Paard ontploft op glucosamine

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 15:53

Miss_Mii21 schreef:
...

Dit soort vragen zijn ook handig om aan Chat GPT te stellen.
Het is wel goed om dan de vraagstelling op meerdere manieren te doen, zodat Chat GPT op zoek gaat naar meerdere informatie-opties/sites.

Het gaat supersnel. Dus onderstaande kostte nog geen halve minuut.

....

Nou weet ik niet zo veel over voeding, maar wel over AI. Stel dit soort vragen alsjeblieft aan Perplexity en niet aan ChatGPT. Perplexity zoekt naar feiten en statistieken, ChatGPT neemt ook ieders ervaring en elke bron van informatie die door eenieder op internet is gezet mee. Perplexity AI is meer een zeer intelligente zoekmachine die antwoorden vindt uit bestaande online (veelal wetenschappelijke) bronnen, terwijl ChatGPT meer een groot taalmodel is, dat nieuwe tekst kan genereren op basis van zijn training (oftewel alle input die er online bestaat).

Voor de volledigheid daarom ook nog even Perplexity's antwoord:
Vraag: Kunnen paarden in gedrag reageren op glucosamine?

Paarden reageren doorgaans niet in hun gedrag op het bijvoeren van glucosamine; het supplement is primair bedoeld ter ondersteuning van de gewrichten en het kraakbeen en heeft geen directe invloed op gedrag zoals nervositeit, explosiviteit of veranderde energie. Glucosamine is een lichaamseigen stof die helpt bij het behouden van soepele bewegingen en gezond kraakbeen, maar gedragsveranderingen worden niet als typische of verwachte bijwerking beschreven bij paarden.

Gedragsreacties op glucosamine
Er zijn geen wetenschappelijke aanwijzingen dat glucosamine leidt tot hyperactiviteit of gedragsveranderingen bij paarden.

Sommige eigenaren melden incidenteel onrust of gedragsverandering bij hun individuele paard, maar dit betreft persoonlijke ervaringen en geen bewezen farmacologische reactie.

Serieuze gedragsreacties, zoals 'explosief gedrag', worden algemeen beschouwd als een mythe rondom glucosaminegebruik.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 17:28

Elisa2 schreef:
Bij wie ging het houden van hun eerste paard direct perfect vanaf het begin?

Mogen mensen zoeken en vragen hebben? Of is dat alleen maar fijn voor sommige mensen om daar maar tegenaan te trappen? Omdat iedereen hier het paard beter denkt te kennen dan de eigenaar.

Als dit gedrag veroorzaakt is door het supplement dan is de rest er om heen toch helemaal niet nodig? Gewoon stoppen, gedrag normaliseert.. klaar en door!

Maar waarom dan een topic openen? TS stelt hier een vraag, krijgt antwoorden die niet in haar straatje passen en gooit het vervolgens op ‘ik ken mijn paard het beste, ik ervaar dit of dat dus is t zo’….

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 17:46

Gruis schreef:
Miss_Mii21 schreef:
...

Dit soort vragen zijn ook handig om aan Chat GPT te stellen.
Het is wel goed om dan de vraagstelling op meerdere manieren te doen, zodat Chat GPT op zoek gaat naar meerdere informatie-opties/sites.

Het gaat supersnel. Dus onderstaande kostte nog geen halve minuut.

....

Nou weet ik niet zo veel over voeding, maar wel over AI. Stel dit soort vragen alsjeblieft aan Perplexity en niet aan ChatGPT. Perplexity zoekt naar feiten en statistieken, ChatGPT neemt ook ieders ervaring en elke bron van informatie die door eenieder op internet is gezet mee. Perplexity AI is meer een zeer intelligente zoekmachine die antwoorden vindt uit bestaande online (veelal wetenschappelijke) bronnen, terwijl ChatGPT meer een groot taalmodel is, dat nieuwe tekst kan genereren op basis van zijn training (oftewel alle input die er online bestaat).

