Plots explosief gedrag eindigt in gebroken spaakbeen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 10:57

Hannanas schreef:
Inslapen en slager is mijn inziens totaal niet aan de orde voordat je weet wat er speelt.

Een paard altijd maar op pijnstilling houden, zou voor mij ook niet aan de orde zijn. Het is ongelofelijk zuur, maar met dit gedrag wilde ik niet verder dokteren. Ts geeft zelf al aan het niet eens aan te durven met het paard naar een kliniek te gaan. Volgens mij ben je dan al 3 afslagen te ver.

Er worden veel paarden verhandeld die nooit verhandeld hadden moeten worden maar waarvan de eigenaar niet zelf de verantwoordelijkheid neemt ze te laten gaan.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 10:58

Hannanas schreef:
Honden verdienen dan ook eerst een medisch onderzoek.

Inslapen en slager is mijn inziens totaal niet aan de orde voordat je weet wat er speelt.

Moet TS dat paard wèl in een trailer kunnen stoppen... en dat ziet ze niet zitten. En een dierenarts die aan huis komt, is nogal beperkt in wat hij kan doen, vergeleken met een kliniek. En de vraag is of die persoon dat paard veilig kan onderzoeken.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 11:00

Het klinkt mij als PSSM 2 en dan de Px versie. Twee weken op het dieet zetten en als je verbetering ziet is het bingo. Heb ts al ge-pmt en aangeboden te helpen met het dieet en eventueel langs te komen om hier bij 3 PSSM-ers te komen kijken. Alle 3 onberekenbaar gedrag. Zeker de Pxer. Die kon vanuit het niets zo ineens je nek inspringen. Op het dieet nu, en een stabiel en lief paard weer.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 11:05

MyChoice schreef:
Het klinkt mij als PSSM 2 en dan de Px versie. Twee weken op het dieet zetten en als je verbetering ziet is het bingo. Heb ts al ge-pmt en aangeboden te helpen met het dieet en eventueel langs te komen om hier bij 3 PSSM-ers te komen kijken. Alle 3 onberekenbaar gedrag. Zeker de Pxer. Die kon vanuit het niets zo ineens je nek inspringen. Op het dieet nu, en een stabiel en lief paard weer.

Tja... dieet werkt, of het werkt niet. Natuurlijk is het te proberen. Maar dat in verzet komen bij rechtsomlopen, hoort dat ook bij PSSM?

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 11:09

Jep, de mijne deed dat ook voornamelijk op 1 kant. Ik had overigens ook evcm in gedachten. En maagzweren etc. Voor een deel door de molen gehaald ook. Kwam niks uit.

Ze wilde destijds helemaal níet lopen of maar 1 kant op. Maar niet van harte.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 11:31

Ik kreeg ook PSSM gevoel en dan ook de PX variant wat MyChoice zegt. Zelf ook eentje welke het heeft. Wat ik bij haar echter nooit gezien heb is gericht uithalen ergens naar.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 11:41

joyce83 schreef:
Ik kreeg ook PSSM gevoel en dan ook de PX variant wat MyChoice zegt. Zelf ook eentje welke het heeft. Wat ik bij haar echter nooit gezien heb is gericht uithalen ergens naar.

Mijn eigen paard heeft P2, die deed dat dus wel. Maar PSSM kan ook met meerdere varianten tegelijk aanwezig zijn. Denk ook dat elk paard weer anders reageert op pijn.

Muze

Re: Plots explosief gedrag eindigt in gebroken spaakbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 12:02

Dit kan vanalles zijn, pssm, ecvm, problemen met eierstokken, op een andere plek een beknelling, noem het maar…
Ik hoop dat het toch lukt om je merrie goed te laten nakijken, en aan de hand hiervan een juist besluit te kunnen maken..

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 12:09

Het kan van alles zijn maar feit is dat het al veel te ver is gegaan en het oprecht levensgevaarlijk is.
Als je een paard niet meer kan onderzoeken, is een enkele reis hemel de enige optie.
Wat mij betreft de enige 2 opties. Onderzoeken of hemelen.

Zeker niet verhandelen. In training, op plek zetten etc pas na een medisch onderzoek dus brengt je alsnog terug bij de twee hoofd opties.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 12:13

zeker met je eens.
De dood kan ook een juiste keus zijn, daar wordt soms echt te moeilijk over gedaan vind ik.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 12:15

Muze schreef:
zeker met je eens.
De dood kan ook een juiste keus zijn, daar wordt soms echt te moeilijk over gedaan vind ik.

