Verkoop paard kissing spines

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 20:07

janderegelaa schreef:
Ik zou dierenkliniek Dennenoord contacten. Die hebben pleegmerrie’s voor moederloze veulens. Dan heeft ze ook geen hinder van de KS. En als je echt zeker wilt zijn van een goed huis voor je merrie dan GEEF je haar aan ze. Die laatste € 500,00 slachtwaarde heb je toch wel voor haar over?

Moet ze wel ooit al eens een veulen gehad hebben.
En of je een leven van hormoonregulatie voor je merrie (ze moeten uiteindelijk wel melk gaan geven tenlsotte) moet willen is ook maar de vraag.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 20:12

Wat naar dat je paard dit heeft.
Draag merrie zou ik niet doen: want wat als de klachten serieus erger worden tijdens de dracht? Dan zit je met een nog erger dillema, het paard tegen wil en dank laten leven tot het veulen er is, of veulen verliezen omdat de merrie het niet meer trekt.
Zorgboerderij zou ik ook niet doen: de merrie zou ruimte moeten houden om haar pijn nu of in de toekomst te uiten. In contact met kwetsbare mensen kan dat tot conflicterende belangen zorgen voor zowel paard als mens.
Weet niet in wat voor omgeving je woont, als je ‘het platteland’ in de buurt hebt dan kan het de moeite waard zijn om rond te kijken en vragen, misschien lopen er paarden alleen, of in groepjes zomaar voor de hobby en mogelijk is daar wel ergens een plekje voor je paard (en dat je die dan zelf houdt).
The real world is meestal net wat minder zwartwit afgebakend dan het op internet of in theorie lijkt.

Maar als het allemaal gewoon niet langer gaat en ze moet weg maar kan niet weg, dan is inslapen een goede optie. Het is even doorbijten en even zakelijk zijn maar voor het paard doet het er niet toe, of er een morgen is in een andere stal met alle gedoe van dien, of helemaal geen volgend moment meer.

Met naar de slacht doen zou ik uitkijken. Of je moet er zelf bijblijven maar kan dat überhaupt nog in NL?
Als ze met een handelaar meegaat voor de slacht dan kan het paard alsnog via een zijdeurtje de handel ingaan. En het is ook onduidelijk hoe het transport en alles gaat naar het slachthuis toe, en waar dat dan is en hoe dat gaat. Zelf zou ik daar nooit op willen gokken.

In elk geval sterkte en succes met je beslissing.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 20:13

Een paard met een gebrek weg doen is vragen om problemen en leed voor het dier.
Daar neem je zelf verantwoordelijkheid voor, inslapen of zelf goed voor zorgen.
In je profiel zag ik dat je 2 paarden en een oude pony hebt.
Aangenomen dat je andere paard goed en gezond is dan zou je die kunnen verkopen als je je gebrekkige paard niet wil laten inslapen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 21:13

Ibbel schreef:
janderegelaa schreef:
Ik zou dierenkliniek Dennenoord contacten. Die hebben pleegmerrie’s voor moederloze veulens. Dan heeft ze ook geen hinder van de KS. En als je echt zeker wilt zijn van een goed huis voor je merrie dan GEEF je haar aan ze. Die laatste € 500,00 slachtwaarde heb je toch wel voor haar over?

Moet ze wel ooit al eens een veulen gehad hebben.
En of je een leven van hormoonregulatie voor je merrie (ze moeten uiteindelijk wel melk gaan geven tenlsotte) moet willen is ook maar de vraag.

Het kan ook zonder een veulen gehad te hebben. Weet niet of zij dat ook willen natuurlijk. Maar het is geen leven van hormoonregulatie hoor. Pas als er veulens in aantocht zijn. Als dat allemaal niet kan zou ik ook zeggen zelf houden of anders euthanasie.

tamary

Re: Verkoop paard kissing spines

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 21:25

Commercieel is een draagmerrie uitgewerkt met 15/16, dus of dat voor een koper de gok waard is voor 1 veulen?
Voor mij is het eigenlijk altijd geweest : chronische aandoening of 18+ is enkel dood het erf af. Leeftijd en gebreken zijn beide recept voor welzijnsproblemen als zulke dieren uit handen gaan. Neem dan je verantwoordelijkheid en breng haar naar de slager of rusthuis dat jij zelf betaald, maar blijf eigenaar tot overlijden.

Bambelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 22:20

Een paard met kissing spines het extra gewicht van een dracht aandoen lijkt mij eigenlijk ook niet ideaal?

Melisje_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 22:58

Ik heb zelf de fout gemaakt een aantal jaar geleden. Hoopte dat mijn paard bij een andere ruiter een betere toekomst had. Maanden ging het rijden goed en dan ineens lag ik er weer elke keer naast, was er bang voor geworden. Een handigere ruiter reed zo met hem weg, dus had nog hoop…hij was daarbij ook nog geen 10 jaar oud. Tot ik elke keer berichtjes kreeg van verschillende mensen met vragen over hem, waar ik altijd eerlijk antwoord op heb gegeven. Hij is uiteraard nooit met zijn verhaal doorverkocht. Hij heeft binnen een half jaar/jaar op minstens 5 verschillende plekken gestaan (vaak alleen nog maar voor een proefperiode). De laatste persoon die hem heeft gekocht heeft gelukkig de knoop door gehakt (heb veel contact over hem gehad en kon zelfs nog afscheid nemen), ik heb spijt dat ik dat toen zelf niet heb gedaan.

cariena1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 04:00

Marigold schreef:
Wat naar dat je paard dit heeft.
Draag merrie zou ik niet doen: want wat als de klachten serieus erger worden tijdens de dracht? Dan zit je met een nog erger dillema, het paard tegen wil en dank laten leven tot het veulen er is, of veulen verliezen omdat de merrie het niet meer trekt.
Zorgboerderij zou ik ook niet doen: de merrie zou ruimte moeten houden om haar pijn nu of in de toekomst te uiten. In contact met kwetsbare mensen kan dat tot conflicterende belangen zorgen voor zowel paard als mens.
Weet niet in wat voor omgeving je woont, als je ‘het platteland’ in de buurt hebt dan kan het de moeite waard zijn om rond te kijken en vragen, misschien lopen er paarden alleen, of in groepjes zomaar voor de hobby en mogelijk is daar wel ergens een plekje voor je paard (en dat je die dan zelf houdt).
The real world is meestal net wat minder zwartwit afgebakend dan het op internet of in theorie lijkt.

Maar als het allemaal gewoon niet langer gaat en ze moet weg maar kan niet weg, dan is inslapen een goede optie. Het is even doorbijten en even zakelijk zijn maar voor het paard doet het er niet toe, of er een morgen is in een andere stal met alle gedoe van dien, of helemaal geen volgend moment meer.

Met naar de slacht doen zou ik uitkijken. Of je moet er zelf bijblijven maar kan dat überhaupt nog in NL?
Als ze met een handelaar meegaat voor de slacht dan kan het paard alsnog via een zijdeurtje de handel ingaan. En het is ook onduidelijk hoe het transport en alles gaat naar het slachthuis toe, en waar dat dan is en hoe dat gaat. Zelf zou ik daar nooit op willen gokken.

In elk geval sterkte en succes met je beslissing.

Slacht kan in Surhuisterveen,daar zijn onze haflingers ook heen,land kwijt oud en zowat op.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 06:00

Een merrie met dit soort problematiek zou ik niet verkopen en ook niet aanbieden als draag merrie. Een dracht kan heel zwaar zijn voor een merrie. Verkoop zou in mijn ogen te risicovol zijn, omdat ze ook nog wel eens in verkeerde handen terecht zou kunnen komen. Zorgboerderij of dat soort instanties zou ik ook niet voor kiezen, omdat er vaak mensen/deelnemers rondlopen die geen verstand van paarden hebben en niet zien als een paard lijdt.

Als je meerdere paarden hebt zou ik ervoor kiezen om het meest goede paard te verkopen. En dit paard te houden. Mocht dat niet mogelijk zijn zou ik deze merrie in laten slapen.