Voor de volledigheid daarom ook nog even Perplexity's antwoord:
Vraag: Kunnen paarden in gedrag reageren op glucosamine?

Paarden reageren doorgaans niet in hun gedrag op het bijvoeren van glucosamine; het supplement is primair bedoeld ter ondersteuning van de gewrichten en het kraakbeen en heeft geen directe invloed op gedrag zoals nervositeit, explosiviteit of veranderde energie. Glucosamine is een lichaamseigen stof die helpt bij het behouden van soepele bewegingen en gezond kraakbeen, maar gedragsveranderingen worden niet als typische of verwachte bijwerking beschreven bij paarden.

Gedragsreacties op glucosamine
Er zijn geen wetenschappelijke aanwijzingen dat glucosamine leidt tot hyperactiviteit of gedragsveranderingen bij paarden.

Sommige eigenaren melden incidenteel onrust of gedragsverandering bij hun individuele paard, maar dit betreft persoonlijke ervaringen en geen bewezen farmacologische reactie.

Serieuze gedragsreacties, zoals 'explosief gedrag', worden algemeen beschouwd als een mythe rondom glucosaminegebruik.

Ik dacht zelfs dat er überhaupt geen wetenschappelijke bewijs was voor de werking van glucosamine bij artrose

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 21:36

Ik dacht zelfs dat er überhaupt geen wetenschappelijke bewijs was voor de werking van glucosamine bij artrose[/quote]

Dat dacht ik ook gelezen te hebben.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 21:41

Kidde schreef:
Ik dacht zelfs dat er überhaupt geen wetenschappelijke bewijs was voor de werking van glucosamine bij artrose

Mee eens, maar dat is weer een andere discussie :+

Elisa2

Re: Paard ontploft op glucosamine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 22:23

Dat is er natuurlijk ook alleen maar als er onderzoek naar gedaan wordt en dat doen ze alleen als er genoeg aan te verdienen is.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 23:13

Gruis schreef:
Kidde schreef:

Mee eens, maar dat is weer een andere discussie :+

Nee klopt hoor, maar als het geen effect heeft zouden ze er waarschijnlijk ook niet van moeten ontploffen :P

@Elisa2 wat ik onthouden heb, hebben ze er ook bij mensen wel onderzoek naar gedaan maar bleek bij de placebo pil hetzelfde effect op te treden. Als je de prijzen van supplementen ziet valt er toch ook genoeg aan te verdienen.

Maar om op de vraag van TS in te gaan, ik heb een aantal jaar glucosamine msm gegeven, maar het ontploffen herken ik niet. Ik kreeg het op een gegeven moment niet meer naar binnen en ben toen gestopt. Na het stoppen heb ik ook geen verschil gemerkt.

Maar goed als je het zelf zeker weet zal het ook wel zo zijn toch. Als je het echt uit wil testen zou je het nu weer moeten gaan geven en kijken of je verschil merkt. Maar ik snap dat je daar ook geen zin in hebt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:38

Elisa2 schreef:
Dat is er natuurlijk ook alleen maar als er onderzoek naar gedaan wordt en dat doen ze alleen als er genoeg aan te verdienen is.

Twee tellen googlen en hier is je wetenschappelijke onderzoek (bij mensen, dat wel):
https://link.springer.com/article/10.1186/ar3657

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:48

Ah dankjewel! Er staat niet dat het niet werkt, wordt zelfs aanbevolen.

Alleen bij sommige mensen werkt het niet, net zoals het denk ik bij sommige paarden niet zal doen omdat artrose zorgt voor kraakbeenverlies waardoor de botten dichter bij elkaar komen. En glucosamine een lichaamseigen stof is maar zelfs dat op een gegeven moment niet meer voldoende smering zal geven. Maar goed, het gaat een beetje offtopic zo.

Ik heb er zelf bij de paarden in ieder geval wel goede ervaringen mee, duidelijk minder stijfheid bij artrose. Heb alleen nog nooit gehad dat een paard er op ontplofte, maar denk zelf dat in dit geval de MSM wellicht een rol heeft gespeeld.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:28

Maar paard is pas 7, toch?
Waar is glucosamine dan voor nodig?

