Senior blijft afvallen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jannes2024

Re: Senior blijft afvallen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 09:23

sterkte

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 09:52

Sterkte, Beemsterkaas.

TS, mijn oudje begon een aantal jaren geleden ook ineens in te vallen 's winters. Zijn kiezen waren behoorlijk ver weggesleten, inmiddels zijn er al best veel getrokken of uitgevallen. Hooi eten doet hij helemaal niet meer.
Ik houd hem op gewicht met een 100 grams deken als het erg koud is, Hartog grasmix en sinds dit jaar heb ik die vervangen door Hartog Senior, een schep Senior Priores, en een schepje maïs-lijnzaad brok van horsefood.

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 14:38

Sterkte gewenst.

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-25 15:41

Och Beemsterkaas, wat een naar bericht. Heel veel sterkte.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 15:58

Beemsterkaas, heel veel sterkte :knuffel:

badtothebone

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 16:09

Sterkte, houden van is soms ook loslaten.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 21:32

Bedankt voor jullie berichten, wat aardig :o

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 21:43

Ik zou ook zeker even in de gaten houden hoe ze in de groep ligt en hoe vaak ze bij het hooi wordt weg gejaagd. Als ze normaliter geen stro eet en nu wel, lijkt me dat wel een teken aan de wand. Slaapt ze ook genoeg. Mijn merrie van 35 destijds durfde niet meer te gaan liggen in een kudde, dus zij kreeg haar weitje en stal apart. Ik zou ipv crumbs ook sp gaan voeren.
En een deken die voor meerdere temperaturen geschikt is, bezorgd de stalhouder geen last, maar vaak wel erg fijn voor het paard. '
Mijn paard had ook ppid en een berevacht, maar wel een vreemde vacht, isoleerde minder, met wind kon je gewoon op de huid kijken ook, dus verkijk je daar niet op.

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-25 12:05

Maxx heeft het echt snel warm. Zelfs in de winter kan hij nog zweten in liezen en onder zijn manen. Ben vergeten te vertellen dat hij een dubbele vacht heeft. Ik heb zijn deken inmiddels wel op stal gelegd voor het geval dat.
Hij kan prima bij het hooi. Er zijn iets van 5 voerplekken waarvan 3 overdekte grote ruiven en 1 over de hele lengte van de stal (met van die tralies waar ze doorheen kunnen eten) Daarnaast hangen er een aantal hooinetten. Meneer komt wel wat lager in rang door zijn leeftijd en verminderde mobiliteit, maar laat zich nog steeds niet weg jagen bij het hooi.
Maxx is altijd de waker geweest in een kudde, hij zal dus niet veel rust pakken. Dit hebben we al opgelost door hem snachts samen met zijn maatje apart te zetten.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 12:46

Beemsterkaas schreef:
Mijn 31-jarige paard is inmiddels ingeslapen. Ondanks dekens en kilo's krachtvoer, onbeperkt gras en (rijk) hooi bleef het gewicht drastisch achteruit gaan. Een longontsteking is haar fataal geworden, de DA vermoedt longkanker maar mag dit natuurlijk niet zonder verder onderzoek stellen.

Tussen het allereerste gewichtverlies tot nu zaten 3 maanden.

Bij jou is het wellicht wat anders omdat het al bijna een jaar bezig is, maar ik vond dat kanker niet mag ontbreken in een topic over 30+'ers die plots mager worden :o

Nare uitkomst, maar je hebt hard je best gedaan. 31 jaar worden ze niet zomaar.

Sterkte