Ik sta natuurlijk niet in jouw schoenen. Ik ken je situatie niet goed genoeg. Ik zie talloze niet meer rijbare paarden voorbij komen op verkoop groepen. Ik snap daar niks van, wellicht omdat ik zelf ook een paard heb met een blijvende blessure, maar hem absoluut niet weg zou doen. Een paard heeft niet gekozen voor deze situatie. Wat ik mee wil geven neem je verantwoordelijkheid.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 07:10

Mensen die hun paard dat ziek, oud of geblesseerd is weggeven of verkopen "met pijn in het hart" hebben al het plezier en de goede momenten gehad met het paard. En toch zijn mensen waar paarden al hun goede jaren aan hebben gegeven in staat het dier weg te doen, wetende dat het heel erg verkeerd kan aflopen.
Dus wanneer mensen met die band met het paard, en die geschiedenis van mooie momenten dat al kunnen doen. Wat kunnen mensen dan doen die die band en die geschiedenis niet hebben?

Het is gewoon NIET realistisch dat dit paard goed terecht komt. Het enige wat je doet is het moment van overlijden uitstellen en het paard mogelijk nog jaren van pijn bezorgen. Het goede nieuws is dat je het zelf niet hoeft te zien, en jezelf kunt vertellen dat het paard het ergens heel fijn heeft. Maar dat gaat gewoon niet gebeuren.

Ik zie dit regelmatig op Marktplaats voorbij komen en kan het tegenwoordig niet laten een bericht te sturen. Ergens hoop ik namelijk dat het gewoon naïviteit is. Dat mensen geen idee hebben wat zo'n dier kan overkomen, en dat ze dan hun keuze heroverwegen en zelf hun verantwoordelijkheid nemen.
Soms doen mensen dat (bijna nooit), soms antwoorden ze niet, en soms doen ze ronduit harteloos en lelijk en zeggen ze dat ze het paard wel komen brengen "als ik het allemaal zo erg vind".
Is het raar dat ik die berichten stuur? Vast wel. Maar ik ben altijd beleefd, en al is er maar 1 iemand die van gedachten verandert dan is dat weer 1 dier dat ellende bespaard blijft.

Ik ben in ieder geval heel erg blij te lezen dat iedereen er hier hetzelfde over denkt. Dat geeft de burger moed!!!!

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 07:19

Ik heb mijn paard van destijds 9 zelf naar de slacht gebracht.
Zat ook een verhaal aan vast en de handel in wilde ik niet. Heb ook nog gekeken naar andere opties maar vind maar eens iets wat past.
Plus als je verkoopt, heb je gewoon geen zeggenschap meer.
Soms is het gewoon niet anders, ongeacht de leeftijd.
Of je moet zelf houden, of je moet kiezen voor laten gaan.
Ergens anders gaat dit paard echt niet blij worden, plus, er zal gewoon niemand te vinden zijn die een extra paard wil die toch altijd geld kost maar waar je niets mee kan.
Waarom zou een ander die kosten wel kunnen, of willen dragen, als jij dat ook niet red.
( even los wat de reden daarvan is natuurlijk)
Blijf eerlijk naar je dier en met deze diagnose, is laten gaan echt niet erg...

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 07:19

Idd niet doorverkopen, zelf zorgen voor haar, dus of een plekje zoeken bij een boer ofzo waar je haar zelf verzorgd en niet te veel hoeft te kosten of haar in laten slapen...

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 07:30

Houden of euthanaseren.
Dat geleur met kapotte beesten word ik altijd een beetje droevig van.
"Geweldig paard verdient een 5-sterren gouden huisje!"
"Maar niet bij jou blijkbaar." denk ik er dan achteraan. -O-

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 07:46

Als het zo moeilijk is voor de TS en het paard zo gelukkig is nog op de weide, moet je het dier zelf houden. Mits dar pijnvrij kan uiteraard. Eventueel naar een pensioenplek wat misschien wat goedkoper is. De reactie 'ja maar Frankrijk heb ik er geen zicht op'; dat heb je ook niet als je het paard weggeeft of verkoopt, dan vervalt alle recht van jou en kun je echt niets meer eisen. Zoveel verhalen van mensen die (al dan niet met een zelfverzonnen contract) een paard weggeven en het dier al snel wordt doorverkocht (zonder eerlijk verhaal) of naar de slacht wordt gebracht. Dit is niet een boos penny verhaal, maar helaas de realiteit :knuffel:

Neem je eigen verantwoordelijkheid. Zoek een pensioenplekje, of laat haar inslapen. Sterkte iig met je beslissing.

