Marigold schreef:Wat naar dat je paard dit heeft.
Draag merrie zou ik niet doen: want wat als de klachten serieus erger worden tijdens de dracht? Dan zit je met een nog erger dillema, het paard tegen wil en dank laten leven tot het veulen er is, of veulen verliezen omdat de merrie het niet meer trekt.
Zorgboerderij zou ik ook niet doen: de merrie zou ruimte moeten houden om haar pijn nu of in de toekomst te uiten. In contact met kwetsbare mensen kan dat tot conflicterende belangen zorgen voor zowel paard als mens.
Weet niet in wat voor omgeving je woont, als je ‘het platteland’ in de buurt hebt dan kan het de moeite waard zijn om rond te kijken en vragen, misschien lopen er paarden alleen, of in groepjes zomaar voor de hobby en mogelijk is daar wel ergens een plekje voor je paard (en dat je die dan zelf houdt).
The real world is meestal net wat minder zwartwit afgebakend dan het op internet of in theorie lijkt.
Maar als het allemaal gewoon niet langer gaat en ze moet weg maar kan niet weg, dan is inslapen een goede optie. Het is even doorbijten en even zakelijk zijn maar voor het paard doet het er niet toe, of er een morgen is in een andere stal met alle gedoe van dien, of helemaal geen volgend moment meer.
Met naar de slacht doen zou ik uitkijken. Of je moet er zelf bijblijven maar kan dat überhaupt nog in NL?
Als ze met een handelaar meegaat voor de slacht dan kan het paard alsnog via een zijdeurtje de handel ingaan. En het is ook onduidelijk hoe het transport en alles gaat naar het slachthuis toe, en waar dat dan is en hoe dat gaat. Zelf zou ik daar nooit op willen gokken.
In elk geval sterkte en succes met je beslissing.
Slacht kan in Surhuisterveen,daar zijn onze haflingers ook heen,land kwijt oud en zowat op.