun je wel de informatie over wel of niet medicatie krijgen zonder er een discussietopic of de dierenarts juist gehandeld heeft en de pony terecht is ingeslapen van te maken.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 16:14

Ze hoeft geen social media type te zijn om dit soort dingen toch te zien te krijgen. Ik krijg zelf ook allemaal insta-linkjes toegestuurd van mensen die mij herkennen van een workshop waar ik aan mee heb gedaan, terwijl ik niets met insta doe.

En nee niet elke slokdarmverstopping of koliek is terminaal, maar het is aan de eigenaar hoever zij doorgaan met behandelen, wanneer genoeg genoeg is, niet aan stalgenoten. De eigenaar berust zich erin, jij niet maar jij bemoeit je met zaken die niet jouw zaken zijn en die mogelijk het straks allemaal extra pijnlijk maken voor de eigenaar. Want geloof me, het komt via via hoe dan ook bij de eigenaar terug dat jij vragen bent gaan stellen over de behandeling.

Het is idd puur voor jezelf, het is puur eigenbelang waarbij je niet kijkt naar het belang van de eigenaar. En jij bent totaal niet een belanghebbende in deze kwestie. Jij bedenkt een scenario dat in jouw hoofd past en waar jij achteraan wilt, maar misschien past dat helemaal niet in het hoofd past van de eigenaresse en wil die helemaal niet dealen met de mogelijkheid dat er misschien wel wat gedaan had kunnen worden. Als je vragen hebt aan jouw DA over de behandeling van jouw paard, dan heb je volkomen gelijk om evt achteraf nog vragen te stellen over de gekozen behandeling. Maar dit is niet jouw paard, niet jouw DA, niet jouw beslissing. Niemand is jou verantwoording schuldig over het gebeuren.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-25 16:36

oji schreef:
Ze hoeft geen social media type te zijn om dit soort dingen toch te zien te krijgen. Ik krijg zelf ook allemaal insta-linkjes toegestuurd van mensen die mij herkennen van een workshop waar ik aan mee heb gedaan, terwijl ik niets met insta doe.

En nee niet elke slokdarmverstopping of koliek is terminaal, maar het is aan de eigenaar hoever zij doorgaan met behandelen, wanneer genoeg genoeg is, niet aan stalgenoten. De eigenaar berust zich erin, jij niet maar jij bemoeit je met zaken die niet jouw zaken zijn en die mogelijk het straks allemaal extra pijnlijk maken voor de eigenaar. Want geloof me, het komt via via hoe dan ook bij de eigenaar terug dat jij vragen bent gaan stellen over de behandeling.

Het is idd puur voor jezelf, het is puur eigenbelang waarbij je niet kijkt naar het belang van de eigenaar. En jij bent totaal niet een belanghebbende in deze kwestie. Jij bedenkt een scenario dat in jouw hoofd past en waar jij achteraan wilt, maar misschien past dat helemaal niet in het hoofd past van de eigenaresse en wil die helemaal niet dealen met de mogelijkheid dat er misschien wel wat gedaan had kunnen worden. Als je vragen hebt aan jouw DA over de behandeling van jouw paard, dan heb je volkomen gelijk om evt achteraf nog vragen te stellen over de gekozen behandeling. Maar dit is niet jouw paard, niet jouw DA, niet jouw beslissing. Niemand is jou verantwoording schuldig over het gebeuren.

Lees jij een ander verhaal dan ik?

Ik heb geen vragen over de behandeling, enkel en alleen over het insult en het niet ingrijpen daarvan.

Jij haalt er allemaal dingen bij die helemaal niet aan de orde zijn. Ik wil helemaal geen verantwoording, IK HEB EEN VRAAG!

Jij was er niet bij, ik wel ;)

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 16:38

oji schreef:
Misschien had de eigenaar wel met de DA vooraf overlegd dat die Bucospan en de pijnstiller echt het laatste redmiddel waren, en als dat niet zou werken, dat ze het dier zou laten gaan. Iets wat ik niet onredelijk zou vinden bij een paard van 31 met PPID. Misschien had de DA met de eigenaar overlegd dat er de mogelijkheid van een insult was, en heeft de eigenaar gezegd, als ze daar niet zelf uitkomt, is het goed zo. Dat weet je allemaal niet.