Houden van is ook loslaten. En natuurlijk is het wel een dierbaar kade van haar moeder die er helaas niet meer is maar ik denk dat haar moeder ook niet gewild zou hebben dat TS in puin wordt getrapt, of erger.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 12:27

Ik snap ergens ook niet helemaal waarom ts niet eerder heeft onderzocht. Niet als natrap, maar jeetje, dit paard laat echt heftig gedrag zien.
Ik zou het begrijpen als je het paard laat hemelen omdat ze gewoon levensgevaarlijk is. Nu breek jij je arm, wanneer is het genoeg?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 12:48

ChelseaAyLee schreef:
Dan heb ik nog niet verteld van de dierenarts die wilde temperaturen, wat niet lukte, weg liep om sedatie klaar te maken, waarop mevrouw bliksemsnel haar kont draait en hem een trap tegen zijn kont na geeft. Niet hard, maar wel raak. Ze had toen wel een hele heftige puberperiode, maar vind het wel ook typerend Asha, nog even zo'n rare actie.
Tegenwoordig laat ze zich wel goed behandelen en temperaturen gelukkig, we hebben eraan gewerkt. En ze laat zich dus buiten de rare explosies juist uitstekend hanteren, ze weet zich verder prima te gedragen en wat de grenzen zijn.

Rochiril schreef:
Dit verhaal klinkt overigens niet echt als een uiting van EVCM. Dit klinkt ook gewoon als gericht uithalen, niet zozeer vanwege een medisch probleem.
Ik zeg niet dat dit misschien OOK speelt overigens.

Het kan ook goed een tumor op de eierstokken zijn oid. Een paard van een kennis van mij kreeg daar gevaarlijk hengstengedrag van. Na de operatie had ze weer de liefste en betrouwbare merrie ooit.

TS ik denk dat je het best af bent op een kliniek. Foto's om EVCM te beoordelen, kunnen slecht met mobiele rontgen worden gemaakt omdat die apparatuur vaak toch wat minder is. Op de kliniek kunnen ze gelijk ook verder onderzoeken wat nodig is.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 13:12

Ik herken het gedrag een beetje. En mijn gevoel gaat ook uit naar een medisch probleem. Een paard dat gewoon lastig is is is linksom nagenoeg net zo lastig als rechtsom. Natuurlijk kunnen ze een kant moeilijker vinden, maar echt ontploffen of agressief worden? Pijn.

Had een 3 jarige die heel moeilijk was met voeten optillen, ging ook echt meppen. Zadelmak maken op de natuurlijke manier ging langzaam maar goed. Paard kon ineens vanuit het niets stilstaan en liever niet willen lopen. Benen helemaal perfect op de foto en laten lopen voor de eerste dierenarts, veel longeren was het advies. Heb een maand gelongeerd en in die tijd gekneusde ribben opgelopen toen ik een deken op wou doen, en zomaar getrapt terwijl ik door de wei liep. Aan de longe ging ie echt in verzet, rechtsom erger dan linksom. Kreeg hem er wel doorheen maar over ging het niet. Mijn onderbuikgevoel vertelde me dat er iets niet klopte. Opgeladen naar het SMDC voor verder onderzoek. Bij het op de foto zetten van de rug en hals, die wederom perfect waren bleek de schouder gebroken te zijn geweest en lelijk aan elkaar gegroeid, vermoedelijk als jaarling al gebeurd en gemist door de opfok. Was niets meer aan te doen en gaf gewoon veel pijn. Heb hem ter plekke laten inslapen.

Zou zeker voor verder onderzoek gaan. Achteraf verklaarde dat ook waarom de merrie in de opfok ongelijke voeten had ontwikkeld terwijl ze dat als veulen niet had.

DenieesB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 14:44

Ik ben vooral heel benieuwd hoe TS nu over alles denkt nu er verschillende adviezen en ervaringen zijn gedeeld. Hoe kijk je er nu naar TS?

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 14:50

Zo alles bij elkaar is het makkelijk om te zeggen dat dit al veel te lang heeft geduurd. Maar dit gebeurt gaandeweg en ongemerkt ga je toch je grenzen verleggen. Door de emotionele waarde snap ik best dat je het lang blijft goed praten.

Ik zie ook alleen de opties goed doorlichten of er mee stoppen.
Als het paard niet te vervoeren is dan wordt dat onderzoek lastig. Wellicht daarmee dan ook met verdoving werken? Niet ideaal voor transport maar als het alternatief inslapen is...