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:51

DuoPenotti schreef:
Maar paard is pas 7, toch?
Waar is glucosamine dan voor nodig?

Halsartrose werd hierboven genoemd.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:52

ach oke, overheen gelezen. Dank je.

Maar als dat is, is dat dan niet de reden van onvoorspelbaar gedrag?
Dan kun je aangepast voer geven en supplementen tot je een ons weegt, maar helpt niets

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:45

Elisa2 schreef:
Ah dankjewel! Er staat niet dat het niet werkt, wordt zelfs aanbevolen.

Alleen bij sommige mensen werkt het niet, net zoals het denk ik bij sommige paarden niet zal doen omdat artrose zorgt voor kraakbeenverlies waardoor de botten dichter bij elkaar komen. En glucosamine een lichaamseigen stof is maar zelfs dat op een gegeven moment niet meer voldoende smering zal geven. Maar goed, het gaat een beetje offtopic zo.

Ik heb er zelf bij de paarden in ieder geval wel goede ervaringen mee, duidelijk minder stijfheid bij artrose. Heb alleen nog nooit gehad dat een paard er op ontplofte, maar denk zelf dat in dit geval de MSM wellicht een rol heeft gespeeld.

Er staat letterlijk:
. At this time, glucosamine hydrochloride cannot be recommended based on the available clinical data.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:57

Lees even de eind conclusie. ;)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:59

DuoPenotti schreef:
ach oke, overheen gelezen. Dank je.

Maar als dat is, is dat dan niet de reden van onvoorspelbaar gedrag?
Dan kun je aangepast voer geven en supplementen tot je een ons weegt, maar helpt niets

Dit dus.
Waarschijnlijk spelen de supplementen totaal geen rol maar is het dier onvoorspelbaar door de halsartrose. Daar kunnen ze heel wisselend op reageren omdat daar veel zenuwen lopen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:23

Hals artrose gaat gluco niet bij helpen. Geeneen artrose! Prik de gewrichten maar aan, komt gewoon waterdunne vocht uit. Ook bij gebruik gluco.
Kun je beter je geld in je zak houden en dan elk half jaar hyarulon in de gewrichten laten spuiten. Dat smeert.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:25

Hyaluron bedoel je, denk ik?

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:25

Elisa2 schreef:

Dat staat letterlijk in de eindconclusie ;) . Er staat letterlijk dat er geen consistent bewijs is voor de werking van glucosamine. Omdat het geen slechte bijwerkingen heeft KAN je het proberen, maar tot op heden is er geen consistent resultaat die de werking bewijst.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:31

En vandaar dat een dierenarts tegen een andere Bokker zei dat supplementen vaak onzin zijn.
Het maakt niet uit als je graag van alles wil proberen maar je hoeft je niet schuldig te voelen als je dat gewoon niet doet dus.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:52

Ik heb met N=1 wel redelijk blind kunnen testen dat glucosamine met MSM "iets" deed voor mijn senior met artrose.

Ik voer altijd zelf, en mijn bijrijder en stalgenoten weten niet welke supplementen mijn pony wel of niet kreeg.

Omdat ik ook dergelijke artikelen als hierboven had gelezen, had ik aan het einde van een pot eens besloten om te stoppen met voeren.
Verder was er niets veranderd aan het management en het weer was ook vergelijkbaar.

Na een week of 2 zonder gaf mijn bijrijder aan dat ze een veel korter ritje dan gepland had gemaakt, want hij leek er totaal geen zin in te hebben, was niet vooruit te branden, waar hij normaal als hij eenmaal opgewarmd altijd super enthousiast en kooplustig werd.
En een stalgenoot vertelde dat ze hem al een paar dagen lusteloos en enigszins chagrijnig in de wei had zien staan, ipv zijn enthousiaste zelf.