Wat ik wel raar zou vinden is dat als ik eigenaar van dat dier zou zijn, dat een ander zich met de behandeling zou gaan bemoeien als ik me zelf afzijdig zou houden (al zou ik me nooit afzijdig houden). Ik zou het ook raar vinden als jij dat als niet eigenaar/klant van deze DA met deze DA zou gaan praten over de gekozen route. Ik denk ook eerlijk gezegd niet dat de DA met jou zou gaan praten, aangezien jij helemaal geen partij bent in deze. Ik zou het bijzonder pijnlijk vinden voor de eigenaar die net zijn paard heeft verloren, als deze dit topic op Bokt zou lezen eerlijk gezegd.

Ik snap dat je vragen hebt, maar je dient ook je plaats te kennen in dit soort situaties.

Ik ben zelf onlangs een paard verloren onder niet helemaal duidelijke omstandigheden (waar overigens helemaal niemand iets aan kon doen) maar werd echt zo intens verdrietig iedere keer als iemand weer naar mij toe kwam van...goh zou er dit niet gebeurd kunnen zijn. Laat het rusten, laat de eigenaar op haar manier rouwen en zich berusten in haar waarheid van het gebeuren!

Allereerst: heel heel veel sterkte nog met je verlies!

En ten tweede: prachtig verwoord en omschreven en zo zo zo waar!

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 16:40

Onali schreef:
oji schreef:
Misschien had de eigenaar wel met de DA vooraf overlegd dat die Bucospan en de pijnstiller echt het laatste redmiddel waren, en als dat niet zou werken, dat ze het dier zou laten gaan.

Nee, er zou gewoon een behandeling tegen de slokdarmverstopping gestart worden.
Er was helemaal geen sprake van de handdoek in de ring gooien.

Niet elke koliek is terminaal, soms hebben ze gewoon net even iets extra's nodig om eruit te komen.
Dat was dit ook, we gingen er volledig van uit dat het goed zou komen.
Gewoon spoelen, AB kuur tegen evt longontsteking en de hoogbejaarde dame kon weer verder.

Ik probeerde in eerste instantie een beetje vaag te blijven door enkel en alleen feiten te geven.
Maar er werd door bepaalde bokkers doorgezeurd.
Vandaar dat ik meer info gaf.

Eigenaar is geen social mediatype, nooit geweest ook, dus dat zijn dan weer aannames.
Net als het 'bemoeien' wat stalgenoten C en ik deden.
Sorry, sommige mensen zijn nu eenmaal handiger in crisissituaties dan anderen.
En gelukkig ga ik gewoon goed met mijn stalgenoten, zeker in situaties als deze.
Ik stel altijd vragen aan mijn DA, als deze iets doet en dat is altijd welkom.
Dus ja als er dan een zoiets zich voordoet stel ik vragen.

Vanwege mijn werk heb ik geleerd om mijn cliënten een stem te geven. Ik was op dat moment een stem voor de pony.
Kan je haar helpen om er uit te komen en later, wees open en leg de eigenaar uit wat hier gebeurd.

Vind het eigenlijk vreemd dat sommige mensen hier blijkbaar alles maar slikken van hun DA zonder vragen te stellen.

Om even terug te komen op de originele vraag. Ik heb nachtdienst gehad dus ben net weer wakker, maar ben wat grieperig dus ik kan nu niet een heel telefoongesprek gaan voeren.
Ik ga zeker contact zoeken maar zal dat misschien via de mail wel even doen.

Nogmaals, niks tegen de eigenaar of de DA is puur en alleen voor mezelf.

Als je zo goed kan met je eigen dierenarts, waarom vraag je je topic hier, dan niet gewoon aan je eigen dierenarts?
Die kan dan toch wel perfect beantwoorden wat wel en niet mogelijk was bij dergelijke insults?

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 16:57

Onali schreef:
Lees jij een ander verhaal dan ik?

Ik heb geen vragen over de behandeling, enkel en alleen over het insult en het niet ingrijpen daarvan.

Jij haalt er allemaal dingen bij die helemaal niet aan de orde zijn. Ik wil helemaal geen verantwoording, IK HEB EEN VRAAG!

Jij was er niet bij, ik wel ;)

Nee ik lees geen ander verhaal. Een behandeling is in mijn ogen alles wat een DA doet vanaf het moment dat hij het paard ziet totdat hij het terrein weer verlaat, hetzij met een genezen paard, hetzij met een ingeslapen paard.

Onali schreef:
Maar de houding van de DA zit mij enorm dwars. Wij zitten daar als stalgenoten de pony te ondersteunen en de DA deed gewoon niks.
Ik kan me echt niet voorstellen dat dit de route is die je neemt terwijl er medicatie voor handen is in de bus.

Als dit geen ter verantwoording roepen is van een DA die niet jouw DA is, die niet jouw paard behandelde, waar jij feitelijk helemaal niets mee te maken hebt, is, dan weet ik het niet meer.