Veel sterkte!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 14:59

ElCamino schreef:
TS , je moet jezelf ook afvragen of je er zoveel kosten in wilt stoppen....
algemeen onderzoek.... foto's van werkelijk álles, komt er niks de foto's dan weer naar een scan of een scintegrafie....zoeken naar bv een hersentumor
je bent zo heel veel geld veder, omdat het zoeken ook lastig is, en dan ? lost het iets op??? ws niet en kun je alsnog afscheid nemen.
In training zetten voor het gedrag? kost je een half jaar en minstens 800 in de maand....
Ik zou erover nadenken of je dit allemaal wel wilt.....en of je paard er blij van wordt.

in elk geval sterkte met je arm, en wat je beslissing ook mag zijn...

Goede post.

ChelseaAyLee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-25 15:11

Ik zie en lees verschillende dingen hier, en vind het heftig wat er allemaal gezegd wordt. Tuurlijk wist ik dat Asha een bijzondere was met een apart karakter, maar ik ben 3 weken terug bijvoorbeeld gewoon alleen met haar, met de trailer naar de kliniek geweest voor de echo van haar pees en de nieuwe ijzers. En voor de foto's van de voeten en de andere keren ijzers ook. Ik heb haar geleerd hoe ze zich kan ontspannen, en dat doet ze ook netjes als ik het vraag. Ik moet het wel steeds blijven vragen, en op tijd zijn, anders wordt ze te gespannen. En de emmer loopt op een gegeven moment wel echt over dus.
Het is ook geen paard dat rondloopt en constant gericht aan het trappen is. Er zit steeds tijd tussen de voorvallen, je denkt dat je er door heen bent, en plots is er weer zoiets.
De laatste keer was echt uit het niets onvoorspelbaar en gericht, en dat maakt denk ik wel dat ik nu ook in zie dat het gewoon gevaarlijk is en er iets moet gebeuren.
Wel fijn dat meer mensen denken dat een paard zich niet voor niks zo gedraagt.
Dat ik die kliniek nu even niet meer durf komt ook gewoon doordat het zo uit het niets gericht was en ik zelf me nog zwak voel, mijn arm is nog volop aan het herstellen.
Ik denk dat misschien sowieso het pssm dieet misschien de moeite waard is om te proberen, om te kijken of haar gedrag veranderd, lees dat ecvm ook vaak samen gaat met pssm2.
Als ze dan wat kalmer is en ik wat meer herstelt durf ik het misschien dan wel aan om toch naar de kliniek te brengen of maak ik een andere beslissing.
Ik gun haar ook geen ellende, waar ze waarschijnlijk van handelaar naar handelaar gaat, dat heeft ze ook niet verdiend. Maar om haar nu zo, zonder dat ik iets verder weet te laten hemelen vind ik ook weer een ding, ook vanwege het feit dat ze toch dierbaar is.
Verder iedereen heel erg bedankt voor de sterkte wensen!
Laatst bijgewerkt door ChelseaAyLee op 20-08-25 15:35, in het totaal 2 keer bewerkt

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 15:17

Stel dat je haar wel verder zou willen laten onderzoeken.
Zoek iemand die jonge paarden/hengsten vervoerd en veel ervaring heeft die dit voor jou wil doen.
Er zijn best wat mensen die veel ervaring hebben met groene en onvoorspelbare paarden in het vervoer.

En ook een grote kliniek met veel ervaring en onderzoeksmogelijkheden die ook vaak jonge paarden krijgen of "wilde excemplaren".
Zo had Utrecht een paar zebra's staan toen ik er met Jam kwam :+
Die zijn dan iets handiger met vreemd gedrag.
Denk dat een kliniek bellen en overleggen of ze het zien zitten je veel betere keuze mogelijkheden kan geven.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 15:34

maar zo ik het lees is het vervoeren dus niet zozeer het probleem. TS is er alleen mee op pad geweest.

TS ik zou als ik jouw was zou ik eerst voor mijzelf eens vaststellen wat ik op de langere termijn met dit paard wil, en, als je dat weet, kijken hoeveel geld je aan diagnostiek wilt en kunt uitgeven.
Er zijn een aantal opties die in eerste stantie niet veel geld kosten, dat kan zijn een tijdje op pijnstilling en kijken hoe het gedrag veranderd/ een foto tbv ECVM kost ook niet de wereld/ een ander dieet is ook te proberen. Doe wel 1 ding tegelijk, anders weet je niet wat uiteindelijk het effect was.