Ik ben dus weer begonnen met de glucosamine en de MSM en een week of 2 later kreeg ik filmpjes van stalgenoten van een enthousiast spelende senior en mijn bijrijder kwam weer helemaal gelukkig uit het bos, want hij had weer lekker "aan" gestaan en was lekker fanatiek aan het sjouwen geweest.

Wat er dan precies voor zorgde dat die glucosamine of MSM maakte dat hij zich beter voelde, weet ik niet.
Maar dat het iets deed, weet ik dus wel.

Het is nog een keer voorgekomen, dat hij ruim een week zonder stond, omdat ik wat laat was met bestellen en het product in backorder stond en dus niet op tijd geleverd werd.

Ook toen een vergelijkbaar dipje bij de senior.

Nadien ben ik er dus nooit meer mee gestopt, altijd gezorgd dat ik op tijd nieuwe had besteld.

Dus tja, wat ik als scheef, N=1, dus niet representatief.
Maar wel enigszins objectief vastgesteld, omdat anderen dus niet konden weten dat er een supplement minder werd gevoerd, ik kreeg gewoon de updates over hoe zij hem zagen op de momenten dat ik zelf aan het werk was.

Nu had die van mij geen artrose in de hals, voor zover ik weet, alleen in de benen.

In de hals zou ik ook aannemen dat er wel meer factoren meespelen in het ervaren van pijn aan de artrose dan alleen wel of geen supplement.

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 15:57

Marije_jiplover schreef:
Ik heb met N=1 wel redelijk blind kunnen testen dat glucosamine met MSM "iets" deed voor mijn senior met artrose.

Ik voer altijd zelf, en mijn bijrijder en stalgenoten weten niet welke supplementen mijn pony wel of niet kreeg.

Omdat ik ook dergelijke artikelen als hierboven had gelezen, had ik aan het einde van een pot eens besloten om te stoppen met voeren.
Verder was er niets veranderd aan het management en het weer was ook vergelijkbaar.

Na een week of 2 zonder gaf mijn bijrijder aan dat ze een veel korter ritje dan gepland had gemaakt, want hij leek er totaal geen zin in te hebben, was niet vooruit te branden, waar hij normaal als hij eenmaal opgewarmd altijd super enthousiast en kooplustig werd.
En een stalgenoot vertelde dat ze hem al een paar dagen lusteloos en enigszins chagrijnig in de wei had zien staan, ipv zijn enthousiaste zelf.

Ik ben dus weer begonnen met de glucosamine en de MSM en een week of 2 later kreeg ik filmpjes van stalgenoten van een enthousiast spelende senior en mijn bijrijder kwam weer helemaal gelukkig uit het bos, want hij had weer lekker "aan" gestaan en was lekker fanatiek aan het sjouwen geweest.

Wat er dan precies voor zorgde dat die glucosamine of MSM maakte dat hij zich beter voelde, weet ik niet.
Maar dat het iets deed, weet ik dus wel.

Het is nog een keer voorgekomen, dat hij ruim een week zonder stond, omdat ik wat laat was met bestellen en het product in backorder stond en dus niet op tijd geleverd werd.

Ook toen een vergelijkbaar dipje bij de senior.

Nadien ben ik er dus nooit meer mee gestopt, altijd gezorgd dat ik op tijd nieuwe had besteld.

Dus tja, wat ik als scheef, N=1, dus niet representatief.
Maar wel enigszins objectief vastgesteld, omdat anderen dus niet konden weten dat er een supplement minder werd gevoerd, ik kreeg gewoon de updates over hoe zij hem zagen op de momenten dat ik zelf aan het werk was.

Nu had die van mij geen artrose in de hals, voor zover ik weet, alleen in de benen.

In de hals zou ik ook aannemen dat er wel meer factoren meespelen in het ervaren van pijn aan de artrose dan alleen wel of geen supplement.