Er spreekt in mijn ogen zo weinig empathie uit jouw hele manier van hoe je hiermee omgaat. Het lijkt alleen te gaan om jouw onbevredigde gevoel, maar het gaat in dit verlies totaal niet om jouw gevoel, maar om die van de eigenaresse. Dat jij vindt dat de DA niet goed gehandeld heeft, is totaal niet relevant. Het is niet jouw DA en zal dat waarschijnlijk nooit worden aangezien jij deze DA kennelijk niet vertrouwt. En dat is wel jouw goed recht.

Ik zie zo vaak DA's op stal waarvan ik denk, waarom doe je niet zus of zo, waarom blijf je zo aanmodderen. Maar de enige conclusie die ik daar vervolgens uit trek is dat ik die DA nooit zal bellen en verder is het tussen die DA en de eigenaar van het behandelde paard.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-25 17:05

En soms is een vraag gewoon een vraag.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 18:42

Onali schreef:
En soms is een vraag gewoon een vraag.

Maar wat is dan concreet de vraag? Want wat je zegt, is dat de houding van de DA je enorm dwars zit en dat de DA volgens jou niets deed. Dat is geen vraag. En daarna dat je je niet kunt voorstellen dat dit de route is die de DA neemt terwijl er medicatie voorhanden is in de bus. Dat is ook geen vraag.

Er zijn wel medicijnen tegen epilepsie, maar die hebben bijwerkingen zoals ataxie en mestwater. Dus die zullen niet gegeven worden als ook sprake is van een slokdarmverstopping.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 19:26

De vraag is toch duidelijk? "Is er een middel dat je bij paarden kunt spuiten bij een insult?" Hele heldere vraag, waar nog niet echt een duidelijk antwoord op is gekomen.

De context eromheen is omdat het ook niet werkt om vragen helemaal zonder context te stellen, maar de vraag is duidelijk genoeg. En ik hoop dat er een antwoord komt want dat zou ik eigenlijk ook wel willen weten.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 19:41

Ik snap de onduidelijkheid over de vraag ook niet. Maar ik ben wel benieuwd naar het antwoord van de DA TS! Hopelijk wil je dat nog met ons delen.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 19:59

Shadow0 schreef:
De vraag is toch duidelijk? "Is er een middel dat je bij paarden kunt spuiten bij een insult?" Hele heldere vraag, waar nog niet echt een duidelijk antwoord op is gekomen.

Dat kan TS zelf ook googlen. Maar alleen een DA kan bepalen of ze ook kunnen en mogen worden toegedient. En dat was hier blijkbaar niet het geval.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 20:26

Jeetje zeg wat gaan sommigen hier op TS zitten hakken vanwege aannames die ze zelf doen.
TS heeft waarschijnlijk juist helemaal geen zin om de eigenaresse hiermee lastig te vallen maar wil gewoon antwoord op een logische vraag. Zelfs als de eigenaresse zelf dat antwoord niet zou willen weten snap ik wel dat TS het zelf wel wil weten.

Maar wat een nare situatie zeg, hier op stal is ook wel eens een paard geweest wat een heel naar insult kreeg nog ‘aan de naald’ zogezegd. Dierenarts begon met injecteren en paard draaide de ogen weg, begon te wiebelen en gooide zichzelf daarna letterlijk achterover gevolgd door een enorm heftig insult. Dit was een paard van 1.70+ en ze hebben de dierenarts letterlijk uit de stal moeten trekken, die probeerde, ik denk uit paniek, het paard te pakken/tegen te houden(?) maar daar was geen redden meer aan en paard overleed dan ook aan het insult. Dat paard was ook niet te benaderen zonder een garantie op (enorm) letsel voor de mensen, de stalwand lag er bijvoorbeeld gewoon compleet uit.
Dierenarts was daarna nauwelijks meer aanspreekbaar en bevroor gewoon, wat ook echt wel een logische reactie is. Dat de dierenarts op jou als een zoutzak over kwam kan misschien ook door zo’n soort reactie komen? Weten dat er niets aan te doen is en machteloos zijn?

Toevoeging: in dat geval ging het om een injectie penicilline, en dat schijnt een (zeer klein) risico op dat soort reacties te geven.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 20:34

Je kunt een paard niet zo maar midazolam geven. Wellicht stopt het wel het insult, maar het zorgt ook voor spierverslapping! Een vluchtdier als een paard krijgt enorm stress als het spierverslapping ervaart! Vandaar dat er in de inductie van narcose altijd midazolam gecombineerd wordt met ketamine. De ketamine zorgt er voor dat het paard mentaal niet mee maakt dat het slap wordt/is.

