Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Moon1971 schreef:Ik heb idd ook probiotica van Iris van de Gullik.
De poep heb ik met gastro mash slobber en een tree vol met suikervrije appelmoes van de aldi 10 dagen gegeven.Hij at het met smaak
(Een Gastro Mash voor paarden is een speciale, vaak graanvrije slobber (mash) die de maag en spijsvertering ondersteunt, ideaal voor paarden met een gevoelige maag, maagzweren, koliekgevoeligheid of die herstellen van ziekte. Het bevat vaak ingrediënten zoals lijnzaad, cichoreipulp en kruiden (kamille) die slijmstoffen produceren, de darmflora bevorderen, maagzuur neutraliseren (met Acid Buf®), en zorgen voor een lage suiker- en zetmeelwaarde, met een positief effect op de algehele darmgezondheid en vochtinname. )
its_daantjee schreef:Ik heb bij die van mij ook alles geprobeerd, vooral in de winter was het raak. Inmiddels ook andere kwaaltjes maar de probiotica van Iris van Gulik was echt een wondermiddel. Als ik die niet consistent geef is het zo weer terug. Mijn paard weigerde van audevard de yea sacc te eten, maar die van iris doet ze niet moeilijk over. Deze probiotica bevat levende gisten, ik merkte na 3 dagen voeren al verschil! wellicht is het een optie.
Iris is ook niet moeilijk trouwens, tegen betaling kreeg ik van haar een zakje opgestuurd zodat ik het een week kon proberen, vooral omdat met mijn kieskeurige eter ik al zoveel weggegooid had wat toch niet hielp. Je kunt haar via haar website gewoon een appje sturen, ze denkt echt heel fijn mee. nog altijd blij mee!
Moon1971 schreef:Ia2 mestballen weken in water; uitknijpen door dun doek/ dunne zeef.
Ik had toen niet perse het idee dat t hielp, maar misschien toch ook wel? Onder het mom van baat het niet.... Iig zeker zijn van geen wormen of zand.
Probiotica van Iris wel het idee dat het helpt...Hij is nu 3,5 jaar en het lijkt nu echt rustiger te worden
neetoch schreef:its_daantjee schreef:Ik heb bij die van mij ook alles geprobeerd, vooral in de winter was het raak. Inmiddels ook andere kwaaltjes maar de probiotica van Iris van Gulik was echt een wondermiddel. Als ik die niet consistent geef is het zo weer terug. Mijn paard weigerde van audevard de yea sacc te eten, maar die van iris doet ze niet moeilijk over. Deze probiotica bevat levende gisten, ik merkte na 3 dagen voeren al verschil! wellicht is het een optie.
Iris is ook niet moeilijk trouwens, tegen betaling kreeg ik van haar een zakje opgestuurd zodat ik het een week kon proberen, vooral omdat met mijn kieskeurige eter ik al zoveel weggegooid had wat toch niet hielp. Je kunt haar via haar website gewoon een appje sturen, ze denkt echt heel fijn mee. nog altijd blij mee!
Nou ik ben benieuwd, ik heb een berichtje gestuurd of een proefzakje een mogelijkheid is. Want ik heb al probiotica geprobeerd en ik weet niet hoeveel andere dingen ondertussen en als dan niets werkt of ze eet het niet en je bent weer een klap geld kwijt...
neetoch schreef:Moon1971 schreef:Ia2 mestballen weken in water; uitknijpen door dun doek/ dunne zeef.
Ik had toen niet perse het idee dat t hielp, maar misschien toch ook wel? Onder het mom van baat het niet.... Iig zeker zijn van geen wormen of zand.
Probiotica van Iris wel het idee dat het helpt...Hij is nu 3,5 jaar en het lijkt nu echt rustiger te worden
Thanks voor de uitleg! Hier kan ik wat mee idd.
neetoch schreef:Moon1971 schreef:Ia2 mestballen weken in water; uitknijpen door dun doek/ dunne zeef.
Heb hier wel verse mest bal gewoon door slobber roeren niks zeven ( lifst echt zo vers mogelijk deed ik..) maar wat gebeurt er als je een week lang een beetje bietenpulp voert. ( ikea beker ongeweekt ongeveer)wel weken voor voeren dat deed hier destijds het geweldige.. zorgt voor bescherming in de darm en rust en vezels
neetoch schreef:neetoch"
[quote="Moon1971 schreef:Ia2 mestballen weken in water; uitknijpen door dun doek/ dunne zeef.
Tja ik denk goed heb week gedaan en ben toen bietenpulp blijven voeren.
Maar met weers veranderen altijd wat slap.. bij stresss slap rest meestal wel goed.. ( ze was wel ook een bekende zand eter.. dus op tijd weer ruim psylliumzaad er is ( ze is nooit mager geweest en glom prima maar de slappe koeien vlaai hoort niet..)
Heb hier wel verse mest bal gewoon door slobber roeren niks zeven ( lifst echt zo vers mogelijk deed ik..) maar wat gebeurt er als je een week lang een beetje bietenpulp voert. ( ikea beker ongeweekt ongeveer)wel weken voor voeren dat deed hier destijds het geweldige.. zorgt voor bescherming in de darm en rust en vezels
neetoch"
[quote="neetoch"
[quote="Moon1971 schreef:Ia2 mestballen weken in water; uitknijpen door dun doek/ dunne zeef.
) heeft dit jaren lang gehad.8nnemiek schreef:Heb je FIR humic clay al eens geprobeerd?
Toen mijn paard koliek had kreeg ik dat aangeraden door iemand wiens paard daar ook bij gebaat was, het schijnt vaak goed te helpen tegen mestwater.
Mijn paard is helaas overleden dus ik heb het niet echt goed kunnen testen, maar de emmer mag je eventueel voor een klein prijsje overnemen.
Daarnaast heb ik ook nog een halve zak Hartog Gastro staan, speciaal voor darmklachten waarbij ik ook goede reviews las bij mestwater.
Toen mijn tinker jaren geleden ineens veel last van mestwater kreeg had ik goede ervaringen met horsefood maïs-lijnzaad brok. Dat zou je wellicht ook nog kunnen testen.
Stuur me gerust een pb als je iets kan gebruiken van het voer en de supplementen die ik nog heb staan. Ik heb nog geen tijd gehad om alles op marktplaats te zetten.
Daihyo schreef:Wat voor hooi geef je nu en wat is de structuur? Heb je nu al eens geprobeerd hooi (onverpakt) met fijne structuur te geven? Dat zachter en makkelijker is om te verteren.
Want als je basis niet goed is, kun je supplementen geven tot je een ons weegt.

Daihyo schreef:Je zou juist het tegenovergestelde verwachten
Maar kan best hoor. Een ouder paard heeft minder darmwerking. Het verteren is gewoon een lastiger proces. Dus dan geeft alles snel mestwater. En nat voordroog kost minder energie om te verwerken. Het is minder droog, minder stengelig, zachter van structuur.
Kan ze het hooi nog wel goed fijnmalen?