Precies dit dus. Opmerkelijk dat mensen die nog nooit mijn paard hebben gezien of een rapport van mijn paard/de kliniek hebben gelezen, hier precies weten wat hij heeft.
Nog opmerkelijker, als ik aangeef dat de enige wijziging die pot glucosamine is geweest - er hier wordt gesteld dat het niet de oorzaak kan zijn. Heel fijn, als dat de enige wijziging is geweest, dat dit dan niet kan. De praktijk wijst toch anders uit.

Nog fijner, dat mensen die noch mij noch mijn paard kennen, hier allerlei conclusies trekken.

Wat jij hier zegt, Marije_jiplover , is ook mijn ervaring. Mijn enige vraag was hier: wie heeft dit ook gemerkt. Hier dus vergelijkbaar verhaal. Ongeacht of dat ChatGPT of welke bron dan ook zegt 'dat het niet kan', de ervaring is anders.
Maar dat geldt wel voor meer voedingsmiddelen weet ik uit ervaring, dat er gezegd wordt dat het niet kan en dat mijn ervaring toch anders is.

Enige verandering is die glucosamine.
En nu ik gestopt ben, is er niets aan de hand. Dus ik concludeer dat dit de oorzaak is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:03

Gruis schreef:
Elisa2 schreef:

Dat staat letterlijk in de eindconclusie ;) . Er staat letterlijk dat er geen consistent bewijs is voor de werking van glucosamine. Omdat het geen slechte bijwerkingen heeft KAN je het proberen, maar tot op heden is er geen consistent resultaat die de werking bewijst.

Wat jij wilt..ik heb geen zin in dit soort discussies. Mijn N+tientallen paarden ervaringen zijn overwegend positief ermee. :)
En dat is voor mij belangrijker.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:12

Elisa2 schreef:
Gruis schreef:

Wat jij wilt..ik heb geen zin in dit soort discussies. Mijn N+tientallen paarden ervaringen zijn overwegend positief ermee. :)
En dat is voor mij belangrijker.

Wat een gekke reactie. Je vraagt zelf om een wetenschappelijk onderzoek, dan moeten de resultaten daarvan natuurlijk wel juist geïntepreteerd worden. Het gaat niet om 'wat ik wil', het gaat om wat het resultaat van een onderzoek is.
Overigens staat ook nergens in dat resultaat: Je kan hier absoluut geen baat bij hebben en enig resultaat wat je wel ziet haal je je in je hoofd. Er staat alleen dat er nog geen consistent wetenschappelijk bewijs is, maar dat er mogelijk voordelen zijn van het gebruik van glucosamine, alleen dat deze dus (nog) niet bewezen zijn. Het is altijd goed om per individu te kijken wat lijkt te werken en wat niet. Ook wel wetenschappelijk bewezen methodes werken niet altijd hetzelfde op iedereen.

Ik zit hier niet om mijn gelijk te bewijzen, maar vind het wel belangrijk dat onderzoek en de conclusies daaruit juist geïnterpreteerd worden, dat is voornamelijk mijn vakgebied (en ontzettend belangrijk in zo'n discussie).

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:15

Nee hoor, ik vroeg niet om een wetenschappelijk onderzoek. Ik zei alleen dat er niet veel onderzoek gedaan wordt als er ergens niet zoveel aan te verdienen is. ;-)

Nu is er toch een onderzoek gedaan bij mensen, helemaal prima. Ik lees het iets anders dan jij en dat is ook helemaal prima. Maar wat ik veel belangrijker vind dan onderzoeken zijn mijn eigen ervaringen. :-)

En of iemand het daar dan wel of niet mee eens is, wetenschapper of niet dat intereseert mij niet.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:44

Ik ken ook verschillende mensen met gewrichtsprobelmatieken die dit nemen en daar positieve veranderingen van merken. Of dat sec samenhangt met het gebruik van msm of dat ze misschien nog andere zaken veranderd hebben aan voeding en levensstijl en de combi werkt weet ik niet, feit is dat het een grotere levenskwaliteit brengt en dat lijkt mij voldoende ‘wetenschap’ om het al dan niet te gebruiken.