Ketamine geven bij een epileptisch insult wordt afgeraden (hoewel er veel discussie is: sommige mensen beweren juist dat het zou helpen om uit een insult te komen).

Stel dat je dierenarts al én mida én keta zou hebben gegeven dan was het paard dus onder narcose gegaan. Een stressvolle narcose betekent ook een stressvolle recovery. Dus in die zin ben ik het eens met je dierenarts dat dit geen optie was.

Je hebt dan nog allerlei medicijnen (vooral bekend van kleine huisdieren) die epileptie kunnen voorkomen. Maar die bestaan eigenlijk niet in injectie-vorm, die moeten oraal ingenomen worden. Daarnaast komt de dosering heel nauw en is het goed instellen van een paard vaak een proces van meerdere dagen en bloedonderzoeken.

Los daarvan, vind ik een insult wat ontstaat tijdens een injectie een vreemd verhaal. Wat mij betreft is toch (een deel van) de medicatie in de arterie belandt. Dat was vast niet de intentie van de dierenarts en is voor alle betrokkenen super super vervelend. Als dit aan de hand is kun je nog proberen om (als dat veilig kan) een flinke dosis cortico's te geven. En daarnaast adrenaline. Echter die laatste is vaak alleen beschikbaar in kliniek omstandigheden.

Zo'n flesje adrenaline heeft een korte houdbaarheid en moet strikt koel bewaard worden. Het is heel prijzig in aanschaf. Voor die ene keer dat je dit als dierenarts mee maakt kan het niet uit om telkens een nieuw flesje in je auto te zetten.

Mocht je het wel bij je hebben en het samen met de cortico's in het paard krijgen zonder zelf een been tegen je hoofd te krijgen, dan nog is het geen 100% kans dat het er voor zorgt dat zo'n paard weer op staat.

Ik moet wel zeggen, je had ook gewoon kunnen vragen: is er medicatie tegen een acuut insult bij een paard. Het hele verhaal eromheen voelt wel ietswat als sensatie zoeken.. Desalniettemin super vervelend en heftig om mee te maken. Sterkte!

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 21:11

Jasmijn159 schreef:
Je kunt een paard niet zo maar midazolam geven. Wellicht stopt het wel het insult, maar het zorgt ook voor spierverslapping! Een vluchtdier als een paard krijgt enorm stress als het spierverslapping ervaart! Vandaar dat er in de inductie van narcose altijd midazolam gecombineerd wordt met ketamine. De ketamine zorgt er voor dat het paard mentaal niet mee maakt dat het slap wordt/is.

Ketamine geven bij een epileptisch insult wordt afgeraden (hoewel er veel discussie is: sommige mensen beweren juist dat het zou helpen om uit een insult te komen).

Stel dat je dierenarts al én mida én keta zou hebben gegeven dan was het paard dus onder narcose gegaan. Een stressvolle narcose betekent ook een stressvolle recovery. Dus in die zin ben ik het eens met je dierenarts dat dit geen optie was.

Je hebt dan nog allerlei medicijnen (vooral bekend van kleine huisdieren) die epileptie kunnen voorkomen. Maar die bestaan eigenlijk niet in injectie-vorm, die moeten oraal ingenomen worden. Daarnaast komt de dosering heel nauw en is het goed instellen van een paard vaak een proces van meerdere dagen en bloedonderzoeken.

Los daarvan, vind ik een insult wat ontstaat tijdens een injectie een vreemd verhaal. Wat mij betreft is toch (een deel van) de medicatie in de arterie belandt. Dat was vast niet de intentie van de dierenarts en is voor alle betrokkenen super super vervelend. Als dit aan de hand is kun je nog proberen om (als dat veilig kan) een flinke dosis cortico's te geven. En daarnaast adrenaline. Echter die laatste is vaak alleen beschikbaar in kliniek omstandigheden.

Zo'n flesje adrenaline heeft een korte houdbaarheid en moet strikt koel bewaard worden. Het is heel prijzig in aanschaf. Voor die ene keer dat je dit als dierenarts mee maakt kan het niet uit om telkens een nieuw flesje in je auto te zetten.

Mocht je het wel bij je hebben en het samen met de cortico's in het paard krijgen zonder zelf een been tegen je hoofd te krijgen, dan nog is het geen 100% kans dat het er voor zorgt dat zo'n paard weer op staat.

Ik moet wel zeggen, je had ook gewoon kunnen vragen: is er medicatie tegen een acuut insult bij een paard. Het hele verhaal eromheen voelt wel ietswat als sensatie zoeken.. Desalniettemin super vervelend en heftig om mee te maken. Sterkte!