Verkopen met dit verhaal, ongelijke voeten/oninteressante stamboom in de huidige markt, is los van niet fair naar jezelf, je paard en de ander, ook vrij onmogelijk.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 15:44

Ik vraag me wel af hoe de dagelijkse verzorging nu gaat. Ik kan me voorstellen dat weinig stalgenoten erop zitten te wachten om dit paard te hanteren, bijv bij dekentje wisselen of buitenzetten.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 15:44

Maar wie verzorgd dit paard nu? Laat je een ander ook bewust dit risico lopen? Dat zou ik namelijk zeer zeker niet doen.

ChelseaAyLee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-25 16:01

Ze is dus verder totaal niet moeilijk te hanteren, wil graag haar vliegendeken en masker aangezien ze heel overdreven met headshaken op de kleinste vlieg reageert, staat los stil met poetsen, deken op doen, enz.
Ze staat 24 uur buiten, dus niemand hoeft met haar aan een touwtje te lopen, en ze keutelt gewoon naar het weiland wat open gaat en komt eruit als dat moet. 2 andere mensen zorgen nu voor de paarden, ze zijn wel op hun hoede en heel strikt met haar.
Ze is ong een week na het ongeluk echt bozig geweest, ze keek niet naar ons als we aan kwamen, ze had steeds een boos oog en dat soort dingen. Toen hebben de andere dames haar ook maar met rust gelaten.
Ze blijkt ook weer in het hooihuis te zijn geklommen ondanks gedegen aanpassingen en stroom bovenlangs, met enkel haar achterbeen, en ze heeft wat schaven, daar kan ze bozig en kreupelig van zijn geweest. Ze is nu weer ok en roept weer als ik aan kom en komt een knuffel halen. Ik blijf alleen wel voorlopig achter de draden.
Ik moet alles even goed laten bezinken denk ik, het is nog zo vers, en de operatie is nog geen week geleden.
Het is ook niet enkel mijn arm die is gebroken, mijn hart is ook echt wel gebroken door dit hele gebeuren.

Oh, en de verschillende mensen die pijnstilling opperden, vanwege de dikke pees heeft ze 4 weken afgewisseld op metacam en prednison gestaan. Daar werd ze enkel nog botter van, dus nog raardere streken, zoals been met ijzer tussen hek en gaas duwen, en dat ging niet zomaar, dus dan duw je door terwijl je vrouwtje vrolijk aan kijkt. Stom mens, had ze je maar eruit moeten laten toen ze aan kwam en niet eerst het water gaan doen. En met terugtrekken weet je natuurlijk je ijzer, dat er net 6 dagen onder zit half eraf te trekken. En je hebt dubbellips, dus de lip beland dan in je witte lijn. Gelukkig goed afgelopen, maar wat een gedoe.
De laatste week pijnstilling was ook de week dat ze mijn andere paard zo heftig kreupel trapte. Dus nee, geloof niet dat dat iets uit maakt. Op zenuwpijn doet gewone pijnstilling natuurlijk ook niks, dus bij ecvm zou dat weinig helpen ook.
Laatst bijgewerkt door ChelseaAyLee op 20-08-25 16:14, in het totaal 1 keer bewerkt

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 16:04

ChelseaAyLee schreef:
Ze is dus verder totaal niet moeilijk te hanteren, wil graag haar vliegendeken en masker aangezien ze heel overdreven met headshaken op de kleinste vlieg reageert, staat los stil met poetsen, deken op doen, enz.
Ze staat 24 uur buiten, dus niemand hoeft met haar aan een touwtje te lopen, en ze keutelt gewoon naar het weiland wat open gaat en komt eruit als dat moet. 2 andere mensen zorgen nu voor de paarden, ze zijn wel op hun hoede en heel strikt met haar.
Ze is ong een week na het ongeluk echt bozig geweest, ze keek niet naar ons als we aan kwamen, ze had steeds een boos oog en dat soort dingen. Toen hebben de andere dames haar ook maar met rust gelaten.
Ze blijkt ook weer in het hooihuis te zijn geklommen ondanks gedegen aanpassingen en stroom bovenlangs, met enkel haar achterbeen, en ze heeft wat schaven, daar kan ze bozig en kreupelig van zijn geweest. Ze is nu weer ok en roept weer als ik aan kom en komt een knuffel halen. Ik blijf alleen wel voorlopig achter de draden.

Je snapt wel dat jij aansprakelijk bent als ze een ander verwond, of erger? Zeker als er minderjarigen rondlopen, verzorgers etc. Zou ik die niet graag in de kudde late

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 16:14

Ook dat herken ik. Dat geen aandacht aan je geven. In slechte periodes liep de mijne weg als ze me zag. Afwisselend met goede periodes die ze in draf naar me toe kwam. Nu loopt ze misschien van de 100 dagen er 1 niet naar me toe.