Ik vraag me stiekem wel af of de kosten ook te hoog waren geweest als ze nog heel was geweest...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 08:17

Als reden worden vaak kosten gegeven, of ruimtegebrek.
Het is inderdaad de vraag of er ook geld- en/of ruimtegebrek zou zijn wanneer een paard nog ‘heel’ was.
Men wil ook vaak weer een nieuw paard kopen, en dan is dat dus de reden dat er geen ruimte/ geld is voor het kapotte paard.

In alle eerlijkheid komen 9 uit 10 blijvende blessures door ons zelf.
Dat ontstaat niet zomaar.
Dus dan moeten we daar ook verantwoordelijk voor blijven

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 08:24

Een paard kost op een zorgboerderij ook geld, verzorging, voeding, dierenarts en hoefsmid. Ze zijn geen liefdadigheidsinstelling, maar een bedrijf. Zij kunnen een paard met een kapot lijf ook niet helpen.
En daarbij: een paard met Kissing spines krijgt meer last van zijn blessure als hij ongetraind door het leven gaat.
Lieve TS, wees moedig en eerlijk naar het paard en jezelf.
Sterkte.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 08:33

Mijn instructeur zei altijd: een ziek paard kost net zo veel of zelfs meer dan een gezond paard. Dus wees ook eerlijk naar jezelf.

En dan ging het niet over verkopen, maar over in laten slapen om een ander niet met de rotzooi op te zadelen. Die instructeur kon hard zijn, maar hij zei ook altijd: een paard praat niet, dus je weet nooit hoe veel pijn het dier heeft. En een paard denkt niet in tijd. (dat laatste gold ook voor als een paard na een herstelde blessure volgens sommigen 'opnieuw ingereden' moest worden, gewoon er op was altijd zijn visie, want wat een dier geleerd heeft verleren ze niet meer en daar heeft hij gelijk in).

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 08:41

Hier een merrie van elf laten gaan.
DSLD.
Ook degeneratief... Net als kissing spines, pijnlijk.

Ook al zag je in eerste instantie geen pijn. Tot je echt goed ging kijken. Ze was keihard voor haarzelf.

Dus, die heb ik ook, uit liefde, op wintersport gestuurd.
Ik ga geen paard met pijn laten lopen. Zeker niet als het degeneratief is.

Ik zou nooit gaan leuren met een paard met ernstige en pijnlijke gebreken.
Ook weggeven... En dan? Zorgboerderij houdt er mee op en verpatst het paard? Wat niet meer van jou is heb je geen zeggenschap meer over?!
Gaat ie de handel in...??

Hou je heft in eigen handen.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 08:44

De dood kan een verlossing zijn..

Lucy0507

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-25 08:51

Het paard is mij verkocht als een gezond paard met klinische keuring. Iedereen (da, fysio en anderen die meer kennis hebben dan mij) is zeker dat het bij de vorige eigenaar bekend was. k kon het niet bewijzen, want particulier...
Ninx schreef:
Als reden worden vaak kosten gegeven, of ruimtegebrek.
Het is inderdaad de vraag of er ook geld- en/of ruimtegebrek zou zijn wanneer een paard nog ‘heel’ was.
Men wil ook vaak weer een nieuw paard kopen, en dan is dat dus de reden dat er geen ruimte/ geld is voor het kapotte paard.