Heldere reactie dit! Hopelijk beantwoordt dit de vraag van TS en kan ze het loslaten.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 21:45

Het lijkt mij voor de dierenarts ook een hele lastige keuze op dat moment. Het paard krijgt een insult, de eigenaresse is weg gelopen omdat zij er niet meer tegen kon. De stalgenoten zijn niet de gene die beslissen of de rekening betalen. Laat de dierenarts het paard alleen, dan hadden mensen daar ook wat van gevonden. Ik denk wat de dierenarts ook had gedaan hij het nooit goed gedaan zou hebben.

Dan was het topic, dierenarts geeft zonder overleg voor 500 euro aan medicatie aan paard, terwijl eigenaar al klaar was voor afscheid.

Sterrebell

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 22:51

Miran schreef:
Dan had de vraag ook alleen kunnen zijn of er een medicijn bestaat tegen een insult zonder specifiek de situatie erbij? Nu is het hele proces gedetailleerd beschreven, komen er negatieve opmerkingen over de dierenarts. En ook het advies om contact te zoeken met de dierenarts. Dat is aan de eigenaar, niet aan een stalgenoot.

Dat was in eerste instantie ook zo. Echter willen mensen graag een beschrijving van de situatie wat begrijpelijk is. En toen werd het een discussie.

Ts misschien kun je tzt eens een (of meer) andere dierenarts bellen of mailen en je vraag daar neerleggen zonder uitgebreide omschrijving van de situatie. Ik vermoed dat dierenartsen je een concreet antwoord kunnen geven op de vraag die je stelde.
En contact opnemen met de bewuste dierenarts is misschien ook een goed idee om de situatie helder te krijgen.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 22:55

Dank voor de heldere uitleg Jasmijn.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 23:10

Sterrebell schreef:
Miran schreef:

Dat was in eerste instantie ook zo. Echter willen mensen graag een beschrijving van de situatie wat begrijpelijk is. En toen werd het een discussie.

Ts misschien kun je tzt eens een (of meer) andere dierenarts bellen of mailen en je vraag daar neerleggen zonder uitgebreide omschrijving van de situatie. Ik vermoed dat dierenartsen je een concreet antwoord kunnen geven op de vraag die je stelde.
En contact opnemen met de bewuste dierenarts is misschien ook een goed idee om de situatie helder te krijgen.

Dat zei ik tig berichten geleden ook al toen ts zei het zo goed te doen met haar eigen dierenarts en die honderduit te kunnen vragen stellen.
Waarom ts die vraag dan niet daar neerlegde ipv op een forum

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 14:32

Afgelopen maandag was de betreffende kliniek, niet dezelfde DA, op stal.

Ik sprak haar aan, nadat ze zelf zei dat ze het paard kende die bij de pony stond en we hebben het erover gehad. Collega, de DA die bij het insult aanwezig was, had dit idd ook op de kliniek verteld.
Ondanks dat de DA, die bij het insult aanwezig is geweest, op de dag zelf meerdere keren herhaalde dat ze onmogelijk in de slagader heeft gespoten, gaf ze op de kliniek aan dat dit mogelijk de oorzaak is geweest.
Schijnbaar was het voor haar de eerste keer dat zoiets gebeurde en was het voor haar ook heel heftig.

Ik gaf haar mijn kant van het verhaal, dat de buscopan er slechts een halve minuut in zat voordat ze in elkaar klapte en het insult kreeg. En dat het mijn inziens niet aan daar vandaan kon komen. Ook nadat ze de spuit verwijderde, buscopan was gegeven en ze wilde de pijnstiller geven toen de pony het insult inging, bleef er enkel een klein straaltje bloed lopen omdat de naald nog in de ader zat.
Bij een slagader komt er wel iets meer bloed uit.

Anyways, ook zij, de DA die ik sprak en dus niet de aanwezige DA was. Gaf wederom aan dat zij niks voor handen hebben om een paard uit een insult te krijgen.

Tijdens het praten gaf ze daarna wel aan dat er wel degelijk medicatie bestaan, één waarvan de ik naam niet meer weet en de ander idd een mix van midazolam en ketamine waardoor je meer een sedatie begeleidt.

Was verder een fijn gesprek en ik gaf ook aan of ze wilde overbrengen naar haar collega dat niemand haar iets kwalijks neemt.

We stonden btw te wachten op de eigenaar van een ander paard (waar ze voor kwam) anders had ik nooit die tijd in beslag genomen om over de pony te praten.