In alle eerlijkheid komen 9 uit 10 blijvende blessures door ons zelf.
Dat ontstaat niet zomaar.
Dus dan moeten we daar ook verantwoordelijk voor blijven

Ik heb getwijfeld of ik nog ging reageren op alle antwoorden. Ik heb er nl. zelf om gevraagd. Mede door den verkeerde titel te plaatsen met het woord 'verkopen'. In alle haast, omdat ik jullie reacties wilde.
Ik neem juist mijn verantwoordelijkheid door er alles aan te doen een beslissing te nemen. Ik heb al eens een paard moeten laten inslapen, die ook op de wei pijnklachten vertoonde, maar ook pas nadat ik naar een kliniek was geweest om alles door te lichten en er zeker van te zijn, dat het niet anders kon. Ik ben al 2x opgelicht met een paard, dus weet hoe die 'wereld' er uit ziet.
Nu doe ik ook weer alles en ze is al door de beste gezien en beoordeeld. En er is dus een kans met een infuus 1x per jaar dat ze zelfs weer opgepakt kan worden om te rijden. Ik kijk naar het individu als paard en niet naar 'er zijn er al zoveel'.
Ik had het waarschijnlijk ook niet moeten vragen, want hoewel de meeste de situatie begrijpen, sommige niet. Je kent me niet persoonlijk en ik moet het aan mensen vragen, die mij kennen of de medische situatie. Natuurlijk gaat ze niet 'de handel' weer in.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 08:55

Tuurlijk kan ze de handel in gaan bij een verkeerde verkoop of weggave... zelfs slacht. Het is te naïef om te denken dat dat niet gebeurd.
En je bent niet opgelicht, je hebt zelf niet volledig gekeurd.

Dus inslapen of houden. Blijft hetzelfde na je post..

Lucy0507

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-25 08:57

Cioccolato schreef:
Tuurlijk kan ze de handel in gaan bij een verkeerde verkoop of weggave... zelfs slacht. Het is te naïef om te denken dat dat niet gebeurd.
En je bent niet opgelicht, je hebt zelf niet volledig gekeurd.

Dus inslapen of houden. Blijft hetzelfde na je post..

Nee hoor, want je interpreteert het verkeerd. Ik bedoel daarmee, dat ik dat niet laat gebueren

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 08:57

Als je nu zelf dat infuus probeert? En dan gaat rijden? Dan weet je of het weer goed komt en of je dus het paard kunt houden.

Er was hier op bokt een menner met een fjord en dat dier zou ook niet meer geschikt zijn voor de sport, maar later bleek het mee te vallen en die mennen er nu op Z niveau mee.

Dus als je nu zelf 1 keer zo'n infuus probeert en dan gaat rijden? Dat infuus zal de kop niet kosten, en het kost je dan nog een maand stalling. Dan weet je of er weer volledig herstel mogelijk is.

Als ik een paard met kissing spines zou hebben omdat ik bijvoorbeeld jouw paard over zou nemen (ik ben niet van plan een paard met gebreken te kopen overigens, dan kies ik ook voor een op dat moment gezond paard). Dan zou ik ook kijken wat er gebeurt als ik er op ging rijden, net als vele anderen die zo'n dier dan op de wei zetten en het dier loopt gewoon goed. Want wat een ander zegt hoeft niet altijd waar te zijn. Het kan ook gewoon dat het bij mij of bij een ander wel goed gaat, ondanks een röntgenologisch beeld. Wanneer heb je voor het laatst gereden? En hoe lang staat je paard nu op rust? Soms zijn zelfs kissing spines geen probleem meer na een paar maanden rust.
Heb je dat ook al bekeken?
Wil je dus echt niet dat een ander, met goede bedoelingen overigens, toch gaat rijden, dan moet je gewoon voor inslapen kiezen. Dat is de enige garantie dat er nooit meer iemand op stapt.
Laatst bijgewerkt door germie op 22-09-25 08:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 08:57

Kij eens rond bij iemand aan huis in pension. Zo heb ik een afgekeurd paard van 17 in pension en 1 die met pensioen is.De prijs is dan een suk mider dan oop een pensionstal met alles erop en eraan waar je geen gebruik van maakt.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 08:58

waarom zou iemand in de huidige markt waar je voor relatief weinig geld nu gezonde paarden kunt kopen, jouw paard overnemen? Wat maakt het dier zo speciaal dat iemand een paard met deze diagnose en behandelingsvorm (1x p.j. een infuus en dan misschien rijdbaar) zou kopen?

(idem voor draagmerrie; Er staan legio gezonde draagmerries op iedere hoek van de straat).